Jump to content

Hentetur - Harstad-Stord


bjoris

Recommended Posts

bjoris skrev for 3 timer siden:

Vi har Hitra i sikte nå, går iallefall forbi Husavika i dag så får vi se litt om det blir Ålesund eller kortere


koselig på Bud, eller så kan man jo gå til Ona eller en av de andre småsamfunnene i Frohavet.  
 

vært innom Bergen og tanker opp igjen.   Blir Florø i kveld.   Eier kommer dit i morgen formiddag så setter vi kursen til Måløy og Stadt.  Regner med passering i 14-tiden

Mvh. SAP

Link to post
4 hours ago, -morten- said:

Fine bilder! passerer hytta mi da straks...  Kjeungskjæret er ganske karakteristisk. ser ut som fint sjøvær! lite vind. Det har vært veldig mye vind i sommer.

Går dere indre elleryttre Hustadvika?

 Vi har vært knallheldige med været! Går indre lei på Husavika. Liten pittstopp i Krsund, vi har ikke handlet siden Harstad😅

 

En bedre middag før enda en sparegris går med til å fylle opp igjen😅

 

Planen er nå Ålesund i kveld. Går fra Krsund ca kl 16 tenker jeg. Må ha en skikkelig sjekke nå av alt. Er bare sånn at det alltid må sjekkes😅

IMG_9895.jpeg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
53 minutes ago, sap_2000 said:


koselig på Bud, eller så kan man jo gå til Ona eller en av de andre småsamfunnene i Frohavet.  
 

vært innom Bergen og tanker opp igjen.   Blir Florø i kveld.   Eier kommer dit i morgen formiddag så setter vi kursen til Måløy og Stadt.  Regner med passering i 14-tiden


Vi tenker litt på å gå tidligere, ser ikke at bølgen legger seg før sent onsdag så tror vi gjør ett forsøk med å gå fra Ålesund ca kl 07-08. Håper vi møtes sør for Stad da😅 

 

MEN bare 3. gang på Stad for min del og begge ganger tidligere har det vært nærmest stille så her tar jeg mot tips med takk. Ser mest på Barentswatch og tenker at det er bølgene en må se mest på?

 

Hvilken Sargo er det?

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

båten er en Sargo 33 med 2 x D4 320
 

Barents varslet er ofte basert på vindprognoser som kan være litt eldre. Dvs barentsvarslet kan være en del timer gammelt og er det blitt endring i vindprognosene så kan varslet stemme mindre godt.  
jeg ser mer på vind og windy når det nærmer seg.

 

tidlig ettermiddag ser det ut som vinden fra S trekker litt mer ut for Stadt. Antagelig pga den kommende NØ vinden som bygger seg opp nord for Stadt på ettermiddagen. 
 

tror du får hakket mer behagelig tur etter 12-13, men det er absolutt ikke gale forhold i morgen uansett.  
Tipper opp mot 1,2-1,4 meter sign. Slakere jo mer vinden har gitt seg/ trekker ut. 

du som skal sørover, hadde jeg gått inn i fjordene fra Ålesund, rundt kvamsøya og ut mot Stadt ved fyrlykta «agnskjæret» s for kvamsøya.   
 

hvis Nordøsten har gjort seg gjeldene tar vi samme vei. Ellers kan vi gå rett til Fosnavåg med sjøen i hekken. 
 

Får nok ikke dratt fra Florø før 11 da reder lander 1000.  
 

sender deg nummeret mitt på IM så kanskje vi sees eller høres i morgen 🙂

 

 

IMG_4934.jpeg

IMG_4935.jpeg

Mvh. SAP

Link to post

Sorry for litt slapp oppdatering.

 

Jeg skulle bare ta en liten blund etter middag i Florø før jeg la ut rapport, men våknet altså nå😅

 

Vi ligger nå godt fortøyd i Florø etter en veldig behagelig runding av Stad. Litt sjø må en forvente, vi la oss på 13 knop rundt selve odden og slapp unna harde slag da. Veldig fornøyd med båten som sjøbåt,

føles tyngre og stødigere enn 870en som også er en veldig god sjøbåt.

