Jump to content

Bytte baugpropell fra QL BP800 24v til Sleipner SE100 12v, noen fallgruver?

Førstefender

Recommended Posts

Som tittel sier så ønsker jeg å foreta dette bytte fra QL til Sleipner.

QL mangler nå en propell og en aksling, og hva annet som må ha falt av, dessverre er det ikke mulig å få deler til disse lenger, så må bytte hele enheten.

Har fått tilbud om en SE100 12v, ellers i båten er det 24V, tenkte montere et passende batteri framme ved thruster og en omformer som lader for dette batteriet, denne feks: 

https://www.sparelys.no/victron-orion-24-12-70-840watt?gad_source=1&gad_campaignid=17418804193&gbraid=0AAAAADBZj4MLPmgf_5KUH7q1pN2XCUskZ&gclid=EAIaIQobChMIro_No9mYjwMVWUCRBR0_PCP7EAQYByABEgJtNPD_BwE

Noen som ser noen problemer med et slikt oppsett?

Må ta en tlf til Sleipner, men har skjønt det slik at signaler kabler kan være både 12/24volt.

Hullet i tunellen for gear er nå 33mm og SE100 skal ha 32mm, satser på at dette er innenfor toleranse krava, usikkert om boltehull stemmer overnes, så blir kanskje støping uansett.

Dersom eksisterende kabling fra batteri til truster er tilstrekkelig til å drifte ny truster ville jeg fortsatt med 24V. Overgang til 12V kompliserer det hele, og ekstra batteri og 24-12V lader koster jo også noe. 

Det er mine tanker rundt dette. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 1 time siden:

Dersom eksisterende kabling fra batteri til truster er tilstrekkelig til å drifte ny truster ville jeg fortsatt med 24V. Overgang til 12V kompliserer det hele, og ekstra batteri og 24-12V lader koster jo også noe. 

Det er mine tanker rundt dette. 

Ja det kompliserer det noe, men så var det pris da, ikke så mange år siden jeg kjøpte en ny SE100  og betalte 26 000kr. Nå koster den 36000.. Med Batteri og omformer kommer den jeg har på hånden nå under 20 000kr, svært lite brukt.

sidepropell.jpg.901f56be9b2205c932cf4cf6ee9b4380.jpgHar utført dette, skiftet fra BP800 til SE100. BP800 har gjennomgang Ø33 og SE100 har gjennomgang Ø32, du kan ikke bruke Ø32 på hullet Ø33, dette blir ikke tett. Jeg skiftet kun propell hus og beholdt motor fra BP800 24V, måtte da bruke fundamentet til SE100 og sette motor opp på dette ( den gamle BP800 var liggende nedover bak med reimdrift ). det ble så maskinert adapter mellom akslingene på motor og propell hus. Dette ble meget bra, men det var en del tilpassning og ombygging. Tunnel er Ø185mm.

Må legge til at jeg også maskinerte adapter mellom fundament og motor, dette for at motor skulle passe med diameter på styrekant og bolter. Det var også nødvendig for å få distanse nok til adapteret på drivlinjen. Det som var viktig her var å beholde senterlinjen slik at du ikke fikk kast på akslingen mellom motor og gir.

Førstefender skrev for 2 timer siden:

jeg kan få en rimelig SE100 12v, derfor lurer jeg på om dette er en grei måte å gjøre dette på

Ser helt klart poenget med å spare noen kroner på dette, det utstyret har blitt dyrt. Rent bortsett fra det så er jo 24V en stor fordel på slike strømkrevende applikasjoner. Disse trusterne spiser neste så mye strøm de får, så rent praktisk sett er spenningsfall et evinnelig problem som man nesten ikke kommer utenom. Med 24V halveres problemet. Tilpassing i tunell har jeg dessverre ingen tips på. 

Hadde 12v SE100 i min forrige båt. Hadde da 2x 115ah batteri montert ved thruster(Litt overkill, men ble brukt til noe forbruk også). Tenkte nå å ha feks 2x 75ah startbatteri, med rundt 800-850cca, noe som bør være tilstrekkelig. SE100 bør ha 1400cca som minimum i følge Sleipner.

Det er nok svært få som har målt spenningen direkte på motor under drift. Med 750A i strømtrekk blir det et problem med spenningsfall nesten uansett hvordan man vrir og vender på det. Ved å få opp spenningen på motoren under drift øker skyvekraften mye. Det neste da er plassering og utforming av tunell. På min SE80 IP er det faste ledninger som går til motoren gjennom pg nipler, tipper disse er på 70mm2, men burde vært 95. Jeg får ikke byttet dem til noe tykkere uten å dele dekselet, bore opp, og sette inn større nipler og tykkere ledninger. Jeg la også opp 95mm2 fram til truster fra motorrommet etter konkret råd fra Sleipner. I mine øyne bommer Sleipner når de anbefaler størrelse på batterier og tverrsnitt på ledninger. Man klarer ikke opprettholde spenningen på motoren ved å følge deres råd. 

