semmern Startet Torsdag 11:47 Link til dette innlegget Startet Torsdag 11:47 Kommer fra gammel seilbåt og VP MD1b, og ser på daycruisere i 23-25-fots størrelse. Har primært vært på jakt etter dieselmotor, men ser det ligger noen fine båter med moderne V6 bensin med innsprøyting på Finn for tiden. Kan noen her dele erfaringer med nyere bensinmotor fra VP og Mercruiser? Jeg orker ikke forgassermotorer i båt etter altfor mye skruing på gamle bilmotorer. Tanken på saltvann og fukt i tillegg gir meg stressmage. Akkurat nå kikker jeg på en båt med en MC 4.3 MPI. Noen som har erfaringer rundt forbruk og vedlikehold på disse, opp mot for eksempel en VP KAD 32 eller 42? Er ikke noe fartsmonster, så jeg tenker meg fartsområdet 15-25 kts i for eksempel en Windy 23FC eller lignende båt. Er det sjokkerende mye dyrere å operere en moderne bensinmotor sett opp mot en diesel av tilsvarende størrelse? Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart Torsdag 13:34 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:34 Har du vurdert utenbordsmotor? Personlig ville jeg nok valgt utenbordsmotor i denne størrelsen båt. Mest vanlige innvending mot bensin innenbords er vel brann fare, pris på bensin og annenhåndsverdi / omsettelighet. Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Evenb Svart Torsdag 13:54 Link til dette innlegget Svart Torsdag 13:54 Du kan gjøre gode kjøp i denne klassen nå! Ibiza 23 weekender, askeladden voyager/z7, nidelv 690 er eksempler på fine norske kvalitetsbåter som er ganske billige nå! Hvis du vil ha innenbords ville jeg bare gått for en godt vedlikeholdt diesel! Det gir fin økonomi! Ellers ville jeg gått for påhenger i denne klassen hvis du ikke vil skru litt selv eller sette bort! Kan bli dyrt med drevbåt! Ville unngått innenbords bensin! Skulle jeg hatt noe sånt fortiden tror jeg at jeg ville kjøpt eksempel en av de Ibiza 23 weekender med Volvo penta D3 som står ute nå! Fra 220-240K ca! Sitér dette innlegget <p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30. Link to post
Skippern10 Svart Torsdag 15:34 Link til dette innlegget Svart Torsdag 15:34 Har eid Merciuser bensin tidligere og hadde aldri problemer. Men den brukte mye bensin selv om det var MPI. Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart Torsdag 17:20 Link til dette innlegget Svart Torsdag 17:20 Hadde definitivt gått for bensin utenbords i den størrelsen ja. Har hatt 21" med Kad 32, der vedlikehold var både tidkrevende og dyrt. Motor stjal mye plass, var fryktelig trangt bak der og frykten for havari på drev var konstant Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Torsdag 18:22 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:22 Har hatt flere båter med 4,3l V6 bensin. Dette er gode motorer og deler er billige....veldig billige i forhold til deler til diesel motorer. Syntes forbruket var helt ok. Bruker ca 25 liter i timen på 2800 o/min som ga 25-27 knop. Bensinforbruket på forgasser og MPI er i praksis veldig likt men MPI går noe billigere Så får det være en avveiing mellom å betale endel mer for en båt med diesel motor som gir billigere drivstoff økonomi. Stort sett dæver de fleste V6 og V8 motorene av att man ikke bytter manifolder og reisere i tide. Koster fort 20-25k i deler men er de 15 år og eldre så bytt de så varer de motorene lenge. På en lett DC på 20 fot + så holder også drevene men vær obs på styrebolt lekkasje på Merc drev. Det betydde før mye arbeide og dyre deler men i dag ordner dyktige mekanikere dette med en annen rep metode der ikke transam må byttes og motoren ut av båten. Men en liten bunke båtpenger bytter nok eier i en slik proses. Påhenger er fint det også men etter 15+ år pluss er det mest for skrapjern for regne om de er brukt i sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart Torsdag 18:25 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:25 semmern skrev for 6 timer siden: Kommer fra gammel seilbåt og VP MD1b, og ser på