Fantino Svart 19.August Link til dette innlegget Svart 19.August Kineser skrev for 1 time siden: Ja, sikkert?? Har ikke peiling på dette, tips til hvordan jeg gjør det? Jeg mente mekanisk, det staget som vises på bilde har vel en ende til der selve rorføleren står. Men et godt alternativ er som nevnt over å bare kople seg på eksisterende, må bare finne ut om autopilot er kompatibel. Du kan sikkert også pensjonere den gamle rorgiveren og kople til den som hører til autopiloten, da mange kontrollpanel til autopilot inkluderer visning av rorvinkel. Jeg har i alle fall det på Raymarine p80-panel (tror jeg det heter). Sitér dette innlegget Link to post
Kineser Svart 20.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August Har fått bekreftet fra Raymarine at denne adapteren https://www.brommeland.no/nmea-ethernet/interface/motor-sensor-interface/rudder-adapter IKKE vil fungere med Ev150 😫 Da må jeg tilbake til opprinnelige plan, se om jeg får montert en rorføler. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Kineser skrev 41 minutter siden: KKE vil fungere med Ev150 😫 Da må jeg tilbake til opprinnelige plan, se om jeg får montert en rorføler. Det er vel bare å bytte ut den rorføleren du har med en som er Kompatibel Raymarine. Stor prisforskjell raymarin til 1900 med frakt på Ebay Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kineser Svart 20.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August Roger jo skrev 32 minutter siden: Det er vel bare å bytte ut den rorføleren du har med en som er Kompatibel Raymarine. Der har du et godt poeng! Men da vil jeg vel ikke få noen informasjon om rorvinkel i båtens rorvinkelinstrument? Eller er det noe jeg ikke skjønner? Jeg sier som Pippi, dette har jeg aldri gjort før, så dette får jeg til 😀 Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Kineser skrev 4 minutter siden: Der har du et godt poeng! Men da vil jeg vel ikke få noen informasjon om rorvinkel i båtens rorvinkelinstrument? Eller er det noe jeg ikke skjønner? Jeg sier som Pippi, dette har jeg aldri gjort før, så dette får jeg til 😀 Hvordan ser det fysisk ut i andre enden av staget som går til eksisterende rorføler?.. Er vel ikke umulig at den nye kan koples fysisk i parallell med den eksisterende. Og hvis ikke, så kan den gjerne byttes ut med den nye, da du kan få forvisning i AP display uansett? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Hva skjer om ledningene fra eksisterende rorføler kobles i parallell både mot navigasjonssystem/autopilot og dedikert panel? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
J-Å Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August tobixen skrev 16 minutter siden: Hva skjer om ledningene fra eksisterende rorføler kobles i parallell både mot navigasjonssystem/autopilot og dedikert panel? Det ser ut til at EV150 skal ha en "gammeldags" analog 5kΩ rorføler. Jeg tror ikke en direkte parallellkobling vil fungere, men jeg kan sjekke om det finnes løsninger. Jeg trenger i så fall mer info om eksisterende instrument og giver. Sitér dette innlegget Link to post
Kineser Svart 20.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August J-Å skrev 56 minutter siden: Det ser ut til at EV150 skal ha en "gammeldags" analog 5kΩ rorføler. Jeg tror ikke en direkte parallellkobling vil fungere, men jeg kan sjekke om det finnes løsninger. Jeg trenger i så fall mer info om eksisterende instrument og giver. Da skal jeg komme tilbake med mer info i løpet av noen dager 👍😀 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Kineser skrev for 1 time siden: Men da vil jeg vel ikke få noen informasjon om rorvinkel i båtens rorvinkelinstrument? Lurer på om vi mangler noe info om utstyret du har og hva du skal kjøpe Hva er det i pakka til Ev 150 du har tengt på? jeg har ror indikator i insrtumente til Raymarim Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
J-Å Svart 20.August Link til dette innlegget Svart 20.August Jeg er ikke helt sikker på om denne manualen er for samme modell, men her står det ihvertfall at autopiloten både sender og mottar NMEA2000 rorindikator setning 127245. Så jeg ser ikke helt hvorfor YDRA-01N (eller YDRA-01R for SeatalkNG uten overgang) ikke skal fungere (med forbehold om type eksisterende giver). YDRA-01 sender rordate inntil 20 ganger pr sekund (default 10). Dette notatet indikerer også at autopiloten kan ta rordata fra flere kilder: Et annet alternativ kan være å bytte til en Raymarine analog giver, og bytte eksisterende rorindikator til denne eller lignende, hvis ikke display på autopilot holder. Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August Ser at diskusjonen har tatt en annen vending enn opprinnelig, men her er i alle fall bilde av en vertikal montering. Skråskar en klosse og monterte følerbasen på denne, borret ekstra hull på rorarmen til Raymarinestaget. Fungerer helt glimrende. Sitér dette innlegget Link to post
