Steihy Startet Søndag 15:41 Link til dette innlegget Startet Søndag 15:41 https://www.vg.no/nyheter/i/AvAOOq/to-baater-har-kollidert-utenfor-nesodden Første rapport: seilbåten seilte inn i sida på motorbåten. Er det mye vind der i dag? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Gozzi Svart Søndag 15:58 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:58 Det er dårlig journalist arbeid... Motorbåt har kjørt inn i siden på seilbåten. Desverre noe som har skjedd litt for ofte i det siste. Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2100 Svart Søndag 16:03 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:03 Det er litt motstridende opplysninger i artikkelen fra VG: – Fører av motorbåten har vært uaktsom og truffet seilbåten, skriver Samuelsen. – Bauen til seilbåten hadde kjørt rett inn i siden på motorbåten, sier Snorre Bryne. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Søndag 16:03 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:03 Aftenposten har mer informasjon: https://www.aftenposten.no/norge/i/Jba00j/baatkollisjon-i-indre-oslofjord-ved-fagerstrand-store-materielle-skader Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Dixie 2100 Svart Søndag 16:06 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:06 Popeye70 skrev 2 minutter siden: Aftenposten har mer informasjon: https://www.aftenposten.no/norge/i/Jba00j/baatkollisjon-i-indre-oslofjord-ved-fagerstrand-store-materielle-skader Der kommer det jo klart frem hva som har skjedd... Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Søndag 16:32 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:32 Ja, om man er abonnement på avisen. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Dixie 2100 Svart Søndag 16:37 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:37 Lars H. skrev 4 minutter siden: Ja, om man er abonnement på avisen. Jeg får lest artikkelen uten at jeg har noe abonnement på Aftenposten... Kapteinen av selbåten Mario Perko forteller at de hadde tilbrakt et par dager i Oslo, da turen skulle gå tilbake til hjembyen København. Sammen med en venninne hadde han seilt siden klokken ett på ettermiddagen i nydelig vær og stille sjø. – Plutselig så jeg en båt komme rett mot oss i full fart. Den var høy, og jeg kunne ikke se hvem som satt i cockpiten, sier han. Han forteller at motorbåten i siste liten forsøkte å svinge unna, men at det da var for sent. Perko beskriver situasjonen som dramatisk, men sier at motorbåtføreren umiddelbart beklaget. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart Søndag 17:56 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:56 Huff, enda en ulykke. Noen som ser hva slags motorbåt det er? Ser det er «moderne» skrogvindu på siden og dyp v-bunn i front. Utover det klarer jeg ikke umiddelbart å kjenne igjen båtmodellen ut fra bildene. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Gozzi Svart Søndag 19:06 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:06 Ser nesten ut som seilbåten traff motorbåt med baugen utfra skadene som sees på bildet? Er nok et resultat av uoppmerksomhet. Bra der ikke ble mer alvorlig personskader. Sitér dette innlegget Link to post
Ervil Svart Søndag 19:44 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:44 Jeg passerte Fagerstrand ved 1430-tiden i dag på vei til Drøbak og møtte en Jeanneau Cap Camerat 7.5 på vei innover mot Oslo. Møtte denne rett ved Askholmene (Blücher) i god fart innover mot Oslo. Synes denne ligner veldig… Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Søndag 20:07 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:07 Gozzi skrev 58 minutter siden: Ser nesten ut som seilbåten traff motorbåt med baugen utfra skadene som sees på bildet? I følge en av avisene (Aftenposten?) så var det seilbåtens front (en av de to «pontongene», kanskje) som traff motorbåten. Kanskje motorbåten har svingt og prøvd å gå foran seilbåten i siste liten, og så blitt torpedert…? Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