daycruisere i 23-25-fots størrelse. Har primært vært på jakt etter dieselmotor, men ser det ligger noen fine båter med moderne V6 bensin med innsprøyting på Finn for tiden. Kan noen her dele erfaringer med nyere bensinmotor fra VP og Mercruiser? Jeg orker ikke forgassermotorer i båt etter altfor mye skruing på gamle bilmotorer. Tanken på saltvann og fukt i tillegg gir meg stressmage. Akkurat nå kikker jeg på en båt med en MC 4.3 MPI. Noen som har erfaringer rundt forbruk og vedlikehold på disse, opp mot for eksempel en VP KAD 32 eller 42? Er ikke noe fartsmonster, så jeg tenker meg fartsområdet 15-25 kts i for eksempel en Windy 23FC eller lignende båt. Er det sjokkerende mye dyrere å operere en moderne bensinmotor sett opp mot en diesel av tilsvarende størrelse? Jeg har en Windy 23FC med en Mercruiser V8 bensin. ifølge det jeg har lest og opplevd er forskjellen i forbruk på en moderne V6 og en eldre V8. størst ved lav hastighet og ved gjentatte endringer av hastighet, typisk opp og ned av plan. Når du ligger i marsjfart tror jeg ikke forskjellen er så stor Jeg ligger nok på et gjennomsnitt av 1,5 l/nm. En dieselmotor ville nok klart seg rett under 1 l/nm Hvis du legger til at bensinen er dyrere per liter blir det jo et regnestykke på hvor mye du bruker båten. Dieselmotoren er jo vesentlig dyrere i innkjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart Torsdag 18:29 Link til dette innlegget Svart Torsdag 18:29 Hadde tidligere en Nor-Dan 22’ Bowrider med Mercruiser V6 220Hk. Nydelig motor. Gjorde 40 knop men lå mest og lunket rundt 25. Den bruker bensin, men ikke avskrekkende mye. En påhengsmotor går nok ikke noe særlig rimeligere med fornuftig bruk av gassen. Selvsagt billigere å kjøre diesel, men er differansen i innkjøp verdt det? Båten jeg hadde ble også levert med 135Hk Mercruiser diesel, og det er stusselige greier. Bensin i båt er helt greit så lenge man passer på at det ikke er noen lekkasjer etc, lar motorromsvifta gå i i noen minutter før man starter osv. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Hulda Svart Torsdag 19:06 Link til dette innlegget Svart Torsdag 19:06 Dette er ikke mitt bord. Men jeg har skrudd tonnevis med AmCar. Ut fra det jeg har lest her, er min mening at pipe og Honduras treffer spikeren med hodet, uten forkleinelse for de andre. Personlig ville jeg ikke vært så redd for bensin, om man følger installasjonsregimet til USCG. Det smeller noe for jævelig om bensindampen tenner i bunnen av båten. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Fredag 06:10 Link til dette innlegget Svart Fredag 06:10 Men en av verdens mest solgte og mest driftsikkre påhenger, Suzuki df300 APX, er det veldig billig og enkelt vedlikehold. Veldig lite støy og vibrasjoner. Veldig bra power og grep i propellen med 4,2l V6. Rimelig forbruk på 25-27knop. Jeg er glad jeg slipper å ha styresylyndre hekkagregat belger som må skiftes. ventiljusteringer hver 200 time som noen diesler har. problemer med groe på hekkagregat. Jeg har også et stort lasterom på akterdekket. Ikke dieseleksoslukt ombord og ikke veibrering på tomgang. Har samenlikna to båter i nesten samme størrelse en gang. den ene med 1,7 diesel og den andre med 115 påhenger. Eieren av den med diesel kunne heller tenkt seg den med påhenger. Jeg slo ihvertfal fra meg å kjøpe noe båt med den Merc 1,7. masse lukt og vibrering og for dårlig drag på en sportslig båttype. på noen småbåter blir det kronglete akter om ikke motor er under flush dekk. Eneste pluss for diesel i en sånn type båt er litt mindre forbruk, men desto dyrere vedlikehold og vedlikehold på hekkagregat. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
