Jump to content

Beste blybatterier til båt?

Muggebigge

Recommended Posts

Batteriindikatorene på mine batterier er sorte, og det betyr (visstnok) at batteriene bør byttes. Ser det er utallige tråder om batterier til båt som går på litium/bly, men er det noen som har en kvalifisert anbefaling til nye blybatterier til en Hankø Terne 28 med Yanmar 4LH-DTE, baugpropell og standard elektronikk som kartplotter, autopilot og ekkolodd? Hva er beste kjøp til beste pris?

IMG_3868.jpg

IMG_3869.jpg

IMG_3870.jpg

AGM hat lett for å tørke ut med for mye lading, etter det en har lest på forumet...

Har god erfaring med  SF1853 SØNNAK PROF POWER 185Ah holder 10 til 12 år. Der ikke vedlikeholdsftie,

må sjekke cellene og etterfylle dest vann ved behov.

mener at en bør starte ladind når  en har tappet ned til 55%. og kontrollere  veske nivå i cellene etter erfaring.

http://www.frihavne.com/wp-content/uploads/2023/06/SE1853-D05110C18-A_TechnicalDataSheet.pdf

En bør kjøpe batteri etter bruksmønstre sitt.

Når en kjøper batteri med "V1" til en båt som hopper og slår er det ikke  batteriet sin feil at det ryker,l men eieren/ selger.  som  burde hatt er V3 batteri.

En Blekke fra Sønnak med endel info.

https://www.felleskjopet.no/globalassets/products/30601574_base_30601574-base-teknisk-info-sp-rsm-l-og-svar-33178.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har greie priser på batterier. Satt inn batterier fra Skannbatt (som jeg forhandler) i fjor og er meget godt fornøyd med dem. Blybattetier som gjør det blybatterier skal. Har selvsagt også AGM men for egenndel falt valget på blybatterier fram til det skal bygges om til Lithium. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Korriger meg om jeg tar feil, men jeg tror ikke det er så veldig store forskjeller på dyre "kvalitetsbatterier" og rimeligere batterier med samme spesifikasjoner.  Noen ting å være oppmerksom på:

• Det er vel omtrent fire forskjellige batteriteknologier (AGM, sealed flooded cell, open flooded cell, gel), de har sine fordeler og ulemper.  (Noen tåler røffere lading og utlading enn andre, dette er noe man bør være oppmerksom på).
  • I tillegg kan batterier være optimalisert for forbruk eller "startbatteri".  Alt av 12V-utstyr som trekker mye strøm (herunder baugpropell, ankervinsj, startmotor, invertor, elektrisk fallvinsj, etc) bør være koblet til startbatterier, samtidig bør ikke startbatteriene tappes ned for mye.
  • Det finnes flere forskjellige måter å beregne "cranking amps" på, altså hvor mye strøm man kan ta ut av batteriene i en kort periode - de mest brukte er "EN" (europeisk norm) og "SAE". (DIN - tysk standard - er vel lite i bruk nå).  Dersom det bare står CCA, så kan man gå ut i fra at det er SAE som er i bruk.  Generlet er det slik at SAE-målinger gir høyest tall (så et batteri med EN 850 er kanskje omtrentlig ekvivalent med et batteri med 1000 CCA SAE).
  • Batterilevetid avhenger av hvordan de forbrukes.  Jeg er usikker på hvordan enkelte batterileverandører kan gi noe form for garantitid, med uvøren bruk (typisk for dype nedladninger, aldri fullstendig oppladet, eventuelt for hard lading) kan levetiden på et kvalitetsbatteri godt ligge på ett-to år.  Med forsiktig bruk tror jeg levetiden på et billig batteri kan vare i et dekade.

Forøvrig tror jeg det er ville vært en god idé å bruke 48V til de tingene som krever mye strøm ombord - men det er jo noe man må tenke på før båten blir bygd.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Roger jo skrev for 8 timer siden:

AGM hat lett for å tørke ut med for mye lading, etter det en har lest på forumet...

Før du advarer mot AGM, har du erfaring med slike batterier selv, eller kun lest om det på BP? Med riktig behandling kan de vare meget lenge, og er et utmerket valg til baugtruster som TS ønsker. 

Komodo skrev 19 minutter siden:

Før du advarer mot AGM,

Nå må du lese hva som står

"AGM har lett for å tørke ut med for mye lading, etter det en har lest på forumet..".

Som dette

Det er vel float spenning på over 14v fra landstrøm i dagevis som er verst for agm batterier.

Det er konstant landstrømlading over lang tid  uten bruk av batteriene som dreper de.

Og jeg tror du har svart på årsaken selv. Høy float spenning tørker ut batteriene

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...