OleSunds Startet 11.August Link til dette innlegget Startet 11.August Hei, vet noen hva dette på bildet er, og hva det brukes til? Ser for meg at det er en slags stramme mulighet for å stramme opp Genoaen. Sitér dette innlegget Link to post
CR 33 Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Det kan du vel stramme når lika blafrer Sitér dette innlegget Link to post
Indy Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Tauet kalles en likline, og brukes til å stramme opp liket (kanten av seilet). Fins både i akerlik og underlik, og kan også være delt i flere seksjoner. Det er viktig at denne er passe stram - er den for slakk blafrer liket, og det er ikke bra for verken luftstrøm eller levetiden på liket, og er den for stram blir det en krumning i akterkant som også er ugunstig for luftstrømmen. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Enig med @Indy helst skal den slakkes hver gang seilet rulles inn, og strammes om det blafrer i akterliket. Snora på bildet ser litt kort ut. Knyte den fast er feil, den skal klemmes fast i det metallbeslaget lina går gjennom. Nå er det festet en gang for alle. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Her er den vel klemt fast i cleaten, og sikret med et enkelt stikk, som ikke ser særlig stramt ut. Det kan være greit, for å hindre at den blafrer løs. Å slakke den hver gang seilet blir rullet inn er det neppe mange som gjør, men etter seilas i hard vind er det greit å slakke litt. I praksis blir vel det ofte gjort når man setter seilet igjen i lettvind. På noen seil, spesielt på storseil er linen ført over en blokk i toppen, og ned til halsen (ved mast eller forstag). Det gjør justering litt enklere. På storseil er det gjerne en cleat for hvert rev. Ved å trekke i linen kan den (hvis man er heldig) løsnes fra rev lenger oppe. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August J-Å skrev for 3 timer siden: Her er den vel klemt fast i cleaten, Nei, jeg tror den skal dras nedover og mot venstre side for å bli klemt fast. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Code0 skrev 2 minutter siden: Nei, jeg tror den skal dras nedover og mot venstre side for å bli klemt fast. Når disse er plassert ved hvert rev på et storseil, løser de ihvertfall ut nedover, slik at en kan løse ut ved et høyere rev uten å ta ned seilet. Sitér dette innlegget Link to post
atletico1 Svart 11.August Link til dette innlegget Svart 11.August Code0 skrev 13 minutter siden: Nei, jeg tror den skal dras nedover og mot venstre side for å bli klemt fast. Riktig, har samme på mitt UK storseil Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.