Ferdig Startet Torsdag 11:17 Link til dette innlegget Startet Torsdag 11:17 Vurderer å kjøpe 0,5hk el motoren til Biltema å ha som reservemotor på min 15`Skibsplast men er usikker på om den vil klare å bevege båten eller klare styre med den, noen med erfaring på området? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Torsdag 12:03 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:03 Hørtes ikke ut som en motor for en skipsplast 15. Er vel mere egnet for veldig små lette joller. Skal du ha den som reservemotor må du jo til en hver tid vite at du har toppladet batteri. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Ferdig Svart Torsdag 12:05 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:05 Tanken er å ha noe så`n kommer seg til land om hovedmotoren gir seg plutselig, ikke til normal eller daglig drift. har et 100 A i båten Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Torsdag 12:11 Link til dette innlegget Svart Torsdag 12:11 På stille vann så går det nok på frem uansett. Men det skal neppe noe særlig motvind til før det blir slutt på fremdriften. Uansett er det et greit sikkerhetstiltak, effekten blir vel sånn ca som et par årer. Og den koster jo ikke alle verden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Konas båt Svart Torsdag 16:08 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:08 Kan være grei den. Skyvekraft på ca 17 kg. Bør gi litt fremdrift og ikkje minst litt styring. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart Torsdag 16:12 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:12 Jeg vet ikke hva som skal til for å dytte en Skipsplast 15, men har litt erfaring med denne typen el påhengs. Så mitt råd er å gå for den største, dersom ikke stammen er for lang for båten. Den tar ikke stort mer plass, og de 800 kronene lugger bare akkurat da. Det er sjelden det er vindstille. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
19 fot Svart Fredag 03:10 Link til dette innlegget Svart Fredag 03:10 Hvorfor ikke heller satse på årer? Det skal mer til at årene feiler enn at en elmotor fra Biltema feiler, jeg har selv opplevd 2 ganger at 12V utstyr fra Biltema tar fyr (vindusviskermotor og kjølebag), og flere vindusviskermotorer derfra som bare har sluttet å virke. Årer kan også brukes til å stake med hvis du er på grunt vann og nervøs for å slå istykker propellen, feks hvis du skal inn til land. De kan også brukes til å dytte båten vekk fra land hvis du driver inn mot land. Båten din er nok ikke laget for roing, men det går vel likevel an å ettermontere åregafler og ro? Jeg har selv gjort det i mine båter, som riktignok ikke er 15 fots Skibsplast, men en 15 fots båt (With Vital) og en Skibsplast (19 fot). Ikke optimal rostilling i disse, men det går. Den største som veier et tonn klarer jeg å få opp i 2-3 km/t når jeg tester toppfarta ved roing, og det til tross for at jeg står oppreist mens jeg ror og åregaflene er plassert på et veldig høyt fribord årene egentlig er altfor korte (men et kompromiss i forhold til at de skal få plass ombord). Den minste båten på 15 fot går nok raskere å ro, da det bre blir halve vekta. La oss anta du ikke får start på hovedmotoren, da er det vel naturlig at du gjør noen flerre startforsøk? Når du så må gi opp etter endel forsøk så har du allerede brukt opp endel av batteriet og dermed rekkevidden til den lile elmotoren. Mens årer vil ha god rekkevidde og kan utvides ytterligere ved å ha med litt mat og drikke ombord. En pakke kjeks og litt brus kan holde seg lenge ombord og ligge der i beredskap. Kanskje blir feilen med hovedmotoren at den slutter å lade og deror får du til slutt ikke strøm til tenninga og det finner du ut når den da har tappet tomt batteriet. Da nytter det ikke å koble den lille elmotoren til et flatt batteri, mens årer fungerer fint. Når noen har motortrøbbell er det ofte andre i nørheten som lett kan hjelpe med slep, hvis de bare vet at det trengs hjelp. Om du kjrøer med den lille elmotoren er det ikke sikekrt de ser at det er noe unormalt og de andre bare kjører videre og det gjrø du et lite stykke før du går tom for strøm. Men hvis du ror en sånn båt som kke er ment for å ro vil de nok lettere skjønne at de bør svinge bortom og se om du vil ha slep. Et par episoder fra Tyrifjordens sydlige arm ned mot Sylling, men i begge tifeller et godt stykke fra nærmeste bebyggelse og bilvei. En båt på ca 15 fot med dekk og vindskjerm og påhengsmotor får motorstopp. En familie på 3 ombord og mannen sitter på dekk fremme og padler. Det går veldig seint (dårlig retningsstabilitet og ugunstig padlestilling), men de kommer fremover. Jeg kan på lang avstand skjønne at de har trøbbel med motoren så jeg kjører bort til dem og spør om de trenger hjelp. Jeg tauer dem til der de har bil og båthenger, noe som tar kanskje en halvtime eller noe sånt, sellv om jeg holder en fart som er mange ganger det de kalrte med padleåra, så det ville blitt mange timer med padling for å klare det samme. Med årer ville det gått mye fortere. Med elmotor (som antakelig ikke ville hatt nok rekevidde) ville jeg nok ikke oppdaget at det var noe galt og bare passert på lang avstand. Ei åpen snekke på ca 20 fot med en ung mann stopper motoren utpå fjorden og får ikke startet igjen pga flatt batteri (da ville ikke en elmotor hjulpet). Han har ikke utstyr for å sveive igang motoren. I utgangspunktet ikke lett å se på lang avstand at det er problemer, men han vinker veldig så da kjører jeg bort og sjekker. Jg sier jeg kan taue ham hvis vi ikke får start, men at vi først forsøker å starte. Med mitt batteri flyttet over i snekka starter motoren hans og så tar jeg batteriet tilbake og han reduserer turtallet for å koble inn propellen og da stopper motoren pga for lavt turtall. Inn med mitt batteri igjen og ny start og nå holder han høyere turtall ved innkobling så han kommer seg avgårde. Han hadde ikke årer eller lignende og planen hans inntil jeg duket opp (er ikke så mye båttrafikk der) var å tilbringe natta drivende utpå fjorden (jeg tror ikke han hadde med mobiltelefon heller). Motorene på båtene mine har aldri sviktet så jeg ikke kommer videre. Men jeg har årer i begge som alternativ fremdrift på begge. På minste vil jeg også kunne bruke åra til å styre med hvis styringa svikter, jeg kan feks teipe den fast til motordekselet og bruke den som rorstang. Største båten vil jeg slite med å holde imot hvis det er mye bølger, og den brukes på endel lengre turer, så der har jeg også en 6 hk motor som ekstra sikkerhet, og den går også mye mer økonomisk enn den store gamle 2-takteren, så den brukes endel. Så i Skibsplasten har jeg 3 separate fremdriftssystemer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.