Jump to content

Långedrag 45 seilbåt i stål, priset for høyt?

båt og møbel

Recommended Posts

Jeg vet ikke noe om Modig, bortsett fra at han konstruerte og fikk bygget bra båter. Det var tre samtidige byggere/merker: Ansö, Modig (Långedrag) og Motiva. Ansö 39/42 er norsk konstruksjon, stort sett bygget i Sverige. Långedrag for en stor del bygget i Polen og Motiva er dansk. 

Jeg vet om to Ansö 42 stålbåter ikke bygget av Henningssom Mek Verkstad i Halstadhammer (Stockholms-trakten). Hulda er en av disse to.

Riggen til Ansö og Långedrag er for en (stor) del levert av Skarven AB som var et one man show med verksted i Karlstad. 

Takker for oversikten. 

Eg har jo en del kjennskap til seilbåter i tre og noe i plast fram til 90-tallet. Seilstålbåter er forholdsvis nytt for meg, men har bytta ein del hudplater på større stålfartøy . Både sveiste plater og klinkbyde verna fartøy.  Har vist ett svennebrev i smedfaget liggande i ei hylle i kjellaren. 

J-Å skrev for 6 timer siden:

…….. Det kan også være gunstig med lensetakler i samme høyde som indre forstag. 

hvis kutterstaget sitter lenger ned enn 6% av mastelengden fra mastetoppen, så bør man ha lensetakler.

når jeg rigget om Gunga Din, så la jeg meg under dette verdi, da kan jeg rulle ut kryssfocken uten noe annet å tenke på

S/Y Gunga Din

Jo det kan kanskje stemme at det er aktuelt på disse båtene pga deplasementet muligens. Men det er vel mangen båter i denne størrelsen i dag som også seiler rundt uten lensetakler og kutterstag? Har en kjenning her med en 44 foter , og en mast på 22 meter. Uten lensetakler. Ingen mastebrudd eller stag som har røket ombord på hans båt. Hva tenker dere om det ?   

6% som jeg refererte til, kommer fra anbefalninger fra Selden......ligger du under 6% av fortriangeln skall det vare om man er korrekt, så tåler masteprofilen disse påkjenninger uten lensetakler !

vad Skarven gjør eller gjorde har jeg ikke pejling på...har mer tro på Selden eller John Mast !

på denne aktuelle båten misstenker jeg (men jeg kan selvfølglig ha feil)  att båtbyggeren kjøpt ett mastrør

av Skarven og bygget riggen selv..........ettersom det står i annonsen og man ser på bildene att det er Norseterminaler og ikke pressede terminaler.

Nå sitter jeg i salongen,og har 30gr inne, litt varmt, men imorgen kl 8 er det sjøsettning, sen seiler vi opp til Chalkis....der vi har en kompisbåt som venter !

S/Y Gunga Din

båt og møbel skrev 50 minutter siden:

Men det er vel mangen båter i denne størrelsen i dag som også seiler rundt uten lensetakler og kutterstag?

Jada det er massevis av båter som seiler med kutterstag og uten lensetakler !

kan man bygge riggen så att man slipper lensetakler så er det ju ett plus.

vad om kan vare ett problem, om man holder seg innom disse 6%.........er

att spalten mellom genuan og kryssfokken blir relativt liten, så du får problem å seile bidevind med doble forseil ! men det er inge problem å seile butterfly på en lens !

fordelen å andre siden, er att du ikke trenger dobble skinner på dekk, du kan ha doble vogner på en skinne.  

S/Y Gunga Din

Det kan godt hente at eiere selv har gjort deler av riggen selv for å spare noen kroner. Det kan jo de Norseterminaler antyde. 

Det kan fort bli kostbart om jeg må til å bygge om denne riggen for å får den sterk nok og optimal. 

Det er en Långedrag 501 som jeg også skal se på . Det er i mitt tilfelle max størrelse jeg vurderer som en båt for oss. 42-45 fot er nok mer ideel. 

Lensetakler har mange fordeler. De gjør at en kan få god strekk i forstaget (indre på denne riggen). Jeg har en brøkdelsrigg med rette salingshorn (det finnes to typer salingshorn, rette salingshorn og feile salingshorn 🙂). Da er lensetakler helt nødvendig. For meg er det uproblematisk, jeg har seilt med lensetakler i 25 år. I et slag tar jeg bare fokken først, og så lensetaklene. Med lensetakler i Dyneema skades ikke storseilet i et slag, og heller ikke i en jibb. Det er faktisk en fordel, demper jibben, og hindrer at folk feies overbord.

For å unngå lensetakler på brøkdelsrigger, og mastheadrigger med mer enn ett sett salingshorn, er det vanlig med bakoversvepte salingshorn. Da presser salingshornene masten framover, mens mellomvantene holder igjen. Ulempen er en mindre trimbar rigg, og salingshorn som går  inn i storseilet på lens.

Slik er det ikke. Norseman er kostbare greier og topp kvalitet. Skarven leverte Norseman Gibb til Hulda. Så det er ingen indikasjon på inkompetent selvmekking. Men er båten utstyrt med vanlig 10 mm 19 wire og 5/8 strekkfisker, så er det litt i underkant. Dette er tross alt en båt som vil ha depl. 20 tonn ++ ferdig innredet med fulle tanker.

Jeg ser lensestakler som en styrke, ikke en svakhet. Hulda er tredje båten med lensestakler.

båt og møbel skrev for 9 timer siden:

Det kan godt hente at eiere selv har gjort deler av riggen selv for å spare noen kroner. Det kan jo de Norseterminaler antyde. 