HiWard Svart Fredag 07:49 Link til dette innlegget Svart Fredag 07:49 Jeg har innenbords bensin og drev (se signaturfelt), har også hatt båt med utenbordsmotor. Min erfaring er at det er mer vedlikeholdsarbeid med innenbords og drev, så blir det en vurderingssak om det er noe man aksepterer/liker/hater. Utenbordsmotor har sine klare fordeler i så måte, men jeg liker estetikken på disse eldre daycruiserne. Med godt og riktig vedlikehold holder ting lenge. Eldre maskiner har heller ikke vært like hardt utsatt for "kostoptimalisering". Noen forbrukstall fra en tur jeg tok i går (Windy 8000 veier rundt 2500kg): 25 knop og 1.8 l/nm 35 knop og 2.3 l/nm Dette er vel ikke stort verre en sammenlignbare utenbordsmotorer. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
Vittig Svart Fredag 09:10 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:10 Er vel kortere forventet levetid på utenbords motorer enn innenbords motor, så kommer vel ann på hvor fingernem og villig til å gjøre arbeid selv? utenbords er mindre vedlikehold, men varer kortere? Er mange fordeler med innenbords motor. estetikk(hvis du spør meg), varmtvann fra ferskvannssløyfe mm. Jeg ville nok valgt innenbords motor på en eldre båt. En av ulempene ved bensin er brannsikkerhet. tenntemperatur på diesel er 60 grader og -40 på bensin. Det eneste som brenner i verden er stoff i gassform, med andre ord så må flytende brensel gjøres om til gass før du kan antenne det. Bensin begynner å slippe ut gasser ved -40 grader. hvis man da søler litt bensin i et motorrom tar det ikke veldig lang tid før det motorrommet er fullt av bensinavgasser som kan antennes ved en liten gnist. Man bruker selvfølgelig vifter for å lufte ut som skal stå på kontinuerlig men ikke alle de som fungerer og den risikoen er sterkt redusert ved bruk av diesel. Når det er sagt er vel stort sett bensinmotorer lettere enn tilsvarende dieselmotorer noe som er grunnen til at de stort sett finnes i mindre båter. Det er sikkert andre som har mye erfaring med bensinmotorer som kan utdype de tekniske fordelene/ulempene bedre enn meg, men i den størrelsen det er snakk om og hvis man ønsker en planende båt så er nok bensin veien å gå. Det er bare greit å huske på brannsikkerhet på bensin og være litt mer nøye med vedlikehold. Sitér dette innlegget Link to post
semmern Svart Fredag 09:16 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 09:16 Takk for mange og interessante svar. Vedlikeholdsmessig, hva må gjøres med et drev? Bør alle båter med drev settes på land hver vinter, eller tåler de å ligge ute for å løftes om våren for puss, bytte av anoder og annet vedlikehold? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Fredag 09:58 Link til dette innlegget Svart Fredag 09:58 44 minutes ago, Vittig said: Er vel kortere forventet levetid på utenbords motorer enn innenbords motor, så kommer vel ann på hvor fingernem og villig til å gjøre arbeid selv? utenbords er mindre vedlikehold, men varer kortere? Er mange fordeler med innenbords motor. estetikk(hvis du spør meg), varmtvann fra ferskvannssløyfe mm. Jeg ville nok valgt innenbords motor på en eldre båt. En av ulempene ved bensin er brannsikkerhet. tenntemperatur på diesel er 60 grader og -40 på bensin. Det eneste som brenner i verden er stoff i gassform, med andre ord så må flytende brensel gjøres om til gass før du kan antenne det. Bensin begynner å slippe ut gasser ved -40 grader. hvis man da søler litt bensin i et motorrom tar det ikke veldig lang tid før det motorrommet er fullt av bensinavgasser som kan antennes ved en liten gnist. Man bruker selvfølgelig vifter for å lufte ut som skal stå på kontinuerlig men ikke alle de som fungerer og den risikoen er sterkt redusert ved bruk av diesel. Når det er sagt er vel stort sett bensinmotorer lettere enn tilsvarende dieselmotorer noe som er grunnen til at de stort sett finnes i mindre båter. Det er sikkert andre som har mye erfaring med bensinmotorer som kan utdype de tekniske fordelene/ulempene bedre enn meg, men i den størrelsen det er snakk om og hvis man ønsker en planende båt så er nok bensin veien å gå. Det er bare greit å huske på brannsikkerhet på bensin og være litt mer nøye med vedlikehold. Det har vært mabge båtbranner i år som jeg har lest om i media, felles for dem er at det er større båter med dieselmotorer som har tatt fyr. Er bensininsalasjon og strømopplegg forskriftsmessig så tror jeg ikke det er noe særlig større risiko enn med diesel. Om du har faktaopplysniger så gjerne kom med det Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
