Jump to content

Lar du båten fryse inn i isen om vinteren?


CostaLita

Recommended Posts

Hei!

 

Eg ser det er ein del som lar båten sin frysa inn i isen om vinteren. Sjølv skal eg ha båten min liggande i ei trang havn som er relativt still mht vind, men der det er ein del brakkvatn som kan frysa til opptil 5 cm is eit par veker om vinteren.

 

Eg har snakka med folk frå Nordland / Troms som seier at dette ikkje er noko problem, berre la den frysa inn. Medan folk her sørpå ser ut til å vera meir "pysete" :lol:

 

Har altså ein eldre Saga 27, det kan vel vera relevant for vurderinga.

 

Kva trur de? Takknemleg for innspel...

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Eg ser det er ein del som lar båten sin frysa inn i isen om vinteren. Sjølv skal eg ha båten min liggande i ei trang havn som er relativt still mht vind, men der det er ein del brakkvatn som kan frysa til opptil 5 cm is eit par veker om vinteren.

 

Eg har snakka med folk frå Nordland / Troms som seier at dette ikkje er noko problem, berre la den frysa inn. Medan folk her sørpå ser ut til å vera meir "pysete" :lol:

 

Har altså ein eldre Saga 27, det kan vel vera relevant for vurderinga.

 

Kva trur de? Takknemleg for innspel...

Det blir hevdet at plastbåter som leder sjøvanntenperaturen opp og forhindrer at det fryser helt inn til plasten godt kan fryse inne. Jeg ville allikevel vært skeptisk, hvis havna ligger utsatt til for vind. Selv om det er en tomme klaring rundt hele veien i vindstille, vil båten gnage mot isen når det blåser. Trebåter ledet varme vesentlig dårligere og skal vel under ingen omstendigheter fryse inne.

Forøvrig, de fra Nordland/Troms som rådet deg, det var vel ikke av de som fikk båten nediset for litt siden og som vi så det sørgelige resultatet av på TV?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Forøvrig, de fra Nordland/Troms som rådet deg, det var vel ikke av de som fikk båten nediset for litt siden og som vi så det sørgelige resultatet av på TV?

Nei, det rådet fekk eg før stormen. Eg tenkte ikkje på nedising som dette, men vanlig innefrysing der det er sjøen som frys...

Link to post
Share on other sites

Siden 1970 har Hulda hatt tre-, glassfiber- og jernbåter ligget innefrosset. Is har beveget seg moderat. Summen av erfaring tilsier at båten har best av å ligge i sjøen. Klinkbygde båter skal ikke ligge i isen, er en tese. Carolin var klinkbygget. Den lå 5 vintre i isen uten å ta skade. Istykkelsen i Son varierer fra nesten ikkeno til godt og vel 30 centimeter. Laveste temperaturen jeg har målt er 31 kuldegrader. Sterkeste vintervinden har vært mellom 15- og 20 sekundmeter. Det er m.a.o. ganske lunt i Son. Bølgehøyden blir ikke enorm. Bølgene kan imidlertid bli krappe grunnet elvemunning og hurtig oppgrunning. Det hender fra tid til annen at det ikke er tilrådelig å gå utover bryggen til båten.

Link to post
Share on other sites

Summen av erfaring tilsier at båten har best av å ligge i sjøen.

Hei!

Takk skal du ha for at du deler dine erfaringar! Det ser likevel ut til at du har hatt småskadar, sjølv om du synest at totalt sett er det eit pluss å ha båten liggande ute. Kva småskadar snakkar me om då?

 

Takker!

Roald

Link to post
Share on other sites

To (Glassfiber) båter jeg har eid har frosset inn kortere og lengre perioder, i tildels tykk is. Jeg har ikke sett slitasjemerker på skrog, og jeg har ikke opplevd andre problemer i forbindelse med dette. Alikevel foretrekker jeg å ligge i boblehavn, for sikkerhets skyld. Er det kun myter som gjør at spesielt østlendinger er så skeptiske i forhold til is og plastbåter? Poenget er jo å få en mye lenger sesong. Jeg kan i prinsippet bruke båten i morgen, bortsett fra at da må konservere motoren på nytt.

Link to post
Share on other sites

"Stella" ligger på sjøen hele året og fryser inne når Hølefjorden fryser til. Det har vært helt uproblematisk, ingen skader på båt eller bunnstoff.

Sist vinter flyttet isen på både flytebrygger og båter uten at det var noe dramatikk i det.

