Xtian Svart Tirsdag 12:23 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:23 Sandebukta skrev 53 minutter siden: [...] Jeg tror ikke denne diskusjonen er sakens kjerne uansett, med mindre folk trykker og lener seg tilbake uten å se over ruta og følge med i tillegg.. Det er det begynner å lure på om mange faktisk gjør. Det virker ikke som om jeg er den eneste som har måttet "skvette unna" tilsynelatende førerløse motorbåter. Men uten at båtføreren nødvendigvis har lent seg tilbake uten å følge med, kan jo et tenkt scenario være at han har fulgt med og sett at han kommer til å passere en båtlengde eller to unna seilbåten og tenkt at "OK, litt i tetteste laget, men, men...". Så har båten kommet til neste veipunkt tre-fire båtlengder fra seilbåten og dreid styrbord med ny kurs rett mot den. I så fall vil han ikke ha hatt tid til å styre unna igjen. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
J-Å Svart Tirsdag 12:24 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:24 Popeye70 skrev 15 minutter siden: Helt enig. Uansett om autopiloten automatisk eller manuelt kan endre kurs så skal man holde utkikk. Ja, og man må også være obs på at man ikke nødvendigvis får den kursendringen man forventer. Jeg har for eksempel sett at med autorouting kan waypoints ligge veldig tett. Da kan neste waypoint ligge i en helt annen retning enn forventet. i verste fall er det allerede bak båten i det man bekrefter. Da kan man få veldig store og brå kursendringer, hvis man ikke sjekker hvilken kurs autopiloten ber om, før man bekrefter. Sitér dette innlegget Link to post
Sandebukta Svart Tirsdag 12:34 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:34 Ja autoruting krever minst like mye årvåkenhet som å holde kursen og endre selv. Ev. må man "vaske" og rette ut ruta manuelt før man lagrer den. Ofte legges det inn merkelige sikksakkmanøvre kun for å opprettholde en forhåndsdefinert avstand til for eksempel en stake etc. Så enig i at det kan medføre hendelser, men da altså kun hvis man ikke følger med. De fleste autorutinger har vel en visuell strek over planlagte kurser på plotter, i hvert fall om det er fra de siste par tiår. Så må man zoome inn for å forsikre seg om at det ikke er noen 90-graders svinger eller merkelige sikksakker osv, og det ender opp med at det er tryggere og enklere å sette kursene selv og bruke ruta som veiledende. Sitér dette innlegget Askeladden 14, GH14, Huwa 26, Sagen 30, Joro stål 35, Beach craft 46 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.