wilma Startet Torsdag 08:57 Link til dette innlegget Startet Torsdag 08:57 Har siden vi fikk større båt (bobåt) har vi alltid vinterlagret med fulle dieseltanker med tanke på kondens osv. Nå har vi byttet til litt større båt, og forstår på de som løfter båten at det kan bli litt utfordene i forhold til vekt og avstander på løftet. Båten vi har nå har 2 x 500 liter dieseltanker. Om denne lagres med et minimum på tankene kan det vel fort hjelpe med kanskje 800 kg mindre? Om dette er utslagsgivende for kranbilen, hva tenker dere om kondensproblemer/vann i tankene? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Torsdag 09:03 Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:03 Kondensproblemer er oppskrytt. De som hevder å ha dette har mest sannsynlig lekkasje via lufting eller tanklokk. Det som kommer via luft er forsvinnende lite, selv med tom tank. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grand Banks jr Svart Torsdag 09:07 Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:07 Jepp, det har lærde hoder regnet på flere ganger, og mengden kodens er svært liten. Jeg har lagret med fulle og nesten tomme tanker. Aldri hatt problemer med vann i diesel som skyldes det. Har hatt lekk tankpåfylling, og det er jo noe helt annet. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
nie Svart Torsdag 09:08 Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:08 Jeg var veldig opptatt av dette de første årene jeg eide båten og sørget for å ikke kjøre tanken for langt ned om vinteren. (Båten ligger på sjøen). Etterhvert har jeg senket skuldrene i forhold til dette og har aldri hatt problemer med kondens i dieselen. Nå ligger jeg på sjøen hele året og har jo da en mer jevn temperatur i bunn av båten og dermed dieseltankene. En båt som ligger på land vil oppleve mye større temperatursvingninger og kan kanskje tenkes å være mer utsatt for kondens ? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Torsdag 09:37 Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:37 Kondens er overtro. Men noen tror både på gud og djevelen, og det får de bare fortsette med. Beregninger og praksis viser at kondens er oppskrytt. Jeg har aldri hatt full tank siden jeg fikk min første båt med motor tilbake på 70-tallet. Og jeg har aldri lagret verken bil eller båt med fulle tanker. Det har ikke skjedd. Og jeg har til dags dato ikke har problemer med vann på tankene. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart Torsdag 10:02 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:02 Jeg observerer at det kondenserer og ligger vann perler på utsiden av tanken i min båt under dekk. Det var veldig synlig også. Det er jo trolig fuktig der samt at temperatur endrer seg gjennom døgnet slik at en på enkelte tidspunkt treffer duggpunkt. Vil dette ikke kunne skje på innsiden av tank også når man ikke har diesel/bensin i tanken? Antar at det digger på tanken siden den endrer temperatur saktere enn luften under dekk? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart Torsdag 10:05 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:05 Mboat skrev 2 minutter siden: Jeg observerer at det kondenserer og ligger vann perler på utsiden av tanken i min båt under dekk. Da har du sikket også observert at luften tar opp dene fuktigheten igjen når den blir litt varmere. Det fylles ikke opp i kjølen på båten av kondensvann. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hulda Svart Torsdag 10:07 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:07 Det er fuktighet- temperaturavhengig. Jeg regner med at dugget forsvinner? Om du ikke har el-bil, får du periodisk stopp grunnet vann i tanken? Sånn minst en gang i måneden? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Torsdag 10:08 Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:08 Sitat Jeg observerer at det kondenserer og ligger vann perler på utsiden av tanken i min båt under dekk. Og hva om de "vannperlene" var på innsiden? Det skal veeeldig mange slike "perler" til før det bli noen milliliter, desiliter, liter. . . Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
wilma Svart Torsdag 10:46 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:46 Takk alle sammen for svar. Da blir det en prat med kranbilsjåføren, og om nødvendig tomme tanker før vinterlagring 👍 Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart Torsdag 11:06 Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:06 Hadde jeg skulle løftet båten, hadde jeg skygget langt unna en med en kran med løfteevne på grensen av båtens vekt! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Mboat Svart Torsdag 15:06 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:06 Hulda skrev for 5 timer siden: Det er fuktighet- temperaturavhengig. Jeg regner med at dugget forsvinner? Om du ikke har el-bil, får du periodisk stopp grunnet vann i tanken? Sånn minst en gang i måneden? Jeg har til nå fått periodisk stopp på Hondaen, men jeg håper det slutter snart :p Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Torsdag 15:44 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:44 Da får du finne en bensinstasjon som ikke selger vann på pumpene. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart Torsdag 20:23 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:23 Jeg har også hatt ett "avslappet" forhold til dette med kondens i tanken, men jeg har blitt litt "omvendt" Høsten 2022 monterte jeg splitter ny 100 l syrefast septiktank i båten, den ble tørket fullstendig ren/tørr innvendig nettopp for å teste dette med kondens. Når jeg tok opp mannelokket på våren etter, fant jeg ca 1 spiseskje med vann på bunnen. Så noe blir det. Jeg lagrer allikevel båten med tom dieseltank, fordi da kan jeg suge ut det som evt. ligger igjen av vann og urenheter på våren og dermed vite med sikkerhet at det kun er diesel i tanken. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Jens_P Svart Torsdag 20:24 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:24 Fyll tanken om høsten. Skal mye til at drivstoff blir billigere i løpet av vinteren. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Lars H. Svart Torsdag 20:34 Link til dette innlegget Svart Torsdag 20:34 nomen skrev 10 minutter siden: Jeg lagrer allikevel båten med tom dieseltank, fordi da kan jeg suge ut det som evt. ligger igjen av vann og urenheter på våren og dermed vite med sikkerhet at det kun er diesel i tanken. Hvordan får du tanken tom, kjører en tur på fjorden til motoren stoppe? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
-morten- Svart igår klokken 05:30 Link til dette innlegget Svart igår klokken 05:30 Jeg har full bensintank og full dieseltank ombord. Står i innendørs hall med plussgrader hele tiden. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
nomen Svart igår klokken 06:04 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:04 Lars H. skrev for 9 timer siden: Hvordan får du tanken tom, kjører en tur på fjorden til motoren stoppe? Ja😉 Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
El barco de Sol Svart igår klokken 06:18 Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:18 Jeg har gjort slik jeg har blitt fortalt: full tank om vinteren. Tenker på bruk av bilen som får store temperatursvingninger hele vinteren. Minus ute og pluss i oppvarmede garasjeanlegg. Null problem. Og...vannutskiller er det jo i båten og ikke i bilen. Nå lagrer jeg uten å fylle opp tanken. Ligger på land med Saga 315. Ingen varme ombord, men bruker noen Biltema avfuktere på boks. Madrasser,puter og lignende overvintrer ombord. Ingen problemer med fukt i båten. Batterier (5) står i båten hele vinteren, lades noe gjennom lys presenning og solpanel. I de "kalesjebåter" jeg har hatt ble det alltid litt fukt. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart igår klokken 07:17 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:17 Lars H. skrev for 20 timer siden: Hadde jeg skulle løftet båten, hadde jeg skygget langt unna en med en kran med løfteevne på grensen av båtens vekt! Derfor spørsmålet om å vinterlagre med tomme tanker, for eventuelt ha litt og gå på slik at jeg får båten plassert slik jeg ønsker. En forskjell på nærmere et tonn antar jeg gjør litt med kapasiteten på rekkevidden på kranarmen. Kan godt hende jeg får beskjed om at det er null problem med fulle tanker også, men prøver å være litt proaktiv nå som det går mot høst. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart igår klokken 07:52 Link til dette innlegget Svart igår klokken 07:52 Vinterlagre med tomme tanker du. Da er det jo også lett å sjekke til våren om det er kommet litervis med "kondens" i dem. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Komodo Svart igår klokken 09:32 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:32 Hvis du er bekymret for kondens på tanken, så er det slik at den eneste kilden for tilførsel av fuktig luft er tankluftingen. Hvis du blinder den så er det i alle fall ikke noe tema. Den lille luftmengden som er i tanken inneholder ikke nok fuktighet til at det kan bli vann på tanken. Skal det bli vann i målbar mengde må det være tilførsel av fuktig luft ved vareomslag. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart igår klokken 09:40 Link til dette innlegget Svart igår klokken 09:40 Det med tomme tanker er egentlig et spørsmål med flere svar. Om tanken er laget av blikk/jern, ville jeg hatt en skvett drivstoff på den. Noe som vil hindre korrosjon. Om det er 'spritblandet' drivstoff, ville jeg uansett tømt tanken. Hulda har tank av malt jern. Etter 25 år med diesel uten sprit er det ikke rust. Selv der tanken ikke er malt. Og tanken er kun full den ene gangen i året jeg fyller den opp. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden wilma skrev On 21.8.2025 at 10.57: hva tenker dere om kondensproblemer/vann i tankene? Måtte lage manlokk på siden i to dieseltankerde, noen stjall diesel og fylte på |mye graks. Monterte mannlokk og rengjorde tankene, sjekket på våren fant ikke en dråpe kondens (sytrfaste tanker.). Så den myten bør snart legges død, vann på tanken kjøpes eller har utett fyllelokk på dekk. Eneste jeg finner av dugg er er på vinduene enkelte dager, sommer som vinter , ligger på vannet hele året. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.