 

Den er også veldig fin som bo båt, jeg syns det er så utrolig mange ting fra 870 som er forbedret, dukker stadig opp detaljer som jeg setter pris på, men ja så er det jo en mye dyrere båt så skulle kanskje bare mangle.

 

Ellers ingen større problem, men hylsa er fortsatt veldig varm. Kjent på den under gange nedover Bremangerlandet. Skal prøve å få tak i en slik IR måler før vi drar fra Florø, tror vi drøyer til kl 13, da skal det bli roligere utover kvelden.

 

Den slipper litt olje gjennom, men det gjorde den før start også. Vi tørket opp før avreise Harstad, kanskje det har gått 0,5 dl, kan se det har forsvunnet 2 cm fra den lille beholderen. Usikker på hva som er normalt. Skal det ikke slippe olje gjennom i det hele tatt?

 

Ser vi har ørlite forbruk av olje på motor også, ca 0,5 cm med oljeforbruk sett på peilepinnen nå etter 600 nmil. Tenker det må være innenfor med så lange økter. Det er vel ca 80% mellom merkene ved start var det 100%, men nå har jeg ikke peilet med helt varm motor som jeg ser er det en skal. Må bli vant tll nye ting, D4en brukte veldig lite om noe, men så kjørte jeg den jo ikke i nærheten av en slik tur som dette heller.

 

Jeg tenker at her blir det veldig mange flere timer med maks tynn olje så kanskje det gir litt forbruk? Jeg er jo en type som lett bekymrer meg for ting som gjerne er helt i orden når alt kommer til alt😅

 

Prøver å få kontakt med Viknes, kanskje de kunne fått byttet impelleren. Må uansett inn å bytte tersen jeg fikk som må være feil. Hvis de bruker samme propellanlegg så har de nok mye erfaring med hylser og temp.

 

Her er bilder fra i dag. Fortsetter nok fra kl 13 i morgen, kommer noe hissig vind før det. 120 nmil helt hjem så blir ikke hjem i morgen når vi starter så seint, kanskje vi bare går til Viknes, evt stopper før om det ikke er noe godt vær. Vi har blitt så godt vant nå😅

 

Veldig hyggelig møte utenfor Fosnavåg med @SAP2000 her på baatplassen.no. Takk for gode råd om runding av Stad!

 

 

IMG_0006.jpeg

IMG_9990.jpeg

IMG_9985.jpeg

IMG_9977.jpeg

IMG_9976.jpeg

IMG_9973.jpeg

IMG_9966.jpeg

IMG_9958.jpeg

IMG_9946.jpeg

IMG_9938.jpeg

IMG_9933.jpeg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Moro med slike møter mellom BP medlemmer! Ganske unikt for dette forumet!!
Oljesmurt pakkboks skal ikke bruke mye olje. Noe vil nok gå. Kan jo være en liten lekkasje i simringene. Lekker det olje innvendig?

God tur videre!!😃👍

 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
1 hour ago, Chilli Solbris said:

Moro med slike møter mellom BP medlemmer! Ganske unikt for dette forumet!!
Oljesmurt pakkboks skal ikke bruke mye olje. Noe vil nok gå. Kan jo være en liten lekkasje i simringene. Lekker det olje innvendig?

God tur videre!!😃👍

 

 

Ja, oljen kommer frem mellom hylse, eller pakkboks er vel det rette ordet, og aksling og drypper ned på pumpa og så renner det frem. 

 

Jeg ser ikke helt hva vi kan gjøre, men får bestille time hos lokalt verksted til en motoroppretting, det skader ikke uansett. Tenker at det kan være den ligger litt mot en av sidene og at dette skaper varmgang selv om den går lett rundt, det er det nærmeste jeg kommer en teori på dette... Jeg vet jo ikke om det også går olje andre veien, og dermed kommer vann inn i olja, men jeg vil jo da tenke at olja da fort ble melkehvit? Pt så er olje jeg tørker opp veldig gul og fin så ikke tegn på vann i det såvidt jeg kan bedømme...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
bjoris skrev 4 minutter siden:

 

Ja, oljen kommer frem mellom hylse, eller pakkboks er vel det rette ordet, og aksling og drypper ned på pumpa og så renner det frem. 

