Jump to content

Yamaha 4hk 2-takt 1991 mod tett bensintank

odis123

Recommended Posts

Kommer ikke en dråpe bensin ut av tanken. Den har stått ubrukt i 8 år. Har demontert tanken. Vurderte å skru av den delen som kommer ut av tanken, prøvde å vri litt, men da jeg ikke vet hvordan turte jeg ikke bedene til. Har fylt syre HCl i hullet øverst(blå pil opp). Holdt på et par timer men den virker potte tett. Forsøkt trykkluft. Kommer kun 6-7 mm inn med en ståltråd.

Noen som har noen forslag?yamahab1.JPEG.4b9dc7f0f9fecbfa7dafdf70421d42db.JPEG

Takk for svar-Kranen er ikke ødelagt Jeg ser det filteret. Er det til å skru ut? Synes det er veldig rart at ikke trykkluft ville skape noe gjennomstrømning. Prøver med diesel. Bør jeg da fylle anken med diesel og samtidig sette resten av kranen i diesel. Hva gjør jeg etterpå mtp å få fjernet alle dieselrester. Har ikke ultralid men kanskje jeg kan stripse fast en sånn vibrerende sak

Sitat

odis123 skrev 30 minutter siden:

Takk for svar-Kranen er ikke ødelagt Jeg ser det filteret. Er det til å skru ut? Synes det er veldig rart at ikke trykkluft ville skape noe gjennomstrømning. Prøver med diesel. Bør jeg da fylle anken med diesel og samtidig sette resten av kranen i diesel. Hva gjør jeg etterpå mtp å få fjernet alle dieselrester. Har ikke ultralid men kanskje jeg kan stripse fast en sånn vibrerende sak

Jeg tenkte på å ta delen ut og la den ligge å trekke i diesel. Ville ikke fylt deg på selve tanken siden det er vanskelig å få alt ut igjen etterpå. 

odis123 skrev On 13.8.2025 at 22.33:

Vurderte å skru av den delen som kommer ut av tanken, prøvde å vri litt, men da jeg ikke vet hvordan turte jeg ikke bedene til.

Ikke hatt fra hverandre der, men ser for meg det er brukt gjengetetting som gjør at det sitter godt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Skrotnisse skrev for 5 timer siden:

Jeg har opplevd at kranen knekker flukt med gjengene, og da er du i deep shit...

Bare å ta den ut med grisepikk eller tilsvarende da. Hadde ikke tatt sorgene på forskudd uansett. 

Uansett kjenner en gjerne om det blir et problem når en setter på en fastnøkkel og prøver. Sitter den veldig så kan det hjelpe å legge en hammer i mot hold og slå med en hammer på motsatt side før en kjenner med fastnøkkel igjen. 

Hvordan er opplegget her? Er kranen gjenget i tanken og messingdelen bare en låsemutter som strammes til når kranen står i rett stilling? I så fall burde du komme langt med å løsne mutteren for å ta av spennet. Av må den uansett for å løse problemet, så da er det bare å prøve til noe løsner eller knekker. Med litt list og lempe så går det oftest bra..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

ser et gummiliknende belegg, prøvd å skru på den men den sitter som f,,, Har ikke brukt full makt da jeg er redd som dere skriver at den skal knekke. kan ikke se om det er gjenger. Muttern løsnet nesten uten at jeg tok i. Skjønner egentlig ikke funksjonen om ikke det sitter en flens inne i tanken den trekkes mot da- Kan kanskje prøve å varme den opp

Du er på riktig spor med å ikke ta for hardt i uten å ha prøvd litt alternativer først. Husk å tenk litt sikkerhet om det kan være bensindamp/rester i tanken og du varmer :) Er du usikker og det ikke er vanskelig å få renset tank etterpå så går det å fylle den med vann før du varmer. 

Det ser ut som du kan få til slag på enden der også. Da kan det virke å holde press på å skru den utover og samtidig tappe lett på den med høy frekvens med en hardplast hammer/kobber hammer evnt treplank+hammer. Innimellom kan det hjelpe å skru den litt inn først for å få løsnet og så skru utover etterpå. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...