Jump to content

Bensin vs diesel i daycruiser

semmern

Recommended Posts

Det er først og fremst egenskapene til bensin dersom man får en lekkasje som er i favør av diesel. Tenker da på at bensin har ett flammepunkt på -40 grader, og avgir brennbar gass som er eksplosiv fra ca.  1,4-7,6 volum prosent selv en kald vinterdag. Man er derfor avhengig av å ha en motor fri for lekkasjer, og man bør ha dette med tennkilder som releer og elektro komponenter i tankene når man har en båt med innenbords bensinmotor.  Avtrekksvifte og forbrenningsluft kan holde konsentrasjonen av bensindamp nede når motoren går, men når den er stoppet, og det drypper fra en lekkasje, så bør man ha en alarm plassert lavt som reagerer. 

Amerikanere er gode på bensinmotorer, ville lest meg opp på ABYC

https://law.resource.org/pub/us/cfr/ibr/001/abyc.H-24.1993.pdf

semmern skrev On 21.8.2025 at 13.47:

Noen som har erfaringer rundt forbruk og vedlikehold på disse, opp mot for eksempel en VP KAD 32 eller 42? Er ikke noe fartsmonster, så jeg tenker meg fartsområdet 15-25 kts i for eksempel en Windy 23FC eller lignende båt. Er det sjokkerende mye dyrere å operere en moderne bensinmotor sett opp mot en diesel av tilsvarende størrelse?

Det er fordeler og ulemper med de ulike konseptene. En påhenger er nok enklest når det gjelder vedlikehold, men har sine ulemper. F.eks. så får man ikke varmt vann til bereder dersom det er et behov, og motoren er sjøvannskjølt, og dermed mer utsatt for tæring enn en innenbordsmotor med ferskvannskjøling. 

Om du bør velge bensin eller diesel av økonomiske årsaker tror jeg i første rekke handler om hvor mange timer i året du bruker båten. Dersom du kjører mye er det penger å spare på dieselmotor, kjører du lite så går nok drivstoffgevinsten fort opp i spinninga. 

Ser argumenter om høyere pris for dieselmotor og motordeler blir nevnt, men jeg er litt usikker på hvor relevant det er. Min erfaring med dieselmotorer er at de krever veldig lite vedlikehold, og varer veldig lenge. Angående innkjøpspris på en diesel, så er det jo også slik at annenhåndsverdien er desto høyere. Så jeg vet ikke om det nødvendigvis er noe dyrere å ha en diesel enn en bensinmotor selv om delene ofte er dyrere. 

For min del har jeg en ombygd Draco 20 (forlenget med 2,5 fot) med påhenger. Dersom jeg skulle hatt noe større båt enn den ville jeg ønsket meg diesel, og enten hekkaggregat eller strak aksel avhengig av båttype og fartspotensiale. For de båtene du snakker om er drev en selvfølge. Det henger sammen med at jeg bruker båten mye (vel, ikke akkurat i år da men... :rødmer:), og dermed går det med mye drivstoff. Les gjerne @subwoofers kommentar tidligere i tråden, samt tråden hans om motorbytte i en gammel Draco. Jeg tenker at slike båter får et nytt liv med en moderne dieselmotor, og med drivstoffkostnader på omtrent 50% i forhold til bensin. Men selvsagt, kjører du få timer i året, så betyr bensinkostnadene lite. 

I daycruisersegmentet omsettes gjerne brukte båter med utenbords høyere i pris, enn tilsvarende med innenbords dieselmotor og hekkaggregat.

Og at trenden går i retning av påhenger på stadig større båter.

Til mitt bruk (daycruising), ville jeg ikke vurdert annet enn påhenger før man passerer ca 30fot i størrelse, og da er man vel over på cabincruiser.

Argumentene:

-mindre vedlikehold

-mindre støy

-bedre annehåndsverdi

-rimeligere å skifte motor om den skulle ta kvelden.

-ingen gjennomføriger i båten

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...