Ivar Dahl Startet 2.August Link til dette innlegget Startet 2.August Hei dere. Jeg ramlet opp i en tidkrevende greie i forbindelse med oppdatering av Navonics kart på plotteren, og tenkte at jeg kan jo fortelle om det, slik at andre kan unngå å havne i samme situasjon. For litt over et år siden kjøpte jeg en Navionics kartbrikke hos en forhandler et sted langs kysten. Forhandleren spurte om jeg ville at han skulle klargjøre brikken (laste ned og aktivere kart), slik at jeg bare kunne dytte brikken på plass i plotteren. Jeg takket ja til det, og slik ble det. Da et år var gått, begynte plotter og Navionics app å mase om fornying av tjenesten, og jeg bestemte meg for å sette i gang med det. Navionics appen ble automatisk fornyet gjennom Apple Store, så den er grei. Men uansett hva jeg forsøkte med plotter og brikke, så ble det ikke suksess. Jeg ringte til Garmin Support og forklarte problemet. De svarte at årsaken er at brikken da den ble aktivert, ble registrert på forhandlers brukerkonto, og at jeg derfor måtte kontakte dem. Jeg kontaktet forhandler, og han ble litt oppgitt fordi det hadde vært normal praksis å gjøre det slik, men nå hadde Garmin endret noe i sine systemer, så derfor oppsto nå dette problemet. Så jeg spurte da om han kunne overføre eierskap til meg. Det går ikke an, sier han, og dermed oppstår en liten frem og tilbake samtale hvor jeg sier at dette selvsagt ikke er kundens feil, og at enten må forhandler fikse det, eller så må Garmin fikse det, eller så vil jeg ha en ny blank brikke som jeg selv aktiverer med egen brukerkonto. Samtalen var ikke fiendtlig på noen måte :) Forhandleren satte seg ved PC for å prøve å løse det, men ettersom de hadde hundrevis av brikker registrert der, ble det såpass tidkrevende at han bare bestemte seg for å gi meg en ny brikke. Siden den nye brikken er en oppdateringsbrikke, så skal man da aktivere ved å bruke Chart Installer. Når man dytter inn oppdateringsbrikken spør systemet etter den gamle brikken for verifisering, og så den nye igjen. Jeg syntes jo at det burde være mulig for Garmin å omregistrere eierskap til den gamle brikken, og at selv om det ikke er kundens feil, så er det heller ikke forhandlers feil. Vi snakker om datasystemer her, og brikker som har unike serienummer og derfor utmerket godt kunne vært overført til en annen brukerkonto. Så i et forsøk på å spare forhandler ringte jeg til Garmin Support før jeg åpnet den nye pakken. De avviste blankt. På spørsmål om hva jeg gjør når jeg en gang selger båten og vil overføre brikken til ny eier, svarte de at brikken er personlig. I mitt hode høres det ut som pengegriskhet... Vel vel, så spurte jeg om det da ville bli riktig hvis jeg tar i bruk oppdateringsbrikken, og det svarte de ja til. Så da gjorde jeg det. Først det nye kortet, som Chart Installer umiddelbart ble fornøyd med. Så det gamle, slik som installeren sa, og da ble det bråstopp fordi.... Gjetter dere hvorfor? Fordi det gamle kortet ikke er registrert på min brukerkonto. Altså nøyaktig samme problem. Så da ringte jeg Garmin Support igjen og forklarte at vi står på samme sted som dagen før, og dagen før. De spurte de hva serienummerne er på begge brikkene. En time etterpå var det i orden, og både Chart Installer og jeg ble lykkelige. Litt bismak for min del. Det er med andre ord fullt mulig å endre eier på en brikke, for det var jo det de gjorde til slutt. Så altså: Budskapet er at dersom du skal kjøpe deg en ny brikke, så tar du den med hjem og gjør jobben selv. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Dette høres jo helt utrulig ut. Og gjør meg enda mer fornøyd med min Orca, som er helt fri for brikke, kortleser, pc og kabler. Kun NMEA til båten og usb-c til 12V. Betaler dog en abonnementsavgift for offline kart med dekning i hele Europa (og store deler av verden). Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August lr-80 skrev 24 minutter siden: Dette høres jo helt utrulig ut. Og gjør meg enda mer fornøyd med min Orca, som er helt fri for brikke, kortleser, pc og kabler. Kun NMEA til båten og usb-c til 12V. Betaler dog en abonnementsavgift for offline kart med dekning i hele Europa (og store deler av verden). Nettopp derfor jeg også holder meg til Orca👍 Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Ivar Dahl skrev for 4 timer siden: Budskapet er at dersom du skal kjøpe deg en ny brikke, så tar du den med hjem og gjør jobben selv. Noted👍 vanskeligere er det ikke. men det blir mer og mer en-til-en mellom plotter-leverandør og kartleversndør. B&G eier vel C-map, Raymarine og Garmin har vel også kjøpt opp kartleverandører. Sitér dette innlegget Link to post
Stål Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Var innom samme problematikk for noen måneder tilbake med mitt utmerkede Navionics kart, men da med en forhandler som kjente til hva som måtte gjøres. Forhandleren ringte i tillegg support bare for å få bekreftet riktig fremgangsmåte fordi det var gjort noen småendringer på systemet siden han sist hadde brukt det. Det hele tok vel 10 minutter og jeg kunne dra hjem og oppdatere selv. Enig med de som sier at det er grei fremgangsmåte å dra i gang kartbrikken selv første gangen, men det er jo alltid lett å si når man har lært det! Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Morsomme disse Orca fanboys (: Lar aldri en anledning gå fra seg Jeg kjøper alltid nedlastbare kart fra Garmin/Navionics. Da har du full kontroll med registrering og foryelse Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.