OleSunds Startet Lørdag 17:24 Link til dette innlegget Startet Lørdag 17:24 Hei, vurderer å bestille nytt storseil ettersom mitt er 13 år gammelt og regnet i akterliket i dag. har noen her på forumet gode erfaringer med seilmakere? Noen som er best på pris? Kvalitet? Osv noen som har bestilt fra Sverige eller Danmark? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart Lørdag 17:42 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:42 Hva slags bruk? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Lørdag 17:56 Link til dette innlegget Svart Lørdag 17:56 Regner med at det revnet? Hulda kjøpte seil i rivesikker dacron fra UK Syversen i 2002. Seilene seiler fremdeles helt utmerket. Pris? Be om tilbud. Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart Lørdag 18:24 Link til dette innlegget Svart Lørdag 18:24 Du bor i Rogaland. Ta turen innom Stavanger seilmaker. Topp service og god veiledning. Når det gjelder seil får du det du betaler for. Det er derfor god veiledning er så viktig slik at du får seil tilpasset din bruk og ferdigheter. Det er vel ingen i Norge som syr nye seil fra bunnen av lenger, det blir som regel for dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
OleSunds Svart Lørdag 19:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:00 Blir brukt til turseiling i Nordsjøen, både i Ryfylke og kanskje Danmark, england eller Shetland på senere tidspunkt. seilet revnet ja, skulle reve 2 rev også plutselig var det revnet. Har vært ikke peiling på hvorfor eller hvordan, den midtre spilen forsvant også uten at borrelåsen som var igjen åpnet seg🤷♂️ Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Lørdag 19:34 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:34 Jeg er veldig fornøyd vi med mine Elvström EPEX seil. Elvstrøm Norge er norskeid. De designer og ferdigstiller mange av seilene i Norge. Selve støpingen av laminatseilene foregår i Danmark. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart Lørdag 20:22 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:22 Du har en båt under 30 fot. Snakk med din lokale seilmaker. Alle kan sy seil til din båt. Kjøp lokalt, så holder vi liv i bransjen. Prisforskjellen er duken. For din båt kan dakron være ett alternativ, den er rimeligst. Snakk med seilmakeren, finn ut hva du har råd til, hva som er viktig for deg. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Lørdag 20:29 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:29 Det er nok best å bestille fra den lokale seilmakeren, men om man er prisbevisst er det mange "online" seilmakere som får seilene sydd i Østen. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Hulda Svart Søndag 06:04 Link til dette innlegget Svart Søndag 06:04 OleSunds skrev for 10 timer siden: seilet revnet ja, skulle reve 2 rev også plutselig var det revnet. Har vært ikke peiling på hvorfor eller hvordan, den midtre spilen forsvant også uten at borrelåsen som var igjen åpnet seg🤷♂️ Har du fullspilet seil kan spilene skvette ut i forkant. Jeg har festet mine spiler med gjennomgående skruer i forkant. Slik har det vært i 22 år. Hulda har aldri hatt andre seil enn de som er på båten nå. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Søndag 06:11 Link til dette innlegget Svart Søndag 06:11 enslagsgjest skrev for 9 timer siden: Det er nok best å bestille fra den lokale seilmakeren, men om man er prisbevisst er det mange "online" seilmakere som får seilene sydd i Østen. Det er òg "lokale" seglmakarar som er med i kjeder som i røynda får sydd segl i land med vesentleg lågare kostnadar enn Noreg. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart Søndag 08:24 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:24 Jeg har vært godt fornøyd med Gran segl her i Oslo. De er dyre og kan gi litt godagmannøkseskaft-svar ved spørsmål, men seilene er gode. Har også brukt Boding segl. De er det eneste firmaet jeg har sett som oppgir listepriser OG svarer på e-post OG er rimelig priset. Det var gode dacronsegl med fine detaljer til en 26foter. Min erfaring er at den lokale seilmakeren kanskje har lokaler i nærheten, men når det kommer til kommunikasjon kan de like så godt være plassert på Madagaskar. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart Søndag 11:00 Link til dette innlegget Svart Søndag 11:00 https://resensails.dk oppgir priser og er rimelige, men har ingen erfaring med de. Sitér dette innlegget Link to post
W27 Svart Søndag 12:16 Link til dette innlegget Svart Søndag 12:16 Alle de "store" merkene som Elvstrøm, North, Grand etc syr seilene i lavkostland. Forskjellen er hvordan du spesifiserer hva du ønsker mht kvalitet på duk, søm, uv-beskyttelse, beslag etc. Det er her det er fint å ha en lokal seilmaker som kan hjelpe med å treffe akkurat ditt behov og lommebok. Det er ikke magi dette her, selv om enkelte leverandører later som det. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart Søndag 14:27 Link til dette innlegget Svart Søndag 14:27 Grønnskollingen skrev for 5 timer siden: Har også brukt Boding segl. De er det eneste firmaet jeg har sett som oppgir listepriser OG svarer på e-post OG er rimelig priset. Det var gode dacronsegl med fine detaljer til en 26foter. Handlet storseil fra Boding seil til en Firling for 12 år siden. Kjempegod kommunikasjon, rask levering, tror det var 2 uker fra jeg bestilte til vi skulle seile til Sverige på Sjøspeiderleir. Avtalen var at om de så at de ikke klarte å levere med posten til Grimstad, så skulle de sende det til leiren. Vi fikk det før avreise, og hadde den raskeste firlingen i Armadaen (4 firlinger, diverse skøyter, og 2-3 mere rendyrkede seilbåter på 30-45 fot) Grønnskollingen skrev for 5 timer siden: Min erfaring er at den lokale seilmakeren kanskje har lokaler i nærheten, men når det kommer til kommunikasjon kan de like så godt være plassert på Madagaskar. En nabobåt på brygga leverte kalesje til en lokal seilmaker, med spørsmål om de kunne bytte noe vindusplast, og sy over resten. Fikk beskjed om at resten ville ikke bli tett med mindre de byttet vindusplasten der også. Ok gjør det, kan dere ha det ferdig før ferien ? Ikke noe problem. Tilsynelatende kjekt med lokale leverandører, om de bare hadde gjort som avtalt. 3-4 ganger måtte han innom for å "hente", på avtalt dato, så hadde de ikke begynt på den. En uke senere var den fortsatt ikke påbegynt. Når han endelig fikk hentet den, var bare det ene vinduet byttet, de andre som ikek ville bli tette, var bare omsydd. Regningen ble høy, men kalesjen har visst holdt tett i sommer. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Ask Svart Søndag 15:26 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:26 Eg har dårleg erfaring med Boding. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden W27 skrev On 17.8.2025 at 14.16: Alle de "store" merkene som Elvstrøm, North, Grand etc syr seilene i lavkostland. Det står made i Norway på mine seil fra https://www.uksailmakers.com/lofts/norway/ Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Bergen skrev for 10 timer siden: Det står made i Norway på mine seil fra https://www.uksailmakers.com/lofts/norway Når er de sydd? Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.