Mads1995 Startet 9.August Link til dette innlegget Startet 9.August Hei, Jeg skal koble opp en ny Dynamo, men har ikke diagrammet eller bruksanvisning (desverre). Her er bilder av dynamoen og koblingene, har noen her peiling på hvordan dette skal kobles opp? Fra hvilke punkt skal det gå en ledning og til hva? Kanskje et diagram? Vil gjerne få dynamoen til å lade båten :) Dynamoen er en: Lucas Elektrik 540 486 00 (14 V 50/18 NB) takk for svar! (Får ikke lagt til bilde) Mvh Mads Sitér dette innlegget Link to post
Mads1995 Svart 9.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August Mads1995 skrev 2 minutter siden: Hei, Jeg skal koble opp en ny Dynamo, men har ikke diagrammet eller bruksanvisning (desverre). Her er bilder av dynamoen og koblingene, har noen her peiling på hvordan dette skal kobles opp? Fra hvilke punkt skal det gå en ledning og til hva? Kanskje et diagram? Vil gjerne få dynamoen til å lade båten :) Dynamoen er en: Lucas Elektrik 540 486 00 (14 V 50/18 NB) takk for svar! (Får ikke lagt til bilde) Mvh Mads Har lagt inn bilder her: Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Denne ligner. Altså: W (AC terminal)-nederst på ditt bilde med gul og svart ring, til turteller. B+, helt til venstre på ditt bilde med svart ring, til batteri pluss + D+(IND) , den minste av de tre kontaktene i rekke, til ladelampe. Batteri minus - til gods (på motoren?) Sitér dette innlegget Link to post
Mads1995 Svart 9.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August J-Å skrev 49 minutter siden: Denne ligner. Altså: W (AC terminal)-nederst på ditt bilde med gul og svart ring, til turteller. B+, helt til venstre på ditt bilde med svart ring, til batteri pluss + D+(IND) , den minste av de tre kontaktene i rekke, til ladelampe. Batteri minus - til gods (på motoren?) Takk for godt og ryddig svar! Ser rett ut, hvilken kobling bruker man da til D+? Og fører man den ledningen direkte til tenningen? Minus går til gods ser det ut som ja. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August D+ skal gå via en ladelampe til tenningen, slik skjema viser . Hvis du ikke har ladelampe fra før så trenger du en ca 3 watt lyspære, eller en ca 50 ohm 5W motstand. Sitér dette innlegget Link to post
Mads1995 Svart 9.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August J-Å skrev 5 minutter siden: D+ skal gå via en ladelampe til tenningen, slik skjema viser . Hvis du ikke har ladelampe fra før så trenger du en ca 3 watt lyspære, eller en ca 50 ohm 5W motstand. Ok, har ladelampe. Men ver du også hvor man får kjøpt kobling til D+? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Mads1995 skrev 12 minutter siden: Ok, har ladelampe. Men ver du også hvor man får kjøpt kobling til D+? Er det ikke en vanlig flatstift ? Sitér dette innlegget Link to post
Mads1995 Svart 9.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.August J-Å skrev 1 minutt siden: Er det ikke en vanlig flatstift ? Jo, kan vel se sånn ut. Bare med litt størrelse. Takk for hjelpen! Jeg prøver. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 9.August Link til dette innlegget Svart 9.August Mads1995 skrev 3 minutter siden: Jo, kan vel se sånn ut. Bare med litt størrelse. Takk for hjelpen! Jeg prøver. Bare hyggelig. Du skal altså bare koble til den minste av de tre flatkontaktene. De to andre er alternativ B+ tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.August Link til dette innlegget Svart 12.August Mads1995 skrev On 9.8.2025 at 15.57: Jo, kan vel se sånn ut. Bare med litt størrelse. Er jo mange som liker å handle kina greier på billig sjapper men på fagspråket heter kabelskoen du skal ha Abiko A4609FL Romnes har riktig kontakt til dynamoen hvis du heller vil ha en komplett kontakt men skulle du spørre de så tynes det nok i rekkene som vet hva en 3 polet Lukas kontakt er så ta ikke nei for ett nei. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 12.August Link til dette innlegget Svart 12.August J-Å skrev On 9.8.2025 at 16.04: Bare hyggelig. Du skal altså bare koble til den minste av de tre flatkontaktene. De to andre er alternativ B+ tror jeg. Ja det kan se ut som du har rett i det. Det er en vanlig kabelsko som kan kjøpes overalt (den lille) Men Romnes har komplett kontakt Sitér dette innlegget Link to post
