Ask Startet igår klokken 09:34 Link til dette innlegget Startet igår klokken 09:34 Hei. I går ville ikkje ein av dei trufaste Yanmar 2GM20F starta. På morgonen starta motoren som normalt. Eg stoppa motoren då eg hadde satt segl. Då eg skulle starta motoren, og vrei rundt nøkkelen kom alarmane på, som normalt. Då startknappen blei trykt inn blei panelet svart, og startaren var stille som ein dau bergensar. Etter litt feilsøking fant eg ein sikring like ved startreleet. Sikringen var gåen. 3,5 amp glassrøyrsikring. Då sikringen var skifta virka alarmane som normalt. Sikringen gjekk med ein gang startknappen blei trykt inn. Då eg kortslutta polane, på innslaget, så starta motoren som normalt. Det må vera ein kortslutning ein stad. Er det einkvan som har tips til korleis eg kan konstatera om releet er kortslutta eller ikkje? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart igår klokken 10:12 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:12 Ta av den tynne ledningen som kjem fra startknapp/svitsj til innslagsspolen og prøv,dersom sikringen ikkje går så må du demontera innslags spolen og sjekka/skifta denne Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Ask skrev 51 minutter siden: Hei. I går ville ikkje ein av dei trufaste Yanmar 2GM20F starta. På morgonen starta motoren som normalt. Eg stoppa motoren då eg hadde satt segl. Då eg skulle starta motoren, og vrei rundt nøkkelen kom alarmane på, som normalt. Då startknappen blei trykt inn blei panelet svart, og startaren var stille som ein dau bergensar. Etter litt feilsøk fant eg ein sikring like ved startreleet. Sikringen var gåen. 3,5 amp glassrøyrsikring. Sikringen var skifta virka alarmane som normalt. Sikringen gjekk med ein gang startknappen blei trykt inn. Då eg kortslutta polane, på innslaget, så starta motoren som normalt. Det må vera ein kortslutning ein stad. Er det einkvan som har tips til korleis eg kan konstatera om releet er kortslutta eller ikkje? Det er ikke at spolen begynner å blir slitt og trekker mer enn 3,5A? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Ask skrev for 2 timer siden: Er det einkvan som har tips til korleis eg kan konstatera om releet er kortslutta eller ikkje? Du har jo to like motorer. Så da ville jeg ha byttet om på releene, og sett om problemet flytter seg. Hvis det ikke gjør det så er det nok en ledning som ligger til jord eller tilsvarende. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hegra Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Innslagreleet virker jo når du kortslutter. Tipper heller at ledningen fra startknapp kortslutter et sted på vei ned til startmotor. Det kan være irr i kontakter eller at ledningen berører gods et sted. Det går greit når startknapp ikke betjenes for da er ledningen strømløs, men ikke når startknapp betjenes. Forøvrig synes jeg at 3,5 amp sikring var lite. Se om den andre motoren har lik sikring. Du kan vel prøve med en litt større. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 21 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21 timer siden hegra skrev 6 minutter siden: Innslagreleet virker jo når du kortslutter. Tipper heller at ledningen fra startknapp kortslutter et sted på vei ned til startmotor. Det kan være irr i kontakter eller at ledningen berører gods et sted. Det går greit når startknapp ikke betjenes for da er ledningen strømløs, men ikke når startknapp betjenes. Forøvrig synes jeg at 3,5 amp sikring var lite. Se om den andre motoren har lik sikring. Du kan vel prøve med en litt større. Takk. Eg hadde berre fem A sikring om bord. Då knappen blei trykt inn rauk sikringa med eit blink. Eg får sjå meir på leidningane, men det er mange av dei... Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Tror du må ha sett feil på sikringen. I følge brukerhåndbok er sikring 30 amp og ikke 3,5 amp. Ikke helt sikker på den boka jeg så i stemmer med din, men sjekk din egen bok eller se på sikring på den andre motoren. Sjekk dette før du gjør noe annet. 30 amp glassikring får du på thansen, biltema osv. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Hva kortsluttet du for å få start. De to store terminalene, eller 12V mot liten? Noen startere slår inn bare ved å gi strøm til starter, uten å aktivere innslag. Volvo Penta har en mye bedre løsning her🙃, hvor gløderele og startrele er pluggbare og helt like, så de kan byttes for feilsøking Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Har du gjort som @husky dane 85 sier? Det er raskeste og enkleste måte å sjekke releet på, gitt at du har satt i riktig sikring på riktig sted. Det høres alt for lite ut med 3,5/5 ampere sikring til dette releet. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Komodo Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Nå kjenner ikke jeg din motor @Ask, og det er alltids flere veier til Rom. Men hvis du har samme prinsipp som vi har på vår Yanmar, så sitter det et separat rele mellom tenningslåsen (startknapp) og startmotorens innslag. Dette releet har jeg byttet en gang. Slike releer har fire ledninger. To litt grove som er hovedstrøm, og to tynne som er styrestrøm. De to grove er pluss inn og pluss ut. De to tynne er pluss og minus, og det er de som får releet til å veksle. Jeg ville begynt med å koble fra styrestrømmen, og legge 12V rett på releet. Dersom startmotoren slår inn som normalt da ligger feilen før releet slik som @hegra er inne på. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 1 time siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1 time siden nomen skrev for 1 time siden: Har du gjort som @husky dane 85 sier? Det er raskeste og enkleste måte å sjekke releet på, gitt at du har satt i riktig sikring på riktig sted. Det høres alt for lite ut med 3,5/5 ampere sikring til dette releet. Hei Det var motorkøyring i heile går, så eg har ikkje fått gjort noko meir. Komodo skrev 1 time siden: Nå kjenner ikke jeg din motor @Ask, og det er alltids flere veier til Rom. Men hvis du har samme prinsipp som vi har på vår Yanmar, så sitter det et separat rele mellom tenningslåsen (startknapp) og startmotorens innslag. Dette releet har jeg byttet en gang. Slike releer har fire ledninger. To litt grove som er hovedstrøm, og to tynne som er styrestrøm. De to grove er pluss inn og pluss ut. De to tynne er pluss og minus, og det er de som får releet til å veksle. Jeg ville begynt med å koble fra styrestrømmen, og legge 12V rett på releet. Dersom startmotoren slår inn som normalt da ligger feilen før releet slik som @hegra er inne på. Plar slike separate rele vera nær startaren, eller bak instrumentpanelet? Takk for alle svar! Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Ask skrev 17 minutter siden: Plar slike separate rele vera nær startaren, eller bak instrumentpanelet? Hensikten med et rele er å styre en stor strøm med en liten strøm. Releet vil derfor normalt plasseres så nærme forbrukeren som mulig, i dette tilfellet startmotorens innslag. Det var generelt. Litt mer konkret, på vår 4LHA satt releet stripset fast på siden av selve motoren, ikke veldig langt unna starteren. Jeg flyttet releet vekk fra motoren, stripset det til motorbeddingen. Vibrasjonene fra motoren kan bidra til å ta livet av releet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hegra Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden I dokumentarkivet ser jeg ikke noe koblingsskjema som viser ekstra rele til start for denne motoren. Ledning går direkte fra startknapp til innslagsrele på selve starteren. Men,,det kan være montert rele fordi jeg husker yanmar anbefalte dette hvis ledning mellom startmotor og startknapp oversteg et visst antall meter. Men er det ikke montert så leter du muligens etter noe som ikke finnes. En mulighet er at sikringen som gikk var dårlig av alder og mye bruk. Så ble det satt inn en på 5 A som er altfor lite. Dermed kan kanskje problemet være løst bare med å sette inn en på 30 A som skjema viser . Du skal ikke se bort fra at det er så enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 47 minutter siden Link til dette innlegget Svart 47 minutter siden Komodo skrev 38 minutter siden: Hensikten med et rele er å styre en stor strøm med en liten strøm. Releet vil derfor normalt plasseres så nærme forbrukeren som mulig, i dette tilfellet startmotorens innslag. Det var generelt. Litt mer konkret, på vår 4LHA satt releet stripset fast på siden av selve motoren, ikke veldig langt unna starteren. Jeg flyttet releet vekk fra motoren, stripset det til motorbeddingen. Vibrasjonene fra motoren kan bidra til å ta livet av releet. En annen fordel med relé er at man begrenser spenningsfallet, ettersom hovedstrømmen ikke må gå tur/retur gjennom bryter. (Det kunne blitt interessant ved installasjon av trøster. 😊) @Ask kunne du tatt noen bilder eller ev. Laget en skisse, så hadde det vært lettere. Jeg antok at sikringen stod på styrestrøm. Hvis den står på hovedstøm er det ikke rart den ryker. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 34 minutter siden Link til dette innlegget Svart 34 minutter siden Da går ein kvit leder(ledening) fra svitsj/start knapp til pluss på innslags rele på starter,sikringen ska vera 30A ifølge skjema eg såg på. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.