Rs2-GTi Startet 10.August Link til dette innlegget Startet 10.August Jeg har i vår overtatt en 33 fots stålbåt, selvbygget på Tau i Rogaland tror jeg det var, 1984 modell. Båten er -ekstremt- godt bygget, både stål, interiør, løsninger og elektrisk er utrolig gjennomført. Derfor syntes jeg det er helt merkelig at båten ikke har noe system for å automatisk lade batteriene når man plugger i landstrøm. Jeg har jo også 90-talls bobil, og der lader den både startbatteri og forbruksbatteri når man plugger i strøm. Det meste i båten utenom stikkontaktene går jo på 12v (starter og thruster på 24v, separate batterier for dette), så kjøleskap, lys, vannpumpe m.m. går på batteriene, som jo da må lades opp enten ved å kjøre motor eller koble på lader etter noen dager. Er dette vanlig, og av en grunn jeg ikke tenker på? F.eks krypstrøm og risiko for det pga stålbåt? Det elektriske er rett og slett SKIKKELIG bra lagt opp, jeg har drevet mye med bilelektro selv, og er en pettimeter som alltid forsøker å legge ledninger i orginal kabelnett, som bygger sikringene til ekstrautstyr inn i orginal sikringsboks m.m. Men denne båten ligger et godt stykke over mitt pettimeternivå, som en skipselektriker skulle gjort det. Så derfor syntes jeg det er så merkelig at batteriene ikke lades over landstrømmen. Tidligere eier har hatt båten i 14 år, og har bare brukt ekstern lader og motor, og det er stikk like ved batteriene, så det ser ut som det er den tenkte løsningen. Siden jeg har 2x150ah batterier, så krever det en ganske voksen lader fra Biltema, som har en bråkete vifte, så jeg skulle gjerne funnet på noe annet. Jeg har prøvd C-Tek, men den var veldig kranglete, så endte opp med å levere den tilbake. (Slet med å få den til å lade, mulig den var for liten, og kjente batteriene krevde for mye?) Så spørsmålet mitt blir egentlig todelt. Er dette gjort av en logisk grunn fra båtbygger? Og hvordan løser jeg best dette? Kjøleskapet drar jo litt strøm, så det holder liksom en langhelg, før batteriene gjerne må stå på lading et lite døgn, dog kjører jeg de aldri under 12v, som regel med litt margin. Jeg vil jo helst kunne ha på kjøleskap og lys uten å tenke på at batteriene må lades. Båten er forresten innredet som bobåt, og jeg bruker den som hytte på vannet, 120 mil unna der jeg bor. Jeg har mye plass til solceller, og det frister litt å forsøke å løse dette på den måten også, men det blir jo også litt mer sesongavhengig. Men det skal sies at jeg neppe kommer til å bruke båten noe om vinteren, med unntak av en dag nå og da. Fordelen med solceller vil jo være å kunne ligge lenge i uthavn uten å bekymre meg for strøm. Jeg har 110w på bobilen, og det er helt fantastisk, har jeg ting som krever 220v, f.eks lade laptop, så kjører jeg det på inverter midt på dagen, også har jeg alltid fult batteri til kvelden kommer. Men igjen - det blir jo dårlig med vedlikeholdslading på vinteren da. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Har plastbåt nå, men har hatt stålbåt tidligere, og reist litt rundt med, for det meste i Rogaland. Det er nok mange gode grunner til å være veldig forsiktig med hva slags landstrømløsning man bruker i en stålbåt, og ikke minst hvordan denne er jordet i forhold til båtens skrog. En "feil" landstrømsløsning vil nok være en forholdsvis sikker måte å ødelegge båten på. Hadde selv ingen landstrømsløsning, og ville heller ikke ha det, av grunner som er nevnt, men brukte som reserveløsning en "løs" lader i fra Biltema. I dagens båt (som er av plast) så bruker jeg "etterfylling vha solcellepaneler" og det fungerer helt topp, året rundt. Hvis man skal ha fast landstrømopplegg i en stålbåt, som er i samsvar med regelverket, så må man enten ha et påkostet anlegg som har skilletrafo, eller så bør man nok la være. Hvis man skal jobbe videre med et landstømopplegg i en stålbåt, så bør man nok først av alt gå grundig gjennom det eksisterende og se hvordan det er lagt opp mht jording. Edit: Oppdaget ved en tilfeldighet en ganske billig og enkel skilletrafo: Link (Men man bør nok fortsatt ha full kontroll på det som går på jordingsproblematikk.) