Rs2-GTi Startet Søndag 23:31 Link til dette innlegget Startet Søndag 23:31 Jeg har i vår overtatt en 33 fots stålbåt, selvbygget på Tau i Rogaland tror jeg det var, 1984 modell. Båten er -ekstremt- godt bygget, både stål, interiør, løsninger og elektrisk er utrolig gjennomført. Derfor syntes jeg det er helt merkelig at båten ikke har noe system for å automatisk lade batteriene når man plugger i landstrøm. Jeg har jo også 90-talls bobil, og der lader den både startbatteri og forbruksbatteri når man plugger i strøm. Det meste i båten utenom stikkontaktene går jo på 12v (starter og thruster på 24v, separate batterier for dette), så kjøleskap, lys, vannpumpe m.m. går på batteriene, som jo da må lades opp enten ved å kjøre motor eller koble på lader etter noen dager. Er dette vanlig, og av en grunn jeg ikke tenker på? F.eks krypstrøm og risiko for det pga stålbåt? Det elektriske er rett og slett SKIKKELIG bra lagt opp, jeg har drevet mye med bilelektro selv, og er en pettimeter som alltid forsøker å legge ledninger i orginal kabelnett, som bygger sikringene til ekstrautstyr inn i orginal sikringsboks m.m. Men denne båten ligger et godt stykke over mitt pettimeternivå, som en skipselektriker skulle gjort det. Så derfor syntes jeg det er så merkelig at batteriene ikke lades over landstrømmen. Tidligere eier har hatt båten i 14 år, og har bare brukt ekstern lader og motor, og det er stikk like ved batteriene, så det ser ut som det er den tenkte løsningen. Siden jeg har 2x150ah batterier, så krever det en ganske voksen lader fra Biltema, som har en bråkete vifte, så jeg skulle gjerne funnet på noe annet. Jeg har prøvd C-Tek, men den var veldig kranglete, så endte opp med å levere den tilbake. (Slet med å få den til å lade, mulig den var for liten, og kjente batteriene krevde for mye?) Så spørsmålet mitt blir egentlig todelt. Er dette gjort av en logisk grunn fra båtbygger? Og hvordan løser jeg best dette? Kjøleskapet drar jo litt strøm, så det holder liksom en langhelg, før batteriene gjerne må stå på lading et lite døgn, dog kjører jeg de aldri under 12v, som regel med litt margin. Jeg vil jo helst kunne ha på kjøleskap og lys uten å tenke på at batteriene må lades. Båten er forresten innredet som bobåt, og jeg bruker den som hytte på vannet, 120 mil unna der jeg bor. Jeg har mye plass til solceller, og det frister litt å forsøke å løse dette på den måten også, men det blir jo også litt mer sesongavhengig. Men det skal sies at jeg neppe kommer til å bruke båten noe om vinteren, med unntak av en dag nå og da. Fordelen med solceller vil jo være å kunne ligge lenge i uthavn uten å bekymre meg for strøm. Jeg har 110w på bobilen, og det er helt fantastisk, har jeg ting som krever 220v, f.eks lade laptop, så kjører jeg det på inverter midt på dagen, også har jeg alltid fult batteri til kvelden kommer. Men igjen - det blir jo dårlig med vedlikeholdslading på vinteren da. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Mandag 04:48 Link til dette innlegget Svart Mandag 04:48 Har plastbåt nå, men har hatt stålbåt tidligere, og reist litt rundt med, for det meste i Rogaland. Det er nok mange gode grunner til å være veldig forsiktig med hva slags landstrømløsning man bruker i en stålbåt, og ikke minst hvordan denne er jordet i forhold til båtens skrog. En "feil" landstrømsløsning vil nok være en forholdsvis sikker måte å ødelegge båten på. Hadde selv ingen landstrømsløsning, og ville heller ikke ha det, av grunner som er nevnt, men brukte som reserveløsning en "løs" lader i fra Biltema. I dagens båt (som er av plast) så bruker jeg "etterfylling vha solcellepaneler" og det fungerer helt topp, året rundt. Hvis man skal ha fast landstrømopplegg i en stålbåt, som er i samsvar med regelverket, så må man enten ha et påkostet anlegg som har skilletrafo, eller så bør man nok la være. Hvis man skal jobbe videre med et landstømopplegg i en stålbåt, så bør man nok først av alt gå grundig gjennom det eksisterende og se hvordan det er lagt opp mht jording. Edit: Oppdaget ved en tilfeldighet en ganske billig og enkel skilletrafo: Link (Men man bør nok fortsatt ha full kontroll på det som går på jordingsproblematikk.) