Arne2 Svart Søndag 16:06 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:06 34 minutes ago, J-Å said: Sliter du med synet? Dette har da ingenting med forbrukssystemet å gjøre. Den røde lederen som er sikret går rett til tenningsbryteren. Og den hvite kommer rett tilbake fra startknappen til innslagsreleet. Og hvis så er tilfellet, så er jo den strømsløyfe ikke hovedstrøm, men en 30 Ampere sikring for styrestrøm, og det høres jo i utgangspunktet litt mye ut. Styrestrøm går jo til startbryter. Det gjør hovedstrøm ikke. Hovedstrømbryter er bygd inn i startsolonoide/starter. Skal lese gjennom en gang til. Ser beskrivelsen av startmotoren rett ut? (Tror bare at jeg selv har plukket i fra hverandre en slik på bil, for flere år siden, og det fungerer vel fomodentlig likt.) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Søndag 16:27 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:27 Arne2 skrev for 3 timer siden: Og hvis så er tilfellet, så er jo den strømsløyfe ikke hovedstrøm, men en 30 Ampere sikring for styrestrøm, og det høres jo i utgangspunktet litt mye ut. Skal lese gjennom en gang til. Strøm fra den 30A sikringen går (som du vil se om du åpner linken J-Å ga deg med koblingsskjema) strøm via kabelstokken, inn på kontakt 30 på startnøkkelen, ut av den på AC og så til startbryteren. Så går den direkte via kabelstokken til startreléet på kontakt S. I tillegg får også ladelampe, alarm osv. strøm etter tenningsnøkkelen. Dette er et helt standard opplegg for koblinger til en startmotor. Her er det altså ikke snakk om noen forbrukskurs. Hovedstrømmen til startmotoren går (usikret) direkte via hovedbryter til starter B. Det burde vel være greit å se på skjemaet? Om 30A sikringen har 100% korrekt verdi, kan du gruble på om du ønsker. Men produsenten har nå likevel valgt 30A. Ellers må jeg si at dette var et utrolig ryddig og lettforståelig koblingsskjema. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ask Svart Søndag 18:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 18:51 Hei. Takk for alle svar. Det blir travelt på jobb den neste veka, så eg får ikkje sett meir på dette før over neste helg. Eg tenkjer å byrja med å finna ut kor stor originalsikringen er. Eg tenkjer at startmotoren, og releet, uansett har godt av ei overhaling. Sitér dette innlegget Link to post
Dixie 2 Svart Søndag 19:18 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:18 Ask skrev 26 minutter siden: Eg tenkjer å byrja med å finna ut kor stor originalsikringen er. Ut fra skjema så har fabrikanten satt denne sikringen til 30 amp, så det er fasiten. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart Søndag 19:32 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:32 I følge wiering diagrammet til denne motoren ska sikringen vera 30A,som fleire har opplyst om Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Søndag 22:27 Link til dette innlegget Svart Søndag 22:27 Arne2 skrev for 6 timer siden: Nei det er jo sikringen til forbrukssystemet. Dette er begrenset til 30 Ampere. Hovedstrøm til starter er mye større. Som sagt er dette sikringen til motor. Jeg velger å kalle det hovedsikring fordi den legger alt til motoren dødt, ikke bare start, når den ryker. Dessuten finnes det ikke sikring på det du kaller hovedstrøm hverken på denne eller andre motorer fra denne tiden hverken i bil eller båt med mindre noen har ettermontert. Så derfor er dette hovedsikring på motor. Nå har jo Ask sagt at motor starter greit med 15 amp som er halvparten av de 30 amp boka sier og det er jo bra. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Mandag 05:38 Link til dette innlegget Svart Mandag 05:38 Arne2 skrev for 14 timer siden: Man bør i alle tilfeller være enig om hvordan en startmotor med startsoloniide fungerer. Gir denne videoen en rett beskivelse? Slik jeg forstår det så ligger startreleet det er snakk om mellom tenningslåsen og solenoiden på startmotor. Mange velger å sette inn et rele her om avstanden mellom tenningslås og startmotor er lang. Dette releet trekker minimalt med strøm, og solenoiden trekker heller ikke allt verden. Så 30A hørtes voldsomt ut... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart Mandag 06:09 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 06:09 index skrev 29 minutter siden: Slik jeg forstår det så ligger startreleet det er snakk om mellom tenningslåsen og solenoiden på startmotor. Mange velger å sette inn et rele her om avstanden mellom tenningslås og startmotor er lang. Dette releet trekker minimalt med strøm, og solenoiden trekker heller ikke allt verden. Så 30A hørtes voldsomt ut... Når et ser på leidningane, som maksimalt er 1,5 kvmm, virkar 30 amp alt for høgt. Pga. jobb får eg neppe sett på dette før i neste veka. Takk for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Mandag 06:44 Link til dette innlegget Svart Mandag 06:44 Ask skrev 34 minutter siden: Når et ser på leidningane, som maksimalt er 1,5 kvmm, virkar 30 amp alt for høgt. 30 apm burde tilsi miniumum 6mm2. Så noe er utvilsomt galt her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Jens_P Svart Mandag 07:13 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:13 Er ikke unormalt at et innslag/startsolenoid inneholder to spoler. En spole som drar starter i inngrep med tannkrans og som har relativt høyt strømtrekk. Denne kobles ut når starter begynner og å rotere. Spole nr. to skal kun sørge for å holde starter i inngrep og trekker vesentlig mindre strøm. Det skal bare gå stor strøm til start solenoid mens starter dras i inngrep med tannkrans. Tegning under viser typisk starter av denne typen. Sort coil trekker starter i inngrep, rød coil holder den i inngrep etter at motor får spenning. Kilde: https://www.aiptesting.com/working-principle-of-automotive-starter-motor.html Edit: Mulig feilårsak kan være at starter ikke har kommet i inngrep og at spolen som skal dra starter i inngrep har blitt stående med strøm for lenge. Type feil av treghet i starter eller at tannhjul på starter har gått mot tann på startkrans uten å komme i inngrep. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
J-Å Svart Mandag 07:19 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:19 index skrev for 1 time siden: Slik jeg forstår det så ligger startreleet det er snakk om mellom tenningslåsen og solenoiden på startmotor. Nei, hvis det er riktig skjema, så er det ikke noe ekstra relé her. Startknappen er koblet direkte til innslagssolenoiden på startmotoren. Volvo Penta har slike ekstra releer for gløding og start, og de feiler til stadighet. Så jeg vil ikke anbefale det. 30A er nok valgt for å håndtere den kortvarige innslagsstrømmen. En 10m lang 1.5mm2 leder har en motstand på ca. 0.2 Ω. Så en full kortslutning vil gi ca 60A, og sikringen vil ryke. Yanmar har tydeligvis sett på dette som bra nok. En kan sikkert eksperimentere med mindre, trege sikringer, automatsikringer osv., men konsekvenser av å ikke få start raskt kan være store for en seilbåt. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 07:42 Link til dette innlegget Svart Mandag 07:42 Ask skrev On 16.8.2025 at 17.15: Det var litt vanskeleg å lesa kva som stod på sikringen. Ask skrev for 20 timer siden: I dag har eg skifta til sikringsholdar for flatstiftsikringar. Då oppdaga eg at det låg ei reservesikring (glasrøyr) i den originale sikringshaldaren. Sikringen er merka med 3,5 eller 35 amp. Det er vanskeleg å sjå. Her er et tips til i rekka @Ask For det første, har du kastet den originale sikringen som gikk? Uansett, ta en nærmere titt på den reservesikringen du fant som enten er på 3,5 eller 35A. Studer tråden i sikringen, og sammenlign med nye sikringer med ulik amperestørrelse. Da klarer du normalt lett å se om sikringen er stor eller liten. Jeg har et sortimentsett med glassikringer fra BT. Hvis jeg ser på de sikringene, så ser jeg veldig stor forskjell på tråden i sikringen. De små sikringene har en tynn tråd, de store har en flat remse, som noen ganger er litt smalere på midten. Ta også opp sikringen på den andre motoren, og sjekk størrelsen på den. Klarer du ikke å lese av verdien, så sammenlign tykkelsen på tråden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
