Jump to content

cummins 4bt 100hk, isolere tørr eksos

Senjahopen

Recommended Posts

Har hatt prøvetur med båten. Det er en grimsøy 29 med en cummins 4bt 100hk i. Har fått sveist opp 3 toms rustfritt eksosanlegg etter turbo. Surret med biltema sitt glassfiberbånd. Så la jeg aluteip over. Det blir ganske varmt, så jeg må nok ha noe mer over for å få ned overflatetempen på anlegget. Har googlet opp og ned, men finner ikke noe fornuftig.

vangbo har en keramisk matte, som sikkert hadde vært toppers. Men den var jo alt for dyr etter mitt budsjett. Er det noen andre alternativer? 

Tipper ytterdiameter på anlegget er mellom 80-85mm nå med isolasjonen som er der idag. 

Arejane skrev for 1 time siden:

Hvis du har plass kan glava el steinull benyttes, og tynn al plate rundt.

God plass rundt, så alle muligheter åpne. Har du link til spesifikk isolasjon? Mener du blikk liksom? Kappe til plate og poppe fast rundt rør? Hva med bend da? Og lyddemper? Den er 6 toms pluss isolasjon

Traale skrev 3 minutter siden:

På min gamle Ford var det steinull mot røret, ca 25mm og så en matte, slik som sveiserne bruker for å beskytte mot gnister, som var formsydd med tynn streng.

Det ble jo varmt på overflaten, men ikke brannfarlig. 

Og med steinull mener du rockwool, vanlig isolasjon på 25mm tykkelse? Kan jo kjøpe det og sveisematte og surre med ståltråd og slangeklemmer i større skjøter?

Tore B skrev 20 minutter siden:

På min motor er det kun deksel over turbo, ingen problemer med det i de 12 årene jeg har hatt båten.IMG_4774.jpeg.49d13a42546771601c2739e25f3d86ee.jpeg

Våt eksos? Ser ikke bilde av resten. Har også vannkjølt eksosmanifold og vannkjølt turbo. Men derfra og ut er det tørr, og dermed mye varmeutvikling

Tore B skrev for 11 timer siden:

Turboen er ikke vannkjølt, men eksosen etter turboen er det.

Det blir noe annet.

ser steinull «tåler» 250gr, men at fibersmeltepunkt er på 1000. Antar det går bra. Takk for tips med rørskåler, de er fine på de rette strekka. Så får jeg kjøpe ei sveisematte og noe løs steinull og bruke på bend og flenser, samt lyddemper. Stålstrips til å surre med kanskje? Evt rustfri ståltråd

Det finnes sikkert bare du vet hvor du skal spørre.

Da jeg satte inn en Perkins så kom den med skåler som er brukt på bend

etter turbo men før våteksosen. Tipper det er 3 tomms rør.

Liker denne isolasjonen godt da det hektes på med fjærbelastede hemper.

Greit det for hvis du må sveise på nytt så er det enkelt å isolere igjen.

-Var det min motor ville jeg tenkt på at jeg en gang måtte skifte denne vibrasjonsdemperen/trekkspillrøret:smiler:

da de ikke alltid står så lenge. Har erfart det men ikke med Cummins.

Jeg har en 6BT5.9 og eksosrøret etter turbo på babord motor er tørreksos over til andre siden av motor. Hvilken isolasjon det er vet jeg ikke, men som bilder viser er det al folie på utsiden.

Ut fra turbo. Bilde kom opp/ned ...

20250811_122648.jpg.407746a52772518dc7c375e54976df87.jpg

Videre til eksoskne.

20250811_122738.jpg.311ec68344386130115dcddd8ca1776e.jpg

Du kan ta en telefon til Anlegg og Marine Service i Stavanger/Sola, som kun "skrur på motorer". Kanskje de har et tips.

Mh Arejane

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...