OleSunds Startet Onsdag 11:31 Link til dette innlegget Startet Onsdag 11:31 Hei, jeg skal kjøpe lithiumbatteri til forbruk og vil derfor kunne lade det både via landstrøm og dynamo, har også solcellepaneler som skal kobles til. Har forstått det slik at det kan gjøres på forskjellige måter. Ble anbefalt å kjøpe en victron argofet, jeg tolket det som om det var mulig å lade både startbatteri og lithium med denne uten å bruke dc dc lader? Men jeg må vel uansett ha dc dc lader hvis jeg skal lade batteriene med hjelp av landstrøm eller? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Onsdag 11:43 Link til dette innlegget Svart Onsdag 11:43 Ta kontakt med Maxpower eller Seatronic så får du gode råd,eg har lader som har 2 utganger ein for start og ein for Lithium Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Onsdag 12:17 Link til dette innlegget Svart Onsdag 12:17 OleSunds skrev 39 minutter siden: Hei, jeg skal kjøpe lithiumbatteri til forbruk og vil derfor kunne lade det både via landstrøm og dynamo, har også solcellepaneler som skal kobles til. Har forstått det slik at det kan gjøres på forskjellige måter. Ble anbefalt å kjøpe en victron argofet, jeg tolket det som om det var mulig å lade både startbatteri og lithium med denne uten å bruke dc dc lader? Men jeg må vel uansett ha dc dc lader hvis jeg skal lade batteriene med hjelp av landstrøm eller? Mange ‘skoler’/‘religioner’ innen dette feltet.. DC-DC lader trenger du i grunnen bare om du er bekymret for at dynamoen din ikke tåler å lade Lithiumbatteriene. Det er dog svært få eller ingen som opplever at dynamo ikke tåler det. Har du Argofet så har du skille mellom start og forbruk uansett, og kan kople batterilader, solceller og dynamo inn på samme punkt på Argofet - dvs du trenger ingen DC-DC for dette. Men du bør legge ut litt mer info om motor/dynamo og hvordan lading er løst i båten i dag. Lithium trenger egentlig veldig lite spesialisert lading, det eneste de ikke liker er mange timer med absorpsjonslading på 14.4V eller deromkring. Med solceller så ville jeg bare satt MPPT på kort absorpsjonstid og så en passende floatspenning, avg av hva slags blybatteri du har på start. Er det AGM er 13.2V fint, er det vanlig åpent bly/syre vil 13.6V være greit og gi fulle Lithium uten å pushe de. Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart Torsdag 11:29 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:29 Motor er en yanmar 2gm20f og fra før er dynamoen tilkoblet 2 blybatterier, ellers bruker vi en ctek billader for å lade på landstrøm. det ene agm batteriet har nå konket ig jeg vil derfor bruke det andre til start batteri og kjøpe et lithium til forbruk. Det var derfor jeg lurte på dette med argofeten. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Torsdag 11:46 Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:46 OleSunds skrev 17 minutter siden: Motor er en yanmar 2gm20f og fra før er dynamoen tilkoblet 2 blybatterier, ellers bruker vi en ctek billader for å lade på landstrøm. det ene agm batteriet har nå konket ig jeg vil derfor bruke det andre til start batteri og kjøpe et lithium til forbruk. Det var derfor jeg lurte på dette med argofeten. OK. Ja da kan du bruke Argofet for å skille bankene uten at det går strøm mellom batteriene når det ikke lades. Dynamo, solcelleregulator og evt landstrømlader ved behov koples på ‘INPUT’ på Argofet. Merk at Argofet trenger minus via en tynn kabel for å fungere. Antar da at batteriene pr nå bare er skilt via manuelle brytere? Merk også at dersom dynamo B+ pr i dag er ført direkte til startmotor innslag så må denne kabelen koples fra/rerutes til Argofet input. Hvis ikke så går lading til startbatteriet denne ‘snarveien’ og bypasser Argofet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.