Jump to content

Hentetur - Harstad-Stord


bjoris

Recommended Posts

13 hours ago, SveinHa said:

Grattis med "omvendt konvertering" :fniser: og flott båt.

 

Trådtittelen er nå grei nok den men du kan bruke "Rapporter" oppe til høyre i første innlegg og instruere moderator om hvilken du tittel du vil ha. Like greit å få henteturen i denne tråden slik at alt er samlet.

 

Takk for tips, gjort:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
8 hours ago, sap_2000 said:

 

Måtte tanke før vi skulle gå fra Harstad tidligere i år og  fikk hele 60 liter/ 1000,-  pr runde med kortet. Ble ca 20 runder og tok 2,5 time i pissregn og 3 grader.

 

Har begynt å se litt på været motsatt vei fra Søndag/ Mandag av. Sv vind ned sørlandet, men Vestlandet, Møre og Trøndelag ser ok ut i neste uke. 

 

Så pr i dag synes jeg været i det store og hele ser lovende ut for oss begge @bjoris


Enig, været ser lovende ut, så får vi bare krysse fingrene for at det holder seg sånn:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Da er alle delene til motoren kommet som hastebestilling til Røyksund Mek, slik at vi får dem med oss i bagasjen så da gikk det fint iallefall:)

 

Endte på ny SmartBoatOne også, vurderer Trygg Båt, men SBO er jeg veldig fornøyd med med unntak av at det ikke er lagt til rette for flere temp sensorer, krysser fingrene for at det kommer

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
14 hours ago, Chiefengineer said:

Denne her er ikke dum: MinBåt

 

Så ikke så dum ut, men jeg valgte Sensar mest fordi jeg vet den er stabil og super lett å montere og gir meg det jeg vil ha, minus flere temp sensorer, men Maritim sa at det har vært utfordringer i starten, men at det nå er mer stabilitet og at lovet utvikling kanskje kommer fremover. Håper det, overlever uten også, men spes at begge temp sensorene sitter i vannmåleren er jo idiotisk, skulle minimum vært en i selve enheten som jeg har der batteriene og varmtvannstanken står

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Da har vi hatt første korte etappe, Ibestad-Sandtorg. Gått over det som var og avgang i morgen tidlig. Bare en testtur nå, men skåltomt for diesel og 18 kr på Rødskjær, noen tips til bedre priser for EN590 i området? Fjelldal/Lødingen/Evenskjær?

 

 

IMG_9433.jpeg

IMG_9430.jpeg

IMG_9437.jpeg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

At det går å ha sånn flaks med været?
 

Absolutt fantastisk vær, makan. 127 nmil i dag, Bodø-Brønnøysund. Lunch på Rødøy, Kongsgården, så litt påfyll på Selsøy.

 

Alt fungerer flott, men litt bekymring for hylsa som er varm, skal ringe Yanmar i Rørvik i morgen og høre om vi kan få dem til å kjenner når vi går forbi. Egentlig rart, vi har luftet og akslingen følger lett og fint med når vi frier giret. Samme når vi snur den for hånd når motoren er stanset.

 

Kranen til kjølingen for stevnlageret er selvsagt åpent og oljen kommer inn i hylsa, kan kjenne ørlite olje på akslingen foran hylsa, ikke noe synlig forbruk fra beholder siste 250 nmil. Kan være avretting er litt i ulaget, men om det er årsaken til varmgang så skulle vel ikke alt gått lett og fint... 

 

Den er varmere enn motoren som referanse. Ihht Sleipner så skal det ikke være over 60 grader, men vi er nok godt over tenker jeg.

 

1 time etter at vi fortøyde så er den bare lunken, om det gir noe indikasjon for dem som måtte ha peiling!

 

 

IMG_9773.jpeg

IMG_9757.jpeg

IMG_9756.jpeg

IMG_9754.jpeg

IMG_9742.jpeg

IMG_9710.jpeg

IMG_9714.jpeg

IMG_9660.jpeg

IMG_9640.jpeg

IMG_9635.jpeg

IMG_9626.jpeg

IMG_9610.jpeg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Det er alltid sånt vær her i nord på denne årstiden :glorie:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nydelige bilder! Og for et føre!!

Har dere temp måker med IR?

