Mastiff Startet Fredag 18:38 Link til dette innlegget Startet Fredag 18:38 Jeg fikk et tau i propellen i dag, 60 meter fra land i halvannen meter bølger. Det kom bare plutselig opp bak båten og traff øyblikkeling blink mens jeg holdt på å trekke mine egne teiner, det virket som om den hadde surret seg inn i mitt tau og gått under vann. Det ble litt armer og bein, men jeg fikk kappet på begge sider av propellen, så den kunne gå uhindret rundt, og så fjernet jeg det som var surret rundt da jeg kom innaskjærs igjen. Jeg klarer stort sett å holde kontroll på mine egne tau, men når det dukker opp noe helt uventet kan det lett bli plagsomt. Jeg vet jo at det fins propellkniver til monterting på akslingen på innenbordsmotorer (type snekke), men jeg har ikke klart å finne noe for påhengser. Jeg tenker at det kan være greit med en løsning til hummerfisket, for det blir stadig flere som setter tett innpå teiner som står der fra før. Men altså, fins det noen sånn løsning til påhengs? Jeg har en Suzuki DF140, så det må jo være en viss diameter på greiene. Jeg har sett noen propellbur, men jeg har inntrykk av at de ødelegger ganske mye av sjøegenskapene. Det er vel stort sett badevaktbåter og redningsbåter som har den, som jeg har sett. Og jeg har en anelse om at med tau vil det bare bli enda mer surr med en sånn på, hvis tauet først kommer inn. Ellers har jeg sett en taukutter for båtshakeskaft hos et firma i USA, men de ser ikke ut til å kunne levere på lenge, og jeg kan ikke finne noen lignende her. Burde det ikke finnes en kniv til å feste på båtshaker for sånt bruk? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Fredag 21:28 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:28 en mulighet er vel å lage til noe eget, feks med en dykkerkniv i helstål og med serratert blad som man surrer fast til båtshaken f.eks https://www.oceandive.dk/products/mares-dykkerkniv-maximus Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mastiff Svart Lørdag 12:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 12:09 @ivar Ja, det blir omtrent som løsningen som alle brukte på snekkene før, med en kniv surret fast til et skaft. Jeg tenkte bare at det måtte være en som kunne kneppes enklere på, så man slapp å ha den framme hele tiden og kunne bruke båtshaken til andre ting også. Jeg vet ikke hvor motstandige dykkerkniver er mot korrosjon, men jeg har erfaring med at alt ruster når det ligger i båten, så lenge det ikke er inni en lufttett pakke. Og det er jo greit om ikke det tar for lang tid å få dem fram når den faktisk trengs. Jeg hadde tenkt å ha den festet på innsiden av taket, der ingen kan skade seg på den, men den er lett å gripe. Må kanskje til med Petter Smart igjen og lage en løsning med gjennomgående skruer og vingmuttere, det tar ikke mer enn et minutt å få klart. Sitér dette innlegget Link to post
Konas båt Svart Lørdag 18:39 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:39 Da eg vaks opp i ein Herwa 16 hadde vi egna redskap klar for tau i propellen. Ein kniv i bra karbonstål. Monter den på ein egnet stang. ( Rest av gammel fiskestang.) Knivblad smurt inn med fett for å unngå rust, og heimelaga slire. Hang sammen med Klepp og båtshake. Tar ikkje stor plass og er alltid klar. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Lørdag 21:52 Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:52 Det finnes jo slike kniver som er formet som en krok, med egg på begge sider. En slik godt festet på et skaft burde gjøre susen. Har dog ikke sett de til salgs festet på lange håndtak. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12 timer siden Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Mastiff skrev On 8.8.2025 at 20.38: Jeg fikk et tau i propellen i dag, Det mest effitive er en taukutter montert på en 10 X 40mm list. da får en et godt grep og lett å vinkle, kontra et rundt skaft som blir vått og glatt.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Mastiff Svart 12 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12 timer siden Jeg har noen sånne taukuttere, problemet er at de begynner å ruste i løpet av noen få dager hvis de ligger åpent i båten, sånn at de er lett tilgjengelige. Både jeg og fruen har sånn kniver på flytebuksene/flytedressene, så vi kan kappe teinetau hvis det skulle bli problemer, men til fast plassering i båten er de ikke en holdbar løsning for meg. Men jeg lurer på om jeg har funnet noe som kan funke, denne her: Sitat D-Splicer er en keramisk kniv av høy kvalitet som sikrer god kapping av kraftig fiber og tauverk. Et must for seilere og andre som bruker mye tid i båt. Utviklet for kutting av superfibre som Dyneema, Vectran og Stirotex. Dette er noen av de vanskeligste stoffene å kutte. Bladet til disse knivene er keramisk og holder seg skarpe over tid. C-24 kapper tau opp til 20 mm Den vil jo ikke ruste, og den er tydeligvis skarp og god nok. Så hvis jeg borer et par 5 mm syrefaste skruer gjennom skaftet eller eventuelt bruker et par syrefaste slangeklemmer, kan jeg feste den på et passe skaft, som dette fra Clas, 85-150 cm: Hele verktøyet kan jeg da sette i holdere opp under taket, med slira på. Disse holderne er lette å få ting ut av, men holder dem fast til man drar i dem: Er det noen som ser en logisk brist eller annen type brist i den planen? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Liker bedre knivene som er kroket for å være ærlig. En sprayboks med slik tyntflytende ‘tectyl’ som herder og ha på?.. Sitér dette innlegget Link to post