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Rs2-GTi skrev for 7 timer siden: Jeg har i vår overtatt en 33 fots stålbåt, selvbygget på Tau i Rogaland tror jeg det var, 1984 modell. Båten er -ekstremt- godt bygget, både stål, interiør, løsninger og elektrisk er utrolig gjennomført. Derfor syntes jeg det er helt merkelig at båten ikke har noe system for å automatisk lade batteriene når man plugger i landstrøm. Jeg har jo også 90-talls bobil, og der lader den både startbatteri og forbruksbatteri når man plugger i strøm. Det meste i båten utenom stikkontaktene går jo på 12v (starter og thruster på 24v, separate batterier for dette), så kjøleskap, lys, vannpumpe m.m. går på batteriene, som jo da må lades opp enten ved å kjøre motor eller koble på lader etter noen dager. Er dette vanlig, og av en grunn jeg ikke tenker på? F.eks krypstrøm og risiko for det pga stålbåt? Det elektriske er rett og slett SKIKKELIG bra lagt opp, jeg har drevet mye med bilelektro selv, og er en pettimeter som alltid forsøker å legge ledninger i orginal kabelnett, som bygger sikringene til ekstrautstyr inn i orginal sikringsboks m.m. Men denne båten ligger et godt stykke over mitt pettimeternivå, som en skipselektriker skulle gjort det. Så derfor syntes jeg det er så merkelig at batteriene ikke lades over landstrømmen. Tidligere eier har hatt båten i 14 år, og har bare brukt ekstern lader og motor, og det er stikk like ved batteriene, så det ser ut som det er den tenkte løsningen. Siden jeg har 2x150ah batterier, så krever det en ganske voksen lader fra Biltema, som har en bråkete vifte, så jeg skulle gjerne funnet på noe annet. Jeg har prøvd C-Tek, men den var veldig kranglete, så endte opp med å levere den tilbake. (Slet med å få den til å lade, mulig den var for liten, og kjente batteriene krevde for mye?) Så spørsmålet mitt blir egentlig todelt. Er dette gjort av en logisk grunn fra båtbygger? Og hvordan løser jeg best dette? Kjøleskapet drar jo litt strøm, så det holder liksom en langhelg, før batteriene gjerne må stå på lading et lite døgn, dog kjører jeg de aldri under 12v, som regel med litt margin. Jeg vil jo helst kunne ha på kjøleskap og lys uten å tenke på at batteriene må lades. Båten er forresten innredet som bobåt, og jeg bruker den som hytte på vannet, 120 mil unna der jeg bor. Jeg har mye plass til solceller, og det frister litt å forsøke å løse dette på den måten også, men det blir jo også litt mer sesongavhengig. Men det skal sies at jeg neppe kommer til å bruke båten noe om vinteren, med unntak av en dag nå og da. Fordelen med solceller vil jo være å kunne ligge lenge i uthavn uten å bekymre meg for strøm. Jeg har 110w på bobilen, og det er helt fantastisk, har jeg ting som krever 220v, f.eks lade laptop, så kjører jeg det på inverter midt på dagen, også har jeg alltid fult batteri til kvelden kommer. Men igjen - det blir jo dårlig med vedlikeholdslading på vinteren da. Vil tro at båten ikke har skilletrafo og at en derfor har vært forsiktig med bruk av landstrøm? Og at batterilader som har vært brukt har vært dobbeltisolert? Men dersom det er VVB i båten så har du vel jord til skrog uansett. Skal du bruke landstrøm noe særlig ville jeg kostet på meg skilletrafo. Dersom du holder til i Rogaland har jeg muligens en veldig rimelig løsning til deg - send PM evt. Men du peker selv på det åpenbare: Har du mye plass til solceller så er det ikke så mye å lure på. Det er også en ganske rimelig løsning. Jeg har 2 x 310W panel på taket og det drifter 230V 270 liter kjøl/frys fra påske til oktober samt holder alle batterier på float 13.2V. Om vinteren slår jeg av inverter og solceller gir da nok til å holde batteriene toppladet til enhver tid. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Hvis landstrøm likevel er tilkoblet, så vil det neppe øke risikoen noe særlig med en dobbeltisolert vanntett lader med isolert utgang. For eksempel en slik. Men hele 220V opplegget bør nok gjennomgåes mhp. jordfeilsikkerhet og korrsjonsrisiko. