Arejane Svart Mandag 16:07 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:07 At motoren ikke stopper kommer nok av at dynamoen leverer 12V via ny ledning til der du kopletvtil på panelet, og som spenningsfeltet stopp soloniden. På min Cummins spenningssettes stopp soloniden når tenningsnøkkel er på. Når du setter nøkkelen i av, vil systemet på andre siden av kontakten i tenningslåsen bli spenningssatt direkte via ny ledning fra d+. Det er en ledning frem til dynamo som skal på d+, fungerer ikke denne? På min motor er det to tynne ledninger, en til d+ og en for sense. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
J-Å Svart Mandag 17:26 Link til dette innlegget Svart Mandag 17:26 Har du et skjema @Arejane ? Dette er det nærmeste jeg har funnet, men det viser ingen D+ tilkobling til dynamoen. Derfor foreslo jeg en ny tilkobling. Det har noe som heter FUEL SOL. og MAG. SWITCH, men det er litt uklart for meg hvordan det fungerer. En diode i serie på D+ ledningen vil evt. kunne hindre at det går strøm tilbake fra dynamo. Jeg skal prøve å finne en passende. Denne burde holde (ring mot dynamo): https://webshop.elektronikk-service.no/produkt/p600m/ Eventuelt denne (bruke bare to tilkoblinger + mot dynamo) https://webshop.elektronikk-service.no/produkt/likeretter-50a-1000v/ En annen leverandør (10A) https://www.dioder.no/products/ensretter-diode-800v ChatGPT: Sitat Engine run-on: The small current passing through the charge lamp can be just enough to energize the fuel shut-off solenoid, keeping it open and allowing the engine to continue running. This is called "diesel run-on" or "dieseling" and can cause the engine to shut down slowly or intermittently. Disconnect the D+ wire: While the engine is running, turn the ignition key to the off position. If the engine continues to run, disconnect the D+ or "exciter" wire from the back of the alternator. Observe the result: If the engine immediately shuts off, it confirms that power was back-feeding from the alternator to keep the engine running. A diode is often installed in the D+ line to prevent this. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart Mandag 19:16 Link til dette innlegget Svart Mandag 19:16 Nå sitter jeg kun med mobilen, men det er et skjema på sbmar.com. Tenker du finner det, hvis ikke skal jeg prøve å bidra. Etter det jeg ser er det kun + via en diode som forsyner d+, og samme ktets forsyner også stopp soloniden. Skjemaet jeg fant viser solonide som drives inn via et rele, mens den jeg har har ikke dette spesielle releet. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
J-Å Svart Mandag 20:53 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:53 Jeg fant dette : https://www.sbmar.com/wp-content/uploads/2020/01/Cummins-BEEDE-Engine-Panel-Wiring-Diagram.pdf og dette: https://www.sbmar.com/wp-content/uploads/forums/cummins-marine-engines/B-C-wiring1-2.pdf Men det er noen firepinns plugger som ikke finnes på det første skjemaet. Det er i tillfelle en brun ledning som skal kobles til D+ og orange til W. Men jeg synes det er bedre med en vanlig ladelampe, Hvis det kun er spenning etter tenningsbryter som styrer engine shut-off, så skal vi nok finne ut av det. @Mads1995 kan du måle spenning på tenningsbryter (mellom batteri minus og purple) mens motor går og tenningen er av? Evt prøve å koble fra D+ og se om motoren stanser. Litt mer info: Det ser ut til å gå en hvit ledning fra starter til fuel shutoff. Den er bare for å trekke inn stoppsolenoiden mens starteren går. Så er det en purple som kommer fra tenningsbryteren, den er til holdespolen, som holder spolen inne så lenge tenningen er på. Så det styrker vel teorien om at det er en liten restspenning på tenningssiden av bryteren, som holder solenoiden inne. En slik diode som jeg angir bør da fungere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.