Jump to content

Tohatsu MFS 50, er 6300 o/min for høyt turtall?

ko-stens

Recommended Posts

Driver og kjører inn båtmotor for tida, og nå kan jeg gi flatt jern i korte strekk innimellom. Dette er en Tohatsu MFS 50 som sitter på en HR 440SC. 

Maks turtall ifølge instruksjonsboka er 5000 - 6000 o/min. På full gass får jeg opp mot 6 300 o/min. Dette er vel litt i høyeste laget? Burde jeg ha annen propellstigning? Nå er det slik at jeg 90% av gangene jeg er ute, er alene i båten med litt fiskeutstyr. Beregnes propell ut ifra maks vekt på båten, eller hvordan er det? Har glemt å sjekke propellmålene, så vet ikke hvordan den er.

For øvrig går båten fint i dorgefart, helt ned mot 1,7 knop, når jeg bruker trolling mode. Dvs at jeg kan trykke inn nøkkelen og holde den et sekund eller to, så går turtallet ned mot 650 o/min. Genialt i grunn. Toppfarten på ca 6 300 o/min er for øvrig 31,5 knop på gps-måling, og den er vel omtrent der den skal være.

Jeg kan selvsagt la være å gi helt full gass da, så propellen funker nok helt greit den, men det er jo fort gjort å gi det lille ekstra på topp, men det er kanskje ikke så sunt for motoren om jeg ikke husker å legge av bittelitt?

Skal ifølge instruksjonsboka gå alarm på ca 6200 o/min. Jeg var ikke mer enn noen få sekunder på det, så rakk vel å slå av på gassen før alarmen ville gått på. Ellers skal motoren slutte å trekke på ca samme turtall. Det merket jeg. På fra ca 6000 kunne jeg få mer turtall, men motoren ville ikke gi mer fart på båten. Så bør nok få annen stigning da, som gir maks 6000 o/min. Motoren går jo som rakkeren opp dit.

Ringte og snakket med forhandleren i ettermiddag. Han skal ha propell med høyere stigning liggende, så jeg skal hente og prøve den neste gang. Satser på 6000 på maks da😊

Det beste er nok å få 5600-5800 rpm med normalt lastet båt. Så har du litt å gå på både om båten er tungt eller lett lastet.

Hvis propellen har f.eks. 13" stigning nå så kan du gå opp til 15".

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Tja, trodde ikke det var så lett å gå bare 1" opp eller ned men det er det visst :glorie:

Kan se ut som 14" er standard, men ikke godt å si om det er den forhandler har satt på da.

mfs50.jpg.28abc85187d8c7c9c8ae0e5d55f6747f.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Selgeren sa at motoren leveres med standard propell, så regner med at det er 14" da. Prøver 15", så får jeg se. Vil ikke ha for høy tomgangshastighet, da jeg også driver en del med dorging. På laveste dorgefart nå, med trollingmodus i ca 650 o/min, går den ca 1,7 knop. Vil helst slippe over 2 knop. 

Da, endelig, har jeg fått testet ny propell. Det var 14» stigning originalt. Prøvde 15». Nå sank turtallet til helt oppunder 6000 o/min. Akkurat innafor det. Det ble bittelitt høyere toppfart, fra 31,5 til 32,2 ifølge gps.

Tomgangsfarten gikk fra ca 2,4 til 2,7 knop, og dorgefart på laveste trollingmodus gikk fra ca 1,5/1,7 til ca 1,8/2.

Båten rusler også på litt høyere marsjfart omkring 4000 o/min, og det synes jeg er bra.

Vanskelig å få nøyaktige målinger i vind og bølger, både med tanke på toppfart og dorgefart, men i det hele tatt føles alt mer komfortabelt/passende over hele turtallsregisteret. Akselerasjonen blir nok bittelitt påvirket, men det var ikke noe jeg tenkte over. Med andre ord, dette ser egentlig perfekt ut for meg, så da leverer jeg originalpropellen! Rart èn liten tomme kan gjøre såpss forskjell.

Fikk dessverre ikke prøvd mer enn et kvarter, tjue minutter. Hadde litt lite bensin på tanken, så tok ingen sjanser! Får prøve mer når jeg har fylt bensin og forholdene er bedre

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...