 

Jeg ser ikke helt hva vi kan gjøre, men får bestille time hos lokalt verksted til en motoroppretting, det skader ikke uansett. Tenker at det kan være den ligger litt mot en av sidene og at dette skaper varmgang selv om den går lett rundt, det er det nærmeste jeg kommer en teori på dette... Jeg vet jo ikke om det også går olje andre veien, og dermed kommer vann inn i olja, men jeg vil jo da tenke at olja da fort ble melkehvit? Pt så er olje jeg tørker opp veldig gul og fin så ikke tegn på vann i det såvidt jeg kan bedømme...

Er olja fin og gul har du ikke vann inn. Og teorien om oppretting av motor er meget god. Båten må jo opp for å få bytta simring. Det er veldig viktig at oppretting skjer på sjøen!

Og vil du bytte pakkboks får du si i fra!☺️

Olje kan jo gå den andre veien også. Men det er bedre det enn at vann går inn. Du kan også fylle tyktflytende olje får å minske lekkasjen. Jeg gjorde det til jeg fikk byttet til vannsmurt pakkboks med keramisk tetting. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
SveinHa skrev 1 time siden:

Har byttet flere simmerringer i sjøen. Det går helt fint så lenge akslingen kan trekkes såpass langt bak at akselflensen kommer av. Noen ganger står roret i veien for det...

Tenker du da på den indre simringen?

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Chilli Solbris skrev Just now:

Tenker du da på den indre simringen?

Hele pakkboksen. Der blir jo et stort hull ut mot Atlanterhavet når en holder på men trykket er lavt og det tettes 99% med noen filler og strips e.l. En normal lensepumpe tar lett unna det vannet...

Link to post

Da har jeg fått sjekket litt med IR termometer, nå hadde vi 14 ms i går nedover fra Florø så det ble ikke mulig å måle under marsfart, men i en rolig fjord målet jeg på 7 knop, 54 grader, jeg brenner meg altså på 54 grader.... Det overrasket meg stort, men tynne kontorfingre får ta skylden. Jeg målte litt rundt på motor og den er jo langt under 80 grader på overfaltene, meste jeg fant var 60 på turboene. Målt på meg selv får jeg 34 grader så mulig den "underrapporterer" litt, men ja. Nå har jeg uansett bestilt time for oppretting, skifte av impeller mv hos min lokale mekanikker så jeg tar dette nå uansett, skader ikke. Tipper det ikke er 100% uansett, men ja. Hadde spart meg for litt bekymring om jeg hadde fulgt rådene deres asap og ringte Westmekan og kjøpte IR termometer...

 

Vel, vel. Takk for gode tips, det er en del logistikk på en slik tur, litt jobb må tas underveis og mange vurderinger, men det har vært ett eventyr. I dag er det litt jobbing i Eivindvik før vi tar siste legg hjem. Innom Viknes for å få rett verktøy for å skru ut impeller. Jeg ringte dem i går og de så fort at de hadde gitt meg feil ters... grr...

 

Her er noen bilder fra i går som ble litt humpete, men jeg er veldig fornøyd med båten som sjøbåt, forbi Askrova og sørover er det humpete sjø, skikkelig humpete, det har vi prøvd med seilbåten i 2018, men vi lå på 10-12 knop og fikk få harde slag og der er knapt slingring i hele tatt. I slike forhold kommer den større tyngden i 32 vs 870 til sin rett.

