Jump to content

Mulig hentetur - Harstad-Stord

bjoris

Recommended Posts

Dersom salg av båt går i orden til helgen og båten jeg ser på i Harstad ikke blir solgt i mellomtiden vurderer jeg å ta fri en uke fra jobb og gå båten hjem til Stord. Jeg har seilt Stord-Senja i 2018 og har siden drømt om samme tur med motorbåt så denne sjansen kan jeg nesten ikke gå glipp av selv om det blir en høsttur med større fare for dårlig vær selvsagt. Samtidig bør det ikke gå mer enn en uke, men 2 kan nok gå om jeg får jobbet innimellom, men jeg tenker at med godt vær og noen lange økter inni mellom kan det bli en opplevelse uansett om vi tar det på en uke.

Litt skeptisk til en så lang tur med helt ny båt for meg, men den har fått ny service og fremstår 100% så det går nok bra om en følger med underveis. Noe er det jo alltid.

Siden avtalen ikke er på plass avventer jeg litt me info om selve båten, men tips og råd for turen og evt om noen har gode havnetips om det ender med at vi må legge båten igjen så er det også veldig interessant. 

Skippo - Harstad-Stord.jpg

Sjøvegen - Harstad-Stord - distanser og forbruk_kostnad.jpg

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

22 hours ago, Blouberg said:

Voksen tur dette! Håper det løser seg med kjøp. Blir spennende å følge denne (:

Tenker du å få med "mannskap" på hele eller deler av turen?

Ja, det er langt med ny båt. Det blir nok litt av og på med mannskap, men ser ikke noe utfordring i det. Er veldig vant med å gå alene med båt så det går fint. Litt egentid er jo heller ikke å forakte:)

Vi får se hva som skjer i helgen nå først

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Det kommer til å bli en artig tur.

Som @Ask sier, så er det mange flotte steder man ikke rekker innom, men slik er det.

Ut fra Harstad og sydover må man velge om man tar indre lei via Tjeldsund og Ramsund eller ut forbi Lødingen eller ytre forbi Sortland så man kan får med seg Trollfjorden og første biten av Lofoten til feks Henningsvær før man krysser over mot Bodø

Jeg var i Harstad og hentet en båt tidligere i år. Hadde maksvær så det gikk alt for fort ned til Bergen. 2,5 dager mener jeg.

En annen ting man må tenke på er været og tiden på året som kommer. Dagene blir kortere og lavtrykkene tettere. 

I fjor høst hadde jeg en tur fra Bodø og ned til vestlandet hvor jeg i løpet av 1,5 med ikke fant en eneste mulighet jeg anså som innafor. Dette var i oktober/ november, så ikke kast bort tiden om det blir handel.

I begynnelsen av September skal jeg fra Oslo og oppover til Nesna med en Sargo. Kanskje vi møtes på veien :flagg_bp:

Mvh. SAP

4 hours ago, Ask said:

Med så kort tid kjem du til å køyra forbi mange fine stadar.

Det blir sånn, men alternativet er fraktebåt og det blir like dyrt så jeg tenker at det til tross for at det blir lange dager blir en fin tur. Synd dette ikke kom opp før ferien, da hadde det jo være en drømmeferie, men, men...

Bare husk på at høsten kommer MYE tidligere i NordNorge. Som utfløtta Nordlænding (Narvik) / innvandrer på Vestlandet (Etne), kan jeg LOVE deg det er stor forskjell!

Fra september til mai skal du tenke deg godt om, for det skifter fort. Det var ikke uten grunn at vi stort sett hadde kjølen tørrlagt utvendig før 1. oktober hvert år. Og det var innerst i Ofotfjorden. Det var rett og slett ikke lengre vær til å være på sjøen og ha det noenlunde hyggelig. Mye sørvest kuling og regn.

Men når det er sagt - jeg gikk en fantastisk fjelltur i 24 grader på høyfjellet midt i oktober, for noen år siden.

14 dager etterpå lå det en halvmeter snø der...

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

fdfd

22 hours ago, sap_2000 said:

Det kommer til å bli en artig tur.

Som @Ask sier, så er det mange flotte steder man ikke rekker innom, men slik er det.

Ut fra Harstad og sydover må man velge om man tar indre lei via Tjeldsund og Ramsund eller ut forbi Lødingen eller ytre forbi Sortland så man kan får med seg Trollfjorden og første biten av Lofoten til feks Henningsvær før man krysser over mot Bodø

Jeg var i Harstad og hentet en båt tidligere i år. Hadde maksvær så det gikk alt for fort ned til Bergen. 2,5 dager mener jeg.

En annen ting man må tenke på er været og tiden på året som kommer. Dagene blir kortere og lavtrykkene tettere. 