Det kan være smart å ha ombord. Jeg reagerte også på varmen  på hylsa. Men når jeg målte var det som det skulle være. 
Skulle for øvrig gjerne hatt båten min langt nord en sommer!😃😃

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
bjoris skrev 51 minutter siden:

Absolutt fantastisk vær, makan. 127 nmil i dag, Bodø-Brønnøysund. Lunch på Rødøy, Kongsgården, så litt påfyll på Selsøy.

 

Omtrent samme vær og føre vi hadde når vi kjørte nedover fra Harstad i Mai. Slående vakkert i slikt vær.

 

bjoris skrev 1 time siden:

Alt fungerer flott, men litt bekymring for hylsa som er varm, skal ringe Yanmar i Rørvik i morgen og høre om vi kan få dem til å kjenner når vi går forbi. 

 

Kranen til kjølingen for stevnlageret er selvsagt åpent og oljen kommer inn i hylsa, kan kjenne ørlite olje på akslingen foran hylsa, ikke noe synlig forbruk fra beholder siste 250 nmil. Kan være avretting er litt i ulaget, men om det er årsaken til varmgang så skulle vel ikke alt gått lett og fint... 

 

 

Hvordan oppsett er det på hylse/ pakkboks? 

Vannkjølt via uttak fra kjølekrets på motor eller egen skroggjennomføring i nærheten av pakkboks?

Separat slange med olje fra beholder i tillegg?

 

bjoris skrev 1 time siden:

Den er varmere enn motoren som referanse. Ihht Sleipner så skal det ikke være over 60 grader, men vi er nok godt over tenker jeg.

 

Høres vel i overkant ut.

 

 

Jeg starter turen fra Oslo i morgen. Været ser litt bob-bob ut for først halvdel, men bedre etter det. 

Blir spennede hvor vi møtes, men muligens mellom Stadt og Bergen et sted...?

Mvh. SAP

Link to post

Pakk boksen vår er type West Mekan.

Før bytte av simmeringer var den kald, nå ligger den stabilt på 45-49⁰C.

Det kjennes veldig varmt ut, derfor greit med IR termometer som kan gi ein objektiv måling.

Gjør det også enklere og tryggere å måle.

Kontrollerer alltid temperaturen de første turene etter vårpussen, og noen ganger iløpet av sesongen.

Link to post
22 hours ago, sap_2000 said:

 

Omtrent samme vær og føre vi hadde når vi kjørte nedover fra Harstad i Mai. Slående vakkert i slikt vær.

 

 

 

Hvordan oppsett er det på hylse/ pakkboks? 

Vannkjølt via uttak fra kjølekrets på motor eller egen skroggjennomføring i nærheten av pakkboks?

Separat slange med olje fra beholder i tillegg?

 

 

Høres vel i overkant ut.

 

 

Jeg starter turen fra Oslo i morgen. Været ser litt bob-bob ut for først halvdel, men bedre etter det. 

Blir spennede hvor vi møtes, men muligens mellom Stadt og Bergen et sted...?


Rørvik Marine sjekket grundig i dag, de fant ikke noe feil og mener også at den skal/kan bli varm. De luftet mer omfattende enn jeg gjorde og den virker noe kaldere nå så mulig det kan ha stått luft igjen. Iflg ChatGpt så gir 60 grader forbrenning etter 1-2 sekunder så dermed er det kanskje ikke så varmt som jeg tror. Skal kjøpe IR termometer. Det har jeg tenkt på i dag at må kjøpes inn!

 

Vi la derfor ut videre og ligger nå på Bessaker, Stoksundet ble langt siden mye av dagen gikk i Rørvik og det kom kuling som meldt kl 16, da var vi akkurat rundt Buholmråsa. Planen vår er Stad onsdag kveld/torsdag morgen. Etter det blir det sørlig 9-10 som nok blir friskt tenker jeg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
bjoris skrev for 1 time siden:

Iflg ChatGpt så gir 60 grader forbrenning etter 1-2 sekunder så dermed er det kanskje ikke så varmt som jeg tror. Skal kjøpe IR termometer.

 Mitt IR-termometer viste at solveggen min mot sør var 68 grader i dag (grønnmalt).

Jeg kunne iallefall hånde hånda på den i noen sekunder uten noen fare for forbrenning :fniser:

Så ChatGPT er ikke alltid til å stole på.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under evig reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16

BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Teerex skrev 28 minutter siden:

Så ChatGPT er ikke alltid til å stole på.