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Mandag 06:43 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:43 Rs2-GTi skrev for 7 timer siden: Jeg har i vår overtatt en 33 fots stålbåt, selvbygget på Tau i Rogaland tror jeg det var, 1984 modell. Båten er -ekstremt- godt bygget, både stål, interiør, løsninger og elektrisk er utrolig gjennomført. Derfor syntes jeg det er helt merkelig at båten ikke har noe system for å automatisk lade batteriene når man plugger i landstrøm. Jeg har jo også 90-talls bobil, og der lader den både startbatteri og forbruksbatteri når man plugger i strøm. Det meste i båten utenom stikkontaktene går jo på 12v (starter og thruster på 24v, separate batterier for dette), så kjøleskap, lys, vannpumpe m.m. går på batteriene, som jo da må lades opp enten ved å kjøre motor eller koble på lader etter noen dager. Er dette vanlig, og av en grunn jeg ikke tenker på? F.eks krypstrøm og risiko for det pga stålbåt? Det elektriske er rett og slett SKIKKELIG bra lagt opp, jeg har drevet mye med bilelektro selv, og er en pettimeter som alltid forsøker å legge ledninger i orginal kabelnett, som bygger sikringene til ekstrautstyr inn i orginal sikringsboks m.m. Men denne båten ligger et godt stykke over mitt pettimeternivå, som en skipselektriker skulle gjort det. Så derfor syntes jeg det er så merkelig at batteriene ikke lades over landstrømmen. Tidligere eier har hatt båten i 14 år, og har bare brukt ekstern lader og motor, og det er stikk like ved batteriene, så det ser ut som det er den tenkte løsningen. Siden jeg har 2x150ah batterier, så krever det en ganske voksen lader fra Biltema, som har en bråkete vifte, så jeg skulle gjerne funnet på noe annet. Jeg har prøvd C-Tek, men den var veldig kranglete, så endte opp med å levere den tilbake. (Slet med å få den til å lade, mulig den var for liten, og kjente batteriene krevde for mye?) Så spørsmålet mitt blir egentlig todelt. Er dette gjort av en logisk grunn fra båtbygger? Og hvordan løser jeg best dette? Kjøleskapet drar jo litt strøm, så det holder liksom en langhelg, før batteriene gjerne må stå på lading et lite døgn, dog kjører jeg de aldri under 12v, som regel med litt margin. Jeg vil jo helst kunne ha på kjøleskap og lys uten å tenke på at batteriene må lades. Båten er forresten innredet som bobåt, og jeg bruker den som hytte på vannet, 120 mil unna der jeg bor. Jeg har mye plass til solceller, og det frister litt å forsøke å løse dette på den måten også, men det blir jo også litt mer sesongavhengig. Men det skal sies at jeg neppe kommer til å bruke båten noe om vinteren, med unntak av en dag nå og da. Fordelen med solceller vil jo være å kunne ligge lenge i uthavn uten å bekymre meg for strøm. Jeg har 110w på bobilen, og det er helt fantastisk, har jeg ting som krever 220v, f.eks lade laptop, så kjører jeg det på inverter midt på dagen, også har jeg alltid fult batteri til kvelden kommer. Men igjen - det blir jo dårlig med vedlikeholdslading på vinteren da. Vil tro at båten ikke har skilletrafo og at en derfor har vært forsiktig med bruk av landstrøm? Og at batterilader som har vært brukt har vært dobbeltisolert? Men dersom det er VVB i båten så har du vel jord til skrog uansett. Skal du bruke landstrøm noe særlig ville jeg kostet på meg skilletrafo. Dersom du holder til i Rogaland har jeg muligens en veldig rimelig løsning til deg - send PM evt. Men du peker selv på det åpenbare: Har du mye plass til solceller så er det ikke så mye å lure på. Det er også en ganske rimelig løsning. Jeg har 2 x 310W panel på taket og det drifter 230V 270 liter kjøl/frys fra påske til oktober samt holder alle batterier på float 13.2V. Om vinteren slår jeg av inverter og solceller gir da nok til å holde batteriene toppladet til enhver tid. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 08:22 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:22 Hvis landstrøm likevel er tilkoblet, så vil det neppe øke risikoen noe særlig med en dobbeltisolert vanntett lader med isolert utgang. For eksempel en slik. Men hele 220V opplegget bør nok gjennomgåes mhp. jordfeilsikkerhet og korrsjonsrisiko. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 08:38 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:38 Arne2 skrev for 3 timer siden: Hvis man skal ha fast landstrømopplegg i en stålbåt, som er i samsvar med regelverket, så må man enten ha et påkostet anlegg som har skilletrafo, eller så bør man nok la være. Nå har det seg jo en gang slik at TS har landstrøm, det er batterilader han ikke har. Burde ikke være all verden å ettermontere. J-Å skrev 10 minutter siden: Men hele 220V opplegget bør nok gjennomgåes mhp. jordfeilsikkerhet og korrsjonsrisiko. Ja, det er mulig. Men nå har jo TS gitt uttrykk for at båten er meget velbygget, og at det elektriske bærer preg av profesjonell installasjon av skipselektriker. Men selvsagt, en kontroll av det elektriske og at det er forskriftsmessig og sikkert er jo ikke dumt Rs2-GTi skrev for 9 timer siden: Båten er forresten innredet som bobåt, og jeg bruker den som hytte på vannet, 120 mil unna der jeg bor. Jeg har mye plass til solceller, og det frister litt å forsøke å løse dette på den måten også, men det blir jo også litt mer sesongavhengig. Men det skal sies at jeg neppe kommer til å bruke båten noe om vinteren, med unntak av en dag nå og da. Fordelen med solceller vil jo være å kunne ligge lenge i uthavn uten å bekymre meg for strøm. Ut fra det du beskriver ville jeg rådet deg til å konvertere til lithium forbruksbatterier, og montere solcellepanel. Du vil oppdage det blir en helt ny verden når det gjelder strøm ombord! Men jeg ville nok lagt inn en 230V batterilader også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart Mandag 09:20 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:20 44 minutes ago, Komodo said: Nå har det seg jo en gang slik at TS har landstrøm, det er batterilader han ikke har. Burde ikke være all verden å ettermontere. Nå forholder det seg vel slik at det er mer en en måte å legge opp landstrøm i en stålbåt. Den kan legges opp enkelt og billig, (men formelt sett ikke i samsvar med regelverket), eller man kan legge opp en fullverdig løsning basert på skilletransformator. Når det opplyses at det ikke finnes et ferdig opplegg for lading av batterier, så tolket jeg da mellom linjene at det da også var en sannsynlighet for at vi hadde å gjøre med en landstrømsløsning som heller ikke hadde skilletransformator, med de implikasjoner dette vil ha inklusive også for lading av batteriene. Da er det jo ikke bare å ettermontere en batterilader, uten å måtte risikovurdere dette separat. Tankegangen var vel den at "har man spart i den ene enden" så har man vel også spart i den andre enden også. Synes det blir litt "spesielt" å påkoste en skilletranformator, men ikke et fast opplegg for lading av batteriene. Hadde trådstarter lagt ut bilder av installasjonen, så hadde det jo gått an å si noe mer om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 09:50 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:50 Arne2 skrev 24 minutter siden: Nå forholder det seg vel slik at det er mer en en måte å legge opp landstrøm i en stålbåt. Den kan legges opp enkelt og billig, (men formelt sett ikke i samsvar med regelverket), eller man kan legge opp en fullverdig løsning basert på skilletransformator. Jeg har bare forholdt meg til at TS skriver at han har landstrøm, og at det er meget bra lagt opp. Om han har skilletrafo eller ikke sier han ikke noe om. Han sier bare dette: Rs2-GTi skrev for 10 timer siden: Båten er -ekstremt- godt bygget, både