Bellil Svart Mandag 10:53 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:53 Takk for oppdateringen @tumleplass Flott at motorbåtføreren tilsynelatende gjorde det meste riktig når uhellet først var inntruffet. Det kan jo indikere at vedkommende er sjøvant Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Steihy Svart Mandag 11:17 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 11:17 Bellil skrev 21 minutter siden: Flott at motorbåtføreren tilsynelatende gjorde det meste riktig når uhellet først var inntruffet Jeg hadde ligget i fosterstilling med tommelen i munnen og gått ned med skuta. Ja, godt gjort å holde hue kaldt etter det sjokket. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Framtia Svart Mandag 12:01 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:01 https://www.rha.no/skulle-seile-hjem-til-danmark-da-det-plutselig-smalt-det-er-store-odeleggelser/s/5-70-606621?fbclid=IwY2xjawL9gChleHRuA2FlbQIxMQABHlIKKCsvC0Xe5DxNpbH_zPGFZFp5JEHBP2vjBG4GzGhPgLVVclIIpavGLJN8_aem_lzGInTO9Y9596lyckTYSIw Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
PaulS Svart Mandag 12:14 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:14 J-Å skrev for 14 timer siden: Det er styrbord sideskrog/pontong som er skadet, så motorbåten har nok truffet skrått forfra fra seilbåtens babord, siden babord sideskrog er helt, mens det er litt skade på senterskrog, og mest på styrbord sideskrog, som ser ut til å ha penetrert motorbåtens styrbord baug. Så motorbåten kan nok ha bidratt sterkt til skaden med sin egen bevegelsesnergi. Men disse trimaranene trenger veldig lite vind for å komme opp i fart. (Aftenposten) Kan vel se ut som ankeret til seilbåten også har bidratt til den store skaden på den andre. Ser glassfiberen rundt ankeret har flerret opp Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 12:35 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:35 PaulS skrev 17 minutter siden: Kan vel se ut som ankeret til seilbåten også har bidratt til den store skaden på den andre. Ser glassfiberen rundt ankeret har flerret opp Det har nok vært en berøring med ankeret, men trolig over vannlinjen. Faktisk er veldig lite av den synlige skaden under vannlinjen. Kanskje den rent hypotetisk kunne vært holdt flytende hvis den raskt hadde kommet opp i halvplan? Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart Mandag 13:04 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:04 tumleplass skrev for 2 timer siden: [...] Trimaranen gikk sørover i veldig liten fart [...] og daycruiseren kom nordover i leden i plan. Motorbåtern endret kurs mot styrbord og kjørte rett mot trimaranen. I siste øyeblikk kunne det se ut som den prøvde å avverge, [...] Kartplotter- og autopilotassistert kollisjon? I dette området dreier jo kystlinjen litt østover, så hvis man går på autopilot med ferdig satt opp rute og automatisk kursendring ved veipunkter, kan det jo ha skjedd at motorbåten plutselig har dreid mot seilbåten uten at føreren har fått tid til å sette autopilot i "standby" for å svinge unna manuelt. Eller er alle autopiloter satt opp slik at fører må godkjenne kursendring før autopiloten iverksetter? Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Sandebukta Svart Mandag 13:25 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:25 Xtian skrev 20 minutter siden: Kartplotter- og autopilotassistert kollisjon? I dette området dreier jo kystlinjen litt østover, så hvis man går på autopilot med ferdig satt opp rute og automatisk kursendring ved veipunkter, kan det jo ha skjedd at motorbåten plutselig har dreid mot seilbåten uten at føreren har fått tid til å sette autopilot i "standby" for å svinge unna manuelt. Eller er alle autopiloter satt opp slik at fører må godkjenne kursendring før autopiloten iverksetter? Christian 8-) Garmin sin Reactor er tut og kjør til du selv stopper, Raymarine mener jeg du må godkjenne hver kursendring Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Popeye70 Svart Mandag 13:57 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:57 