Mastiff Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden @Fantino Vi har som sagt sånne, og de knivene kan være fiklete å komme til med hvis tauet står stramt i feil vinkel mellom teiner og propell. De må gli bortover tauet for å kappe, den kapper ikke tvert av. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Mastiff skrev On 9.8.2025 at 14.09: Jeg vet ikke hvor motstandige dykkerkniver er mot korrosjon, men jeg har erfaring med at alt ruster når det ligger i båten, typiske rustfrie knivstål er vel i klasse med 304 når det gjelder rustbestandighet. Dvs , rustflekkene kommer i kontakt med saltvann.. Burde vel holde seg fin en stund om det sauses inn med feks lanolin før den settes i slira. Ikke erfarng med keramisk, men hvordan er mekanisk styrke på en slik? Ser for meg at vil ha mye lettere for å brekke enn stål om det utsettes for sideveis belastning? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Mastiff Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Vi har hatt keramiske kjøkkenkniver i mange år, og så lenge de ikke er veldig tynne (og det er vel neppe en kniv til båtbruk), tåler de mye. Sløyekniven fra Mora skulle være rustfri, den sto tre dager i båten, så kom flekkene og vi måtte begynne å bære den opp og ned. Det går selvsagt å smøre inn en kniv med noe, da bør den holde seg fin lenger, men en keramisk kniv vil jo aldri korrodere eller bli sløvere så lenge den ligger i slira. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Mastiff skrev 56 minutter siden: Vi har hatt keramiske kjøkkenkniver i mange år, og så lenge de ikke er veldig tynne (og det er vel neppe en kniv til båtbruk), tåler de mye. Sløyekniven fra Mora skulle være rustfri, den sto tre dager i båten, så kom flekkene og vi måtte begynne å bære den opp og ned. Det går selvsagt å smøre inn en kniv med noe, da bør den holde seg fin lenger, men en keramisk kniv vil jo aldri korrodere eller bli sløvere så lenge den ligger i slira. Men når du bruker en kniv til det den er ment til på ei skjærefjøl så vil det jo bli minimalt med sideveis bøyning som er det som lettest knekker en kniv som er laget av sprøtt materiale. Tar man i litt vel mye å en metallkniv så har man fortsatt en kniv, den er bare litt bøyd, mens en keramisk kniv vil vel knekke av og mye av den forsvinner til bunns. Man må vel regne med at kniven lett kan kile seg inn mellom propell og girhus og så tar man i på litt feil måte så det blir bøying av knivbladet (evt knekking). Sånn sett tror jeg det er tryggere med kniv av rustfritt stål. Jeg har selv kniv av rustfritt stål i båten min, den har ligget der i flere år mens båten er i saltvann halve året og kniven fungerer fortsatt fint selv om det er en enkel morakniv. Den ligger i et rom under setet, og jeg skyller den med et par dl ferskvann etter bruk, så da bør vel også kniver som aldri brukes kunne holde ei stund i båten. For en sånn kniv til propelltau vil jo være i bruk veldig sjelden, men det er viktig at den er der om du trenger den. Å sause inn kniven med fett som noen nevner kan jo være en ide for dem som sliter med rust på en kniv som skal brukes veldig sjelden. Men et minus er jo at ved bruk så vil det fettet lettt havne på andre steder så det blir glatt for fingre og kanskje der man tråkker osv og da kan det jo plutselig bli litt ekstra farlig i en situasjon som i utgangspunktet er litt ekstra stressende. Om jeg må kutte tau fra propellen ville jeg nok foretrekke en kniv med noen rustflekker fremfor å balansere på nysmurt underlag med en kniv i handa. EN løsning kan kanskje være å ha kniven i en tett ziplockpose slik at den holder seg tørr til man kal bruke den. Da er det bare å røske opp posen, evt dytte knivbladet gjennom og skjære istykker posen for å få frem kniven fortest mulig. vakuumpakkemaskiner finnes også, men litt usikker på hvor lett det er å åpne de pakkene fort med kalde fingre uten kniv. Sitér dette innlegget Link to post
19 fot Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden En ting man bør tenke på hvis man vurderer taukutter på propellen er om det er stor fare for at den kutte andre ting enn tau. Hvis man ramler uti og skal klate opp skjer det gjerne bak, sannsynligvis med avslått motor som har stoppet pga dødmannsknappen. kommer man borti en propell med kniv kan det bli ille selv om den ikke går rundt. På neon båter er enkleste vei opp i båten via påhengsmotoren, sånn er det på min minste, der tråkker jeg på kavitasjonsplata rett over propellen for å komme oppi båten. Litt dumt å lete etter tak i noe hvor det er en kniv rett under, for det er fort gjort at man på første forsøk tråkker litt for lavt (og kommer borti propell/kniv) før man ser at man må løfte beina litt mer. Om noen som ikke vet om propellkniven er i nærheten kan det gå ekstra ille da de ikke tar hensyn til det. Husk også at hvis man skal tvinne tau eller ålegress og lignnde av så er man endel i kontakt med propellen og da er det dumt omm det er kniver der som kan være farlige. Propellkniver ser jeg mer på som en løsning for propeller man ikke har adgang til i det hele tatt, altså de som sitter konstant et stykke under båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.