Lenasmartin20 Startet Torsdag 08:23 Link til dette innlegget Startet Torsdag 08:23 Hei! Mine foreldre arvet for noen år siden en Bella 17 åpen båt (mulig den heter Europa) med Evinrude etec 60 hk, trolig ca 2012 mod. Den har stått på land noen år, men satt den ut i år. Min mor skulle kjøre den en tur, og alt fungerte ok, men hun syntes ikke den gikk så fort som hun hadde trodd, ville ikke plane orntlig med tre voksne mennesker. Jeg testet den alene, og her var det flere ting som var rart. Når motoren er trimmet/tiltet helt ned, fikk jeg bare ca 3000 rpm og ingen planing, så fort jeg trimmet litt opp økte turtallet opp mot 5000 og båten planet fint, så trimmert jeg bittelit mer opp, da begynte propellen å spinne. Kan den være så sensitiv på trim, eller er det mer trolig at det er gummi/hub som slipper? Har jo kjørt endel båter, men aldri opplevd så forskjell på bittelitt opp/ned på trim... Kom gjerne med tilbakemelding om noen har vært borte i samme problemer! Synsing og meninger er også velkommene ;) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart Torsdag 08:58 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:58 Hvordan er kavitasjonsplaten i forhold til bunn? 60hk på en 17 fots båt høres marginalt ut, så noe racerbåt vil det ikke bli. Når motoren er trimmet helt inn, så har du mest sannsynlig ikke nok kraft til å klare å løfte båten ut av vannet, da graver baugen seg ned og motoren jobber tungt. Når du da trimmer litt ut, så får du nok løft til å få båten opp i plan og motoren jobber lettere. Med 3 personer ombord, så tror jeg det kan begynde å bli veldig vanskelig å få den båten i plan. Burde nok hatt 30-40 hk til på den båten. Sitér dette innlegget Link to post
Lenasmartin20 Svart Torsdag 10:22 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:22 Har ikke sjekket kavitasjonsplaten, men motor og posisjon er den samme som det ble levert fra forhandler, da min tante kjøpte den i ca 2012- 2014 Syntes jo også det er rart om vinkel på akterspeilet er så "feil" at baugen skal brøyte så mye at motor ikke klarer over 3000 rpm selv om motor er tiltet helt ned?? Liten feil fra første inlegg, det er visst en 16 fot, ikke 17 som jeg skrev først! Bella Europa 512.. vekt 490 kg Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart Torsdag 10:37 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:37 Vet du om den alltid har oppført seg slik også i din tantes eie? Kan du ha vann i dobbeltbunn? Jeg ville også sjekket hvilken høyde motoren er montert i som bellen er inne på. Tror ikke det er vulkingen, da ville du ikke fått båten opp i plan. Jeg synes denne båten burde gå ok med 60 hk og 4 mennesker oppi forutsatt at man bruker trimmen og plaserer folk noenlunde riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart Torsdag 10:38 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:38 Virker trim indikatoren? Noen motorer har en sperre på turtallet, hvis den ikke senser posisjonen på motoren. Når du sier den bare kommer til 3000 rpm, virker det som den kutter, turtallssperre, eller virker det som den kveles? Hvis det siste mulig den ikke får nok bensin, eller dårlig bensin. Hvis du kjenner på blæra på bensinslangen, er den hard? Jeg kan ellers ikke se en grunn til at den ikke kommer opp i turtall når den er trommet inn, det er jo slik en normalt akselerer opp implan. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart Torsdag 10:42 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:42 Lenasmartin20 skrev for 9 timer siden: Når motoren er trimmet/tiltet helt ned, fikk jeg bare ca 3000 rpm og ingen planing, så fort jeg trimmet litt opp økte turtallet opp mot 5000 og båten planet fint, så trimmert jeg bittelit mer opp, da begynte propellen å spinne. Kan den være så sensitiv på trim, eller er det mer trolig at det er gummi/hub som slipper? Jeg tenker at dersom det er gummivulken som slipper så burde den sluppet også når den er trimmet helt inn...? Antar det er std alu prop på denne? Jeg hadde en litt mindre Bella med 35hk Evinrude, fikk med 2 stk omc 4 blads propeller. Disse virket veldig "grove" i utformingen, og hadde elendig grep i vannet Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Honduras Svart Torsdag 17:53 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:53 Anbefaler bestandig på Etec å kjøpe diagnoseprogram og diagnosekabel på eBay. Hvis man kan litt om motor så gir det veldig god oversikt over motor, feilmeldinger osv. det er hvis man ikke finner åpenbare «mekaniske feil» som feil høyde, mye groing, feil propell etc. Men hvis båten har fungert fint før og den ikke er grodd nå, så har vel ikke det endret seg. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Lenasmartin20 Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Sørlandet2 skrev On 14.8.2025 at 12.38: Virker trim indikatoren? Noen motorer har en sperre på turtallet, hvis den ikke senser posisjonen på motoren. Når du sier den bare kommer til 3000 rpm, virker det som den kutter, turtallssperre, eller virker det som den kveles? Hvis det siste mulig den ikke får nok bensin, eller dårlig bensin. Hvis du kjenner på blæra på bensinslangen, er den hard? Jeg kan ellers ikke se en grunn til at den ikke kommer opp i turtall når den er trommet inn, det er jo slik en normalt akselerer opp implan. Takk for tips! Det la jeg faktisk ikke merke til, men det hørtes logisk ut, i og med det var så veldig lite trimming som skulle til før turtallet steg og fart økte kan det fort være noe i den gata! Det virket ikke som den kveltes, turtallsperre høres mer logisk ut! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.