I fjor høst hadde jeg en tur fra Bodø og ned til vestlandet hvor jeg i løpet av 1,5 med ikke fant en eneste mulighet jeg anså som innafor. Dette var i oktober/ november, så ikke kast bort tiden om det blir handel.

I begynnelsen av September skal jeg fra Oslo og oppover til Nesna med en Sargo. Kanskje vi møtes på veien :flagg_bp:

Spennende, vi har hytte ved Tjelsundet så tror jeg går dit fredag 29.8, så er det ett par ting jeg vurdere å gjøre før en så lang tur. Jeg har utstyr til å rense tankene og det er ikke gjort, det kom også frem at selger ikke vet når impeller og reimer ble byttet sist så den må byttes så håper å få det gjort fredag eller lørdag morgen. Pr nå er det meldt ekstremt fint vær med 18 grader og 2 ms ved Steigen så det ser veldig lovende ut. Jeg har også snakket med frakteselskap som går opp til Sandnessjøen og sørover som tar 25.000 så om det skulle bli bare drittvær nedover så er det en god nødløsning, men håper jo å få tatt hele turen.

Kanskje vi møtes da ja, som sagt håper jeg at jeg får startet 30.8 og at jeg er hjemme på Stord helgen 6.-7. sept. Jeg har jo vært å sett på Sargo 28 også, men det blir fryktlig dyrt ifht plassen ombord, vi er jo også veldig glad i ett stort akterdekk med kalesje, både til fisking og tur så det blir jo et helt annet konsept med Sargo, men også en helt annen kapasitet med forflytning raskt i vind og bølger

Vi får bare se hva morgendagen bringer ifht salg, det er vi helt nødt til å ha ordnet først.

bjoris skrev for 1 time siden:

Jeg har utstyr til å rense tankene og det er ikke gjort, det kom også frem at selger ikke vet når impeller og reimer ble byttet sist så den må byttes så håper å få det gjort fredag eller lørdag morgen.

Du får fort en føling på dieseltanken utifra hva du ser når du kommer til hytta. De andre tingene er bare å få byttet :ja:

bjoris skrev for 1 time siden:

Kanskje vi møtes da ja, som sagt håper jeg at jeg får startet 30.8 og at jeg er hjemme på Stord helgen 6.-7. sept.

Hadde vært hyggelig det. Jeg planlegger å dra Mandag 1/9 hvis været ser ok ut til og med Møre de 3 kommende dagene etter avgang.

bjoris skrev for 2 timer siden:

Jeg har også snakket med frakteselskap som går opp til Sandnessjøen og sørover som tar 25.000 så om det skulle bli bare drittvær nedover så er det en god nødløsning, men håper jo å få tatt hele turen.

Godt med litt backup planer. Legge den igjen et sted og gjenoppta turen er kanskje aktuelt jo mindre som gjenstår? Kommer man seg forbi Folda og ned til Hitra ish, er turen hjem ikke så lang om man finner et vindu som holder til Stadt.

bjoris skrev for 2 timer siden:

Jeg har jo vært å sett på Sargo 28 også, men det blir fryktlig dyrt ifht plassen ombord, vi er jo også veldig glad i ett stort akterdekk med kalesje, både til fisking og tur

Ja, S28 har ikke mye boltreplass, men mer plass enn mange tror under dekk. Men problemet blir hvor d 4 det er sengeplasser til skal gjøre av seg dag ut og dag inn på en ferie. Da blir salongen fort litt liten.

Som kjørebåt og turbåt for 2 finker den bra.

Var noen som var Bergen - Nordkapp t/r med en S28 i sommer. 2 personer på tur.

Spent på hva du skal handle :rekker_tunge:

Håper alt flakser seg 

Mvh. SAP

Jeg frakta min fra Tromsø til Hitra med Oddrun With. Ulvans rederi. meget bra opplegg, men det er jo båt uten kjøl. de har hydrauliske justerbare krybber.  meget prisgunstig i forhold til bil eller seile selv.

Tjelsund og Ramsund kan jeg seile i blinde! har gått der veldig mange ganger med MTB! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

2 hours ago, -morten- said:

Jeg frakta min fra Tromsø til Hitra med Oddrun With. Ulvans rederi. meget bra opplegg, men det er jo båt uten kjøl. de har hydrauliske justerbare krybber.  meget prisgunstig i forhold til bil eller seile selv.

Tjelsund og Ramsund kan jeg seile i blinde! har gått der veldig mange ganger med MTB! 

Ulvans rederi skulle ha 40.000 og jeg må uansett til Harstad for å levere båten da selger ikke er der så da kom jeg frem til at det blir ikke noe dyrere å ta den selv, uansett er det ikke penger som driver meg, det blir ikke noe særlig billigere heller, men i fint vær er det en flott tur. Det må tas løpende vurderinger om det blir båt eller på egen kjøl. Det å dele det opp er også en mulighet, men det blir mye reising frem og tilbake det også.