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Arne2 skrev for 3 timer siden: Hvis man skal ha fast landstrømopplegg i en stålbåt, som er i samsvar med regelverket, så må man enten ha et påkostet anlegg som har skilletrafo, eller så bør man nok la være. Nå har det seg jo en gang slik at TS har landstrøm, det er batterilader han ikke har. Burde ikke være all verden å ettermontere. J-Å skrev 10 minutter siden: Men hele 220V opplegget bør nok gjennomgåes mhp. jordfeilsikkerhet og korrsjonsrisiko. Ja, det er mulig. Men nå har jo TS gitt uttrykk for at båten er meget velbygget, og at det elektriske bærer preg av profesjonell installasjon av skipselektriker. Men selvsagt, en kontroll av det elektriske og at det er forskriftsmessig og sikkert er jo ikke dumt Rs2-GTi skrev for 9 timer siden: Båten er forresten innredet som bobåt, og jeg bruker den som hytte på vannet, 120 mil unna der jeg bor. Jeg har mye plass til solceller, og det frister litt å forsøke å løse dette på den måten også, men det blir jo også litt mer sesongavhengig. Men det skal sies at jeg neppe kommer til å bruke båten noe om vinteren, med unntak av en dag nå og da. Fordelen med solceller vil jo være å kunne ligge lenge i uthavn uten å bekymre meg for strøm. Ut fra det du beskriver ville jeg rådet deg til å konvertere til lithium forbruksbatterier, og montere solcellepanel. Du vil oppdage det blir en helt ny verden når det gjelder strøm ombord! Men jeg ville nok lagt inn en 230V batterilader også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August 44 minutes ago, Komodo said: Nå har det seg jo en gang slik at TS har landstrøm, det er batterilader han ikke har. Burde ikke være all verden å ettermontere. Nå forholder det seg vel slik at det er mer en en måte å legge opp landstrøm i en stålbåt. Den kan legges opp enkelt og billig, (men formelt sett ikke i samsvar med regelverket), eller man kan legge opp en fullverdig løsning basert på skilletransformator. Når det opplyses at det ikke finnes et ferdig opplegg for lading av batterier, så tolket jeg da mellom linjene at det da også var en sannsynlighet for at vi hadde å gjøre med en landstrømsløsning som heller ikke hadde skilletransformator, med de implikasjoner dette vil ha inklusive også for lading av batteriene. Da er det jo ikke bare å ettermontere en batterilader, uten å måtte risikovurdere dette separat. Tankegangen var vel den at "har man spart i den ene enden" så har man vel også spart i den andre enden også. Synes det blir litt "spesielt" å påkoste en skilletranformator, men ikke et fast opplegg for lading av batteriene. Hadde trådstarter lagt ut bilder av installasjonen, så hadde det jo gått an å si noe mer om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Arne2 skrev 24 minutter siden: Nå forholder det seg vel slik at det er mer en en måte å legge opp landstrøm i en stålbåt. Den kan legges opp enkelt og billig, (men formelt sett ikke i samsvar med regelverket), eller man kan legge opp en fullverdig løsning basert på skilletransformator. Jeg har bare forholdt meg til at TS skriver at han har landstrøm, og at det er meget bra lagt opp. Om han har skilletrafo eller ikke sier han ikke noe om. Han sier bare dette: Rs2-GTi skrev for 10 timer siden: Båten er -ekstremt- godt bygget, både stål, interiør, løsninger og elektrisk er utrolig gjennomført. og dette: Rs2-GTi skrev for 10 timer siden: Det elektriske er rett og slett SKIKKELIG bra lagt opp, jeg har drevet mye med bilelektro selv, og er en pettimeter som alltid forsøker å legge ledninger i orginal kabelnett, som bygger sikringene til ekstrautstyr inn i orginal sikringsboks m.m. Men denne båten ligger et godt stykke over mitt pettimeternivå, som en skipselektriker skulle gjort det. Så når det elektriske er så bra, tenker jeg at det ikke burde være all verden å ettermontere en lader. Men hva vet jeg. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Arne2 Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August 23 minutes ago, Komodo said: Jeg har bare forholdt meg til at TS skriver at han har landstrøm, og at det er meget bra lagt opp. Om han har skilletrafo eller ikke sier han ikke noe om. Han sier bare dette: Da tenkte jeg at det kanskje kunne dreie seg om en tilsvarende løsning som den jeg hadde i min stålbåt, som kanskje ikke var helt i samsvar med regelverket, men som fungerte helt problemfritt for mitt bruk. Hvis den som både er den som legger opp det elektriske anlegget er den samme elektro fagperson som skal bruke det, da kan man ha muligheten til å velge litt enklere og billigere løsninger, enn det som ellers vil være nødvendig. Hvis det legges ut noen bilder så er det da lett å se om dette er en løsning med skilletrafo eller ikke. På grunn av at jeg ikke hadde en skilletransformator, så hadde jeg da heller ikke noen fastmontert eller permanent batterilader. Her så jeg da en mulig sammenheng ved at det var brukt den noenlunde samme løsning som den jeg brukte i min stålbåt. (Uten noen form for problemer.) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Arne2 skrev 4 minutter siden: Da tenkte jeg at det kanskje kunne dreie seg om en tilsvarende løsning som den jeg hadde i min stålbåt, som kanskje ikke var helt i samsvar med regelverket, men som fungerte helt problemfritt for mitt bruk. Ja kanskje, men jeg tenkte motsatt. Jeg tenkte at siden båten har landstrøm og at alt er meget proft lagt opp, så er det også iht. forskriftene. Men hvem vet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 12.August Link til dette innlegget Svart 12.August Rs2-GTi skrev On 11.8.2025 at 1.31: Båten er -ekstremt- godt bygget, både stål, interiør, løsninger og elektrisk er utrolig gjennomført. Derfor syntes jeg det er helt merkelig at båten ikke har noe system for å automatisk lade batteriene når man plugger i landstrøm. Du sier lite om Anlegget ditt. Dobbelt isolert Lader er det du trenger. Kople det til ved behov. Alle ler når jeg sier at jeg har en 15A lader til en 370Ah bank , kopler bare inn laderen når batteriet er nede på 60%. teorien sier 37A. Det har virker i 30 år. batterien holder i 10-12år. Har Stålbåt fra 1977 har to pola anlegg 2 helt separate bateribanker med 2x SF1853 SØNNAK PROF POWER 185Ah og Ladix (Defa) sitt landstrøms anlegg 2 Defa Marinelader 1x15A 230V Som jeg kopler inn ved behov , 1 100 W solcelle panel til hver batteribank en 24V trøster som får strøm fra A og B batteribank. 100W solcelle drifter Isotherm 85 Litre ASU mai sep/tober fra "B" banken + PC / instrumenter. "A" banken drifter alarm og forbruk har fått et 100W panal for 3 år siden. Trøsteren lager ssikkert litt krypstrøm når det er godt en stund siden kulstøvet er fjernet , men den får bare strøm når jeg bruker trøsteren , så de sek har ikke noe og si Zinken virker. Har en 300l breder koplet til vann fra motoren Klipper ledningen til elementet, for før eller siden lekker det til gods. Ladix (Defa) landstrøms anlegget er som å strekke en skjøtledning ombord all 220V ting er dobbelt isolert lever godt på landstrømsjord. Det har sikkringer og jordfeil bryter. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Rs2-GTi Svart 27.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August Det ble litt sent svar fra meg, jeg ville komme ned i båten for å få et overblikk først. Klarte utrolig nok å glemme å ta bilde av hele det elektriske skapet med automatsikringer på alt, men her er et gammelt bilde som jeg hadde fra tidligere, for å gi et inntrykk av hvordan elektriske er lagt opp. Det elektriske er jo bygget inn i skrogsidene osv, så det er ikke alt som er like lett tilgjengelig, så det KAN jo i teorien ligge en lader ute i skrogsidene, under gulvet ned mot motorrommet etc, som bare har sluttet å virke. Men nå har jeg fått lett en del, uten å finne noe, men det er mange hulrom som gjenstår, og det er utrolig mye ledninger å spore for å være helt sikker på at det ikke finnes noe der. Forrige eier har brukt båten mye på landstrøm, og jeg tror den mer eller mindre har ligget konstant med landstrøm de siste 14 årene, jeg tenker det hadde han ikke gjort, eller det hadde ikke gått bra, om det ikke var gjort riktig. Jeg fikk også fatt på han som solgte båten for 14 år siden, han brukte jo båten som bobåt i en periode, og han husket ikke helt, men han plugget jo bare inn