Jump to content

Hvor ble det av passbåtene?

Buster L Mercury

Recommended Posts

Jeg mener å ha skrevet et innlegg for en god stund siden om det. Passbåter var en vanlig betegnelse på 50, 60 og tidlig søttitallet. Planende båter med åpne seter, fordekk og vindskjerm. Etterhvert forandret språket seg (sannsynligvis som vanlig ved hjelp av slurv og uvitenhet 😉) slik at passbåt ble betegnet som landstedsbåt, skjærgårdsjeep, til og med daycruiser.

Hilsen en som fremdeles kjører passbåt (Selstar).

En nevø har en Skipsplast 14 Sportsmann, med 40hk totakt. Denne har vært i aktiv bruk helt siden han tok båtførerbeviset i vår😊 En båtinteresse som selvsagt gleder onkelen veldig.

Hva folk assosierer med ordet passbåt vil jeg tro varierer litt etter hvor man befinner seg i landet. Selv har jeg alltid assosiert passbåt med en mindre og delvis hurtiggående båt, med eller uten vindskjerm, men med fordekk, og helst en styreposisjon, enten rett bak fordekket eller lengre akter. Sammenlignbart med den amerikanske båttypen runabout. Tar man et bildesøk kommer en rekke bilder med passbåtlignende båter, enten det er plast eller tre. Nå er også runabout et rimelig vidt begrep, slik som passbåt. Norsk Wikipedia har litt begrenset med beskrivelser, mens den svenske varianten går litt mer i dybden. Mens SNL utvider begrepet (litt vel mye, etter min mening) til å også innbefatte skjærgårdsjeeper som passbåter. 

Virker som den tradisjonelle passbåten har måtte vike mer og mer for mer moderne kreasjoner som skjærgårdsjeep og bowrider, disse gjerne enda kraftigere motorisert. Egentlig litt trist, da passbåter ofte er mer linjelekre båter enn en del skjærgårdsjeeper og lignende.

Buster L Mercury skrev for 2 timer siden:

Hvor ble det av dem?

Ifølge definisjonen gitt av andre senere er min With Vital med 30 hk en passbåt med sine ca 17 knop.

Men min Skibsplast Familyship på 19 fot med 100 hk og toppfart litt over 30 knop har litt mer innendørs rom fremme og er dermed muligens ikke definertt som passbåt?

Begge båtene er fra 1980.

19 fot skrev 59 minutter siden:

With Vital med 30 hk en passbåt

Ville tenkt at With Vital er en typisk båt som går inn under definisjonen passbåt, men ikke Skibsplast Familyship😊 En passbåt har etter min oppfatning fordekk, med eller uten vindskjerm, ikke overbygg/hytte som man kan sitte inni. Noe som også stemmer med den svenske oppfatningen, om man kan tro definisjonen hos Wikipedia.

i mitt hode er landstedsbåt en 13-16 fots åpen båt med påhenger.   Typ 80-talls 14 fots GH / askeladden.   

I senere tid er begrepet "hyttebåt" blitt mer vanlig.   den er snart dobbelt så lang som landstedsbåten var :fniser: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

-morten- skrev for 5 timer siden:

Men var det sånn at passbåt var begrenset i syørrelse 13-16 fot, mens de som var 17-19 var landstedsbåt?

I mitt hode er det mer at passbåt var planende og gjerne med dekk/vindskjerm mens landstedsbåt var robåt med liten påhenger typisk 3-10 hk. Planende landstedsbåt eksisterte snaut nok da jeg var liten. Begrepene har endret seg en smule med tiden...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...