Det er heeeeelt sant men akkurat her ville jeg stolt mer på Kunstig Sladder enn IR. IR teknologien er ikke noen eksakt vitenskap... Veldig enkelt i bruk men mange faktorer som påvirker nøyaktigheten, bl.a. blanke overflater...

Link to post
bjoris skrev for 3 timer siden:

De luftet mer omfattende enn jeg gjorde og den virker noe kaldere nå så mulig det kan ha stått luft igjen


fikk ikke helt med meg hvordan denne boksen smøres og kjøles. 
du sa du har oljetank, men nevnte også noe om kran til kjøling…

 

på raskere båter (over ca 15 kn) er det vanlig med trykkmating av vann som er tatt ut fra motorens kjølekrets. Finnes også varianter med egen skrogjennomføring med «scoop» som gir vanntrykk ved fart.  
 

jeg har registrert at noen norske produsenter har brukt oljesmurte pakkbokser uten tilførsel av vann til hylserør/ cutlesslager.   Dette er vanlig på depl båter. Der må belgen luftes til det pipler vann inn. 
men som sagt ser man sjelden slike pakkbokser uten trykkvannkjøling på raskere båter, unntatt her i Norge av en eller annen grunn. 
 

 

jeg har hatt en litt humpete tur ned Sørlandet i dag, men kom meg til Hidra i i tussmørket.  Ble ca 220 nm. 
 

i morgen er planen å ende i Florø.  Noe utstyr som skal monteres som ikke rakk frem til Oslo før avgang.  Kjapp jobb.  
 

Stadt ser ut som blir for eller ettermiddag onsdag.  Virker som greie forhold.

 

har dere AIS? 
jeg sender via Boat Beacon  og finnes her.   https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:9600122

 

hadde vært hyggelig å sagt hei når vi møtes 🙂

 


 

Mvh. SAP

Link to post
11 hours ago, sap_2000 said:


fikk ikke helt med meg hvordan denne boksen smøres og kjøles. 
du sa du har oljetank, men nevnte også noe om kran til kjøling…

 

på raskere båter (over ca 15 kn) er det vanlig med trykkmating av vann som er tatt ut fra motorens kjølekrets. Finnes også varianter med egen skrogjennomføring med «scoop» som gir vanntrykk ved fart.  
 

jeg har registrert at noen norske produsenter har brukt oljesmurte pakkbokser uten tilførsel av vann til hylserør/ cutlesslager.   Dette er vanlig på depl båter. Der må belgen luftes til det pipler vann inn. 
men som sagt ser man sjelden slike pakkbokser uten trykkvannkjøling på raskere båter, unntatt her i Norge av en eller annen grunn. 
 

 

jeg har hatt en litt humpete tur ned Sørlandet i dag, men kom meg til Hidra i i tussmørket.  Ble ca 220 nm. 
 

i morgen er planen å ende i Florø.  Noe utstyr som skal monteres som ikke rakk frem til Oslo før avgang.  Kjapp jobb.  
 

Stadt ser ut som blir for eller ettermiddag onsdag.  Virker som greie forhold.

 

har dere AIS? 
jeg sender via Boat Beacon  og finnes her.   https://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ships/shipid:9600122

 

hadde vært hyggelig å sagt hei når vi møtes 🙂

 


 


Da møtes vi nok ved Stad, eneste muligjet. Storm på torsdag ser jeg nå!

 

Hadde vært veldig hyggelig å møtes, vi ser hva som passer best. 
 

Hysla ble kjøligere etter sjekken i Rørvik, jeg har nok ikke liftet grundig nok. Det er kjøling til stevnlagerer via sjøvann fra bunnventil. I Rørvik skrudde dem opp den for å sjekke at det kom vann. Der fant de ett lite hull i enden på slange, de fikk kortet inn slangen så nå er det fikset. Det var den innerste slangeklemmen som hadde blitt satt for hardt mente mekanikkeren.

 

Vi har Hitra i sikte nå, går iallefall forbi Husavika i dag så får vi se litt om det blir Ålesund eller kortere

 

 

IMG_9854.jpeg

IMG_9849.jpeg

IMG_9843.jpeg

IMG_9842.jpeg

IMG_9844.jpeg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...