Kineser Startet Søndag 19:08 Link til dette innlegget Startet Søndag 19:08 Går med en drøm om å montere autopilot i min Joda 310. Rorarmen står litt inn i bakveggen, så jeg får ikke montert rorføleren horisontalt og på linje med rorarmen. Noen som vet om det vil fungere å montere rorføleren loddrett på bakveggen i stedet for? Lenger til høyre enn det bildet viser, altså Sitér dette innlegget Link to post
Fisk å kos Svart Søndag 19:11 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:11 Må nok logg horisontalt dessverre Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Søndag 19:26 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:26 Kineser skrev 14 minutter siden: Går med en drøm om å montere autopilot i min Joda 310. Rorarmen står litt inn i bakveggen, så jeg får ikke montert rorføleren horisontalt og på linje med rorarmen. Noen som vet om det vil fungere å montere rorføleren loddrett på bakveggen i stedet for? Lenger til høyre enn det bildet viser, altså Tricky å montere den loddrett, og vanskelig å bedømme ut fra bildet hvor store klaringer det er. Men du har allerede et stag som går ut fra rorarmen og ned til høyre i bildet. Kan du kople deg på dette? Det gjør som regel ikke noe om den går motsatt vei heller. Kan bare bytte ledninger og av og til kan en ‘snu’ i software oppsett. I nøden _må_ du ikke bruke original føler heller. En rorføler er bare et potmeter. Så lenge motstandsverdiene er innenfor spec kan du bruke andre, og de finnes i et utall utførelser. Lineære, snortrekk osv. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Søndag 19:34 Link til dette innlegget Svart Søndag 19:34 Har du kjøpt autopilot? Om ikke, så trengs ikke rorføler til feks Garmin autopiloter. Har sjøl Garmin å den er uten rorføler. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart Søndag 21:03 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:03 Kan ikke hjelpe deg med det du spør om, men har du slitasje på en kabel ? Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Kineser Svart igår klokken 04:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 04:00 finnarne skrev for 6 timer siden: Kan ikke hjelpe deg med det du spør om, men har du slitasje på en kabel ? Jaggu! Den har jeg ikke lagt merke til før du nevner det. Dette må jeg sjekke ut nærmere! Takk for kommentaren! Sitér dette innlegget Link to post
Kineser Svart igår klokken 04:01 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 04:01 Okkaby skrev for 8 timer siden: Har du kjøpt autopilot? Om ikke, så trengs ikke rorføler til feks Garmin autopiloter. Har sjøl Garmin å den er uten rorføler. Har ikke kjøpt enda. Og det fungerer 100% tilfredsstillende uten rorføler?? Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart igår klokken 04:06 Link til dette innlegget Svart igår klokken 04:06 Kineser skrev 4 minutter siden: Har ikke kjøpt enda. Og det fungerer 100% tilfredsstillende uten rorføler?? Ja ingen problemer. Å det er jo solgt i haugevis av disse. Så tut å kjør det. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart igår klokken 04:46 Link til dette innlegget Svart igår klokken 04:46 Okkaby skrev for 9 timer siden: Har du kjøpt autopilot? Om ikke, så trengs ikke rorføler til feks Garmin autopiloter. Har sjøl Garmin å den er uten rorføler. Det vil ikke være forskjell på båt med ror og hekkaggregat da? Mer ‘følsomt’ med hekkaggregat? Mener Raymarine kom med ‘rudderless’ men at de egentlig anbefalte rorføler likevel? Sitér dette innlegget Link to post
Kineser Svart igår klokken 04:51 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 04:51 Fantino skrev 3 minutter siden: Det vil ikke være forskjell på båt med ror og hekkaggregat da? Mer ‘følsomt’ med hekkaggregat? Mener Raymarine kom med ‘rudderless’ men at de egentlig anbefalte rorføler likevel? Lurer på det samme. Jeg har hekkaggregat og hydraulisk styring. Kjører ofte i lav kosefart… Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart igår klokken 06:07 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:07 Fantino skrev 1 time siden: Det vil ikke være forskjell på båt med ror og hekkaggregat da? Mer ‘følsomt’ med hekkaggregat? Mener Raymarine kom med ‘rudderless’ men at de egentlig anbefalte rorføler likevel? Spurte Garmin når jeg monterte om det var rett uten føler. Ja skulle være sådan. spurte da om det gikk å montere føler på systemet, da jeg hadde lyst å ha dette. Nei Garmin hadd ikke noen som kunne kobles til systemet. Så enkelt svar der. Hvordan en drev båt er, har jeg nada peiling på. Tenker det er større sjanse jeg bytter fra aksling til pedalbåt enn noe med drev hehe Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart igår klokken 06:31 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:31 Okkaby skrev 23 minutter siden: Spurte Garmin når jeg monterte om det var rett uten føler. Ja skulle være sådan. spurte da om det gikk å montere føler på systemet, da jeg hadde lyst å ha dette. Nei Garmin hadd ikke noen som kunne kobles til systemet. Så enkelt svar der. Å ikke er det noen ledige port på systemet for å koble på en heller. så måtte evt vært en NMEA2000 føler. Hvordan en drev båt er, har jeg nada peiling på. Tenker det er større sjanse jeg bytter fra aksling til pedalbåt enn noe med drev hehe Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart igår klokken 06:38 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:38 11 hours ago, Fisk å kos said: Må nok logg horisontalt dessverre Hvorfor? Det burde vel holde at armen ligger horisontalt og gjør jobben sin. Rorføleren er tross alt ikke stort annet enn et overpriset, enkelt potmeter. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart igår klokken 06:42 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:42 11 hours ago, Fantino said: Kan bare bytte ledninger og av og til kan en ‘snu’ i software oppsett. En gang ble polariteten snudd i konfigurasjonen uten at jeg helt aner hvorfor. Autopiloten fikk det i allefall veldig travelt med å dytte på roret! Jeg har navigasjonsutstyr fra Raymarine, men selve autopilotarmen er fra B&G. Det fungerer til en viss grad men ganske dårlig uten rorføler. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
cruiser Svart igår klokken 06:53 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:53 Vertikal rorføler fungerer helt ok så lenge utslaget blir noenlunde stort. Kan ta et bilde senere hvis ønskelig. Autopilot uten føler fungerte dårlig på min Raymarine, monterte føler og natt ble til dag Sitér dette innlegget Link to post
Baard Svart igår klokken 07:13 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:13 Hei, Du kan montere rorføleren vertikalt så lenge utslaget blir riktig slik som cruiser skriver over her. Vet at både Raymarine og Garmin skryter av at deres piloter skal fungere uten rorføler, men da jeg monterte ny Raymarine i fjor så fungerte det svært dårlig på min båt som har drev. Etter montering av rorføler ble det veldig bra og båten går snorrett på ruter. Uten rorføler så logret båten og klarte ikke å holde en strak kurs vinglet noe voldsomt. Sitér dette innlegget /Baard Link to post
Kineser Svart igår klokken 07:22 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:22 cruiser skrev 28 minutter siden: Vertikal rorføler fungerer helt ok så lenge utslaget blir noenlunde stort. Kan ta et bilde senere hvis ønskelig. Autopilot uten føler fungerte dårlig på min Raymarine, monterte føler og natt ble til dag Vil veldig gjerne se et bilde 😀👍 Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart igår klokken 07:48 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:48 Sitat Vil veldig gjerne se et bilde 😀👍 Kommer ikke til båten i dag, legger inn et bilde så snart som mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Kineser Svart igår klokken 11:11 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:11 Vært i kontakt med raymarine. Ikke noe problem å montere giver vertikalt 😀👍 Jeg leste et sted på nettet at: «Ved hekkaggregat så er X2 ofte en teleflex-wire som går fra aggregat til rorføler eller båtens orginale rorføler. I det tilfellet hvor båten har en orginal rorføler så settes den nye rorføleren i paralell med båtens orginale rorføler.» hva menes med den uthevede teksten? Eller sagt annerledes, hvordan får jeg gjort det?? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart igår klokken 11:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 11:34 Det blir en liten geometrifeil hvis føleren står vertikalt, men så lenge leddene takler det, så har det trolig liten betydning. Et langt stag mellom kvadrat og føler vil gi mindre geometrifeil. Sitér dette innlegget Link to post
Kineser Svart igår klokken 12:52 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 12:52 Fantino skrev for 17 timer siden: Men du har allerede et stag som går ut fra rorarmen og ned til høyre i bildet. Kan du kople deg på dette? Det er staget til rorindikator, så der får jeg vel ikke gjort noe? Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart igår klokken 13:38 Link til dette innlegget Svart igår klokken 13:38 Det er et must å ha en oversikt over hvilken retning drevet har. Da må man vel ha en rorføler Selv i noen måneder APen virket var rorindikatoren uunnværlig ved manøvrering ved tillegging Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Fantino Svart igår klokken 14:37 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:37 Kineser skrev 5 minutter siden: Det er staget til rorindikator, så der får jeg vel ikke gjort noe? Da har du jo allerede en rorindikator, og kan vel bare kople rorføler for autopilot som ‘slave’ på dette staget?.. Sitér dette innlegget Link to post
Kineser Svart 7 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Fantino skrev for 16 timer siden: Da har du jo allerede en rorindikator, og kan vel bare kople rorføler for autopilot som ‘slave’ på dette staget?.. Ja, sikkert?? Har ikke peiling på dette, tips til hvordan jeg gjør det? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Kanskje du kan koble deg på den eksisterende rorindikatoren? https://www.yachtd.com/products/rudder_adapter.html https://www.brommeland.no/nmea-ethernet/interface/motor-sensor-interface/rudder-adapter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.