 

Vi ventet og ventet i Florø, det blås hatter og strå og litt til en stund, løyet litt, men vi hadde likevel 14 ms i kastene når vi endelig var avgårde, det var nok egentlig, tull å gå ut i noe mer. Største problem var jo det enorme regnværet i kombinasjon med å fylle diesel. Vi klarte det til slutt, søkk våt før båten var ferdig fortøyd og annen hvert minutt åpnet slusene seg så vi måtte bruke en av veggene i kalesjen til å sikre at vi bare fikk diesel på tankene:)

 

Vi gikk innom Korssundet og rakk akkurat butikken og fikk handlet litt før vi gikk videre til Eivindvik

 

 

IMG_0010.jpeg

IMG_0012.jpeg

IMG_0014.jpeg

IMG_0015.jpeg

IMG_0016.jpeg

IMG_0018.jpeg

IMG_0026.jpeg

IMG_0034.jpeg

IMG_0033.jpeg

IMG_0037.jpeg

IMG_0040.jpeg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Kl 17 i dag klappet vi til kai på Stord, Leirvik.
 

Ett eventyr av en tur, selv om vi fikk litt dårligere vær i går så har vi vært helt utrolig heldige med været totalt sett. Jeg innser at hadde alle dager vært som i går så hadde jeg kanskje angrer på turen, men sånn ble det ikke. Det at min far på 80 år fikk vært med hele turen også var stas, dårlig rygg gjorde turen slitsom for han i går med 14 ms i tryne fra Florø, men det varte ikke så lenge!

 

Vel, vi har fått lære båten å kjenne. Litt skruing er det, radaren er helt død, enda den fungerte fint på prøveturen, ankervinsjen er død (kjent før kjøp), det er ulyd i hekktrøster (kjent før kjøp). Kjøleskuffen har løsnet, ja det er vel det meste.  
 

Har bestilt tid til oppretting samt impeller bytte om jeg ikke gjør det selv nå med rett ters. Det skader ikke å sjekke opprettingeb uansett. I dag gikk vi lenge på 3400 omin, men hylsa ble "bare" 60 grader. Dette med å ta på ting blir helt feil. Målte 60 grader fra dieselvarmeren og det er jo ikke varmt i det hele tatt i forhold så å ta på varmt stål er noe helt annet enn luft. Forsåvidt ikke ukjent, men at forskjellen var så stor overrasket.

 

Takk til alle som kommenterte og bidro med tips og råd! Unikt forum dette! Blir nok noen nye tråder om enkelt tingene som skal sees på utover høsten

 

Bilder fra i dag!

 

IMG_0041.jpeg

IMG_0042.jpeg

IMG_0045.jpeg

IMG_0050.jpeg

IMG_0059.jpeg

IMG_0065.jpeg

IMG_0068.jpeg

IMG_0071.jpeg

IMG_0074.jpeg

IMG_0079.jpeg

IMG_0089.jpeg

IMG_0086.jpeg

IMG_0090.jpeg

IMG_0093.jpeg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Gullfisk skrev On 5.9.2025 at 8.56:

Hvordan gjør man dette i praksis? Det blir jo mye vann om man skal ta av pakkboks og sentrere aksel i hylserøret med feks klesklypemetoden, når man ligger på sjøen?

Oppretting av motor mot aksling er ingen heksekunst. Flens på aksling skrus løs fra fleksen fra girkassa og settes mot hverandre. Så brukes bladsøjer mot motor justeres med å endre høyden på motorlabbene til flensene ligger dønn ret hele veien ut. 
Grunnen til at det gjøres på sjøen er at det da er riktig belastning på skroget og aksling. Det er det ikke når skroget henger i stropper eller står på bukker. 

Hulda skrev On 5.9.2025 at 9.46:

Oppretting og bytting av tetninger gjøres rolig og uten stress på land. Å ta det på sjøen, om det ikke er i en havarisituasjon, er for spesielt interesserte. Kontroll av oppretting kan gjøres på sjøen. Men da har alt vært fra hverandre og er rengjort og nysmurt.

Tetninger gjøres på land. Det er jeg enig i. Oppretting av aksling mot flens gjøres på sjøen. Se over. 
På min båt er marginene 0,1 mm. Så der har MAN og ZF spesifisert at oppretting skal skje med båten på vannet. 
Grovoppretting kan meget vel gjøres på land. Men finoppretting gnøres på sjøen. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...