kabelen mente han, og ladet ikke batteriene noe utenom det. Det jeg derimot fant var en gammel solcelleregulator, så det tyder jo på at det har vært solcellepanel(er) på båten på ett eller annet tidspunkt. Det er også noen gjennomføringer på taket som kan tyde på det. Det er også en slisse i batterikassen ved 220v stikk, som jo tyder på at det har vært 220v lader i batterikassen, kanskje fast installasjon? Jeg må uansett ha lading av batteriene i orden, men jeg er usikker på om jeg skal gjøre det med solcellepanel eller med løs 12v lader - om jeg ikke da finner et orginalt system jeg kan få opp å gå igjen. (Igjen, jeg vet ikke hva som er normalt på båter, om landstrøm "alltid" inkluderer 12v lader, slik som det er på bobil) Fordelen med 220v lader er jo kapasiteten, fordelen med solcellepanel er at det ikke krever landstrøm, og sånn sett "alltid" topper batteriene. Når jeg er i båten, så står kjøleskapet for nesten all strømforbruket, samt litt til vannpumpe og litt til lys på kvelden. (Alle lys er 12v) Når jeg ikke er i båten så er det jo primært sett lensepumpen med flottør batteriene skal drive. Nå i vinter så skal båten ligge i Oslo, i havn på "ladekurs". Men jeg tenker at også på vinteren får jo solcellepanel litt sol, og kan topplade batteriene med jevne mellomrom, som vil være en fordel. Jula har jo dette kittet til 1500 kr: https://www.jula.no/catalog/fritid/friluftsliv-og-camping/solceller-og-stromforsyning/solcellepaneler/solcellepakke-030388/ Jeg har samme kittet med 110w på bobilen, og er kjempehappy med det. Jeg er dog litt usikker på om det er nok til å drifte kjøleskapet på sommeren, eller om jeg må drive å etterlade da også. Men jeg er enda litt forundret av at båten ikke er konstruert slik at når man er plugget i 220v, så slipper man å tenke på forbruket på 12v, slik som det er på bobiler. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August Hvis du har god plass til solceller ville jeg gått for et større panel, slik at du har nok til å vite at båten driftes greit også i gråvær/når sola ikke er på max høyde. Selve panelene er ganske rimelige: https://www.elektroimportoren.no/solceller/ Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August Jeg har ikke stålbåt, men turde ikke fikle med anlegget da jeg ville ha mer forbruk- og luksusstrøm. Har nå 370 W solceller, 30 A regulator, 3000/6000W inverter, 280A lithium - helt separat fra det anlegget som lades fra dynamo og landstrømlader. Bruker en 60A lader fra Skanbatt til å plugge om vinteren. Egne kurser til brukerne. Kjører kjøleboks og mobil fryseboks pluss kaffemaskin, toastjern, stavmikser, airfryer pluss litt støvsuger, lading av Makitabatterier - ubegrenset hele sommerhalvåret. Om vinteren trenger man soldager, ellers må man i gjestehavn hver 3 - 4 dag i værste fall. Ren luksus. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Arne2 Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August 2 hours ago, Rs2-GTi said: Jeg har samme kittet med 110w på bobilen, og er kjempehappy med det. Jeg er dog litt usikker på om det er nok til å drifte kjøleskapet på sommeren, eller om jeg må drive å etterlade da også. Men jeg er enda litt forundret av at båten ikke er konstruert slik at når man er plugget i 220v, så slipper man å tenke på forbruket på 12v, slik som det er på bobiler. Jeg har det samme 160 W solcellepanelet som følger med kittet til Jula, men jeg bruker en regulator i fra Victron. Og så har jeg kjøpt inn en ekstra kjøleboks som bruker en god del mindre strøm enn det originale kjøleskapet. Opplegget med et eget system for eget adskilt system med ett stk 100 AH Lithiumbatteri, 160 Watt solcelepanel, regulator og kjøleboks kjører helt ukomplisert 24/7 stort sett året rundt ved behov. Fyllningsgraden på batteriet pleier å ligge mellom 80-100%. Dette systemet leverer også til lys, PC, mobiltelefon, osv. Forskjellen mellom regulatoren i fra Victron og den i fra Jula, det ser ut til å være at Victron regulatoren ser ut til å "lade litt" i alle typer vær, mens Jula sin regulator krever "solskinn". Sånn sett så blir nok den totale mengden "produsert