skorpo Startet 25.Januar.2006 Del på Facebook Startet 25.Januar.2006 Stormen som herja i forrige veke tok kalesjen på båten min. Fleire saumar rivna, alt av plastvindauge vart øydelagt, bøylane for frå kvarandre Så vidt eg kunne sjå i båthamna, var det mange båtar som hadde fått kalesjen øydelagd. Fann produksjonslappen med malnummeret - den gamle var sydd i 1994. Er ein slik skade noko å bry forsikringsselskapet med, eller er verdien av gammelkalesjen mindre enn eigenandelen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 25.Januar.2006 Del på Facebook Svart 25.Januar.2006 Det kommer an på hva du har i egenandel. Om jeg skulle tenke litt høyt: La oss si at en kallesje koster 15000 kroner ny. Norske forsikringsselskap har en tendens til å gjøre aldersfradrag på ting de skal erstatte. Om vi antar 10% pr år så er du forskrekkelig nær 0 i erstatning. En kallesje fra 1994 er det kanskje uansett på tide å skifte ut? Rent prinsippielt ville jeg sjekket med forsikringsselskapet før jeg bestemte meg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 25.Januar.2006 Del på Facebook Svart 25.Januar.2006 har også hørt at generell levetid på en kalesje er 5 år. selv om jeg aldri har hørt om en kalesje som ikke holder en god del lenger da. Tror du skal vanskjøtte den ganske mye for å oppleve en slik levetid. Men forsikringsselskapene kan nok bruke det som argument. Koster vel uansett ikke noe å spørre da. Lykke til... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Marø Svart 25.Januar.2006 Del på Facebook Svart 25.Januar.2006 Det var vel på tide å bytte en kalesje som er 12 år uansett. Tror ikke du kan forvente noe fra forsikringsselskapet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 25.Januar.2006 Del på Facebook Svart 25.Januar.2006 Vet ikke hva egenandelen din vil være. Er slik skade noe som går under naturskade eller?. Jeg ville uansett ha meldt inn skaden for å finne ut av det. Det koster ikke mere en telefonen til forsikringsselskapet det da. Husk en kalesje med bøyler og alt ihop blir fort veldig mange lapper. Går det som naturskade er iallefall egenandelen her for bygning stort sett 8000,- uavhengig hva du har av avtale på egenandel på andre forsikringsskader Åpnet foresten innlegget pga skorpo navnet det kunne jo uten tvil være her på helgeland. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
Jon-Kåre Svart 25.Januar.2006 Del på Facebook Svart 25.Januar.2006 Det er uansett min erfaring at du skal bry selskapet selv om du ikke tror du har krav på noe som helst. Jeg anbefaler alle som har en eller annen skade om å ta kontakt med forikringsselkapet hvis de er i tvil. Dette gjelder bygning som jeg jobber innenfor. Det er mye som dekkes. Foreksempel så mistet en kunde bunnen ut av kaffe kannen og fikk dermed en oppsvulming på parketten med en diameter p 20 cm. Lite synlig egentlig men ny parkett på stuen fikk de Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post Share on other sites More sharing options...
skorpo Svart 26.Januar.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Januar.2006 Ringte Vesta, men ho som var på vakt visste ikkje noko om båtar. Vi vart likevel einige om at eg kunne vente med å melde skaden til eg har snakka med kalesjeprodusenten. Og han vil vel seie som Nor Star og Bitteltien - at den gamle kalesjen var verd mindre enn egenandelen. Likevel godt å lufte frustrasjonen. Neste båt blir utan kalesje! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
saga Svart 26.Januar.2006 Del på Facebook Svart 26.Januar.2006 Ang. det med aldersfradrag avhenger av hvilket forsikringsselskap du har. I mitt tilfelle ville jeg fått erstattet den gamle kallesjen med en ny. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 26.Januar.2006 Del på Facebook Svart 26.Januar.2006 (redigert) Ringte Vesta, men ho som var på vakt visste ikkje noko om båtar. Vi vart likevel einige om at eg kunne vente med å melde skaden til eg har snakka med kalesjeprodusenten. Og han vil vel seie som Nor Star og Bitteltien - at den gamle kalesjen var verd mindre enn egenandelen. Likevel godt å lufte frustrasjonen. Neste båt blir utan kalesje! Kalesjemakeren vil nok ikke si noe om verdi på den gamle i det hele tatt. Han vil jo selge ny og ha et godt kundeforhold i tillegg. Hvis Kalesjen var hel og tørr var vel den verdt mye mer enn en som ikke er det. Hva er egenkapitalen da? Ikke at vi har noe med det men tviler vel på at den er mer enn en ny kalesje. Får man lett tak i kalesjer slik du hadde? Altså brukte? Poenget må jo være at nå er den ikke lenger tett og hel som følge av denne vinden. Da har man forsikring for å dekke dette. Da får det være opp til de om de vil kjøpe en ny til deg eller finne en som er godt brukt men tett og hel. Redigert 26.Januar.2006 av Flipper Flash (see edit history) Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 27.Januar.2006 Del på Facebook Svart 27.Januar.2006 Da får det være opp til de om de vil kjøpe en ny til deg eller finne en som er godt brukt men tett og hel. Eller reparere den gamle. Og siden dette høyst sannsynlig vil komme på rundt kr 2000,- (det samme skjedde meg høsten 2004, så jeg kjenner prisnivået), så er man under egenandelen og det blir ingen utbetaling. Tror jeg da... For å være helt ærlig så tenkte jeg ikke tanken en gang på å kontakte forsikringsselskapet, så jeg vet ikke om dette ville ha blitt erstattet av dem... Burde kanskje ha gjort det... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
vikers Svart 27.Januar.2006 Del på Facebook Svart 27.Januar.2006 Reparert ville jeg gjort, om den var brukandes før stormen. Da blir den bedre etter....bedre sømmer, nye vinduer, ny imprignering etc.. Holder enda noen år. :) :praktisk: Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.