HiWard Svart Fredag 10:15 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:15 semmern skrev 46 minutter siden: Takk for mange og interessante svar. Vedlikeholdsmessig, hva må gjøres med et drev? Bør alle båter med drev settes på land hver vinter, eller tåler de å ligge ute for å løftes om våren for puss, bytte av anoder og annet vedlikehold? Ting jeg kommer på i farten (Volvo Penta DP-SM): - Drevet bør splittes årlig slik at ikke det setter seg fast. - Drivknutebelg sjekkes, byttes hvert 2-5 år avhengig av merke og nervene dine - Drivknute og aksling sjekkes og smøres - Gimballager sjekkes, smøres om mulig (noen er vedlikeholdsfrie). Byttes normalt ikke med mindre det er tregt. - Eksosbelg sjekkes. Denne er ikke kritisk i så måte, men greit å ha den på stell også - Girsjaltemekanisme sjekkes og justeres ved behov - Girolje byttes (som på en utenbordsmotor) - Anoder sjekkes og byttes ved behov, sitter normalt 2-4 anoder på et drev. Sjekk også elektrisk kontakt med gods. - Propellaksling smøres (også som på en utenbordsmotor) Drevet står jo under vann hele sesongen, så det er stort sett alltid groe på dem avhengig av hvor man ligger og bruksmønster selvsagt. Dette innebærer vask/rens/flekkmaling og drevspray/bunnstoff hver sesong. Jeg tar opp båten hver vinter, så jeg har ingen erfaring med å la den ligge på vannet vinterstid. Viktigste da er vel å få vinterkonservert motoren. Sitér dette innlegget Volvo Penta 5.7GXi-HF bensinmotor med DP-SM drev Link to post
subwoofer Svart Fredag 10:40 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:40 Forskjellen på en båtbrann med diesel og bensin er at bensin har en lei tendens til å si bang i det den tenner. Brannfolk jeg har snakket med synes dieselbranner er noe dritt fordi de akselererer så voldsomt. Mengden energi som frigjøres er noe høyere for diesel gitt samme mengde. Som @HiWard sier er frostsikring viktig på innenbords. På påhengs tømmer hele kjølesystemet seg på grunn av tyngdekraft, mens det er mange lommer som ikke gjør det på en innenbords. Moderne VP bensin har en snedig løsning på det, én felles utløser som drenerer hele råvannssystemet, riktignok ned i kjølen og ikke ut av båten. Da tar det teoretisk sett bare sekunder å frostsikre motoren, selv om du må lense litt om du ikke vil ha vann stående i bunn av båten. Sitér dette innlegget Link to post
Vittig Svart Fredag 11:59 Link til dette innlegget Svart Fredag 11:59 2 hours ago, -morten- said: Det har vært mabge båtbranner i år som jeg har lest om i media, felles for dem er at det er større båter med dieselmotorer som har tatt fyr. Er bensininsalasjon og strømopplegg forskriftsmessig så tror jeg ikke det er noe særlig større risiko enn med diesel. Om du har faktaopplysniger så gjerne kom med det Nå skrev jeg ikke at det er større sannsynlighet for brann med bensin enn diesel. Jeg skrev med flere ord at jeg mente brannsikkerheten er bedre ved diesel. Begynner det å brenne har du gjerne bedre tid. Som Subwoofer skriver så har det en tendens til å smelle når bensin tar fyr. Du ber om fakta, jeg mener jeg har skrevet ned fakta, bla. kun gass som brenner og tenntemperatur på diesel og bensin. Hvilke fakta mangler? Eller bestrider du noe av det jeg har skrevet ned? Jeg fant forsåvidt en annen referanse som påstår høyere risiko med bensin enn diesel uten at jeg har klart å finne tall på det: "Båter med innenbords bensinmotor eller med gassinstallasjon har større brann-/eksplosjonsfare enn båter med andre løsninger." ref: https://www.sdir.no/fritidsbat/vis-sjovett/forebygging-av-batbrann/ Sitér dette innlegget Link to post
