Jump to content

Ombygging av akterstag


bare lek(k)er

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en Skaw 26 (26 fot, 2,5 tonn, masthedrigget, gjennomgående mast, 1 par rette salingshorn, utenpåhengende ror)

 

Greia er at denne har asymetrisk akterstag! Akterstaget er festet på babord side av roret. (samme rigingen som folkebåten) Dette har jeg en stund gått og fundert på om jeg skal gjøre noe med. Dels synes jeg det ser rart ut, og dels fører det vel til at strammingen av riggen blir ujevn, med de følger for seilegenskapene dette medfører. (er vel marginalt pga msthead, men dog..) Men det blir jo også en skjev / ujevn fordeling av kreftene på riggen.

 

For å gjøre forvirringen min komplett har jeg fått beskjed av Hovdan i Oslo, at det ikke er noe problem å montere f.eks. en hanefot, mens With i Asker sier at det bør jeg ikke gjøre, da det vil medføre svekkelse av staget, og at jeg kan miste riggen dersom noe ryker som følge av nye terminaler / hanefot. :headbang: :nono:

 

Er det noen av herrene (evt. damene) som har kvalifiserte synspunkter blir jeg happy :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hej bare Lek(k)er !

 

jag skulle gott kunna tenka mig o korta ett akterstag pressa en ny terminal säg 1,5m över den gamla....vad jag har hört er att man adrig skall 'efterpresse' en terminal utan pressningen skal

göras en gång.

 

ring några olika riggfirmor eller ring ner til Selden o fråga dom.

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke at om en presser en ny terminal på en gammel wire, så vil det være en dårlig løsning. Tror nok at dette vil være like godt, som om en kjøper et nytt. Kort inn akterstaget og la riggverkstedet montere på ny terminal og hanefot.

 

Jeg kortet inn akterstaget på min Albin Cirrus i sin tid og monterte en akterstagstrammer uten at det skapte problemer.

 

Arne

Link to post
Share on other sites

ring några olika riggfirmor eller ring ner til Selden o fråga dom.

Og det er derfor jeg spør :crazy:

 

Har som sagt fått to helt forskjellige svar fra to ulike riggfirmaer som vel begge burde vite hva de snakker om ??

 

JEg tror vel egentlig ikke at det er noe problem, å montere hanefot, men vil gjerne være helt sikker.

 

Vet ikke om det har noen betydning men masten er laminert (furu?) tre. vaiertykkelse 5 ell 6 mm

Link to post
Share on other sites

de sytråd vaierne der, holder garantert med nytt påpress, sålenge det er skikkelig utført. Hadde det vært 12mm wire, spent tilbristepunktet, ville jeg vært mer betenkt..

 

Men - med såpass beskjeden wirestørrelse; koster ikke nytt en hel formue heller da, bare en halv..

 

suzuki

No boat needed..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...