Jump to content

2 nye marinaer planlagt i Trondheimsområdet


Pontius

Recommended Posts

:flag:

 

Leste igår i Malvikbladet at båtforeningen i Hommelvik like ved Trondheim har planer om å utvide dagens marina fra vel 200 båtplasser til ca 1200 og med mulighet for ytterligere økning om nødvendig.

 

Og idag på lokalnyhetene hørte jeg at noen andre har planer om å bygge en helt ny marina i Grillstadfjæra på Ranheim i Trondheim. Der så de for seg 800 båtplasser.

 

Dette synes jeg er spennende og på tide. I forhold til folketallet i fjorden vil jeg våge den påstand at det idag nesten ikke finnes båter i Trondheimsfjorden sammenlignet med andre kystområder i Norge. Og de få marinaene som allerede er her er sprengt og med lange ventelister. Men nå kan kanskje det rettes opp. :flag:

Link to post
Share on other sites

Også Børsa Båtklubb har planer om å utvide sin havn har jeg lest. Det er stor interesse for båtplasser, bl.a har Trondheim Båtforening lange ventelister. Spesielt for seilbåtfolket vil de nye havnene være av interesse siden man ikke blir avhengig av bruåpning for å kunne benytte båten.

 

Men jeg er spent på prisen for de nye plassene. Det koster nok en del å bygge ut i Grillstadfjæra, og selv om dette skjer som en del av en større utbygging med boliger tror jeg kanskje det vil koste skjorta i innskudd for å få en plass der.

 

Om det er få båter eller ikke på Trondheimsfjorden er jeg ikke så sikker på. På fine sommerdager er det som regel bra trafikk i alle fall utenfor Trondheim. Og seilerne er aktive selv nå på vinteren. Det er også mange som setter kursen ut fjorden i helgene og i feriene, inkludert oss. Problemet er at Trondheimsfjorden ofte setter opp mye bølger slik at de 25 - 30 milene ut til kysten ikke alltid er like behagelige. Jeg vet at det er mange som har båten sin liggende i marinaer ute på kysten for ikke å være avhengig av "føret" på Trondheimsfjorden. De kjører heller bil ut til kysten og tar båten ut derfra. Vi har også vurdert en slik løsning. Vi har imidlertid funnet at det blir for upraktisk med tanke på vedlikehold etc når vi ikke får anledning til gjøre dette på kveldene gjennom uka. Kanskje dersom vi en gang får råd til en båt med beskjedent vedlikeholdsbehov.

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Det forhandles om utbygging i Børsa. Flere båtplasser blir neppe ferdig dette året, muligens neste år. (Det lureste er å melde seg inn i klubben NÅ!) Med den nye E39, er turen til Børsa Båthavn kort og rask!

Grillstadfjæra har vært diskutert i mange år! Med Strindfjorden rett utenfor, vil det være behov for store omkostninger.... Dessuten er det etter min mening, på feil side av byen!

Det BLE snakket om å legge en ny båthavn til Buvika også, (med utbygging av E39 var det fyllmasse og stein NOK!), men hele saken kokte bort... (Verne-intr.??)

Nest nærmeste havner med muligheter er Hommelvik og Orkanger... (Begge lengre vekk fra byen!)

Etter at vegutbygging og rå utbygging av statusboliger rundt elveutløp og havn ble igangsatt, forsvant mange båtplasser i byen. Mange flere følger etter; Det ser ut til at småbåthavn er det siste "planleggerne" har tenkt på! (Om de i det hele tatt HAR tenkt!!) :-(

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Nest nærmeste havner med muligheter er Hommelvik og Orkanger... (Begge lengre vekk fra byen!)

I flg gule siders ruteplanlegger:

Trondheim sentrum - Børsa 30 min.

Trondheim sentrum - Hommelvik 24 min.

 

Du må nok ta en tur på riktig side av byen for å friske opp lokalkunnskapen Hr. Marwin :wink:

Link to post
Share on other sites

Ikke MYE i veien med MIN lokalkunnskap BOH... :-)

Den planleggeren du så på, er den korrigert for NYE E39?