semmern Svart Fredag 12:56 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Fredag 12:56 pipe skrev for 18 timer siden: Stort sett dæver de fleste V6 og V8 motorene av att man ikke bytter manifolder og reisere i tide. Hva er det som gjør at manifolder og risere ryker? Er det rett og slett korrosjon, eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Mer korrosjon på disse enn på andre deler? Sitér dette innlegget Link to post
subwoofer Svart Fredag 13:20 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:20 Det er varmt og i kontakt med sjøvann. Stålmarken jobber fort i sjøvann. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart Fredag 17:09 Link til dette innlegget Svart Fredag 17:09 semmern skrev for 4 timer siden: Hva er det som gjør at manifolder og risere ryker? Er det rett og slett korrosjon, Ja helt riktig. Så renner det sjøvann inn i sylindere og man ender opp med en moring Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart Fredag 18:04 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:04 5 hours ago, Vittig said: Nå skrev jeg ikke at det er større sannsynlighet for brann med bensin enn diesel. Jeg skrev med flere ord at jeg mente brannsikkerheten er bedre ved diesel. Begynner det å brenne har du gjerne bedre tid. Som Subwoofer skriver så har det en tendens til å smelle når bensin tar fyr. Du ber om fakta, jeg mener jeg har skrevet ned fakta, bla. kun gass som brenner og tenntemperatur på diesel og bensin. Hvilke fakta mangler? Eller bestrider du noe av det jeg har skrevet ned? Jeg fant forsåvidt en annen referanse som påstår høyere risiko med bensin enn diesel uten at jeg har klart å finne tall på det: "Båter med innenbords bensinmotor eller med gassinstallasjon har større brann-/eksplosjonsfare enn båter med andre løsninger." ref: https://www.sdir.no/fritidsbat/vis-sjovett/forebygging-av-batbrann/ Fult klar over tenntemperaturen og faren ved bensingass. men lit betenkt av alle som bruker dette som argument. skal innrømme at innenbords bensinmotorer med forgassere er nok mere usatt sor feil og kan lede til en smell. I nyere båter er det stort ett påhengere. for alle instalajoner med brennbar veske er det instalasjonsregler og forskrifter. Om disse følges er risikoen lav for at noen eksplosjon skal skje. jeg skrev ikke et svar for å kvervulere. Generelt har man ting i orden bør man ikke få uønskede overaskelser! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
subwoofer Svart Fredag 18:09 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:09 Når det er sagt, jeg ble positivt overrasket i sommer over hvor lite det lukter i båten etter at jeg fikk satt inn ei dieselpurke. Tidligere år var det en umiskjennelig lukt av innenbords forgassermotor - spesielt når man åpnet kalesjen på en varm dag. Nå lukter det ikke motor ombord i det hele tatt. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart Fredag 18:22 Link til dette innlegget Svart Fredag 18:22 HiWard skrev for 10 timer siden: Jeg har innenbords bensin og drev (se signaturfelt), har også hatt båt med utenbordsmotor. Min erfaring er at det er mer vedlikeholdsarbeid med innenbords og drev, så blir det en vurderingssak om det er noe man aksepterer/liker/hater. Utenbordsmotor har sine klare fordeler i så måte, men jeg liker estetikken på disse eldre daycruiserne. Med godt og riktig vedlikehold holder ting lenge. Eldre maskiner har heller ikke vært like hardt utsatt for "kostoptimalisering". Noen forbrukstall fra en tur jeg tok i går (Windy 8000 veier rundt 2500kg): 25 knop og 1.8 l/nm 35 knop og 2.3 l/nm Dette er vel ikke stort verre en sammenlignbare utenbordsmotorer. Min Windy 28 Ghibli på ca 3200 kg med Volvo Penta D6 370 diesel bruker ca 1,2l/nm i 25 knop og ca 1,4l/nm i 35 knop. En dieselmotor har dyrere service og deler og det er dyrt når noe større ting må gjøres/byttes, men når de er driftsikre og holder seg fint uten uforutsette ting så veier servicekostnadej opp mot lavere forbruk. Husk 1 liter diesel koster 