Øyeren24 Startet Tirsdag 11:00 Link til dette innlegget Startet Tirsdag 11:00 Jeg har bestandig hørt det ambefales dc dc lader mellom dynamo og batteri for lade litium optimalt og hindre brenne opp dynamoen der litium suger til seg mye strøm. Pr dags dato har jeg 80a dynamo og 60a dc dc lader fra renogy, den har dip switches for tilpase ladingen man ønsker til batteriet. Er dcdc lader nødvendig? eller oppskryt? Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Tirsdag 11:09 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 11:09 Hei. Me har dc dc-ladarar, men det er mellom startbatteria og forbruksbanken. Eg kjenner folk som ikkje har slike ladarar, og litiumbatteri, og som er nøgde med det. Ein ting er sikkert. Dc dc-ladarar er ekstra kostnad, og energitap. Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart Tirsdag 12:02 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:02 Det er vel primært 3 ting du unngår å få problemer med om du monterer en DC-DC lader: 1. Du kan begrense litt at dynamoen blir for varm fordi Lithium batterier tar mye strøm fort. 2. Du unngår at dynamoen ryker om Lithium batteriene(de fleste har innebygget BMS) "skrur seg av" - Det vil si at BMS slutter å ta imot lading 3. Du kan få en korrekt ladeprofil på Lithium batteriene slik at de holder lenger og ikke over/underlades. Så finnes det flere løsninger på disse utfordringene, men det enkleste er DC-DC lader sett fra mitt ståsted. /Baard Sitér dette innlegget /Baard Link to post
eivindch Svart Tirsdag 12:20 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:20 Oppskrytt? Vet ikke. Nødvendig? Ikke for meg. Jeg har 100 Ah lithium i parallell med 2 stk. 120 Ah blybatterier. Jeg var litt bekymret for høy temperatur på generatoren til å begynne med. Måler overflatetemperatur 75 gr. C ved maksimal belastning. D.v.s ikke noe problem. Victron har laget en youtube-snutt hvor de klarer å overopphete en generator for å skremme folk til å kjøpe en DC-DC boks fra dem. Ellers har makspower.no noen betraktninger om problemstillingen på sine sider. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Tirsdag 12:42 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:42 Baard skrev 31 minutter siden: Det er vel primært 3 ting du unngår å få problemer med om du monterer en DC-DC lader: 1. Du kan begrense litt at dynamoen blir for varm fordi Lithium batterier tar mye strøm fort. 2. Du unngår at dynamoen ryker om Lithium batteriene(de fleste har innebygget BMS) "skrur seg av" - Det vil si at BMS slutter å ta imot lading 3. Du kan få en korrekt ladeprofil på Lithium batteriene slik at de holder lenger og ikke over/underlades. Så finnes det flere løsninger på disse utfordringene, men det enkleste er DC-DC lader sett fra mitt ståsted. /Baard 1. og 3. er jeg enig i. En kan også velge å ikke lade batteriene helt opp. 2. forutsetter at du har et blybatteri koblet direkte til dynamoen. Noe de fleste har i utgangspunktet. Men med DC-DC kan man beholde opprinnelig kobling, og slipper å sette inn dioder eller annen elektronikk mellom dynamo og startbatteri. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart Tirsdag 14:09 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:09 eivindch skrev for 1 time siden: Nødvendig? Ikke for meg. Jeg har 100 Ah lithium i parallell med 2 stk. 120 Ah blybatterier. Jag hade tidigare 5 st. 75 Ah blybatteri, vara ett kan vara som start men sällan skilt från förbrukningsbanken. Jag tog bort ett blybatteri från förbrukningsbanken och ersatte det med ett 280 Ah Litium järnfosfat batteri med 200 A BMS. Såhär blir det hos mej när jag kör alla sammankopplade, jag kan koppla bort Litium batteriet, generatorn på 115 A laddar med ungefär hälften, när jag tar ut ca 1500-2000 W via inverter kommer ca 2/3 från blybatterierna Litium stöttar upp med 1/3 och håller upp spänningen. Efter en tid har Litiumbatteriet fyllt på blybatterierna. Det som förvånar mej är att inte litiumbatteriet lämnar mer ström, kan vara fel på dess BMS. Jag har shunt på hela paketet och en shunt på bara litiumbatteriet och jag har ställt landströmsladdaren och solcellsregulatorn i Litium läge. Detta är inget jag rekommenderar någon att göra, jag gör det av bekvämlighet och ren nyfikenhet. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart Tirsdag 14:51 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:51 Baard skrev for 2 timer siden: Det er vel primært 3 ting du unngår å få problemer med om du monterer en DC-DC lader: 1. Du kan begrense litt at dynamoen blir for varm fordi Lithium batterier tar mye strøm fort. 2. Du unngår at dynamoen ryker om Lithium batteriene(de fleste har innebygget BMS) "skrur seg av" - Det vil si at BMS slutter å ta imot lading 3. Du kan få en korrekt ladeprofil på Lithium batteriene slik at de holder lenger og ikke over/underlades. Så finnes det flere løsninger på disse utfordringene, men det enkleste er DC-DC lader sett fra mitt ståsted. /Baard 1. Jeg har fortsatt til gode å høre om reelle tilfeller av at dynamoer har blitt for varme og tatt skade av å lade litium, så veldig tvilsomt om det faktisk er et argument for DC-DC. 2. De fleste har vel et blybatteri i kretsen (eller et litium uten BMS), så da er ikke det en risiko. 