stål, interiør, løsninger og elektrisk er utrolig gjennomført. og dette: Rs2-GTi skrev for 10 timer siden: Det elektriske er rett og slett SKIKKELIG bra lagt opp, jeg har drevet mye med bilelektro selv, og er en pettimeter som alltid forsøker å legge ledninger i orginal kabelnett, som bygger sikringene til ekstrautstyr inn i orginal sikringsboks m.m. Men denne båten ligger et godt stykke over mitt pettimeternivå, som en skipselektriker skulle gjort det. Så når det elektriske er så bra, tenker jeg at det ikke burde være all verden å ettermontere en lader. Men hva vet jeg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart Mandag 10:11 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:11 23 minutes ago, Komodo said: Jeg har bare forholdt meg til at TS skriver at han har landstrøm, og at det er meget bra lagt opp. Om han har skilletrafo eller ikke sier han ikke noe om. Han sier bare dette: Da tenkte jeg at det kanskje kunne dreie seg om en tilsvarende løsning som den jeg hadde i min stålbåt, som kanskje ikke var helt i samsvar med regelverket, men som fungerte helt problemfritt for mitt bruk. Hvis den som både er den som legger opp det elektriske anlegget er den samme elektro fagperson som skal bruke det, da kan man ha muligheten til å velge litt enklere og billigere løsninger, enn det som ellers vil være nødvendig. Hvis det legges ut noen bilder så er det da lett å se om dette er en løsning med skilletrafo eller ikke. På grunn av at jeg ikke hadde en skilletransformator, så hadde jeg da heller ikke noen fastmontert eller permanent batterilader. Her så jeg da en mulig sammenheng ved at det var brukt den noenlunde samme løsning som den jeg brukte i min stålbåt. (Uten noen form for problemer.) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 10:17 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:17 Arne2 skrev 4 minutter siden: Da tenkte jeg at det kanskje kunne dreie seg om en tilsvarende løsning som den jeg hadde i min stålbåt, som kanskje ikke var helt i samsvar med regelverket, men som fungerte helt problemfritt for mitt bruk. Ja kanskje, men jeg tenkte motsatt. Jeg tenkte at siden båten har landstrøm og at alt er meget proft lagt opp, så er det også iht. forskriftene. Men hvem vet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart igår klokken 09:38 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:38 Rs2-GTi skrev On 11.8.2025 at 1.31: Båten er -ekstremt- godt bygget, både stål, interiør, løsninger og elektrisk er utrolig gjennomført. Derfor syntes jeg det er helt merkelig at båten ikke har noe system for å automatisk lade batteriene når man plugger i landstrøm. Du sier lite om Anlegget ditt. Dobbelt isolert Lader er det du trenger. Kople det til ved behov. Alle ler når jeg sier at jeg har en 15A lader til en 370Ah bank , kopler bare inn laderen når batteriet er nede på 60%. teorien sier 37A. Det har virker i 30 år. batterien holder i 10-12år. Har Stålbåt fra 1977 har to pola anlegg 2 helt separate bateribanker med 2x SF1853 SØNNAK PROF POWER 185Ah og Ladix (Defa) sitt landstrøms anlegg 2 Defa Marinelader 1x15A 230V Som jeg kopler inn ved behov , 1 100 W solcelle panel til hver batteribank en 24V trøster som får strøm fra A og B batteribank. 100W solcelle drifter Isotherm 85 Litre ASU mai sep/tober fra "B" banken + PC / instrumenter. "A" banken drifter alarm og forbruk har fått et 100W panal for 3 år siden. Trøsteren lager ssikkert litt krypstrøm når det er godt en stund siden kulstøvet er fjernet , men den får bare strøm når jeg bruker trøsteren , så de sek har ikke noe og si Zinken virker. Har en 300l breder koplet til vann fra motoren Klipper ledningen til elementet, for før eller siden lekker det til gods. Ladix (Defa) landstrøms anlegget er som å strekke en skjøtledning ombord all 220V ting er dobbelt isolert lever godt på landstrømsjord. Det har sikkringer og jordfeil bryter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.