15-16 kr per liter vs 23-25 kr per liter for 98 bensin. Personlig liker jeg begge deler og ser fordelene ved både bensin og dieselmotorer i disse båtene. Skal jeg velge vil jeg gjerne ha dieselsekser. Er det ikke plass til så stor motor og alternativet er dieselfirer så vil jeg heller ha inboard V8. har hatt flere outboard, type Suzuki 300hk også og de er fine, men litt slappere i akselerasjon, støyer litt mer i plan og mister grepet litt lettere i svinger enn inboard. Og den store motoren utenpå badeplatformen er i veien ved soling og bading og ser ikke spesielt bra ut estetisk. Men den gir et forutsigbart rimelig båthold (dog med et dyrere bensinforbruk om den brukes mye). Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Reed Svart Lørdag 09:26 Link til dette innlegget Svart Lørdag 09:26 Hei. Deler min erfaring med mercruiser 4,3mpi. Innstaller beep. Gassalarm. Bytte til nye slanger om du kjenner bensinlukt. Det skal du ikke kjenne i båten. Ikke litt engang. godt fornøyd med min 2002 mod. Billige deler. Vi har holmer å skjær rundt oss. Logger forbruket vårt nøye og ligger på 15 liter per time. Motoren er oppgitt på 23 l/time ved 3000. Ligger på 24 knop, men grunnet lokale forhold (les holmer å skjær) så har jeg aldri testet dette. Nb. Tenk over hvem du har i nærheten av verksted som kan hjelpe Deg om ikke du er litt båtinteresert. Jeg koser meg å lærer noe nytt hver gang. mye støy i dieseldaycruisere. Sitér dette innlegget Link to post
Lingefan Svart Søndag 05:43 Link til dette innlegget Svart Søndag 05:43 Reed skrev for 20 timer siden: mye støy i dieseldaycruisere. Hvis du har en godt støydempet båt, f eks Windy, er det ikke så ille. Har hatt to 25-26 fots daycruisere med Suzuki 300 (en Ibiza 760T og en Askeladden C78) og to daycruisere med D6 inboard, en Marex 270 estremo og en Windy 28 Ghibli. I tillegg har jeg prøvd Windy 7800 med V8 bensin av eldre klassiske båter og av nyere har jeg kjørt to ulike Windy 27 solsno, en med 300 V8 og en med 430 V8. Har også prøvd en nesten ny Windy 29 coho med 430 V8. Støymessig synes jeg firetakts bensin outboard og kanskje spesielt bensin inboard er mest stille ved rolig kjøring opptil 6- 7 knop. Der er det litt mer dyp brumming og litt mer vibrasjoner fra selv fine Volvo Penta dieselseksere uten at det er plagsomt. Akselerasjonsmessig er dieselmotorene ikke tregere, snarere tvert i mot. Selve motorlyden er mye vakrere i en bensin V8. Og den kan være ok i en seksylindret outboard Suzuki og også V6 inboard. Dieselsekser er derimot ganske stillegående og omtrent vibrasjonsfri i planefart. Der synes jeg lydbildet på V8 inboard er mer dominerende, og deg er vakker lyd så det er ikke noe problem. Outboard er litt støyete i planefart, spesielt om man sitter bak i båten nære motoren. Der er inboard, enten det er diesel eller bensin mer støysvakt da motoren ligger nede i båten. Når det gjelder båtens egenskaper er gjerne inboard litt mer sporty pga at tyngdepunktet er lavere og litt lenger fremme enn en outboard. Grepet i brå svinger er ofte også litt bedre med inboard. Jeg foretrekker totalt sett inboard, men kan like begge deler. Dersom du skal ha det rimeligste økonomiske båtholdet så velg en nyest mulig outboard som har vært godt stelt og server hvert år. Dersom du er mer interessert i båtens sjøegenskaper og vil ha en enda lekrere mer eksklusiv båtopplevelse, samtidig som du vil ha en «ren badeplatform» ved bading, og er villig til å betale litt mer for service, så er inboard tingen. Båten får gjerne en tyngre og mer selvsikker følelse i sjøen. I tillegg kan man kompansere ved å få ned forbruket ved å velge en dieselutgave. Kjører du mye båt og ofte litt lengre turer er diesel inboard et naturlig valg. Også pga avgiftsfri diesel er mye billigere, men også pga rekkevidde og at tunge dieselmotorer gjerne er bygget enda mer skuddsikkert for msrinebruk. Sitér dette innlegget Lingefan Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.