JRK Startet 2.August Link til dette innlegget Startet 2.August Har en 2021 model Mercury 15 EFI, manuell start . Har modifisert motoren med ny stator som gir 10A og regulator. (Det som er standard på samme motor med elektrisk start) Spurte AI om enkleste batteriløsning, da jeg bare skal bruke denne til stereo og lys. AI foreslo Lithium. Lagde derfor mit eget batteri av 12 stykker standard (3x4 i celler parallell)slik at batteriet ble på 15V og 10,5 Ah. Det funket bra i 10 timer, før regulator og batteri var ødelagt. Har kjøpt ny regulator og velger nå ett AGM eller Gel batteri. Hvor lite kan dette batteriet være? (AI skriver at dette er en PWM regulator som tilpasser lading etter batteri) Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Hvor stort batteri du trenger avhenger vel av hvor høyt forbruk du har og hvor lenge du skal drive dette uten lading? Hvor stor er stereon og hva slags lys er det snakk om? Sitér dette innlegget Link to post
TåT Svart 2.August Link til dette innlegget Svart 2.August Jeg hadde for noen år siden en Tohatsu 20 hk firetakter med manuell start. Ettermonterte ladespole og brukte dette med et ca 20 amp Biltema gel-batteri. Batteriet ga strøm til ekkolodd, lanterner og en lensepumpe. Funka greit i flere år dette. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 2.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.August Takker TåT, da vet jeg at det går med 20 Ah i alle fall. Kallethekid. Batteriet er der bare for å beskytte regulator. Denne tåler ikke å kjöres uten batteri i fölge manual. I praksis vil jeg ha maks 5 amp forbruk mens ladespolen lader med 10 A. Lite aktuelt å bruke ström uten at motoren kjörer, så minst mulig kapasitet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.