Jump to content

Nytt storseil, hvilken seilmaker?

OleSunds

Recommended Posts

Blir brukt til turseiling i Nordsjøen, både i Ryfylke og kanskje Danmark, england eller Shetland på senere tidspunkt. 

seilet revnet ja, skulle reve 2 rev også plutselig var det revnet. Har vært ikke peiling på hvorfor eller hvordan, den midtre spilen forsvant også uten at borrelåsen som var igjen åpnet seg🤷‍♂️

OleSunds skrev for 10 timer siden:

seilet revnet ja, skulle reve 2 rev også plutselig var det revnet. Har vært ikke peiling på hvorfor eller hvordan, den midtre spilen forsvant også uten at borrelåsen som var igjen åpnet seg🤷‍♂️

Har du fullspilet seil kan spilene skvette ut i forkant. Jeg har festet mine spiler med gjennomgående skruer i forkant. Slik har det vært i 22 år. Hulda har aldri hatt andre seil enn de som er på båten nå.

Jeg har vært godt fornøyd med Gran segl her i Oslo. De er dyre og kan gi litt godagmannøkseskaft-svar ved spørsmål, men seilene er gode. Har også brukt Boding segl. De er det eneste firmaet jeg har sett som oppgir listepriser OG svarer på e-post OG er rimelig priset. Det var gode dacronsegl med fine detaljer til en 26foter.

Min erfaring er at den lokale seilmakeren kanskje har lokaler i nærheten, men når det kommer til kommunikasjon kan de like så godt være plassert på Madagaskar. 

Alle de "store" merkene som Elvstrøm, North, Grand etc syr seilene i lavkostland. Forskjellen er hvordan du spesifiserer hva du ønsker mht kvalitet på duk, søm, uv-beskyttelse, beslag etc. Det er her det er fint å ha en lokal seilmaker som kan hjelpe med å treffe akkurat ditt behov og lommebok. Det er ikke magi dette her, selv om enkelte leverandører later som det. 

Grønnskollingen skrev for 5 timer siden:

Har også brukt Boding segl. De er det eneste firmaet jeg har sett som oppgir listepriser OG svarer på e-post OG er rimelig priset. Det var gode dacronsegl med fine detaljer til en 26foter.

Handlet storseil fra Boding seil til en Firling for 12 år siden. Kjempegod kommunikasjon, rask levering, tror det var 2 uker fra jeg bestilte til vi skulle seile til Sverige på Sjøspeiderleir. Avtalen var at om de så at de ikke klarte å levere med posten til Grimstad, så skulle de sende det til leiren. Vi fikk det før avreise, og hadde den raskeste firlingen i Armadaen (4 firlinger, diverse skøyter, og 2-3 mere rendyrkede seilbåter på 30-45 fot)

Grønnskollingen skrev for 5 timer siden:

Min erfaring er at den lokale seilmakeren kanskje har lokaler i nærheten, men når det kommer til kommunikasjon kan de like så godt være plassert på Madagaskar. 

En nabobåt på brygga leverte kalesje til en lokal seilmaker, med spørsmål om de kunne bytte noe vindusplast, og sy over resten. Fikk beskjed om at resten ville ikke bli tett med mindre de byttet vindusplasten der også. Ok gjør det, kan dere ha det ferdig før ferien ? Ikke noe problem. Tilsynelatende kjekt med lokale leverandører, om de bare hadde gjort som avtalt. 3-4 ganger måtte han innom for å "hente", på avtalt dato, så hadde de ikke begynt på den. En uke senere var den fortsatt ikke påbegynt. Når han endelig fikk hentet den, var bare det ene vinduet byttet, de andre som ikek ville bli tette, var bare omsydd. Regningen ble høy, men kalesjen har visst holdt tett i sommer. 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...