hegra Svart Mandag 08:27 Link til dette innlegget Svart Mandag 08:27 Her er noen punkter hvorfor jeg mener dette er 30 amp(35amp) sikringen. I boka til motoren er det bare en sikring. Der står det at den er 30 amp og av typen glassrør. Så hvor skal Ask finne den om dette ikke er denne ? Når sikringen gikk, la den alarm,varsellamper og alt til motoren dødt, ikke bare innslagsrele, noe som indikerer at det er 30 amp hovedsikringen. Noe ekstra startrele finnes ikke i skjema. Motoren starter nå greit med sikring på 15 amp ifølge Ask. Helt sikkert greit å gå over kabling og smøre starter, men nå funker det altså med bare 15 amp så veldig galt kan det ikke være. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart Mandag 09:13 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:13 Om det er vanskelig å lese små tall og bokstaver - ta bilde med telefon og forstørr på skjermen! Mye brukt knep i aldersgruppen 60+. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
index Svart Mandag 09:28 Link til dette innlegget Svart Mandag 09:28 hegra skrev 59 minutter siden: I boka til motoren er det bare en sikring. Der står det at den er 30 amp og av typen glassrør. Så hvor skal Ask finne den om dette ikke er denne ? Men samtidig så sier Ask at ledning til og fra sikringsholder er tynn, max 1,5mm2. Hvordan får du dette til å rime med 30A sikring? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Ask Svart Mandag 10:33 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 10:33 hegra skrev for 2 timer siden: Her er noen punkter hvorfor jeg mener dette er 30 amp(35amp) sikringen. I boka til motoren er det bare en sikring. Der står det at den er 30 amp og av typen glassrør. Så hvor skal Ask finne den om dette ikke er denne ? Når sikringen gikk, la den alarm,varsellamper og alt til motoren dødt, ikke bare innslagsrele, noe som indikerer at det er 30 amp hovedsikringen. Noe ekstra startrele finnes ikke i skjema. Motoren starter nå greit med sikring på 15 amp ifølge Ask. Helt sikkert greit å gå over kabling og smøre starter, men nå funker det altså med bare 15 amp så veldig galt kan det ikke være. Alt var daudt. Då eg satte i ny fem amp glassrøyrsikring virka alarmane når eg vrei på nøkkelen. Sikringen rask då eg trykte på startknappen. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Mandag 11:00 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:00 24 minutes ago, Ask said: Alt var daudt. Då eg satte i ny fem amp glassrøyrsikring virka alarmane når eg vrei på nøkkelen. Sikringen rask då eg trykte på startknappen. Nå er jeg ikke helt ajour med denne tråden og jeg har ikke lest alle innleggene, men helt generelt: Hvis man har en feil slik at sikringen ryker når man trykker på startknappen, da er det første jeg ville misstenke at det er en kortslutning i startmotorens innslagssolonoide. (Forutsatt at dette er laget likt som på bil.) For å feilsøke dette så ville jeg ha brukt et Ohm meter til å måle om det er kortslutning i denne solonoiden. Her er en video som viser detaljene rundt hvordan man skifter innslagssolonoiden/magneten på en startmotor. (En lang video, men rett tema er fra tidspunkt 21 min ut i videoen.) Til min store forbauselse så kom ChatGPT opp med samme forslag til feilsøking. Ellers, helt generelt: Hvis man har en feil, så bør an jo ikke kompensere første feil, ved å legge inn en ny feil, men man bør finne årsaken til feilen og så rette den. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart Mandag 11:39 Link til dette innlegget Svart Mandag 11:39 index skrev for 1 time siden: Men samtidig så sier Ask at ledning til og fra sikringsholder er tynn, max 1,5mm2. Hvordan får du dette til å rime med 30A sikring? Ja det virker til og være litt tynn ledning, enig der. På skjema står ikke tverrsnitt, men tilsvarende volvo har 2,5 mm2 frem til innslaget. Men om dette ikke er hovedsikring, hvor er da sikringen som står på skjema? Og skal alt dette drives av bare 3,5 amp siden alt dør ut? Og hvor er et eventuelt ekstra rele? Dette må jo også