strøm", i løpet av en sommer betydelig større ved å bruke denne typen regulator. Så har jeg to ekstra semifleksible 100 Watt solcellepaneler og en ekstra Victron regulator, som jeg kobler opp ved behov, for eksempel ved lengre perioder i uthavn. Dette systemet lader forbruksbatteriene av bly, og da kan jeg kjøre med både kjøleskap og kjøleboks, eller bruke kjøleboksen som fryser, om jeg ønsker det. Synes at disse solcellepanelene tar såpass mye plass, og er såpass mye i veien (på en seilbåt) at det holder med ett enkelt fastmontert 160 Watt panel. Noe av grunnprinsippet er jo at det må være en sammenheng mellom det man forbruker av strøm og det man produserer av strøm. Den kjøleboksen som jeg kjøpte inn for å redusere strømforbruket bruker nok ikke mer enn ca halvparten av det gamle kjøleskapet. Som 230 Volt system for airfryer, brødrister, microbølgeoven så bruker jeg en Ecoflow Delta 2 (På grunn av at dette internt er et 48 Volt system.) Jeg lader Ecoflow delta 2, ved behov, med de samme semifleksible panelene. Airfryer går ellers nå på land, synet ikke den er nødvendig. Mesteparten av matlaging, varmtvann og slikt, skjer vha gass. Jeg har vel aldri hatt behov for å gå inn til havn for å lade batteriene, av det jeg kan huske, men hvis jeg kobler til landstrøm, så fungerer det slik i min båt at blybatteriene lades automatisk i fra landstrøm, slik at man har "uendelig" med 12 Volt fra "forbruksystem bly" når man har landstrøm. Ecoflow Delta 2 kan jo også lades i fra landstrøm, hvis det behovet melder seg. Når det gjelder stålbåt, så har jeg hatt den båttypen tidligere. For denne båttypen så ville jeg aldri under noen omstendighet ha koblet båtjord til landjord, på grunn av korosjonsproblematikk. Bruk av skilletrafo eller så mye kapasitet med solcellepaneler at man ikke behøver landstrøm, det bør da eventuelt være måter å gjøre det på. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August Jeg har ikke stålbåt, men turde ikke fikle med anlegget da jeg ville ha mer forbruk- og luksusstrøm. Har nå 370 W solceller, 30 A regulator, 3000/6000W inverter, 280A lithium - helt separat fra det anlegget som lades fra dynamo og landstrømlader. Bruker en 60A lader fra Skanbatt til å plugge om vinteren. Egne kurser til brukerne. Kjører kjøleboks og mobil fryseboks pluss kaffemaskin, toastjern, stavmikser, airfryer pluss litt støvsuger, lading av Makitabatterier - ubegrenset hele sommerhalvåret. Om vinteren trenger jeg soldager, ellers må jeg i gjestehavn hver 3 - 4 dag i verste fall. Ren luksus, liten risiko. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Roger jo Svart 27.August Link til dette innlegget Svart 27.August Rs2-GTi skrev for 23 timer siden: Jeg må uansett ha lading av batteriene i orden, men jeg er usikker på om jeg skal gjøre det med solcellepanel eller med løs 12v lader - om jeg ikke da finner et orginalt system jeg kan få opp å gå igjen. Leser at regulatoren er best til AMG batterier og er på 3,7A. det er lite. mulig ledningene er tykke nok til mer og det bør være en dekkskontakt i systemet. MÅ du trekke nye ledninger bruk de gamle til å trekke fram de nye hvis de ikke er stripset fast. Et stort solcelle hjelper mye, det er ikke værre en at en kan strekke en skjøteledning og ha en dobbelt isolert lader på lur. Ser du har 24V . Har du koplet batteriene så de leverer 24V? Egen 12V batteribankK Jeg hadde "kryper" 220V og sett hvor det havner inverter eller landstrøm. "220V er elektriker jobb." Unntatt landstrømspakkene. Se strøkent ut anlegget ditt, er det TO pola eller er Minus i skroget. 100W solcelle drifter Isotherm 85 Litre ASU mai sep/oktober hos meg pluss litt til. Arne2 skrev for 22 timer siden: For denne båttypen så ville jeg aldri under noen omstendighet ha koblet båtjord til landjord, på grunn av korrosjonsproblematikk Helt enig LADIX 220V anlegget lever sit eget liv med jord til land og drifter bare Dobbeltisolert utstyr. har to Ddefa 15A ladere en til hver sin bank på 370Ah Som jeg kopler inn ved behov for lading, ved lite sol og lenge i havn. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.