3. Mine litium anbefales å lades med opp til 14,4V, noe som vel er vanlig å levere for de fleste dynamoer. Det enkleste og billigste er vel bare å montere et Victron Cyrix li-ct voltsensitivt relee for litium mellom bankene. Sitér dette innlegget Link to post
lr-80 Svart Tirsdag 14:55 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 14:55 En av de større leverandørene av LiFePO4 batterier og tilhørende Victron-utstyr sa at han er rimelig sikker på at den dynamoen som begynte å brenne i Victron-videoen var tuklet med - dvs den gav nær maks effekt på tomgang og fikk ikke kjølingen den har på høyere turtall. Han selger DC-DC-lader til de som ønsker det, men anbefaler det ikke, ihvertfall ikke til VP 115A dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Tirsdag 15:20 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:20 Den gangen jeg kjøpte Li, kom Seatronic å skulle selge meg DC/DC. Ut fra det jeg greide, understreker 'greide', å lese meg opp til, ble jeg ikke venner med DC/DC. Så den ble droppet. Problemet mitt er at turtelleren går bananas inntil blybatteriene er søvndysset langt inn i float. Vinterprosjekt å finne ut av alt sammen. Min nå 'steialderlader' fra Stirling kjører startbatteriet som en drøm. Jeg har aversjon mot å kaste ut dingser som fungerer brilliant over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Tirsdag 15:39 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 15:39 Litt på sida av spørsmålet til ts, så opplever eg at ein av føremonane med lithium er lite brukt for ladar som brukar landstraum. Sjølv så har har me maksimalt brukt denne ladaren 2-3 ganger i året. Førre gang var før påsketuren. Då skal det nemnast at båten har to solcellepanel som er oppgitt til å lada med ca. 7,4 ampere til saman. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Tirsdag 16:41 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 16:41 Hulda har en noen annen vinkling. Mitt forhold til Li er at de kan utlades mye lenger ned, og kan lades mye hurtigere opp. Det er ikke slik at det tar votter og vinter å lade opp til minst 80 %. Batteriene er lettere og kan monteres i alle vinkler, de har mindre dimensjon relatert til nyttbar Ah. Hulda har aggregat og snuser på kraftigere 220 V lader. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart Tirsdag 22:42 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 22:42 8 hours ago, Ove T said: när jag tar ut ca 1500-2000 W via inverter kommer ca 2/3 från blybatterierna Litium stöttar upp med 1/3 och håller upp spänningen. Det burde egentlig vært motsatt, at minst 2/3 av strømmen kommer fra lithium batteriet. Har du målt spenningen når inverteren trekker 1000-1500 W ? Mål spenningen, både på inngangen til inverteren og på polene til både bly- og lithium batteriene. Dersom du har et fulladet lithium batteri, på 280 Ah, skal du kunne trekke 140 A i en time før spenningen går under 13V, og ved 13 V spenning leverer ikke et blybatteri særlig mye strøm. Dersom det er signifikant forskjell i spenningen målt på polene til lithiumbatteriet og den spenningen du måler inn på inverteren er det dårlig kontakt et eller annet sted, eventuelt at BMS forårsaker spenningsdrop. Dersom spenningen på lithiumbatteriets poler er særlig lavere enn 13 V, er det noe galt med batteriet. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart Onsdag 07:15 Link til dette innlegget Svart Onsdag 07:15 Ove T skrev for 16 timer siden: Jag hade tidigare 5 st. 75 Ah blybatteri, vara ett kan vara som start men sällan skilt från förbrukningsbanken. Jag tog bort ett blybatteri från förbrukningsbanken och ersatte det med ett 280 Ah Litium järnfosfat batteri med 200 A BMS. Såhär blir det hos mej när jag kör alla sammankopplade, jag kan koppla bort Litium batteriet, generatorn på 115 A laddar med ungefär hälften, när jag tar ut ca 1500-2000 W via inverter kommer ca 2/3 från blybatterierna Litium stöttar upp med 1/3 och håller upp spänningen. Efter en tid har Litiumbatteriet fyllt på blybatterierna. Det som förvånar mej är att inte litiumbatteriet lämnar mer ström, kan vara fel på dess BMS. Jag har shunt på hela paketet och en shunt på bara litiumbatteriet och jag har ställt landströmsladdaren och solcellsregulatorn i Litium läge. Detta är inget jag rekommenderar någon att göra, jag gör det av bekvämlighet och ren nyfikenhet. Om det er slik at du erstatter ett av batteriene i en blybank med ett lithium, uten noe skille, så vil dette fungere dårlig. Lithiumbatteriet har høyere spenning enn blybatteriene og vil lade seg ut over disse til spenningen er lik på alle batteriene . Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart Onsdag 08:23 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:23 JRK skrev 1 time siden: Om det er slik at du erstatter ett av batteriene i en blybank med ett lithium, uten noe skille, så vil dette fungere dårlig. Lithiumbatteriet har høyere spenning enn blybatteriene og vil lade seg ut over disse til spenningen er lik på alle batteriene . Hej Det är jag medveten om, men blybatterierna mår inte dåligt av att ha den högre vilospänningen som Litiumbatterierna har. Jag har en brytare så jag kan kan koppla bort Litiumbatteriet från blybatterierna. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart Onsdag 08:25 Link til dette innlegget Svart Onsdag 08:25 Vestkystseiler skrev for 9 timer siden: BMS forårsaker spenningsdrop. Dersom spenningen på lithiumbatteriets poler er særlig lavere enn 13 V, er det noe galt med batteriet. Hej Jag skall mäta noggrannare när jag kommer till båten, misstänker att BMSen inte gör sitt jobb. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart Onsdag 13:11 Link til dette innlegget Svart Onsdag 13:11 Ove T skrev for 4 timer siden: Hej Det är jag medveten om, men blybatterierna mår inte dåligt av att ha den högre vilospänningen som Litiumbatterierna har. Jag har en brytare så jag kan kan koppla bort Litiumbatteriet från blybatterierna. Just det, dom mår jättebra. Dom betraktar lithiumsbatteriet som en battieriladdare. Lithiumbatteriet levererar ström til spenningen på dette er ungefär den samma som blybatterierna. Derfor forlorar du masse av kapasiteten på lithiumbatteriet. Sitér dette innlegget Link to post
eivindch Svart Onsdag 17:49 Link til dette innlegget Svart Onsdag 17:49 Å koble lithumbatteri i parallell med friske blybatterier fungerer aldeles strålende. Jeg har det slik på 3. året. Eivind Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Onsdag 19:41 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:41 Det er vel slik at blybatteriet vil se på lithium som en slakk batterilader. Når spenningen når 13,2 V, stopper elektronflyten. Det skjer ikke noe mer. For det er ingen krets. Tar jeg feil? Jeg har lagt opp slik at to korte ledningsstumper kobler bly startbatteri i parallell med lithiunbanken. Om noe skulle gå åt skogen. Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart Onsdag 19:57 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:57 lr-80 skrev On 5.8.2025 at 16.55: En av de større leverandørene av LiFePO4 batterier og tilhørende Victron-utstyr sa at han er rimelig sikker på at den dynamoen som begynte å brenne i Victron-videoen var tuklet med - dvs den gav nær maks effekt på tomgang og fikk ikke kjølingen den har på høyere turtall. Den teorien støttes. Det jeg ser er en 14V/70A Citroen bil dynamo som leverer til ett AGM batteri, og dette igjen leverer til ett 300A Lifepo4 batteri via en 100A buck boost DC-DC omformer som kan styres med pc. Den kan settes til å hente ut den strømmen de måtte ønske på ulike turtall. Så i praksis kan de med frekvens omformeren regulere turtallet til 1500 og 3000 rpm på elektro motoren hvilket er relativt lite på en dynamo (3000 på dynamo tilsvarer 1400rpm på vår diesel motor). Da laster de dynamoen med 110% (78A)og synest den går kaldt og fint. Det tror jeg skyldes at den ikke går lenge nok, for den burde vært mye varmere enn 43 grader om den leverte 110% av påstemplet på så lavt turtall. Deretter så senker de turtallet til 1500 rpm hvilket stemmer ganske greit med ett typisk turtall på tomgang for en dynamo. Da drar de ut 90% av full strøm på dynamoen, og den brenner opp. Dersom mine antagelser stemmer, så viser det riktig nok at en «dum» dynamo kan brenne om den overbelastes, men det gir ikke ett ærlig bilde av hvordan en dynamo på en båtmotor håndterer 300Ah uten DC-DC omformer eller en smart ekstern dynamo regulator. Jeg kan tolke denne videoen feil, men for meg så ser det ut som om de bruker en 100A Buck boost DC-DC omformer som de styrer for å overbelaste dynamoen. Det kommer ikke tydelig frem i det de sier, og jeg kan se feil, men det ser slik ut, og den oppfører seg slik. Mens alle de jeg kjenner med 300Ah og en dynamo direkte koblet mot Lifepo4 via en argofet eller tilsvarende er veldig godt fornøyde, så skal det altså ta fyr i følge denne victron forhandleren i Romania. Jeg er enig med den norske leverandøren du viser til. https://youtu.be/jgoIocPgOug?feature=shared Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.