forklares. Arne2 skrev 30 minutter siden: Nå er jeg ikke helt ajour med denne tråden og jeg har ikke lest alle innleggene, men helt generelt: Hvis man har en feil slik at sikringen ryker når man trykker på startknappen, da er det første jeg ville misstenke at det er en kortslutning i startmotorens innslagssolonoide. Eller ganske enkelt benytte riktig sikring som flere her er enig om. Som sagt ordnet dette seg med en 15 amper sikring som egentlig skal være 30 amp. La nå Ask se på den andre motoren, både på sikring og kabeltverrsnitt før man skrur eller måler alt mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Mandag 13:48 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:48 21 hours ago, Lars H. said: Dette er et helt standard opplegg for koblinger til en startmotor. Her er det altså ikke snakk om noen forbrukskurs. Hovedstrømmen til startmotoren går (usikret) direkte via hovedbryter til starter B. Det burde vel være greit å se på skjemaet? Om 30A sikringen har 100% korrekt verdi, kan du gruble på om du ønsker. Men produsenten har nå likevel valgt 30A. Bra at vi har fått opp et komplett koblingsskjema. 30 Ampere sikringen leverer jo som du sier strøm til nøkkel og tekniske systemer og videre til styrestrømkrets til startmotor (S) via trykknapp. Hovedstrøm går, som du sier, utsikret i fra batteri til B tilkobling på startmotor/solonoide. Slik som jeg tolket de bildene som er lagt ut, så tolket jeg det slik at det er satt in en ekstra sikring på 3,5 A mellom "push switch" og "S" ingang på starter, i tillegg til den sikringen som er tegnet inn på koblingsskjemaet. Dette ville eventuelt også gi mening til en kabeldimensjon på 1.5 kvadrat, for S leder. Vil kikke over en gang til for å se om jeg har blingset. Koblingsskemaet er jo ellers så enkelt som det går an å få det, ingen "startrele", bare, "starter med startsolonoide "nøkkelbryter", og "startknapp", slik at det bør være godt overkommelig å finne ut av det, og å få motor til å starte. Et komplett koblingsskema er jo noe av det viktigste, så det er bra. Hvis strømforbruk ved start plutselig blir høyere enn det som det var før, så vil det nok alltid være en god ide å finne ut "hvorfor", slik at man ikke bare "reparerer" ved å kamuflere en bakenforliggende feil. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Mandag 13:57 Link til dette innlegget Svart Mandag 13:57 2 hours ago, hegra said: Som sagt ordnet dette seg med en 15 amper sikring som egentlig skal være 30 amp. Hvis det er snakk om den sikringen som er tegnet inn som 30 Ampere på koblingsskjema, og ikke en ekstra 3.5 A "in-line" sikring som er satt inn i kretsen merket S, så er det selvfølgelig uproblematisk å prøve med 15 A i den sikringsposisjonen. Men .. Det er jo ingen ting annet enn startsolonoiden som skal trekke strøm, og hvis sikringen ryker, så vil jo årsaken til høyere stømforbruk enn tidligere, når man trykker startknapp, enten ligge i ledningsnettet til S kretsen, (ref koblingsskjema) eller i selve startsolonoiden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Mandag 14:18 Link til dette innlegget Svart Mandag 14:18 Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med glassikringer, men jeg har blant annet 17 års erfaring som ingeniør i NRK-TV sin vedlikeholdsavdeling lyd. Der lærte jeg fort at glassikringer er noe "dritt" og kan ryke helt utilsiktet. Det er bare slike porselensikringer som er værre. Slike har jeg også svært dårlig erfaring med i egen båt, og de fleste har jeg byttet ut med flatstiftsikringer. Jeg kan ikke lese noe som helst ut av bildene TS har lagt ut, men det er jo mulig at det er satt inn en sikring mot S på starteren. Selv har jeg montert et lite relé for å slippe at strømmen skal ta seg turen opp til nøkkelbryteren og tilbake. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Arne2 Svart Tirsdag 09:26 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:26 19 hours ago, Lars H. said: Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med glassikringer, men jeg har blant annet 17 års erfaring som ingeniør i NRK-TV sin vedlikeholdsavdeling lyd. Jobbet i sin tid som trobleshooter på F-104 Starfighter og senere som trobleshooter på F-16 Fighting Falcon. Så bar det etter hvert over i sivil luftfart i stillinger som flymekaniker, ingeniør og verkstedsjef. Så ble det også til litt opplæring av teknisk personell for F-16 og sivile flymekanikere og flyteknikere. Jukset meg så til fagbrev i industriell automasjon, og så ble det også til litt opplæring av automatikere og elektrikere. Det er jo ikke en lik startmotor på en seilbåt og en F-16, men jeg mener nok at de prinsippene for feilsøking og dokumentasjon som vi brukete i forhold til fly og helikoptre, saktens også kan ha overføringsverdi over til "småbåtfaget". Opplegget rundt "lover og bestemmelser" er jo ellers mildest talt litt forskjellig. Opplegget rundt reparasjon og vedlikehold av luftfartøy, det går jo ellers på at man til enhver tid har en nokså komplett og helhetlig forståelse av hvordan tingene fungerer, med komplette koblingsskkjemaer, osv, og at man hele tiden dokumenterer den jobben som er gjort. Når man som i dette tilfelet har fått fram en god nok beskrivelse av hvordan startsystemet fungerer, og et noenlunde komplett koblingsskjema, så skal det jo nesten godt gjøres å ikke få til en feilsøking, slik at når nødvendig informasjon er på plass, så bør dette bli vellykket. Slik som jeg ser det så bør alle tråder som handler om "elektriske problemer" ha et slikt innhold at man senere i ettertid kan slå tilbake og løse de fleste problemer og utfordringer som er relatert til det samme systemet. Jeg mener ellers nå at denne tråden nå har et slikt innhold, med beskrivelse av virkemåten til startersystemet og et noenlunde komplett koblingsskjema. Så håper jeg jo at trådstarter faktisk får motor til å starte, uten at sikringen ryker på nytt. Det bør jo ikke bare dreie seg om "teknisk underholdning" for oss pensjonister. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Tirsdag 19:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:55 Arne2 skrev for 10 timer siden: Jobbet i sin tid som trobleshooter på F-104 Starfighter og senere som trobleshooter på F-16 Fighting Falcon. Så bar det etter hvert over i sivil luftfart i stillinger som flymekaniker, ingeniør og verkstedsjef. Så ble det også til litt opplæring av teknisk personell for F-16 og sivile flymekanikere og flyteknikere. Jukset meg så til fagbrev i industriell automasjon, og så ble det også til litt opplæring av automatikere og elektrikere. Det er jo ikke en lik startmotor på en seilbåt og en F-16, men jeg mener nok at de prinsippene for feilsøking og dokumentasjon som vi brukete i forhold til fly og helikoptre, saktens også kan ha overføringsverdi over til "småbåtfaget". Opplegget rundt "lover og bestemmelser" er jo ellers mildest talt litt forskjellig. Opplegget rundt reparasjon og vedlikehold av luftfartøy, det går jo ellers på at man til enhver tid har en nokså komplett og helhetlig forståelse av hvordan tingene fungerer, med komplette koblingsskkjemaer, osv, og at man hele tiden dokumenterer den jobben som er gjort. Når man som i dette tilfelet har fått fram en god nok beskrivelse av hvordan startsystemet fungerer, og et noenlunde komplett koblingsskjema, så skal det jo nesten godt gjøres å ikke få til en feilsøking, slik at når nødvendig informasjon er på plass, så bør dette bli vellykket. Slik som jeg ser det så bør alle tråder som handler om "elektriske problemer" ha et slikt innhold at man senere i ettertid kan slå tilbake og løse de fleste problemer og utfordringer som er relatert til det samme systemet. Jeg mener ellers nå at denne tråden nå har et slikt innhold, med beskrivelse av virkemåten til startersystemet og et noenlunde komplett koblingsskjema. Så håper jeg jo at trådstarter faktisk får motor til å starte, uten at sikringen ryker på nytt. Det bør jo ikke bare dreie seg om "teknisk underholdning" for oss pensjonister. Hei. Motoren startar, og går fint! Det er travelt på jobben denne veka, så eg får ikkje sett meir på motoren før over neste helg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.