-morten- Svart Tirsdag 09:04 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 09:04 Fine bilder! passerer hytta mi da straks... Kjeungskjæret er ganske karakteristisk. ser ut som fint sjøvær! lite vind. Det har vært veldig mye vind i sommer. Går dere indre elleryttre Hustadvika? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
sap_2000 Svart Tirsdag 12:25 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:25 bjoris skrev for 3 timer siden: Vi har Hitra i sikte nå, går iallefall forbi Husavika i dag så får vi se litt om det blir Ålesund eller kortere koselig på Bud, eller så kan man jo gå til Ona eller en av de andre småsamfunnene i Frohavet. vært innom Bergen og tanker opp igjen. Blir Florø i kveld. Eier kommer dit i morgen formiddag så setter vi kursen til Måløy og Stadt. Regner med passering i 14-tiden Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
bjoris Svart Tirsdag 13:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:14 4 hours ago, -morten- said: Fine bilder! passerer hytta mi da straks... Kjeungskjæret er ganske karakteristisk. ser ut som fint sjøvær! lite vind. Det har vært veldig mye vind i sommer. Går dere indre elleryttre Hustadvika? Vi har vært knallheldige med været! Går indre lei på Husavika. Liten pittstopp i Krsund, vi har ikke handlet siden Harstad😅 En bedre middag før enda en sparegris går med til å fylle opp igjen😅 Planen er nå Ålesund i kveld. Går fra Krsund ca kl 16 tenker jeg. Må ha en skikkelig sjekke nå av alt. Er bare sånn at det alltid må sjekkes😅 Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
bjoris Svart Tirsdag 13:17 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 13:17 53 minutes ago, sap_2000 said: koselig på Bud, eller så kan man jo gå til Ona eller en av de andre småsamfunnene i Frohavet. vært innom Bergen og tanker opp igjen. Blir Florø i kveld. Eier kommer dit i morgen formiddag så setter vi kursen til Måløy og Stadt. Regner med passering i 14-tiden Vi tenker litt på å gå tidligere, ser ikke at bølgen legger seg før sent onsdag så tror vi gjør ett forsøk med å gå fra Ålesund ca kl 07-08. Håper vi møtes sør for Stad da😅 MEN bare 3. gang på Stad for min del og begge ganger tidligere har det vært nærmest stille så her tar jeg mot tips med takk. Ser mest på Barentswatch og tenker at det er bølgene en må se mest på? Hvilken Sargo er det? Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
sap_2000 Svart Tirsdag 17:01 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 17:01 båten er en Sargo 33 med 2 x D4 320 Barents varslet er ofte basert på vindprognoser som kan være litt eldre. Dvs barentsvarslet kan være en del timer gammelt og er det blitt endring i vindprognosene så kan varslet stemme mindre godt. jeg ser mer på vind og windy når det nærmer seg. tidlig ettermiddag ser det ut som vinden fra S trekker litt mer ut for Stadt. Antagelig pga den kommende NØ vinden som bygger seg opp nord for Stadt på ettermiddagen. tror du får hakket mer behagelig tur etter 12-13, men det er absolutt ikke gale forhold i morgen uansett. Tipper opp mot 1,2-1,4 meter sign. Slakere jo mer vinden har gitt seg/ trekker ut. du som skal sørover, hadde jeg gått inn i fjordene fra Ålesund, rundt kvamsøya og ut mot Stadt ved fyrlykta «agnskjæret» s for kvamsøya. hvis Nordøsten har gjort seg gjeldene tar vi samme vei. Ellers kan vi gå rett til Fosnavåg med sjøen i hekken. Får nok ikke dratt fra Florø før 11 da reder lander 1000. sender deg nummeret mitt på IM så kanskje vi sees eller høres i morgen 🙂 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Chilli Solbris Svart Tirsdag 18:54 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 18:54 Håper du må bruke en mindre sparegris for å fylle enn det beistet mitt krever!🫣🫣 Flott hentetråd dette!! Gode distanser og flott vær!😃 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
index Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Hvordan er fremdriften? Er dere vel forbi Stadt? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bjoris Svart 19 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Sorry for litt slapp oppdatering. Jeg skulle bare ta en liten blund etter middag i Florø før jeg la ut rapport, men våknet altså nå😅 Vi ligger nå godt fortøyd i Florø etter en veldig behagelig runding av Stad. Litt sjø må en forvente, vi la oss på 13 knop rundt selve odden og slapp unna harde slag da. Veldig fornøyd med båten som sjøbåt, føles tyngre og stødigere enn 870en som også er en veldig god sjøbåt. Den er også veldig fin som bo båt, jeg syns det er så utrolig mange ting fra 870 som er forbedret, dukker stadig opp detaljer som jeg setter pris på, men ja så er det jo en mye dyrere båt så skulle kanskje bare mangle. Ellers ingen større problem, men hylsa er fortsatt veldig varm. Kjent på den under gange nedover Bremangerlandet. Skal prøve å få tak i en slik IR måler før vi drar fra Florø, tror vi drøyer til kl 13, da skal det bli roligere utover kvelden. Den slipper litt olje gjennom, men det gjorde den før start også. Vi tørket opp før avreise Harstad, kanskje det har gått 0,5 dl, kan se det har forsvunnet 2 cm fra den lille beholderen. Usikker på hva som er normalt. Skal det ikke slippe olje gjennom i det hele tatt? Ser vi har ørlite forbruk av olje på motor også, ca 0,5 cm med oljeforbruk sett på peilepinnen nå etter 600 