ko-stens Startet 10 timer siden Link til dette innlegget Startet 10 timer siden Driver og kjører inn båtmotor for tida, og nå kan jeg gi flatt jern i korte strekk innimellom. Dette er en Tohatsu MFS 50 som sitter på en HR 440SC. Maks turtall ifølge instruksjonsboka er 5000 - 6000 o/min. På full gass får jeg opp mot 6 300 o/min. Dette er vel litt i høyeste laget? Burde jeg ha annen propellstigning? Nå er det slik at jeg 90% av gangene jeg er ute, er alene i båten med litt fiskeutstyr. Beregnes propell ut ifra maks vekt på båten, eller hvordan er det? Har glemt å sjekke propellmålene, så vet ikke hvordan den er. For øvrig går båten fint i dorgefart, helt ned mot 1,7 knop, når jeg bruker trolling mode. Dvs at jeg kan trykke inn nøkkelen og holde den et sekund eller to, så går turtallet ned mot 650 o/min. Genialt i grunn. Toppfarten på ca 6 300 o/min er for øvrig 31,5 knop på gps-måling, og den er vel omtrent der den skal være. Jeg kan selvsagt la være å gi helt full gass da, så propellen funker nok helt greit den, men det er jo fort gjort å gi det lille ekstra på topp, men det er kanskje ikke så sunt for motoren om jeg ikke husker å legge av bittelitt? Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Du har nok litt for høyt turtall ja. Ville prøvd en propell med litt høyere stigning. Men ska det ikke være turtalls-sperre på motoren da? Kjenner ikke denne motoren.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.