J-Å Svart Søndag 20:08 Link til dette innlegget Svart Søndag 20:08 Seilbåten er en Dragonfly 35 Ultimate. Det er nok stb sideskrog det viser hull etter i baugen på motorbåten. Baugen på sideskroget ser ut til å sterkt skadet. Det er nok best å holde seg unna de knivskarpe baugene der. Kanskje vi med enskrogsbåter må få oss slike undervanns baugspryd ( "rostra") som endel krigsskip hadde. (Aftenposten) Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Søndag 21:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 21:33 Vi vet fremdeles ikke hvilken vindstyrke det var, og hvilken fart seilbåten kunne hatt. Ut fra bildet over var det blikkstille, uten at det sier noe om forholdene der dette skjedde. Men kan det være tvil om at motorbåten traff seilbåten med stor fart - selv om motorbåten fikk en skade av sammenstøtet? Det var da ikke seilbåten som traff motorbåten? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Popeye70 Svart Søndag 21:49 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:49 Steihy skrev 7 minutter siden: Vi vet fremdeles ikke hvilken vindstyrke det var, og hvilken fart seilbåten kunne hatt. Den seilbåten har en (teoretisk) toppfart på over 23 knop i følge produsenten. Jeg tipper(!) den ikke trenger så mye vind for å få fart. Og selv om den ikke har hatt veldig stor fart er det en del vekt som treffer motorbåten som kommer i stor fart. Steihy skrev 9 minutter siden: Men kan det være tvil om at motorbåten traff seilbåten med stor fart - selv om motorbåten fikk en skade av sammenstøtet? Det var da ikke seilbåten som traff motorbåten? Det ser ut for meg som om motorbåten har fått seilbåten inn fra styrbord, og har akkurat fått baugen inn foran seilbåtens babord pontong/skrog i det de traff hverandre. Pontongen er ganske spiss, så mye krefter er samlet i en relativt tynn «egg» som har slått hull på styrbord side av baugen på motorbåten. Alternativt har motorbåten kommet mer skrått forfra (men fremdeles så seilbåten har kommet fra styrbord, men mer forenom tvers. Da kan motorbåten ha truffet styrbord pontong/skrog. Men jeg har sagt det før i andre slike saker - jeg liker ikke å spekulere for mye, i hvert fall ikke offentlig. Så jeg tror jeg lar det bli med det. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
J-Å Svart Søndag 21:55 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:55 Det er styrbord sideskrog/pontong som er skadet, så motorbåten har nok truffet skrått forfra fra seilbåtens babord, siden babord sideskrog er helt, mens det er litt skade på senterskrog, og mest på styrbord sideskrog, som ser ut til å ha penetrert motorbåtens styrbord baug. Så motorbåten kan nok ha bidratt sterkt til skaden med sin egen bevegelsesnergi. Men disse trimaranene trenger veldig lite vind for å komme opp i fart. (Aftenposten) Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Søndag 22:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 22:10 Det var nyttig opplysning for meg, saken er ikke like opplagt. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
-morten- Svart Mandag 06:21 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:21 Det virker som det er mange som ikke har kontroll på sin adferd på sjøen! Mange kjøper seg raske båter og har ikke erfaring som trengs. Det har vært fint vær og mange båter på sjøen, og da er det ekstra viktig å vise aktsomhet. Man skal uansett unngå sammenstøt, uansett hvem som har vikeplikt eller ikke! Snakka med en som holder på å ta skipperutdanning i går som var med meg en runde utpå sjøen. Han sa det var veldig mange tullinger i fritidsbåter, og spessielt seilbåter som krysser rett forran båter på 12000 tonn. Tyfonen ble flittig brukt sa han. I går da Hyrtigruta kom var det og fløyting i Trondheimsleia pga. seilbåt. Det er rett som det er Brønnbåtene også fløyter på lystbåter Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
pipe Svart Mandag 07:33 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:33 -morten- skrev 1 time siden: Det virker som det er mange som ikke har kontroll på sin adferd på sjøen! Mange kjøper seg raske båter og har ikke erfaring som trengs. Er jo en vanlig påstand her inne men er det noe hold i det? Satt i kundemotaket på ett skadeverksted(merkeverksted) for bil en gang i tiden og kundene der hadde ofte ut i fra alder 20 års erfaring eller mer. Jeg er vel av den typen som tviler på att bedre opplæring og bøter så høye som hus har målbar effekt på ulykkestatestikken til sjøs Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart Mandag 07:47 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:47 pipe skrev 5 minutter siden: Er jo en vanlig påstand her inne men er det noe hold i det? <snip> Jeg er vel av den typen som tviler på att bedre opplæring og bøter så høye som hus har målbar effekt på ulykkestatestikken til sjøs Det er bare flere båter, ergo flere uhell og ulykker. Majoriteten av brukerne her på forumet har trolig passert midten av livet+har mye båterfaring :-) Bøter