Jump to content

Ny båtkollisjon, seilbåt og motorbåt.


Steihy

Recommended Posts

Lars H. skrev 4 minutter siden:

Ja, om man er abonnement på avisen. 

 

Jeg får lest artikkelen uten at jeg har noe abonnement på Aftenposten...

 

Kapteinen av selbåten Mario Perko forteller at de hadde tilbrakt et par dager i Oslo, da turen skulle gå tilbake til hjembyen København.

Sammen med en venninne hadde han seilt siden klokken ett på ettermiddagen i nydelig vær og stille sjø.

– Plutselig så jeg en båt komme rett mot oss i full fart. Den var høy, og jeg kunne ikke se hvem som satt i cockpiten, sier han.

Han forteller at motorbåten i siste liten forsøkte å svinge unna, men at det da var for sent. Perko beskriver situasjonen som dramatisk, men sier at motorbåtføreren umiddelbart beklaget.

Link to post
Gozzi skrev 58 minutter siden:

Ser nesten ut som seilbåten traff motorbåt med baugen utfra skadene som sees på bildet? 


I følge en av avisene (Aftenposten?) så var det seilbåtens front (en av de to «pontongene», kanskje) som traff motorbåten. Kanskje motorbåten har svingt og prøvd å gå foran seilbåten i siste liten, og så blitt torpedert…?

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Vi vet fremdeles ikke hvilken vindstyrke det var, og hvilken fart seilbåten kunne hatt. Ut fra bildet over var det blikkstille, uten at det sier noe om forholdene der dette skjedde. Men kan det være tvil om at motorbåten traff seilbåten med stor fart - selv om motorbåten fikk en skade av sammenstøtet? Det var da ikke seilbåten som traff motorbåten? 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Link to post
Steihy skrev 7 minutter siden:

Vi vet fremdeles ikke hvilken vindstyrke det var, og hvilken fart seilbåten kunne hatt.  


Den seilbåten har en (teoretisk) toppfart på over 23 knop i følge produsenten. Jeg tipper(!) den ikke trenger så mye vind for å få fart. Og selv om den ikke har hatt veldig stor fart er det en del vekt som treffer motorbåten som kommer i stor fart. 
 

Steihy skrev 9 minutter siden:

Men kan det være tvil om at motorbåten traff seilbåten med stor fart - selv om motorbåten fikk en skade av sammenstøtet? Det var da ikke seilbåten som traff motorbåten? 


Det ser ut for meg som om motorbåten har fått seilbåten inn fra styrbord, og har akkurat fått baugen inn foran seilbåtens babord pontong/skrog i det de traff hverandre. Pontongen er ganske spiss, så mye krefter er samlet i en relativt tynn «egg» som har slått hull på styrbord side av baugen på motorbåten.

 

Alternativt har motorbåten kommet mer skrått forfra (men fremdeles så seilbåten har kommet fra styrbord, men mer forenom tvers. Da kan motorbåten ha truffet styrbord pontong/skrog.

 

Men jeg har sagt det før i andre slike saker - jeg liker ikke å spekulere for mye, i hvert fall ikke offentlig. Så jeg tror jeg lar det bli med det.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Det er styrbord sideskrog/pontong som er skadet, så motorbåten har nok  truffet skrått forfra fra seilbåtens babord, siden babord sideskrog er helt, mens det er litt skade på senterskrog, og mest på styrbord sideskrog, som ser ut til å ha penetrert motorbåtens styrbord baug. Så motorbåten kan nok ha bidratt sterkt til skaden med sin egen bevegelsesnergi. Men disse trimaranene trenger veldig lite vind for å komme opp i fart. 

 

(Aftenposten)

feaea205-b724-4bef-921c-c5f365c7c003?fit=crop&format=auto&h=653&w=980&s=3ea0640a5c0bc3c11753a6609977b9d99c2ab7ba

Link to post

Det virker som det er mange som ikke har kontroll på sin adferd på sjøen! Mange kjøper seg raske båter og har ikke erfaring som trengs. Det har vært fint vær og mange båter på sjøen, og da er det ekstra viktig å vise aktsomhet. Man skal uansett unngå sammenstøt, uansett hvem som har vikeplikt eller ikke!  Snakka med en som holder på å ta skipperutdanning i går som var med meg en runde utpå sjøen. Han sa det var veldig mange tullinger i fritidsbåter, og spessielt seilbåter som krysser rett forran båter på 12000 tonn. Tyfonen ble flittig brukt sa han.

I går da Hyrtigruta kom var det og fløyting i Trondheimsleia pga. seilbåt. Det er rett som det er Brønnbåtene også fløyter på lystbåter

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
-morten- skrev 1 time siden:

Det virker som det er mange som ikke har kontroll på sin adferd på sjøen! Mange kjøper seg raske båter og har ikke erfaring som trengs.

