Mads1995 Startet 9.August Link til dette innlegget Startet 9.August Hei, Jeg skal koble opp en ny Dynamo, men har ikke diagrammet eller bruksanvisning (desverre). Her er bilder av dynamoen og koblingene, har noen her peiling på hvordan dette skal kobles opp? Fra hvilke punkt skal det gå en ledning og til hva? Kanskje et diagram? Vil gjerne få dynamoen til å lade båten :) Dynamoen er en: Lucas Elektrik 540 486 00 (14 V 50/18 NB) takk for svar! (Får ikke lagt til bilde) Mvh Mads Sitér dette innlegget Link to post
Mads1995 Svart 9.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August Mads1995 skrev 2 minutter siden: Hei, Jeg skal koble opp en ny Dynamo, men har ikke diagrammet eller bruksanvisning (desverre). Her er bilder av dynamoen og koblingene, har noen her peiling på hvordan dette skal kobles opp? Fra hvilke punkt skal det gå en ledning og til hva? Kanskje et diagram? Vil gjerne få dynamoen til å lade båten :) Dynamoen er en: Lucas Elektrik 540 486 00 (14 V 50/18 NB) takk for svar! (Får ikke lagt til bilde) Mvh Mads Har lagt inn bilder her: Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Denne ligner. Altså: W (AC terminal)-nederst på ditt bilde med gul og svart ring, til turteller. B+, helt til venstre på ditt bilde med svart ring, til batteri pluss + D+(IND) , den minste av de tre kontaktene i rekke, til ladelampe. Batteri minus - til gods (på motoren?) Sitér dette innlegget Link to post
Mads1995 Svart 9.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August J-Å skrev 49 minutter siden: Denne ligner. Altså: W (AC terminal)-nederst på ditt bilde med gul og svart ring, til turteller. B+, helt til venstre på ditt bilde med svart ring, til batteri pluss + D+(IND) , den minste av de tre kontaktene i rekke, til ladelampe. Batteri minus - til gods (på motoren?) Takk for godt og ryddig svar! Ser rett ut, hvilken kobling bruker man da til D+? Og fører man den ledningen direkte til tenningen? Minus går til gods ser det ut som ja. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August D+ skal gå via en ladelampe til tenningen, slik skjema viser . Hvis du ikke har ladelampe fra før så trenger du en ca 3 watt lyspære, eller en ca 50 ohm 5W motstand. Sitér dette innlegget Link to post
Mads1995 Svart 9.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August J-Å skrev 5 minutter siden: D+ skal gå via en ladelampe til tenningen, slik skjema viser . Hvis du ikke har ladelampe fra før så trenger du en ca 3 watt lyspære, eller en ca 50 ohm 5W motstand. Ok, har ladelampe. Men ver du også hvor man får kjøpt kobling til D+? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Mads1995 skrev 12 minutter siden: Ok, har ladelampe. Men ver du også hvor man får kjøpt kobling til D+? Er det ikke en vanlig flatstift ? Sitér dette innlegget Link to post
Mads1995 Svart 9.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August J-Å skrev 1 minutt siden: Er det ikke en vanlig flatstift ? Jo, kan vel se sånn ut. Bare med litt størrelse. Takk for hjelpen! Jeg prøver. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Mads1995 skrev 3 minutter siden: Jo, kan vel se sånn ut. Bare med litt størrelse. Takk for hjelpen! Jeg prøver. Bare hyggelig. Du skal altså bare koble til den minste av de tre flatkontaktene. De to andre er alternativ B+ tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.August Link til dette innlegget Svart 12.August Mads1995 skrev On 9.8.2025 at 15.57: Jo, kan vel se sånn ut. Bare med litt størrelse. Er jo mange som liker å handle kina greier på billig sjapper men på fagspråket heter kabelskoen du skal ha Abiko A4609FL Romnes har riktig kontakt til dynamoen hvis du heller vil ha en komplett kontakt men skulle du spørre de så tynes det nok i rekkene som vet hva en 3 polet Lukas kontakt er så ta ikke nei for ett nei. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.August Link til dette innlegget Svart 12.August J-Å skrev On 9.8.2025 at 16.04: Bare hyggelig. Du skal altså bare koble til den minste av de tre flatkontaktene. De to andre er alternativ B+ tror jeg. Ja det kan se ut som du har rett i det. Det er en vanlig kabelsko som kan kjøpes overalt (den lille) Men Romnes har komplett kontakt Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.