Jump to content

Koble opp dynamo til Cummins Marine 150hk 1997


Mads1995

Recommended Posts

Hei, 

 

Jeg skal koble opp en ny Dynamo, men har ikke diagrammet eller bruksanvisning (desverre).

Her er bilder av dynamoen og koblingene, har noen her peiling på hvordan dette skal kobles opp? Fra hvilke punkt skal det gå en ledning og til hva? Kanskje et diagram?
Vil gjerne få dynamoen til å lade båten :)
Dynamoen er en: Lucas Elektrik 540 486 00 (14 V 50/18 NB)
takk for svar! 

 

(Får ikke lagt til bilde)

Mvh Mads

Link to post
Mads1995 skrev 2 minutter siden:

Hei, 

 

Jeg skal koble opp en ny Dynamo, men har ikke diagrammet eller bruksanvisning (desverre).

Her er bilder av dynamoen og koblingene, har noen her peiling på hvordan dette skal kobles opp? Fra hvilke punkt skal det gå en ledning og til hva? Kanskje et diagram?
Vil gjerne få dynamoen til å lade båten :)
Dynamoen er en: Lucas Elektrik 540 486 00 (14 V 50/18 NB)
takk for svar! 

 

(Får ikke lagt til bilde)

Mvh Mads

Har lagt inn bilder her:

IMG_9148.png

IMG_9149.png

Link to post
J-Å skrev 49 minutter siden:

Denne ligner. Altså:

W (AC terminal)-nederst på ditt bilde med gul og svart ring,  til turteller.

B+, helt til venstre på ditt bilde med svart ring, til batteri pluss +

D+(IND) , den minste av de tre kontaktene i rekke, til ladelampe.

Batteri minus -  til gods (på  motoren?)

image.png.8287ccaeaaf8999f855d0619e42b79d8.png

 

 

Takk for godt og ryddig svar! Ser rett ut, hvilken kobling bruker man da til D+? Og fører man den ledningen direkte til tenningen?

Minus går til gods ser det ut som ja.

Link to post
Mads1995 skrev On 9.8.2025 at 15.57:

Jo, kan vel se sånn ut. Bare med litt størrelse.

Er jo mange som liker å handle kina greier på billig sjapper men på fagspråket heter kabelskoen du skal ha Abiko A4609FL
Romnes har riktig kontakt til dynamoen hvis du heller vil ha en komplett kontakt men skulle du spørre de så tynes det nok i rekkene som vet hva en 3 polet Lukas kontakt er så ta ikke nei for ett nei.

 

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei igjen, 

 

Jeg skal koble D+(IND) , den minste av de tre kontaktene i rekke, til ladelampe. Som anbefalt. Men, her ser dere bilder av baksiden av "Dasbordet", ingenting er merket fra forrige eiere. Jeg har prøvd å markere hva som er hva. Er det noen idé om hvordan D+ (IND) skal kobles til bak her?

 

Og kan det kobles direkte fra D+ (IND)? Noen som har en koblingstegning?

Og fra W, hvor skal den kobles på turteller.

 

Takk for all hjelp.

Bilde1.png

Bilde2.png

Link to post

Jeg tror ikke det panelet har en vanlig ladelampe. Jeg tror kanskje du må koble opp en egen ladelampe forsynt fra fiolett på tenningsbryteren.

 

Såvidt jeg kan se er dette fargene som er brukt:

Rød:  12V Batteri (B+)

Fiolett:  12V via tenningsbryter

Blå: Oljetrykk

Brun: Temperatur

Rød/Hvit:  Vanndetektor

Svart:  Batteri minus(B-)

Grå: Turteller?

Lys Blå: Start ?

Gul/Rød: Start ?

Du kan gjerne sjekke hvor de forskjellige ender opp ved motoren.

 

 

 

 

 

 

 

Link to post

Hvor mange watt er den? Jeg ser noen dynamoer trenger opp mot 4 Watt. Har du en pære du kan koble i parallell med den? Helst en vanlig lyspære, ikke LED. 

 

Hvis du kjøper to av disse, så kan du prøve først med den ene, og så evt begge i parallell med lampen(ikke serie). De er egentlig for 24V men skal gi ca, 2.5W hver på 12v

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/motstand-for-lED/motstand-til-ettermonterte-led-parer-24-v-5-w-2000048057

 

J-Å skrev On 9.8.2025 at 15.36:

D+ skal gå via en ladelampe til tenningen, slik skjema viser . Hvis du ikke har ladelampe fra før så trenger du en ca 3 watt lyspære, eller en ca 50 ohm 5W motstand.

 

 

Link to post

Fint, jeg hadde stor tro på at det skulle fungere. Siden du nå har en parallellmotstand kan du sannsynligvis  bruke den "low voltage" lampen på panelet som ladelys. Men da bør den kobles helt fra eksisterende kobling (og isolere  frakoblede ledninger), og kun kobles slik som den løse lampen din.

 

På båtmotorer er det vanlig at stoppsolenoid strømsettes med en egen posisjon på tenningsnøkkelen, eller en egen knapp. Det ser ut til at du bare har en av/på tenningsnøkkel, så da må det evt være en egen knapp. Men det kan også bare være en mekanisk sak. Kan du ta et bilde av dieselpumpen med tilkoblinger, så jeg kan se om det er en solenoid der ?

 

Det er fullt mulig å ettermontere. Gjerne en typisk Ali Express dings (søk på stop solenoid). Det er mulig å montere "normally closed" enheter, som trenger kun spenning fra tenning, men de blir stående på hele tiden mens motoren går . Så de fleste har "normally open", slik at de får spenning bare akkurat når motoren stopper. Enten med en egen knapp,  med en egen fjærbelastet posisjon på tenningsnøkkelen,  eller de kan ha et timer rele som kobler inn noen sekunder når tenningen slås av.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...