Er jo en vanlig påstand her inne men er det noe hold i det?
Satt i kundemotaket på ett skadeverksted(merkeverksted) for bil en gang i tiden og kundene der hadde ofte ut i fra alder 20 års erfaring eller mer.
Jeg er vel av den typen som tviler på att bedre opplæring og bøter så høye som hus har målbar effekt på ulykkestatestikken til sjøs

Link to post
pipe skrev 5 minutter siden:

Er jo en vanlig påstand her inne men er det noe hold i det?
<snip>
Jeg er vel av den typen som tviler på att bedre opplæring og bøter så høye som hus har målbar effekt på ulykkestatestikken til sjøs

Det er bare flere båter, ergo flere uhell og ulykker. Majoriteten av brukerne her på forumet har trolig passert midten av livet+har mye båterfaring :-)

Bøter har trolig lite å si…

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
pipe skrev 44 minutter siden:

Er jo en vanlig påstand her inne men er det noe hold i det?
Jeg er vel av den typen som tviler på att bedre opplæring og bøter så høye som hus har målbar effekt på ulykkestatestikken til sjøs

Klart det er hold i at  "for mange" ikke har kontroll på sin adferd på sjøen! " 

Føtt før 1980 så kan en gå og kjøpe båt og dundre rundt i 49 knop uten noe opplæring og ha hvert i en båt før, du menr ikke at det er ok? Og at  3 timers kurs med beståttgaranti er greit for å føre båt i 49 knop.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg mener hovedutfordringen i stor grad er enkelt tilgjengelig motoriserte farkoster som kan holde høy hastighet som føres av inkompetente/sløve personer
Det fins selvfølgelig inkompetente/sløve førere av seilbåt, snekker og andre relativt saktegående farkoster, men skadepotensialet er vel vanligvis mye mindre enn båter som typisk holder 20+ knop. En saktegående seilbåt som kræsjer i noe er oftest bare til fare for seg selv, og da sjeldent med stor risiko for skade på mennesker. Seilbåter av litt størrelse som kan holde 20+ knop er sjeldent, og føres normalt av svært kompetente personer.

Motorbåter som holder 20+ knop fins det svært mange av og føres av alle slags folk. Farten gjør at man har mye mindre tid på å reagere, og kraften ved et sammstøt øker kvadratisk. I år monterer jeg horn.

Link to post

@Steihy 

Steihy skrev for 9 timer siden:

Det var nyttig opplysning for meg, saken er ikke like opplagt.

 

Hvis seilbåten var under seil, (noe som fremgår av Aftenposten), så har jo motorbåten vikeplikt uansett. Men her har det høyst sannsynlig vært en form for "dobbelt" vikeplikt. Dvs motorbåten har hatt seiltrimaranen fra styrbord, samt at den var under seil, begge deler gir vikeplikt.

 

Bildene kan tyde på at dette akkurat kunne gått bra hvis det var en seilbåt med monoskrog. Da ville muligens motorbåten bare "sklidd" under baugen. Men her ser det ut til at han i stedet ble spiddet av styrbord pontong/skrog på trimaranen, noe som tyder på at vinkelen har vært nokså skrå forfra på styrbord. Det er ikke bildedokumentasjon på skadene på selve styrbordpontongen, men basert på skadene på motorbåten, så har det nok blitt en del skade også på seilbåten.

 

Uansett; Lærdommen er å være oppmerksom, samt slakke av farten og ofte styre aktenom seilbåter.

Link to post

Vi var like ved og såg det som skjedde.

Trimaranen gikk sørover i veldig liten fart (det var veldig lite vind) og daycruiseren kom nordover i leden i plan. Motorbåtern endret kurs mot styrbord og kjørte rett mot trimaranen. I siste øyeblikk kunne det se ut som den prøvde å avverge, men den endte opp med å tre seg selv inn på sideskroget til trimaranen som så brakk.

Etter ulykka gjorde motorbåtfører tilsynelatende alt riktig: sendte ut nødmelding, fikk oversikt over personskader og skader før han pakket bagen sin og gikk ombord i trimaranen for å komme i sikkerhet fra sin synkende båt.  Alt dette mens han holdt kontakt med redningssentralen.

Bra at ingen ble hardt skadd.

Link to post

Hvor vanskelig kan det være

Høyere hastighet krever høyere aktsomhet 

Trangere farvann krever høyere aktsomhet 

Flere fartøy krever høyere aktsomhet 

 

For et par uker siden gikk vi i seks knop over et Vänern uten vind og bølger men med skyfri himmel. Jeg må innrømme at jeg slappet litt av med aktsomheten og vurderte den umiddelbare kollisjonsfaren for lav

 

Som jeg har sagt i andre tråder om tilsvarende tema

Forkjørsrett gir deg ikke påkjørsplikt

 

A calm sea never made a skilled sailor 
D5L

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...