har trolig lite å si… Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Roger jo Svart Mandag 08:17 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:17 pipe skrev 44 minutter siden: Er jo en vanlig påstand her inne men er det noe hold i det? Jeg er vel av den typen som tviler på att bedre opplæring og bøter så høye som hus har målbar effekt på ulykkestatestikken til sjøs Klart det er hold i at "for mange" ikke har kontroll på sin adferd på sjøen! " Føtt før 1980 så kan en gå og kjøpe båt og dundre rundt i 49 knop uten noe opplæring og ha hvert i en båt før, du menr ikke at det er ok? Og at 3 timers kurs med beståttgaranti er greit for å føre båt i 49 knop. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Maika Svart Mandag 08:19 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:19 Jeg mener hovedutfordringen i stor grad er enkelt tilgjengelig motoriserte farkoster som kan holde høy hastighet som føres av inkompetente/sløve personer Det fins selvfølgelig inkompetente/sløve førere av seilbåt, snekker og andre relativt saktegående farkoster, men skadepotensialet er vel vanligvis mye mindre enn båter som typisk holder 20+ knop. En saktegående seilbåt som kræsjer i noe er oftest bare til fare for seg selv, og da sjeldent med stor risiko for skade på mennesker. Seilbåter av litt størrelse som kan holde 20+ knop er sjeldent, og føres normalt av svært kompetente personer. Motorbåter som holder 20+ knop fins det svært mange av og føres av alle slags folk. Farten gjør at man har mye mindre tid på å reagere, og kraften ved et sammstøt øker kvadratisk. I år monterer jeg horn. Sitér dette innlegget Link to post
HansH Svart Mandag 08:24 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:24 @Steihy Steihy skrev for 9 timer siden: Det var nyttig opplysning for meg, saken er ikke like opplagt. Hvis seilbåten var under seil, (noe som fremgår av Aftenposten), så har jo motorbåten vikeplikt uansett. Men her har det høyst sannsynlig vært en form for "dobbelt" vikeplikt. Dvs motorbåten har hatt seiltrimaranen fra styrbord, samt at den var under seil, begge deler gir vikeplikt. Bildene kan tyde på at dette akkurat kunne gått bra hvis det var en seilbåt med monoskrog. Da ville muligens motorbåten bare "sklidd" under baugen. Men her ser det ut til at han i stedet ble spiddet av styrbord pontong/skrog på trimaranen, noe som tyder på at vinkelen har vært nokså skrå forfra på styrbord. Det er ikke bildedokumentasjon på skadene på selve styrbordpontongen, men basert på skadene på motorbåten, så har det nok blitt en del skade også på seilbåten. Uansett; Lærdommen er å være oppmerksom, samt slakke av farten og ofte styre aktenom seilbåter. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Mandag 08:26 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:26 Vel har Dragonfly-trimaranene et høyt fartspotensial, men ikke ikke i 2,1 m/s... Og som Maika sier; En Dragonfly i 20+ knop seiles av kompetent mannskap som har blikket med seg. De er hverken på do eller har nesa ned i en plotter når det går så fort. Sitér dette innlegget Link to post
tumleplass Svart Mandag 10:44 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:44 Vi var like ved og såg det som skjedde. Trimaranen gikk sørover i veldig liten fart (det var veldig lite vind) og daycruiseren kom nordover i leden i plan. Motorbåtern endret kurs mot styrbord og kjørte rett mot trimaranen. I siste øyeblikk kunne det se ut som den prøvde å avverge, men den endte opp med å tre seg selv inn på sideskroget til trimaranen som så brakk. Etter ulykka gjorde motorbåtfører tilsynelatende alt riktig: sendte ut nødmelding, fikk oversikt over personskader og skader før han pakket bagen sin og gikk ombord i trimaranen for å komme i sikkerhet fra sin synkende båt. Alt dette mens han holdt kontakt med redningssentralen. Bra at ingen ble hardt skadd. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart Mandag 10:49 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:49 Hvor vanskelig kan det være Høyere hastighet krever høyere aktsomhet Trangere farvann krever høyere aktsomhet Flere fartøy krever høyere aktsomhet For et par uker siden gikk vi i seks knop over et Vänern uten vind og bølger men med skyfri himmel. Jeg må innrømme at jeg slappet litt av med aktsomheten og vurderte den umiddelbare kollisjonsfaren for lav Som jeg har sagt i andre tråder om tilsvarende tema Forkjørsrett gir deg ikke påkjørsplikt Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.