Muggebigge Startet 11 timer siden Link til dette innlegget Startet 11 timer siden Batteriindikatorene på mine batterier er sorte, og det betyr (visstnok) at batteriene bør byttes. Ser det er utallige tråder om batterier til båt som går på litium/bly, men er det noen som har en kvalifisert anbefaling til nye blybatterier til en Hankø Terne 28 med Yanmar 4LH-DTE, baugpropell og standard elektronikk som kartplotter, autopilot og ekkolodd? Hva er beste kjøp til beste pris? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Disse https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/agm-batterier/startbatteri-agm-12-v-105-ah-2000045767 Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden AGM hat lett for å tørke ut med for mye lading, etter det en har lest på forumet... Har god erfaring med SF1853 SØNNAK PROF POWER 185Ah holder 10 til 12 år. Der ikke vedlikeholdsftie, må sjekke cellene og etterfylle dest vann ved behov. mener at en bør starte ladind når en har tappet ned til 55%. og kontrollere veske nivå i cellene etter erfaring. http://www.frihavne.com/wp-content/uploads/2023/06/SE1853-D05110C18-A_TechnicalDataSheet.pdf En bør kjøpe batteri etter bruksmønstre sitt. Når en kjøper batteri med "V1" til en båt som hopper og slår er det ikke batteriet sin feil at det ryker,l men eieren/ selger. som burde hatt er V3 batteri. En Blekke fra Sønnak med endel info. https://www.felleskjopet.no/globalassets/products/30601574_base_30601574-base-teknisk-info-sp-rsm-l-og-svar-33178.pdf Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Chilli Solbris Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Jeg har greie priser på batterier. Satt inn batterier fra Skannbatt (som jeg forhandler) i fjor og er meget godt fornøyd med dem. Blybattetier som gjør det blybatterier skal. Har selvsagt også AGM men for egenndel falt valget på blybatterier fram til det skal bygges om til Lithium. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Ronald Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Jeg har god erfaring med 110Ah-batteriet hos Maritim (se linken). Tror neppe du finner noe (særlig) rimeligere heller. Kjøpte et nytt et i år, det forrige tror jeg må ha vært 7-8 år gammelt, kanskje nærmere 10. https://www.maritim.no/maritim-marinebatteri Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 3 timer siden Link til dette innlegget Svart 3 timer siden Korriger meg om jeg tar feil, men jeg tror ikke det er så veldig store forskjeller på dyre "kvalitetsbatterier" og rimeligere batterier med samme spesifikasjoner. Noen ting å være oppmerksom på: Det er vel omtrent fire forskjellige batteriteknologier (AGM, sealed flooded cell, open flooded cell, gel), de har sine fordeler og ulemper. (Noen tåler røffere lading og utlading enn andre, dette er noe man bør være oppmerksom på). I tillegg kan batterier være optimalisert for forbruk eller "startbatteri". Alt av 12V-utstyr som trekker mye strøm (herunder baugpropell, ankervinsj, startmotor, invertor, elektrisk fallvinsj, etc) bør være koblet til startbatterier, samtidig bør ikke startbatteriene tappes ned for mye. Det finnes flere forskjellige måter å beregne "cranking amps" på, altså hvor mye strøm man kan ta ut av batteriene i en kort periode - de mest brukte er "EN" (europeisk norm) og "SAE". (DIN - tysk standard - er vel lite i bruk nå). Dersom det bare står CCA, så kan man gå ut i fra at det er SAE som er i bruk. Generlet er det slik at SAE-målinger gir høyest tall (så et batteri med EN 850 er kanskje omtrentlig ekvivalent med et batteri med 1000 CCA SAE). Batterilevetid avhenger av hvordan de forbrukes. Jeg er usikker på hvordan enkelte batterileverandører kan gi noe form for garantitid, med uvøren bruk (typisk for dype nedladninger, aldri fullstendig oppladet, eventuelt for hard lading) kan levetiden på et kvalitetsbatteri godt ligge på ett-to år. Med forsiktig bruk tror jeg levetiden på et billig batteri kan vare i et dekade. Forøvrig tror jeg det er ville vært en god idé å bruke 48V til de tingene som krever mye strøm ombord - men det er jo noe man må tenke på før båten blir bygd. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Komodo Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Chilli Solbris skrev for 2 timer siden: Jeg har greie priser på batterier. Satt inn batterier fra Skannbatt (som jeg forhandler) ... Har selvsagt også AGM ... Hvordan er prisen på AGM fra Scanbatt kontra de jeg linket til fra BT? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 2 timer siden Link til dette innlegget Svart 2 timer siden Roger jo skrev for 8 timer siden: AGM hat lett for å tørke ut med for mye lading, etter det en har lest på forumet... Før du advarer mot AGM, har du erfaring med slike batterier selv, eller kun lest om det på BP? Med riktig behandling kan de vare meget lenge, og er et utmerket valg til baugtruster som TS ønsker. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Komodo skrev 1 time siden: Hvordan er prisen på AGM fra Scanbatt kontra de jeg linket til fra BT? Det må jeg sjekke på mandag. Men BT har meget gode priser på batterier! Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Roger jo Svart 1 time siden Link til dette innlegget Svart 1 time siden Komodo skrev 19 minutter siden: Før du advarer mot AGM, Nå må du lese hva som står "AGM har lett for å tørke ut med for mye lading, etter det en har lest på forumet..". Som dette Det er vel float spenning på over 14v fra landstrøm i dagevis som er verst for agm batterier. Det er konstant landstrømlading over lang tid uten bruk av batteriene som dreper de. Og jeg tror du har svart på årsaken selv. Høy float spenning tørker ut batteriene Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.