Jump to content

Lakking av teakdørk?


speed

Recommended Posts

Her er det mye bevegelse så derfor tåler nok ikke den type lakk du har valgt dette. Fugene skal være noe over gulv flaten, med fugen så menes naten. Det annbefales ikke og fjerne disse fugene.

 

Bruk riktig lakk som tåler mere bevegelse, jeg har brukt Epifanes sine produkter med stort hell. Men her gjelder riktig forarbeide.

Link to post
Share on other sites

Pkt 1

Å lakke bare trevirke, og ikke nater blir feil. For det første blir trevirket blankt, mens natene blir matte. Det blir stygt å se på.

 

Pkt 2

Å kutte bort overskytende nater, gjør du med en slik kniv som du har til komfyrer hjemme, eller en god stanley knivblad eller lignende.

 

Pkt 3

Det ville hjelpe oss veldig, om vi fikk rede på hva slags lakk du har brukt. Det er ikke alle lakker som fester seg på Tec7/Sikaflex/annet. Kanskje du har brukt star sin lakk? Om du bruker Epifanes lakk, Owatrol Edelolje eller annet, vil du ikke få problem. Det at de ikke fester seg ordentlig, kalles for "svetting".

 

Puss ned, skjær bort overskytende natespor/forhøyninger, bestem deg for hva slags produkt. Selv sverger jeg til Owatrol Edelolje, som gir en meget fin finish (lakkfinish), myk slik at krakkelering ikke oppstår, samt enkelt vedlikehold og enkel påføring.

Link to post
Share on other sites

Vær nøye her med og kontrollere om natene tåler produktet du velger, resultatet kan fort bli at natene slipper fra sidene og skaper god mulighet for trøbbel. Olje skal normalt ikke benyttes, men prøv deg frem. Natene slipper normalt ikke før etter noen år og da er løpet kjørt.

Link to post
Share on other sites

Olje skal normalt ikke benyttes,

Ehhh, neivel ?

 

Clipper I, Owatrol Edelolje, Owatrol I, planteoljer etc er "godkjente" også for nater. Jeg har også testa alle disse, og har ikke hatt problem. Et par ganger har jeg opplevd å ha litt for mye olje på, og har da tørka overskytende bort med rødsprit og fille, før ny behandling.

 

Men fremgangsmåten din er meget bra, og kan anbefales. Desverre finnes der en del som kjiper litt på kronasjen, og bruker billigste sort sikaflex eller lignende i natesporene, og det er slettes ikke alltid de tåler olje/lakk.

 

Bruker man Tec7, Rotabond eller lignende, er man sikret. Bruker man Marin&Teknik kan man være uheldig (det var jeg), selv om de markedsfører seg som "utmerket produkt"..........

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg lakkerte dørken i fjor sommer...............De svarte rillene stikker litt over teaken må disse skjæres av .......

Ikke skjær av noen ting mener jeg. Høyden på dem varierer med årstid og luftfuktighet. Regner med de lå ca plant med treverket etter pussing og lakering i fjor. Kutter du dem javnt igjen nå kan du ende opp med veldig dype fuger når når luftfuktigheten blir lavere.

Jeg har Uretan Classic lakk på 3mm fuge/nat av både Tech7 og Sikaflex. Ingen problemer.

Link to post
Share on other sites

Mine nater er naa snart 40 aar gamle og like fine! Har hatt problemer med at lakk har loesnet, men stort sett har det vert unntaket og ikke regelen. At natene lever i hoyde alt etter luftfuktighet har jeg aldri sett. Kan ha med natemassen aa gjoere. Har benyttet ulike former for lakk, men sverger til owatrol teak olje. Har ogsaa benyttet edelolje, men mener teak-oljen gir finere gloed. Selv er jeg av den bestemte oppfattelsen at natene maa skjeres ned for aa ligge lavere enn teaken. Alt annet er ikke fint. (Er forresten oppvokst i et hus med natet teak i hele inngangspartiet og kjellerstuen - min bestefar var baatbygger den gang baater var av tre og erverdige Furuholmen ble omtalt paa fornavn i familien.)

Oso

Link to post
Share on other sites

........ - min bestefar var baatbygger den gang baater var av tre og erverdige Furuholmen ble omtalt paa fornavn i familien.)

Det var på den tiden jeg skulle hatt levd! :yesnod:

 

Ellers ville jeg hatt jevnet ut natene og pusset vekk det du har brukt - deretter forsøkt med et av det forannevnte produkter - alle er gode, noen velger olje, andre velger lakk av god kvalitet.

 

Lykke til, og send oss noen bilder?

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

......At natene lever i hoyde alt etter luftfuktighet har jeg aldri sett. Kan ha med natemassen aa gjoere.............

.....Selv er jeg av den bestemte oppfattelsen at natene maa skjeres ned for aa ligge lavere enn teaken. Alt annet er ikke fint. ...........

Bevegelsen avhenger av tykkelse og kanskje mest bredde på stavene. Dess mindre ved, dess mindre bevegelse. Noe må gi plass/fylle ut, og det er det natemassen er til. Mulig gammeldags natemasse trekker og avgir fuktighet på samme måte som treverk? ikke vet jeg

 

Hvordan får du til å skjære naten pent lavere enn treverket?

Link to post
Share on other sites

Jeg anbefaler også Epifanes Teak ollje som toppstrøk. Men grunningen som brukes er avgjørende for resultatet.

 

Det ble i 2002 utviklet en helt nye type grunningsolje. Jeg har selv forsøkt oljen og den er rett og slett fenomenal. Det ligger en artikkel om produktet http://www.baat.no/artikkel_penetrerende.html

 

Siden til firmaet som har utviklet oljen sammen med CMB(Classiske Motorbåter) ligger på http://www.ferromax.no

Redigert av aljoh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...