Det kan fort bli kostbart om jeg må til å bygge om denne riggen for å får den sterk nok og optimal. 

ikke sikkert du trenger å gjøre noe med riggen……untatt om du vill ha en ekstra rulle til kuttern !

J-Å skrev for 9 timer siden:

Lensetakler har mange fordeler.

Absolutt…..

men det spørs helt på hvilken rigg du har, i mitt fall sitter kutterstaget mindre en metern under forstaget, så der er det ingen hensikt med lensetakler.

sitter kutterstaget vid øvre salings horn, så tror jeg ikke du kan regne hjem lasten med mindre du har lensetakler.

Ett alternativ er att forsterke mastetoppen med diamantstag(fiolstag på svensk) ikke så vanligt på aluminium-master

men ganske vanlig på tremaster.

På min lilla overriggede trebåt, har jeg både diamant og lensetakler

Hulda skrev for 9 timer siden:

Slik er det ikke. Norseman er kostbare greier og topp kvalitet. Skarven leverte Norseman Gibb til Hulda. Så det er ingen indikasjon på inkompetent selvmekking. Men er båten utstyrt med vanlig 10 mm 19 wire og 5/8 strekkfisker, så er det litt i underkant. Dette er tross alt en båt som vil ha depl. 20 tonn ++ ferdig innredet med fulle tanker.

Jeg ser lensestakler som en styrke, ikke en svakhet. Hulda er tredje båten med lensestakler.

Hvorfor skulle han vare inkompetent ?

Om han har bygget riggen selv, trenger ju ikke å betyde att den er svakare?

Norseman er dyrt og tidskrevende, det er vel derfor riggere presser sine terminaler mest !

S/Y Gunga Din

Mulig eg formulerete meg litt uklart. Eg mente ikkje at Norsemann er dårlig eller at selvmekk betyr dårligere kvalitet. Tvert imot som du sier. Norsemann er kvalitet. Han som bygde båten og har eide denne hele livet , var seiler og viste en del om rigging. Tenkte kanskje han hadde kjøpt vaier og teminaler og skrudd de på selv. Men siden du nevner at Skarven har levert Norseman til din båt og, så er det jo større sannsynlighet samme ble gjort på denne. 

Eg har sendt noen meldinger med Skarven , han svarte med det samme og skulle sjekke i bøkene sine hva han hadde levert til denne båten. 

Eg håper det er 12 eller 16 mm vant/stag på denne. Det kommer jeg til å sjekke nå jeg er ombord. 

Eg har bare hatt to båter med lensetakler. Den siste var  en Jac Iversen spissgatter fra 1937. Det var nødvendig på den riggen.  

Gunga Din skrev 1 time siden:

Hvorfor skulle han vare inkompetent ?

Om han har bygget riggen selv, trenger ju ikke å betyde att den er svakare?

Norseman er dyrt og tidskrevende, det er vel derfor riggere presser sine terminaler mest !

Jeg svarte TS, ikke deg. Både du og jeg vet at Norseman er riggprodukter fra øverste hylle. Nå skal jeg korte mellom- og sidevanter på Hulda med produkter fra Sta Lok, en annen top leverandør. Personlig ville jeg kunne bygge min egen rigg. For jeg har bygget rigg før.

båt og møbel skrev for 5 timer siden:

Eg har bare hatt to båter med lensetakler. Den siste var  en Jac Iversen spissgatter fra 1937. Det var nødvendig på den riggen.  

det er ganske interessant med gamle trebåter, hur flinke konstruktørene var med de material de hadde til råds.

På konstruksjons tegninga til min K6a står det att alt virke skall vare kvistfritt og prima :smiler:

masten er uvanlig slank og med stag og diamant, lensetakler som skall stive opp den !

i tillegg har masten en ´bandy-kølle’……….for å få ett større storseil….

hun er konstruert 1943….  (Lånt bilde, min er fortsatt under restaurering)

(om noen lurer på klasse-merket i seilet, så symboliserer det de to fyrene på Nord-Koster) 

IMG_1582.jpeg.fa3654721509505e7d561e3aa23ce738.jpeg

Hulda skrev for 5 timer siden:

…..Nå skal jeg korte mellom- og sidevanter på Hulda med produkter fra Sta Lok, en annen top leverandør. Personlig ville jeg kunne bygge min egen rigg. For jeg har bygget rigg før.

brukte Sta-lok, da jeg rigget om GD…..pressede terminaler gikk ikke gjennom røren til kutterstagsprofilen

så det fikk bli en presset og en Sta-lok gjort i havna !

jeg har faktisk med ett reserve-stag, 8mm presset i en ende + løs Sta-lok….ligger lagret under dørken i salongen,

troligvis helt unødig….

S/Y Gunga Din

Jasså, det var du som kjøpte henne !

sist jeg såg Lasse Maja var på Isegran, Fredrikstad for 4/5 år siden, da var hun sjangsert…..det var antiskli-tape på dekk bl.a. (har litt bilder på henne, men de ligger hjemme!, nå er vi nede i Hellas å seiler)

første gangen jeg såg henne var på Gøteborgs messen, kan ha vart 20 år siden. Da var hun nyrestaurert !

jeg kjenner han som gjorde det !…..mener alle bord over vannlinjen blev skiftet…hun var som en møbel !

Lasse-Maja er den flotteste, tror jeg……..

Solvind heter min nr 52…..også eik på eik ! (Men i langt dårligere skikk)

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...