Senjahopen Startet 10.August Link til dette innlegget Startet 10.August Har hatt prøvetur med båten. Det er en grimsøy 29 med en cummins 4bt 100hk i. Har fått sveist opp 3 toms rustfritt eksosanlegg etter turbo. Surret med biltema sitt glassfiberbånd. Så la jeg aluteip over. Det blir ganske varmt, så jeg må nok ha noe mer over for å få ned overflatetempen på anlegget. Har googlet opp og ned, men finner ikke noe fornuftig. vangbo har en keramisk matte, som sikkert hadde vært toppers. Men den var jo alt for dyr etter mitt budsjett. Er det noen andre alternativer? Tipper ytterdiameter på anlegget er mellom 80-85mm nå med isolasjonen som er der idag. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August Hvis du har plass kan glava el steinull benyttes, og tynn al plate rundt. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Senjahopen Svart 10.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August Arejane skrev for 1 time siden: Hvis du har plass kan glava el steinull benyttes, og tynn al plate rundt. God plass rundt, så alle muligheter åpne. Har du link til spesifikk isolasjon? Mener du blikk liksom? Kappe til plate og poppe fast rundt rør? Hva med bend da? Og lyddemper? Den er 6 toms pluss isolasjon Sitér dette innlegget Link to post
Traale Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August På min gamle Ford var det steinull mot røret, ca 25mm og så en matte, slik som sveiserne bruker for å beskytte mot gnister, som var formsydd med tynn streng. Det ble jo varmt på overflaten, men ikke brannfarlig. Sitér dette innlegget Link to post
Senjahopen Svart 10.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August Traale skrev 3 minutter siden: På min gamle Ford var det steinull mot røret, ca 25mm og så en matte, slik som sveiserne bruker for å beskytte mot gnister, som var formsydd med tynn streng. Det ble jo varmt på overflaten, men ikke brannfarlig. Og med steinull mener du rockwool, vanlig isolasjon på 25mm tykkelse? Kan jo kjøpe det og sveisematte og surre med ståltråd og slangeklemmer i større skjøter? Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August Ja, jeg tenker på vanlig steinull el glava. Det med tynn plate utenpå krever eget verktøy,valseapparat, for å bli fint. Det var slik de proffe isolerte rør i industri. Sveisematte fungerer sikkert fint. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Traale Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August Det hadde samme utseende som Rockwool, men om det var akkurat det vet jeg ikke, Rockwool er jo bare en leverandør av mange. Sveisematte får du vel kjøpt i metervis tror jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Senjahopen Svart 10.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August Rockwool er jo et merke. De har jo mye rart. Basert på mye av det samme sikkert, men de har jo mange produkter. Så var bare om det var noe spesielt som var bedre egnet enn det andre Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August På min motor er det kun deksel over turbo, ingen problemer med det i de 12 årene jeg har hatt båten. Sitér dette innlegget Link to post
Senjahopen Svart 10.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August Tore B skrev 20 minutter siden: På min motor er det kun deksel over turbo, ingen problemer med det i de 12 årene jeg har hatt båten. Våt eksos? Ser ikke bilde av resten. Har også vannkjølt eksosmanifold og vannkjølt turbo. Men derfra og ut er det tørr, og dermed mye varmeutvikling Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August Turboen er ikke vannkjølt, men eksosen etter turboen er det. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August Sveisematte leveres på rull/metervis. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August Eksempel på rørskåler. Finnes i flere dimensjoner. Hør med en industrirørlegger om de har "rester". https://www.ahlsell.no/products/vvs-teknisk/isolasjon/rorskaler/9411479 Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Senjahopen Svart 11.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.August Tore B skrev for 11 timer siden: Turboen er ikke vannkjølt, men eksosen etter turboen er det. Det blir noe annet. ser steinull «tåler» 250gr, men at fibersmeltepunkt er på 1000. Antar det går bra. Takk for tips med rørskåler, de er fine på de rette strekka. Så får jeg kjøpe ei sveisematte og noe løs steinull og bruke på bend og flenser, samt lyddemper. Stålstrips til å surre med kanskje? Evt rustfri ståltråd Sitér dette innlegget Link to post
lnjk Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Det finnes sikkert bare du vet hvor du skal spørre. Da jeg satte inn en Perkins så kom den med skåler som er brukt på bend etter turbo men før våteksosen. Tipper det er 3 tomms rør. Liker denne isolasjonen godt da det hektes på med fjærbelastede hemper. Greit det for hvis du må sveise på nytt så er det enkelt å isolere igjen. -Var det min motor ville jeg tenkt på at jeg en gang måtte skifte denne vibrasjonsdemperen/trekkspillrøret da de ikke alltid står så lenge. Har erfart det men ikke med Cummins. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Jeg har en 6BT5.9 og eksosrøret etter turbo på babord motor er tørreksos over til andre siden av motor. Hvilken isolasjon det er vet jeg ikke, men som bilder viser er det al folie på utsiden. Ut fra turbo. Bilde kom opp/ned ... Videre til eksoskne. Du kan ta en telefon til Anlegg og Marine Service i Stavanger/Sola, som kun "skrur på motorer". Kanskje de har et tips. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.