Jump to content

Hvor ble det av passbåtene?


Buster L Mercury

Recommended Posts

Jeg mener å ha skrevet et innlegg for en god stund siden om det. Passbåter var en vanlig betegnelse på 50, 60 og tidlig søttitallet. Planende båter med åpne seter, fordekk og vindskjerm. Etterhvert forandret språket seg (sannsynligvis som vanlig ved hjelp av slurv og uvitenhet 😉) slik at passbåt ble betegnet som landstedsbåt, skjærgårdsjeep, til og med daycruiser.

Hilsen en som fremdeles kjører passbåt (Selstar).

Link to post

De er der, en gang i blant,  møtte en Herwa 15 Speed i dag.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post

En nevø har en Skipsplast 14 Sportsmann, med 40hk totakt. Denne har vært i aktiv bruk helt siden han tok båtførerbeviset i vår😊 En båtinteresse som selvsagt gleder onkelen veldig.
 

Hva folk assosierer med ordet passbåt vil jeg tro varierer litt etter hvor man befinner seg i landet. Selv har jeg alltid assosiert passbåt med en mindre og delvis hurtiggående båt, med eller uten vindskjerm, men med fordekk, og helst en styreposisjon, enten rett bak fordekket eller lengre akter. Sammenlignbart med den amerikanske båttypen runabout. Tar man et bildesøk kommer en rekke bilder med passbåtlignende båter, enten det er plast eller tre. Nå er også runabout et rimelig vidt begrep, slik som passbåt. Norsk Wikipedia har litt begrenset med beskrivelser, mens den svenske varianten går litt mer i dybden. Mens SNL utvider begrepet (litt vel mye, etter min mening) til å også innbefatte skjærgårdsjeeper som passbåter. 
 

Virker som den tradisjonelle passbåten har måtte vike mer og mer for mer moderne kreasjoner som skjærgårdsjeep og bowrider, disse gjerne enda kraftigere motorisert. Egentlig litt trist, da passbåter ofte er mer linjelekre båter enn en del skjærgårdsjeeper og lignende.

Link to post
Buster L Mercury skrev for 2 timer siden:

Hvor ble det av dem?

Ifølge definisjonen gitt av andre senere er min With Vital med 30 hk en passbåt med sine ca 17 knop.

 

Men min Skibsplast Familyship på 19 fot med 100 hk og toppfart litt over 30 knop har litt mer innendørs rom fremme og er dermed muligens ikke definertt som passbåt?

 

Begge båtene er fra 1980.

Link to post
19 fot skrev 59 minutter siden:

With Vital med 30 hk en passbåt

Ville tenkt at With Vital er en typisk båt som går inn under definisjonen passbåt, men ikke Skibsplast Familyship😊 En passbåt har etter min oppfatning fordekk, med eller uten vindskjerm, ikke overbygg/hytte som man kan sitte inni. Noe som også stemmer med den svenske oppfatningen, om man kan tro definisjonen hos Wikipedia.

Link to post

i mitt hode er landstedsbåt en 13-16 fots åpen båt med påhenger.   Typ 80-talls 14 fots GH / askeladden.   

 

I senere tid er begrepet "hyttebåt" blitt mer vanlig.   den er snart dobbelt så lang som landstedsbåten var :fniser: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
-morten- skrev for 5 timer siden:

Men var det sånn at passbåt var begrenset i syørrelse 13-16 fot, mens de som var 17-19 var landstedsbåt?

I mitt hode er det mer at passbåt var planende og gjerne med dekk/vindskjerm mens landstedsbåt var robåt med liten påhenger typisk 3-10 hk. Planende landstedsbåt eksisterte snaut nok da jeg var liten. Begrepene har endret seg en smule med tiden...

Link to post
Steihy skrev for 5 timer siden:

I min ungdom var en liten lekebåt med stor nok motor til å plane den, en loppe. Assosiasjoner til hopp og sprett i krapp småsjø.

 

Typisk vannloppe :fniser:   Var vel heller ikke helt uvanlig med selvbygde kreasjoner 

image.png.7ef7e00b488ecbb14de0a64caefd67c2.png

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
11 hours ago, ivar said:

 

Typisk vannloppe :fniser:   Var vel heller ikke helt uvanlig med selvbygde kreasjoner 

image.png.7ef7e00b488ecbb14de0a64caefd67c2.png

Disse syntes jeg var kule!  jeg hadde en Rana 14 trebåt fra 67 med 4hk Suzuki da! :forvirret:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
Steihy skrev for 16 timer siden:

 I min ungdom var en liten lekebåt med stor nok motor til å plane den, en loppe.

 

Jeg tror jeg ennå har byggetegningene til en Spite-X kryssfinerloppe et sted. Selve båten ble aldri bygget. Skulle gå kjapt md liten motor, så den var nok lett og rimelig flatbunnet. 

 

 

 

 

image.png

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
ivar skrev On 21.8.2025 at 10.23:

fra Hobbex katalogen?

FOR en katalog! Har alltid tenkt at Fritjof Arngren hadde den ultimate katalogen, ser jo nå at Hobbex var enda bedre😄 Mye fin lesning, vil tro timene hadde gått fort og med store drømmer med den på gutterommet. Med varene der fra tilgjengelig hadde jeg ikke trengt annet enn mat for å ha et lykkelig liv😄 

 

Regner med  "Flugan" er rimelig flatbunnet hvis den klarer oppnå slike hastigheter med såpass små motorer😊 Ble det bygg på deg?

IMG_7869.jpeg.0ac31bf3057fcecff97c2581379236bc.jpeg

Bildekilde: Hobbex-katalogen 1980

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...