nmil. Tenker det må være innenfor med så lange økter. Det er vel ca 80% mellom merkene ved start var det 100%, men nå har jeg ikke peilet med helt varm motor som jeg ser er det en skal. Må bli vant tll nye ting, D4en brukte veldig lite om noe, men så kjørte jeg den jo ikke i nærheten av en slik tur som dette heller. Jeg tenker at her blir det veldig mange flere timer med maks tynn olje så kanskje det gir litt forbruk? Jeg er jo en type som lett bekymrer meg for ting som gjerne er helt i orden når alt kommer til alt😅 Prøver å få kontakt med Viknes, kanskje de kunne fått byttet impelleren. Må uansett inn å bytte tersen jeg fikk som må være feil. Hvis de bruker samme propellanlegg så har de nok mye erfaring med hylser og temp. Her er bilder fra i dag. Fortsetter nok fra kl 13 i morgen, kommer noe hissig vind før det. 120 nmil helt hjem så blir ikke hjem i morgen når vi starter så seint, kanskje vi bare går til Viknes, evt stopper før om det ikke er noe godt vær. Vi har blitt så godt vant nå😅 Veldig hyggelig møte utenfor Fosnavåg med @SAP2000 her på baatplassen.no. Takk for gode råd om runding av Stad! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Chilli Solbris Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Moro med slike møter mellom BP medlemmer! Ganske unikt for dette forumet!! Oljesmurt pakkboks skal ikke bruke mye olje. Noe vil nok gå. Kan jo være en liten lekkasje i simringene. Lekker det olje innvendig? God tur videre!!😃👍 Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
bjoris Svart 11 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11 timer siden 1 hour ago, Chilli Solbris said: Moro med slike møter mellom BP medlemmer! Ganske unikt for dette forumet!! Oljesmurt pakkboks skal ikke bruke mye olje. Noe vil nok gå. Kan jo være en liten lekkasje i simringene. Lekker det olje innvendig? God tur videre!!😃👍 Ja, oljen kommer frem mellom hylse, eller pakkboks er vel det rette ordet, og aksling og drypper ned på pumpa og så renner det frem. Jeg ser ikke helt hva vi kan gjøre, men får bestille time hos lokalt verksted til en motoroppretting, det skader ikke uansett. Tenker at det kan være den ligger litt mot en av sidene og at dette skaper varmgang selv om den går lett rundt, det er det nærmeste jeg kommer en teori på dette... Jeg vet jo ikke om det også går olje andre veien, og dermed kommer vann inn i olja, men jeg vil jo da tenke at olja da fort ble melkehvit? Pt så er olje jeg tørker opp veldig gul og fin så ikke tegn på vann i det såvidt jeg kan bedømme... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Chilli Solbris Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden bjoris skrev 4 minutter siden: Ja, oljen kommer frem mellom hylse, eller pakkboks er vel det rette ordet, og aksling og drypper ned på pumpa og så renner det frem. Jeg ser ikke helt hva vi kan gjøre, men får bestille time hos lokalt verksted til en motoroppretting, det skader ikke uansett. Tenker at det kan være den ligger litt mot en av sidene og at dette skaper varmgang selv om den går lett rundt, det er det nærmeste jeg kommer en teori på dette... Jeg vet jo ikke om det også går olje andre veien, og dermed kommer vann inn i olja, men jeg vil jo da tenke at olja da fort ble melkehvit? Pt så er olje jeg tørker opp veldig gul og fin så ikke tegn på vann i det såvidt jeg kan bedømme... Er olja fin og gul har du ikke vann inn. Og teorien om oppretting av motor er meget god. Båten må jo opp for å få bytta simring. Det er veldig viktig at oppretting skjer på sjøen! Og vil du bytte pakkboks får du si i fra!☺️ Olje kan jo gå den andre veien også. Men det er bedre det enn at vann går inn. Du kan også fylle tyktflytende olje får å minske lekkasjen. Jeg gjorde det til jeg fikk byttet til vannsmurt pakkboks med keramisk tetting. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
cosmic Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Har nevnt det før,hør med vest mekan ang.temp på pakkboks. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Chilli Solbris skrev 1 time siden: Båten må jo opp for å få bytta simring. Har byttet flere simmerringer i sjøen. Det går helt fint så lenge akslingen kan trekkes såpass langt bak at akselflensen kommer av. Noen ganger står roret i veien for det... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Chilli Solbris Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden SveinHa skrev 1 time siden: Har byttet flere simmerringer i sjøen. Det går helt fint så lenge akslingen kan trekkes såpass langt bak at akselflensen kommer av. Noen ganger står roret i veien for det... Tenker du da på den indre simringen? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
bjoris Svart 9 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9 timer siden 1 hour ago, cosmic said: Har nevnt det før,hør med vest mekan ang.temp på pakkboks. Det har du, glemt helt ut, men nå skal jeg ringe dem! Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
SveinHa Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Chilli Solbris skrev Just now: Tenker du da på den indre simringen? Hele pakkboksen. Der blir jo et stort hull ut mot Atlanterhavet når en holder på men trykket er lavt og det tettes 99% med noen filler og strips e.l. En normal lensepumpe tar lett unna det vannet... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.