Jump to content

Forebyggende vedlikehold og typiske feilkilder på tilt- og trim-enheter på påhengsmotorer?


snekkerbod

Recommended Posts

Problemer med tilt og trim-enheten på påhengsmotorer er en gjenganger. Er det noen som har gode rutiner eller tips til forebyggende vedlikehold (som båteiere selv kan gjøre) for å utsette problemer og dyre reparasjoner?

 

Typiske feilkilder ser ut til ofte å være

 - korrosjon og tæring på selve enheten

 - korrosjon på elektriske kontakter

 - slitte eller defekte pakninger

 

 

Selv smører jeg opp trim/tilt sylindrene med litt marint fett ved sjøsetting og skyller godt med ferskvann ved opptak på høsten. Ut over det vet jeg ikke om andre tiltak. 

 

Hvordan vedlikeholder dere disse delene, hvor ofte gjør dere det, og er det spesielle produkter eller metoder dere anbefaler? Del gjerne deres erfaringer og tips!

Link to post
Ask skrev 13 minutter siden:

Hei.

 

Klok av skade syter eg for å ha gode sinkanodar på motorfestet, OG at anodane faktisk er nede i sjøen.

 

Eg har òg kvitta meg med Evenrude E-Tech, der det ikkje var slik.

 

Ein annan ting du kan gjera er å mala dersom maling flassar av.

 

 

 

Gode poenger. Er det en variant av Hammertite maling eller tilsvarende som kan være fornuftig å flekke med om det er påbegynnende rust?

Link to post
snekkerbod skrev for 8 timer siden:

 

Gode poenger. Er det en variant av Hammertite maling eller tilsvarende som kan være fornuftig å flekke med om det er påbegynnende rust?

 

Det beste er vel da å ha en power trim som er umalt og rustfri. Dvs. produsert i plast og aluminium (sistnevnte er dog som kjent ikke korrosjonsfri).

Jeg fikk lekkasje på en slik i 2018 (Mercury F115). Det kom olje ut av en av oljekanalene som er plugget med en stålkule utenfra. Disse skal være dekket med et spesielt forseglingsstoff (kanske epoxy).

Men denne hadde ikke noe slikt fra fabrikk. Fikk heldigvis tak i en rimelig pent brukt på Finn (den til venstre på bildet). De koster jo ellers flesk ny.

Denne hadde dette stoffet som dekket kula til oljekanalene.

 

paret-2019.jpg.75efbbcde3fea370e7485b134d7d4bf9.jpg

 

manifold-dab1.jpg.a621b39d3a30edaeafa26b087f6f5f40.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...