(Det tar knapt 20 min. fra Spongdal (Tr.heims beste Vestkant) til Børsa...)

Og hva mener DU med "Riktig side av byen? MIN mening er at Børsa-siden er den "Riktige" fordi: Den har ikke Strindfjorden rett utenfor, OG de fleste båtene i byen og omegn drar UT fjorden (Fosen / Hitra osv.) og da er det mange Nm kortere fra sydsiden av byen!

Og viktigst kanskje: Det kommer an på hvilken side DU bor på :-)

Kapish?

 

PS

For uinnvidde: Strindfjorden (fra Munkholmen og rett NØ) omtales i samme åndedrag som Stadt, Hustadvika og andre tøffe strekninger! Uberegnelige kastevinder, og kan grave opp stygg sjø på rekordtid!!

DS

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Og hva mener DU med "Riktig side av byen? MIN mening er at Børsa-siden er den "Riktige" fordi: Den har ikke Strindfjorden rett utenfor, OG de fleste båtene i byen og omegn drar UT fjorden (Fosen / Hitra osv.) og da er det mange Nm kortere fra sydsiden av byen!

 

 

:lol::lol::lol: Dermed er det fastlagt at den "rette" siden av Trondheimsfjorden er på FOSEN. :cool:

Link to post
Share on other sites

Trondheimsfjorden er lang og kjedelig. Mange båteiere kjører denne fjorden fra Trondheim til øyriket ute ved Ørland/Hitra/Frøya hver helg, dette utgjør en strekning på vell 100 nm.

 

Nordhavna Båtforening på Brekstad planlegger en ny og større marina for lokalbefolkningen, men tanken er også å tilby båtplasser til båteiere som bor lengre inn i fjorden. Slik at de slipper denne lange transportetappen hver helg.

 

Pr dd har vi ikke annonsert dette, men vi baserer oss på jungeltelegrafen.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Kan vi ikke være enige om at vi trenger båtplasser både inni i Trondheimsfjorden og utafor?

Så kan folk velge selv hvor de kan ha båten sin. Og kapasiteten nær Trondheim er jo sprengt derfor synes jeg at det er veldig gledelig at det nå ser ut til å bli flere plasser i Trondheim. Fint at båtmiljøet vokser.

 

Selv er jeg så enige med alle som sier at fjorden er vanskelig værmessig og også kjedelig, men jeg er også enig i at det er for langt å kjøre med bil ut av fjorden for å komme seg en tur på sjøen. Som en konsekvens av det har jeg båtplass både i Hommelvik og på Hellandsjøen. Men det ironiske er at jeg i øyeblikket ikke har båt, men det jobber jeg med for tiden.

 

Om planene i Hommelvik er kommunen og fylket veldig positiv og flere maritime bedrifter har meldt sin interesse å etablere seg i Hommelvik stod det i avisa. Hilke bedrifter det gjelder vet ikke jeg. Noen som vet?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Kan vi ikke være enige om at vi trenger båtplasser både inni i Trondheimsfjorden og utafor?

Så kan folk velge selv hvor de kan ha båten sin. Og kapasiteten nær Trondheim er jo sprengt derfor synes jeg at det er veldig gledelig at det nå ser ut til å bli flere plasser i Trondheim. Fint at båtmiljøet vokser.

ENIG !

Det handler om båtkultur for store og små, på hver vår måte. Ser i vår havn at mange finner sjelefred ved bare å være i båten eller miljøet, utseilt distanse betyr mindre.

Jeg håper uansett at det blir tilrettelagt for gjesteplasser ved havneutbygginger, uansett plassering.

 

MVH

Besøkende Nord-Trønder

Link to post
Share on other sites

Ja DET er det tatt høyde for! I dag er det toalett og bunkringsmuligheter +++

I den nye havna vil det være servicebygg med dusj, vaskemaskin +++ Men det vil vel ta et par år før DET står ferdig. Det som haster nå er øking av antall båtplasser. :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...