Mads1995 Svart 10.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Oktober Hei igjen, Jeg skal koble D+(IND) , den minste av de tre kontaktene i rekke, til ladelampe. Som anbefalt. Men, her ser dere bilder av baksiden av "Dasbordet", ingenting er merket fra forrige eiere. Jeg har prøvd å markere hva som er hva. Er det noen idé om hvordan D+ (IND) skal kobles til bak her? Og kan det kobles direkte fra D+ (IND)? Noen som har en koblingstegning? Og fra W, hvor skal den kobles på turteller. Takk for all hjelp. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 12.Oktober Link til dette innlegget Svart 12.Oktober Jeg tror ikke det panelet har en vanlig ladelampe. Jeg tror kanskje du må koble opp en egen ladelampe forsynt fra fiolett på tenningsbryteren. Såvidt jeg kan se er dette fargene som er brukt: Rød: 12V Batteri (B+) Fiolett: 12V via tenningsbryter Blå: Oljetrykk Brun: Temperatur Rød/Hvit: Vanndetektor Svart: Batteri minus(B-) Grå: Turteller? Lys Blå: Start ? Gul/Rød: Start ? Du kan gjerne sjekke hvor de forskjellige ender opp ved motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Mads1995 Svart 14.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Oktober ok, så da må D+(IND) fra Dynamo kobles på hvor? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 14.Oktober Link til dette innlegget Svart 14.Oktober Siden jeg ikke har klart å identifisere noen ladelampe, foreslår jeg å koble den til en ny ladelampe , og koble den andre siden til fiolett på tenningsbryter. https://baatplassen.no/i/topic/67557-ladelys-kan-man-bruke-led/ Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 14.Oktober Link til dette innlegget Svart 14.Oktober Skudd i fra hofta. Henger det ikke allerede en päre å slenger like ved der du har fingeren din på bilde? Den andre dynamoen har jo heller ikke virket uten päre så kan väre den. Så elefanten da...pära ser svart og blåst ut så vi fär ikke håpe du kjöpte ny dynamo hvis du bare trengte ei ny päre Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 15.Oktober Link til dette innlegget Svart 15.Oktober Jeg oppfattet den pæren som bakbelysning av Cummins logoen, men skal ikke si noe sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Mads1995 Svart 18.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober Da har jeg gjort en test kobling og koblet til D+ og andre siden av pæren til fiolett på tenningsbryter. Lampen lyser, men når jeg øker turtallet stopper den ikke å lyse og den lader heller ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 18.Oktober Link til dette innlegget Svart 18.Oktober Hvor mange watt er den? Jeg ser noen dynamoer trenger opp mot 4 Watt. Har du en pære du kan koble i parallell med den? Helst en vanlig lyspære, ikke LED. Hvis du kjøper to av disse, så kan du prøve først med den ene, og så evt begge i parallell med lampen(ikke serie). De er egentlig for 24V men skal gi ca, 2.5W hver på 12v https://www.biltema.no/bil---mc/bilbelysning/motstand-for-lED/motstand-til-ettermonterte-led-parer-24-v-5-w-2000048057 J-Å skrev On 9.8.2025 at 15.36: D+ skal gå via en ladelampe til tenningen, slik skjema viser . Hvis du ikke har ladelampe fra før så trenger du en ca 3 watt lyspære, eller en ca 50 ohm 5W motstand. Sitér dette innlegget Link to post
Mads1995 Svart 18.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober Kjøpte denne: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/strombrytere/kontrollampe-rund-12-v-2000016441?gad_source=1&gad_campaignid=20567858629&gclid=EAIaIQobChMI68z8hvGtkAMVASGiAx2cCyWkEAQYASABEgLuofD_BwE Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 18.Oktober Link til dette innlegget Svart 18.Oktober Ja, det står at det er en glødepære, men 0.6mA er for lite, det er under 0.1 W, Se svaret mitt over Sitér dette innlegget Link to post
Mads1995 Svart 18.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Oktober Ok takk for svar! Bratt læringskurve her👍🏼 Skal få prøvet det ila neste uke. Travle dager Sitér dette innlegget Link to post
Mads1995 Svart 20.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober Da har jeg parallell koblet som det ble foreslått. Og nå lader dynamoen! Stor suksess. MEN, når jeg vrir nøkkel tilbake for å slå av tenningen/motoren, så stopper ikke motoren. Jeg må da stoppe motoren via en manuell mekanisme. Hva er grunnen til dette? (Ps: koblingene er midlertidig) Sitér dette innlegget Link to post
Mads1995 Svart 20.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Oktober Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.Oktober Link til dette innlegget Svart 20.Oktober Fint, jeg hadde stor tro på at det skulle fungere. Siden du nå har en parallellmotstand kan du sannsynligvis bruke den "low voltage" lampen på panelet som ladelys. Men da bør den kobles helt fra eksisterende kobling (og isolere frakoblede ledninger), og kun kobles slik som den løse lampen din. På båtmotorer er det vanlig at stoppsolenoid strømsettes med en egen posisjon på tenningsnøkkelen, eller en egen knapp. Det ser ut til at du bare har en av/på tenningsnøkkel, så da må det evt være en egen knapp. Men det kan også bare være en mekanisk sak. Kan du ta et bilde av dieselpumpen med tilkoblinger, så jeg kan se om det er en solenoid der ? Det er fullt mulig å ettermontere. Gjerne en typisk Ali Express dings (søk på stop solenoid). Det er mulig å montere "normally closed" enheter, som trenger kun spenning fra tenning, men de blir stående på hele tiden mens motoren går . Så de fleste har "normally open", slik at de får spenning bare akkurat når motoren stopper. Enten med en egen knapp, med en egen fjærbelastet posisjon på tenningsnøkkelen, eller de kan ha et timer rele som kobler inn noen sekunder når tenningen slås av. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.