Kineser Svart 21.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August cruiser skrev 10 minutter siden: Ser at diskusjonen har tatt en annen vending enn opprinnelig, men her er i alle fall bilde av en vertikal montering. Skråskar en klosse og monterte følerbasen på denne, borret ekstra hull på rorarmen til Raymarinestaget. Fungerer helt glimrende. @cruiser takk, ser veldig bra ut! Du har kuttet ut den originale rorføleren? Jeg har innbilt meg at jeg trenger begge to, men skjønner jo nå at jeg ikke trenger det. Tenkte det var greit å også ha den originale, da denne jo viser stilling på drevet også når autopilot er slått av. Men, man kan vel ikke få alt. 😀 Sitér dette innlegget Link to post
cruiser Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August Kineser skrev 3 minutter siden: takk, ser veldig bra ut! Du har kuttet ut den originale rorføleren? Jeg har innbilt meg at jeg trenger begge to, men skjønner jo nå at jeg ikke trenger det. Tenkte det var greit å også ha den originale, da denne jo viser stilling på drevet også når autopilot er slått av. Men, man kan vel ikke få alt. 😀 Dette er en båt med aksling og vanlig ror, uten original rorindikator. Sitér dette innlegget Link to post
Kineser Svart 21.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.August Roger jo skrev On 20.8.2025 at 12.11: Lurer på om vi mangler noe info om utstyret du har og hva du skal kjøpe Hva er det i pakka til Ev 150 du har tengt på? jeg har ror indikator i insrtumente til Raymarim @Roger jo jeg skal ha denne pakken https://www.raymarine.com/no-no/vare-produkter/autopiloter/autopilotpakker/ev-150-pilot-til-motorbat#product-pricing-table skjønner nå at jeg ikke trenger den originale rorindikatoren da jeg får denne informasjonen i panelet til autopiloten, hvis jeg monterer rorføler. Så da blir det vel så jeg river den gml ut tenker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August Kineser skrev 24 minutter siden: skjønner nå at jeg ikke trenger den originale rorindikatoren da jeg får denne informasjonen i panelet til autopiloten, hvis jeg monterer rorføler. Kjenner ingen som ble fornøyd med oppsettet autopilot uten uten rorføler uansett merke Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tobixen Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August 46 minutes ago, Roger jo said: Kjenner ingen som ble fornøyd med oppsettet autopilot uten uten rorføler uansett merke På de to første båtene jeg hadde, med rorkult, så benyttet jeg en ganske enkel autopilotsak - ikke tilknyttet noe navigasjonssystem, bare en enkel arm med innebygd kompass. Den fungerte sånn tålelig bra mener jeg å huske. På motorgange så gikk båten temmelig rett frem, ikke noe sikk-sakk, og stort sett taklet den seiling også. Jeg husker ikke detaljene fra den tiden, men jeg har minner om situasjoner i dårlig vær hvor jeg ikke kunne lemne roret, så den var neppe perfekt - men såpass god at jeg regnet den som "uunværlig" og var snar med å få den flyttet over etter å ha kjøpt båt nummer to. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Fantino Svart 21.August Link til dette innlegget Svart 21.August Kineser skrev for 6 timer siden: @Roger jo jeg skal ha denne pakken https://www.raymarine.com/no-no/vare-produkter/autopiloter/autopilotpakker/ev-150-pilot-til-motorbat#product-pricing-table skjønner nå at jeg ikke trenger den originale rorindikatoren da jeg får denne informasjonen i panelet til autopiloten, hvis jeg monterer rorføler. Så da blir det vel så jeg river den gml ut tenker jeg. Var det jeg prøvde å forklare, og da kan du sannsynligvis kople Raymarine rorføler opp mot samme arm/stag som den som står i nå bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August Min EV-100 ble mye bedre med sensor. Her er min Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August Swingswong skrev for 1 time siden: Min EV-100 ble mye bedre med sensor. Her er min Uoriginal sensor oppe til høyre i bildet?.. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August Ja, det er en lineær sensor. 5K Ohm Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August Roger jo skrev On 21.8.2025 at 16.56: Kjenner ingen som ble fornøyd med oppsettet autopilot uten uten rorføler uansett merke På min Lowrance plotter skal det gå an å bruke noe som heter virtuell rorføler. Prøvde dette og følte det ble litt mer spirituell rorføler. Visste aldri hvor den tok retningen. Totalt ubrukelig iallefall hos meg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.