Ankriel skrev 38 minutter siden:

Har utført dette, skiftet fra BP800 til SE100. BP800 har gjennomgang Ø33 og SE100 har gjennomgang Ø32, du kan ikke bruke Ø32 på hullet Ø33, dette blir ikke tett. Jeg skiftet kun propell hus og beholdt motor fra BP800 24V, måtte da bruke fundamentet til SE100 og sette motor opp på dette ( den gamle BP800 var liggende nedover bak med reimdrift ). det ble så maskinert adapter mellom akslingene på motor og propell hus. Dette ble meget bra, men det var en del tilpassning og ombygging. Tunnel er Ø185mm.

Intressant, men har ikke tilgang til maskineringsutstyr dessverre.

Komodo skrev 12 minutter siden:

Det er nok svært få som har målt spenningen direkte på motor under drift. Med 750A i strømtrekk blir det et problem med spenningsfall nesten uansett hvordan man vrir og vender på det. Ved å få opp spenningen på motoren under drift øker skyvekraften mye. Det neste da er plassering og utforming av tunell. På min SE80 IP er det faste ledninger som går til motoren gjennom pg nipler, tipper disse er på 70mm2, men burde vært 95. Jeg får ikke byttet dem til noe tykkere uten å dele dekselet, bore opp, og sette inn større nipler og tykkere ledninger. Jeg la også opp 95mm2 fram til truster fra motorrommet etter konkret råd fra Sleipner. I mine øyne bommer Sleipner når de anbefaler størrelse på batterier og tverrsnitt på ledninger. Man klarer ikke opprettholde spenningen på motoren ved å følge deres råd. 

Vet ikke hva skyekraften til QL800 er, men hvis tallet tilsier 80kg skyvekraft, så kunne kanskje en SE80 fungert. 

Har nær perfekt plassering av tunell og utforming er gjort forbilledlig fra fabrikk. 

QL800 har iallefall gitt godt skyv.

Skal du skifte ut motor, fundament og propell hus så kan du bruke tunnellen slik den er uten noe støpearbeid. Du tar vekk det gamle fundamentet og filer litt større hull ( det er ikke samme distanse mellom hullene på BP og sleipner ). Da kan du sette det nye fundamentet rett på eksisterende tunnel og Ø33 hullet vil bare være gjennom plasten i tunnellen, du vil da ha Ø32 på det nye fundamentet, dette vil passe fint.

Ankriel skrev 24 minutter siden:

Skal du skifte ut motor, fundament og propell hus så kan du bruke tunnellen slik den er uten noe støpearbeid. Du tar vekk det gamle fundamentet og filer litt større hull ( det er ikke samme distanse mellom hullene på BP og sleipner ). Da kan du sette det nye fundamentet rett på eksisterende tunnel og Ø33 hullet vil bare være gjennom plasten i tunnellen, du vil da ha Ø32 på det nye fundamentet, dette vil passe fint.

Måtte støpe i tunell på det forrige båten, da jeg monterte SE100, betalte proff aktør 2-3000kr for dette, så ser ikke støpe jobben som noe problematisk.

Førstefender skrev On 20.8.2025 at 11.28:

Som tittel sier så ønsker jeg å foreta dette bytte fra QL til Sleipner.

QL mangler nå en propell og en aksling, og hva annet som må ha falt av, dessverre er det ikke mulig å få deler til disse lenger, så må bytte hele enheten.

Du har ikke vurdert å bare bytte til Sleipner gearhus? Blir jo veldig mye billigere. 

Førstefender skrev for 3 timer siden:

Vet ikke hva skyekraften til QL800 er, men hvis tallet tilsier 80kg skyvekraft, så kunne kanskje en SE80 fungert. 

Har nær perfekt plassering av tunell og utforming er gjort forbilledlig fra fabrikk. 

QL800 har iallefall gitt godt skyv.

Kjenner ikke til QL. Men ang SE80 / 100 så er det minst like viktig å ha en god strømforsyning som å gå opp i størrelse. Ville heller hatt en frisk SE80 enn en slapp SE100. 

Komodo skrev for 2 timer siden:

Du har ikke vurdert å bare bytte til Sleipner gearhus? Blir jo veldig mye billigere. 

Kjenner ikke til QL. Men ang SE80 / 100 så er det minst like viktig å ha en god strømforsyning som å gå opp i størrelse. Ville heller hatt en frisk SE80 enn en slapp SE100. 

@Ankriel Beskriver litt lenger opp at det ikke akkurat er helt rett frem å bare bytte gearhus.

Strømforsyning er svært viktig ja, derfor jeg lurer på om en 70amp lader med 24/12volt konverter, koblet til tilstrekkelig store batterier, montert foran ved thruster, er en fullgod løsning.

Jeg er forbredt på at eksisterende hull i tunell må støpes igjen, selv om selve hullet har svært lik dimensjon som gear til SE80/100 krever, så tror neppe at boltehull også stemmer overens.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...