Forankringen til bryggene måtte selvfølgelig rettes opp etterpå.

Link to post
Share on other sites

Hei!

Takk skal du ha for at du deler dine erfaringar! Det ser likevel ut til at du har hatt småskadar, sjølv om du synest at totalt sett er det eit pluss å ha båten liggande ute. Kva småskadar snakkar me om då?

 

Takker!

Roald

Ved en anledning ble en bordgang litt flisete da Carloine lå og rullet for mye i råka. Det var ikke slik at jeg behøvde å gjøre noe med det. Båten var meget gammel og vasstrukken. Det er det eneste. Sylfiden og Hulda har ikke hatt skader. Sylfiden ble hengende litt etter roret en streng vinter. Roret var plassert helt akter, slik at tuppen på roret stakk over vann. Jeg hogg løs roret med øks, båten spratt opp, og alt var fryd og gammen igjen.

 

Faren ved is er betydelig overdrevet.

 

Kommer det drassende ned 20- eller fler centimeter med snø, så pleier jeg å skuffe det verste av med en plastskuffe.

Link to post
Share on other sites

Om man skulle være sterkt i tvil om man "tør" å la båten fryse inne (noe som oftest går helt greit), men allikevel vil forlenge båtsesongen vesentlig, er det jo bare å kjøpe en slik undervannspropell fra eksempelvis Maritim. Da holdes det isfritt rundt båten. Koster rundt 5 tusen.

 

Men, jeg stoler på de som sier at det ikke medfører skader på båter. Om det skulle påføres skader, må jo det si det samme som at alle flytebrygger etc må byttes ut hvert år, men de påføres jo ikke skader ??????

Link to post
Share on other sites

Om man skulle være sterkt i tvil om man "tør" å la båten fryse inne (noe som oftest går helt greit), men allikevel vil forlenge båtsesongen vesentlig, er det jo bare å kjøpe en slik undervannspropell fra eksempelvis Maritim. Da holdes det isfritt rundt båten. Koster rundt 5 tusen.

 

Men, jeg stoler på de som sier at det ikke medfører skader på båter. Om det skulle påføres skader, må jo det si det samme som at alle flytebrygger etc må byttes ut hvert år, men de påføres jo ikke skader ??????

Vi har et sted i Strömstad. En slippeier hadde i sikker 20 år et par fortøyningsbøyer i hvit isopor liggende ute hele året. Vi leide en av bøyene til Sylfiden en sommer. Ved lavvann sto båten, som stakk ca. 1,8 meter, trygt på bånn. Stille vann og meget tykk is om vinteren. Største slitasjen var svømmefugler som moret seg med å hakke på bøyene.

Link to post
Share on other sites

Min båt fryser også inne. Ikkeno problem. Vurderte å lage til propell/pumpe for å holde isfritt rundt båten, men ble frarådet det, da det går fint uten.

Når jeg tenkte meg litt om, så fant jeg ut, at det kansje ikke er så bra heller når isen er i ferd med å bryte opp. Hvis der var åpent der båten er, var der en fare for at jeg kunne få drivis inn mot båten, og den er det værre med.

 

Båten er innefrosset nå, har litt varme på i motorommet, ca 20m selvregulerende varmekabel à 10w pr meter, totalt ca 200w. Varmen i motorrommet nå er ifølge siste sms 4,9gr

Link to post
Share on other sites

Blir det veldig kaldt og tykk is bør en være obs på skroggjennomføringer. Har du kuleventiler i gjennomføringen, åpne de 1/2veis, fyll i glycol (frostveske)

og steng igjen. Frostvesken legge seg forhåpentlig vis inn i kulens hulrom slik at den ikke fryser i stykker.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innlegg, alle saman!

Hmmm, interessant, så langt har altså ingen med veldig dårlige erfaringar meldt seg. Betyr det at dei ikkje tør koma med innspel, eller er båt i is verkeleg så uproblematisk som det kan sjå ut til så langt i denne tråden?

 

Oppfordrar hermed folk med dårlig erfaring til å dela desse... :discuss:

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok det Costalita, at du ikke vil få så mange negative erfaringer frem her. Jeg prata med ei venninne for en stund siden, som arbeider i forsikringsselskap, som uttalte at skader på båter i opplag på land var det mange av, mens hun ikke kunne huske å ha fått noen skademelding på båter som overvintrer på vannet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...