ko-stens Startet 8 timer siden Link til dette innlegget Startet 8 timer siden Driver og kjører inn båtmotor for tida, og nå kan jeg gi flatt jern i korte strekk innimellom. Dette er en Tohatsu MFS 50 som sitter på en HR 440SC. Maks turtall ifølge instruksjonsboka er 5000 - 6000 o/min. På full gass får jeg opp mot 6 300 o/min. Dette er vel litt i høyeste laget? Burde jeg ha annen propellstigning? Nå er det slik at jeg 90% av gangene jeg er ute, er alene i båten med litt fiskeutstyr. Beregnes propell ut ifra maks vekt på båten, eller hvordan er det? Har glemt å sjekke propellmålene, så vet ikke hvordan den er. For øvrig går båten fint i dorgefart, helt ned mot 1,7 knop, når jeg bruker trolling mode. Dvs at jeg kan trykke inn nøkkelen og holde den et sekund eller to, så går turtallet ned mot 650 o/min. Genialt i grunn. Toppfarten på ca 6 300 o/min er for øvrig 31,5 knop på gps-måling, og den er vel omtrent der den skal være. Jeg kan selvsagt la være å gi helt full gass da, så propellen funker nok helt greit den, men det er jo fort gjort å gi det lille ekstra på topp, men det er kanskje ikke så sunt for motoren om jeg ikke husker å legge av bittelitt? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 12 minutter siden Link til dette innlegget Svart 12 minutter siden Du har nok litt for høyt turtall ja. Ville prøvd en propell med litt høyere stigning. Men ska det ikke være turtalls-sperre på motoren da? Kjenner ikke denne motoren.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.