Jump to content

Mogeleg kortslutning i startrele. Korleis feilsøka?

Ask

Recommended Posts

hegra skrev 8 minutter siden:

Tror du feiltolker meg litt. Det trenger ikke være noen kortslutning. En 5amp du prøvde med er ikke sterk nok til å drive innslagrele. En 10 amp er ikke nok til å drive komfyren hjemme heller om du forstår. Som sagt, få tak i noen 30 amp så tenker jeg at alt er ok. Den første sikringen som gikk var sikkert gammel og vel brukt. Ikke uvanlig at de ryker etter mange år og ihvertfall ikke om den bare var 3,5 amp slik du først skrev. :smiler:

Hei.

Det var litt vanskeleg å lesa kva som stod på sikringen. Eg skal prøva med ein større sikring.

Kanskje eg bygger om til flatstiftsikring.

Ask skrev On 15.8.2025 at 11.34:

Då sikringen var skifta virka alarmane som normalt. 

Sikringen gjekk med ein gang startknappen blei trykt inn.

Verdt å merke seg at den sikringen du satte inn på 3,5A holdt helt til du trykket på start knappen. Eventuell feil begrenser seg til ledning mellom stattknapp og innslagrele eller selve innslagreleet. Forusatt at startkrets er koblet som i håndbok. Selve innslagreleet trekker en del strøm, antagelig mer enn 3,5A.

Ref. @hegra kan det være sikringen som var problemet og ny 30A sikring kan løse det hele.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Jens_P skrev 1 minutt siden:

Verdt å merke seg at den sikringen du satte inn på 3,5A holdt helt til du trykket på start knappen. Eventuell feil begrenser seg til ledning mellom stattknapp og innslagrele eller selve innslagreleet. Forusatt at startkrets er koblet som i håndbok. Selve innslagreleet trekker en del strøm, antagelig mer enn 3,5A.

Ref. @hegra kan det være sikringen som var problemet og ny 30A sikring kan løse det hele.

Eg har hatt båten i 21 år, og har aldri skifta denne sikringen. Eg byrjar med å skifta til større sikring. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...