Kan jeg spørre hvor mye du betalt og hvilken størrelse det var på båt? Det er ikke seilbåt her heller

3 hours ago, sap_2000 said:

Du får fort en føling på dieseltanken utifra hva du ser når du kommer til hytta. De andre tingene er bare å få byttet :ja:

Hadde vært hyggelig det. Jeg planlegger å dra Mandag 1/9 hvis været ser ok ut til og med Møre de 3 kommende dagene etter avgang.

Godt med litt backup planer. Legge den igjen et sted og gjenoppta turen er kanskje aktuelt jo mindre som gjenstår? Kommer man seg forbi Folda og ned til Hitra ish, er turen hjem ikke så lang om man finner et vindu som holder til Stadt.

Ja, S28 har ikke mye boltreplass, men mer plass enn mange tror under dekk. Men problemet blir hvor d 4 det er sengeplasser til skal gjøre av seg dag ut og dag inn på en ferie. Da blir salongen fort litt liten.

Som kjørebåt og turbåt for 2 finker den bra.

Var noen som var Bergen - Nordkapp t/r med en S28 i sommer. 2 personer på tur.

Spent på hva du skal handle :rekker_tunge:

Håper alt flakser seg 

Har signert kontrakt nå så tror det skal mye til før det ikke blir handel nå. Enig med deg and Sargo 28, utrolig flott båt, men vi syns 870en blir liten og da er jo ikke løsningen å gå for en Sargo 28, men jeg skulle jo gjerne hatt farten og sjødyktigheten.

5 hours ago, bjoris said:

Ulvans rederi skulle ha 40.000 og jeg må uansett til Harstad for å levere båten da selger ikke er der så da kom jeg frem til at det blir ikke noe dyrere å ta den selv, uansett er det ikke penger som driver meg, det blir ikke noe særlig billigere heller, men i fint vær er det en flott tur. Det må tas løpende vurderinger om det blir båt eller på egen kjøl. Det å dele det opp er også en mulighet, men det blir mye reising frem og tilbake det også.

Kan jeg spørre hvor mye du betalt og hvilken størrelse det var på båt? Det er ikke seilbåt her heller

18500 fra Tromsø til Hitra. 25fot styrhusbåt. priser har sikkert økt nå. Lasting og lossing til sjø.

min båt er for lett og liten til å gå en sånn strekning selv om jeg har gått der mange ganger med større båt. og drivstoff med 300hk bensin blir litt større regnestykke, men kunne jo dratt på til over 30 knop om det var stille sjø.  Desverre ikke ofte det er det i Troms Nordland og Trøndelag!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

13 hours ago, -morten- said:

18500 fra Tromsø til Hitra. 25fot styrhusbåt. priser har sikkert økt nå. Lasting og lossing til sjø.

min båt er for lett og liten til å gå en sånn strekning selv om jeg har gått der mange ganger med større båt. og drivstoff med 300hk bensin blir litt større regnestykke, men kunne jo dratt på til over 30 knop om det var stille sjø.  Desverre ikke ofte det er det i Troms Nordland og Trøndelag!

Ja, det har nok skjedd mye med priser, det er jo også en vesentlig større båt så ja. Men, det betyr ikke så mye, det blir frakt om transport sjøveien blir for krevende. Kommer jeg meg ned til Sandnessjøen så fikk jeg 25.000 med mva fra NSK Shipping, det var ok syns jeg. 

Jeg sitter å ser litt på hvor jeg kan fylle diesel nedover. Jeg bruker Skippo som verktøy til å planlegge ruten, men den virker svært mangefull ifht hvor du kan fylle diesel. Jeg bruker også "DrivstoffAppen". Der kommer mange flere stasjoner opp. Noen som har gode tips her? Det er også store prisforskjeller og med planlagt forbruk på ca 1800 liter så er pris ett poeng:)

Tips mottas

navid skrev for 7 timer siden:

Jeg bruker https://www.bunkeroil.no 

Med kort har det hendt jeg har fått rabatt på bortimot en kr/l 😊

Har også dette kortet, men ingen stasjoner her i mitt område. Men tenker på en tur nordover neste år, og kortet er da mer aktuelt. Avtales pris pr stasjon, dvs "tilfeldig" hva prisen er i øyeblikket? Eller kan du sjekke flere stasjoner å planlegge?

Mh Arejane

Etter det jeg har forstått ved bruk av kortet, så beregner Bunkeroil en gjennomsnittspris for den aktuelle mnd'en du fyller. Så trekker de fra rabatten fra den gjennomsnittsprisen. De gangene jeg har sammenlignet dagens pris på pumpa når jeg fyller og literpris på fakturaen, har literprisen på fakturaen vært nesten en krone rimeligere. Så det virker som det er en gunstig ordning.
Vanskelig å planlegge og beregne på forhånd. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...