Framtia skrev for 1 time siden: https://www.rha.no/skulle-seile-hjem-til-danmark-da-det-plutselig-smalt-det-er-store-odeleggelser/s/5-70-606621?fbclid=IwY2xjawL9gChleHRuA2FlbQIxMQABHlIKKCsvC0Xe5DxNpbH_zPGFZFp5JEHBP2vjBG4GzGhPgLVVclIIpavGLJN8_aem_lzGInTO9Y9596lyckTYSIw Ah, et prakteksemplar av en RHA-artikkel, med dårlig språk og syntaks. Det er nesten som jeg ble satt tilbake 80-tallet, til den gang det het Hurumposten og Ella var redaktør og utegående journalist. Men for all del, om man kommer seg gjennom artikkelen får man et godt inntrykk av hva som egentlig har skjedd. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Maika Svart Mandag 14:10 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:10 Del gjerne innholdet her for oss som ikke har abonnement:) Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Mandag 14:20 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:20 Roger jo skrev for 6 timer siden: Klart det er hold i at "for mange" ikke har kontroll på sin adferd på sjøen! " Føtt før 1980 så kan en gå og kjøpe båt og dundre rundt i 49 knop uten noe opplæring og ha hvert i en båt før, du menr ikke at det er ok? Og at 3 timers kurs med beståttgaranti er greit for å føre båt i 49 knop. Ja og i hvilken grad er dette ett virkelig problem ? Nå ser jeg att det er farligere å bade enn å være i båt . De eldre er nesten ene rådene på drukningstatestikken og spesielt når de bader. Kanskje de eldre burde tvinges til å ta ett bedekurs med sertifikat når de runder 60 år før de har lov til å bade igjen? Det hadde vært mer effektivt enn noe annet inkludert sertifikat for de født før 1980. Nå tok jeg høyhastighetskurs i fjor og selv om det var litt båt føring praksis der er jeg langt i fra imponert. Mulig jeg så for meg att man skulle bli god til å kjøre i 50 knop pluss men det var mest overdreven fokus på å kjøre meget konservativt. Begynner å nærme meg badekurs alder selv og er derfor lite risiko søkende lenger Lærte nok langt mer på de to månedene jeg øvelsekjørte med meg selv enn selve kurset så praksis trumfer det meste Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 14:47 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:47 HansH skrev for 6 timer siden: Uansett; Lærdommen er å være oppmerksom, samt slakke av farten og ofte styre aktenom seilbåter. Når en seilbåt krysser i et sund, så er det beste at saktegående motorbåter legger seg i kjølvannet til seilbåten i det den kommer over mot stb side av sundet, og venter til den slår, for så å fortsette rett fram mellom seilbåten og land. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart Mandag 15:04 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:04 Popeye70 skrev for 2 timer siden: Feil post Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Mandag 15:33 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:33 Foreslår ny skrogform for seilbåter i Oslofjorden På denne måten kan "Påsan" i cabincruiseren fortsette å gjøre candycrush på telefonen i 20+ knop, og vi andre kan få eksistere på fjorden uten å løpe risikoen for å bli drept. Tre alvorlige kollisjoner på høylys dag i Oslofjorden på to år. Ett med dødelig utfall, to med åpenbar dødsfare for de ombord. Rene torpederinger utført av uoppmerksomme førere i høy fart, i båter de ÅPENBART ikke er skikket til å føre. Jeg ser få formildende omstendigheter. Det er opprørende at man kan gjøre alt rett selv, men risikere å bli regelrett kjørt ned av folk uten mulighet til å forhindre det. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart Mandag 19:15 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:15 pipe skrev for 4 timer siden: Nå ser jeg att det er farligere å bade enn å være i båt . De eldre er nesten ene rådene på drukningstatestikken og spesielt når de bader. Kanskje de eldre burde tvinges til å ta ett bedekurs med sertifikat når de runder 60 år før de har lov til å bade igjen? Det hadde vært mer effektivt enn noe annet inkludert sertifikat for de født før 1980. Nå tok jeg høyhastighetskurs i fjor og selv om det var litt båt føring praksis der er jeg langt i fra imponert. Mulig jeg så for meg att man skulle bli god til å kjøre i 50 knop pluss men det var mest overdreven fokus på å kjøre meget konservativt. Begynner å nærme meg badekurs alder selv og er derfor lite risiko søkende lenger Lærte nok langt mer på de to månedene jeg øvelsekjørte med meg selv enn selve kurset så praksis trumfer det meste Jeg har en sånn merkelig fornemmelse av at det er en vesentlig forskjell på det å være uheldig eller idiotisk badende og skade/ta livet av seg selv, og det å være uheldig eller idiotisk båtfører og skade/ta livet av andre...men nei, jeg tar sikkert feil, det er nok en knakende god og relevant sammenligning Sitér dette innlegget Link to post
Xtian Svart Tirsdag 08:24 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 08:24 Sandebukta skrev for 18 timer siden: Garmin sin Reactor er tut og kjør til du selv stopper, Raymarine mener jeg du må godkjenne hver kursendring Hvor vanlig er autopilot fra Garmin i forhold til Raymarine? Er dette noe båtbransjen og båtpressen bør gjøre båtfolk mer bevisste på og advare mot? Altså bruk av autopilot og automatisk kursendring etter en rute i forholdsvis trange og trafikkerte farvann? Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Sandebukta Svart Tirsdag 09:05 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:05 Xtian skrev 11 minutter siden: Hvor vanlig er autopilot fra Garmin i forhold til Raymarine? Er dette noe båtbransjen og båtpressen bør gjøre båtfolk mer bevisste på og advare mot? Altså bruk av autopilot og automatisk kursendring etter en rute i forholdsvis trange og trafikkerte farvann? Christian 8-) Dette vet jeg ikke nok om. Verken bruksmønsteret til folk eller bevisstheten. Selv velger jeg sjelden å la den følge automatisk. Foretrekker å ta kursendringene mer over langen manuelt. Synes det er smoothere og du holder deg orientert. I Norge tror jeg langt flere har Raymarine og Simrad enn Garmin autopilot. Men at mange har lagt inn rute fra Navionics og vegrer seg for å avvike fra denne selv ved vikeplikt, det er det lett å observere på sjøen i juli! Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
J-Å Svart Tirsdag 09:31 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:31 Sandebukta skrev for 20 timer siden: Garmin sin Reactor er tut og kjør til du selv stopper, Raymarine mener jeg du må godkjenne hver kursendring Chatgpt: By default, when following a route with a Garmin autopilot system (like Reactor 40) via GPS Steering, you do need to confirm course changes at each waypoint unless you’ve enabled an auto-advance setting. ✅ By Default: When you reach a waypoint, the autopilot pauses and prompts: “Turn to next waypoint?” (or similar confirmation message) You’ll need to manually confirm the course change: On the GHC autopilot controller, press Select or Engage. On the GPSMAP 723, follow the on-screen prompt to continue to the next leg of the route. ⚙️ Optional: Enable Automatic Waypoint Advance If you want the autopilot to continue through waypoints without prompting, you can enable “Auto-advance” or “Turn at Waypoint Prompt: Off” (naming may vary slightly depending on software version). Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart Tirsdag 09:37 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:37 Å få båten opp i halvplan er kanskje ikke det første man skal tenke på etter en alvorlig hendelse med personskade. Ikke engang hypotetisk... Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Tirsdag 09:58 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:58 Lazyjack skrev 12 minutter siden: Å få båten opp i halvplan er kanskje ikke det første man skal tenke på etter en alvorlig hendelse med personskade. Ikke engang hypotetisk... Kanskje Ikke i denne situasjonen nei, men det finnes jo eksempler på at båter etter at en lekkasje oppstår fortsetter, og settes på grunn for å prøve å unngå at de synker. Ref KNM Helge Ingstad. Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart Tirsdag 10:04 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:04 J-Å skrev 30 minutter siden: Chatgpt: By default, when following a route with a Garmin autopilot system (like Reactor 40) via GPS Steering, you do need to confirm course changes at each waypoint unless you’ve enabled an auto-advance setting. ✅ By Default: When you reach a waypoint, the autopilot pauses and prompts: “Turn to next waypoint?” (or similar confirmation message) You’ll need to manually confirm the course change: On the GHC autopilot controller, press Select or Engage. On the GPSMAP 723, follow the on-screen prompt to continue to the next leg of the route. ⚙️ Optional: Enable Automatic Waypoint Advance If you want the autopilot to continue through waypoints without prompting, you can enable “Auto-advance” or “Turn at Waypoint Prompt: Off” (naming may vary slightly depending on software version). Jeg har hatt Reactor 40 på nåværende og forrige båt. Styrt den med GHC20, GHC50, fjernkontroll, GPSMAP 722xs plus og 923xsv. Du kan følge ruter fra a til å uten å måtte bekrefte slik du må på blant annet Raymarine. Uten å måtte åpne for det i menyen. KI er fint til mye, men er fortsatt bare en språkmodell basert på informasjon fra internett en tid tilbake. Denne teksten er en sammensausing. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
J-Å Svart Tirsdag 10:48 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 10:48 Sandebukta skrev 42 minutter siden: Jeg har hatt Reactor 40 på nåværende og forrige båt. Styrt den med GHC20, GHC50, fjernkontroll, GPSMAP 722xs plus og 923xsv. Du kan følge ruter fra a til å uten å måtte bekrefte slik du må på blant annet Raymarine. Uten å måtte åpne for det i menyen. KI er fint til mye, men er fortsatt bare en språkmodell basert på informasjon fra internett en tid tilbake. Denne teksten er en sammensausing. Du har heller ikke menyvalget: "Turn at Waypoint Prompt: On/Off” ? Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart Tirsdag 11:41 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:41 J-Å skrev 50 minutter siden: Du har heller ikke menyvalget: "Turn at Waypoint Prompt: On/Off” ? Vet ikke, det er mulig det finnes et sted inne i menyen, men jeg har ikke vært inne og endret det i så fall. Poenget er at Garmin åpner for kursendringer uten bekreftelse, noe jeg mener de andre ikke gjør. Jeg tror ikke denne diskusjonen er sakens kjerne uansett, med mindre folk trykker og lener seg tilbake uten å se over ruta og følge med i tillegg.. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
-morten- Svart Tirsdag 11:55 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:55 Uansett settings på nav insterumenter, bør skipperen settes i land om man ikke har utkikk, eller noen ved rattet!! min mening! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Blouberg Svart Tirsdag 12:08 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:08 J-Å skrev 1 time siden: Du har heller ikke menyvalget: "Turn at Waypoint Prompt: On/Off” ? Har Garmin Autopilot men bruker kun kursholding. Har testet å kjøre etter rute, mener jeg bare fikk en advarsel og en pipetone, men at AP skiftet kurs i henhold til rute. Skal sjekke om det er noe menyvalg for dette når jeg er i båten. Uansett, hjelpemidler må ikke bli en sovepute verken på land eller sjø. Kjører man båt så er det det man gjør, ikke alt mulig annet. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Popeye70 Svart Tirsdag 12:09 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:09 -morten- skrev 12 minutter siden: Uansett settings på nav insterumenter, bør skipperen settes i land om man ikke har utkikk, eller noen ved rattet!! min mening! Helt enig. Uansett om autopiloten automatisk eller manuelt kan endre kurs så skal man holde utkikk. Det er ikke akkurat ukjent med kajakker og småbåter i det nevnte området, og hvis man ikke engang ser en seilbåt med seilene oppe så har man et stort problem. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.