Jump to content

Beste blybatterier til båt?


Muggebigge

Recommended Posts

Batteriindikatorene på mine batterier er sorte, og det betyr (visstnok) at batteriene bør byttes. Ser det er utallige tråder om batterier til båt som går på litium/bly, men er det noen som har en kvalifisert anbefaling til nye blybatterier til en Hankø Terne 28 med Yanmar 4LH-DTE, baugpropell og standard elektronikk som kartplotter, autopilot og ekkolodd? Hva er beste kjøp til beste pris?

IMG_3868.jpg

IMG_3869.jpg

IMG_3870.jpg

Link to post

AGM hat lett for å tørke ut med for mye lading, etter det en har lest på forumet...

 

Har god erfaring med  SF1853 SØNNAK PROF POWER 185Ah holder 10 til 12 år. Der ikke vedlikeholdsftie,

må sjekke cellene og etterfylle dest vann ved behov.

 

 mener at en bør starte ladind når  en har tappet ned til 55%. og kontrollere  veske nivå i cellene etter erfaring.

 

http://www.frihavne.com/wp-content/uploads/2023/06/SE1853-D05110C18-A_TechnicalDataSheet.pdf

 

En bør kjøpe batteri etter bruksmønstre sitt.

Når en kjøper batteri med "V1" til en båt som hopper og slår er det ikke  batteriet sin feil at det ryker,l men eieren/ selger.  som  burde hatt er V3 batteri.

 

En Blekke fra Sønnak med endel info.

https://www.felleskjopet.no/globalassets/products/30601574_base_30601574-base-teknisk-info-sp-rsm-l-og-svar-33178.pdf

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg har greie priser på batterier. Satt inn batterier fra Skannbatt (som jeg forhandler) i fjor og er meget godt fornøyd med dem. Blybattetier som gjør det blybatterier skal. Har selvsagt også AGM men for egenndel falt valget på blybatterier fram til det skal bygges om til Lithium. 

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post

Korriger meg om jeg tar feil, men jeg tror ikke det er så veldig store forskjeller på dyre "kvalitetsbatterier" og rimeligere batterier med samme spesifikasjoner.  Noen ting å være oppmerksom på:

 

  • Det er vel omtrent fire forskjellige batteriteknologier (AGM, sealed flooded cell, open flooded cell, gel), de har sine fordeler og ulemper.  (Noen tåler røffere lading og utlading enn andre, dette er noe man bør være oppmerksom på).
  • I tillegg kan batterier være optimalisert for forbruk eller "startbatteri".  Et "allminnelig bilbatteri" vil typisk være et startbatteri. Alt av 12V-utstyr som trekker mye strøm (ting som typisk trekker flere hundre watt - herunder baugpropell, ankervinsj, startmotor, invertor, elektrisk fallvinsj, etc) bør være koblet til startbatterier, samtidig bør ikke startbatteriene tappes ned for mye, startbatteriene "brukes opp" mye fortere dersom man f.eks. lar kjøleskapet stå på gjennom en helg i uthavn.
  • Det finnes flere forskjellige måter å beregne "cranking amps" på, altså hvor mye strøm man kan ta ut av batteriene i en kort periode - de mest brukte er "EN" (europeisk norm) og "SAE". (DIN - tysk standard - er vel lite i bruk nå).  Dersom det bare står CCA, så kan man gå ut i fra at det er SAE som er i bruk.  Generlet er det slik at SAE-målinger gir høyest tall (så et batteri med EN 850 er kanskje omtrentlig ekvivalent med et batteri med 1000 CCA SAE).
  • Batterilevetid avhenger av hvordan de forbrukes.  Jeg er usikker på hvordan enkelte batterileverandører kan gi noe form for garantitid, med uvøren bruk (typisk for dype nedladninger, aldri fullstendig oppladet, eventuelt for hard lading) kan levetiden på et kvalitetsbatteri godt ligge på ett-to år.  Med forsiktig bruk tror jeg levetiden på et billig batteri kan vare i et dekade.

 

Forøvrig tror jeg det er en god idé å bruke 48V i stedet for 12V til det tidligere nevnte høyeffektsutstyret ombord - men det er jo noe man må tenke på før båten blir bygd.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Roger jo skrev for 8 timer siden:

AGM hat lett for å tørke ut med for mye lading, etter det en har lest på forumet...

 

Før du advarer mot AGM, har du erfaring med slike batterier selv, eller kun lest om det på BP? Med riktig behandling kan de vare meget lenge, og er et utmerket valg til baugtruster som TS ønsker. 

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

Hvordan er prisen på AGM fra Scanbatt kontra de jeg linket til fra BT?

Det må jeg sjekke på mandag. Men BT har meget gode priser på batterier!

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Komodo skrev 19 minutter siden:

Før du advarer mot AGM,

Nå må du lese hva som står

 

"AGM har lett for å tørke ut med for mye lading, etter det en har lest på forumet..".

 

Som dette

Det er vel float spenning på over 14v fra landstrøm i dagevis som er verst for agm batterier.

Det er konstant landstrømlading over lang tid  uten bruk av batteriene som dreper de.

 Og jeg tror du har svart på årsaken selv. Høy float spenning tørker ut batteriene

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Biltema har nå også marin og fritids AGM batterier. Slike kombibatterier har høy startstrøm kombinert med bedre dyputladningsegegskaper enn bil AGM batterier. 

 

Jeg har hatt bil AGM batteriene til biltema i båter, men levetiden har ikke vært imponerende. 

 

Nå har jeg dette:

 

https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/fritidsbatterier/marin--og-fritidsbatteri-12-v-100-ah-2000051647

Link to post
On 8/23/2025 at 6:37 PM, tobixen said:

Batterilevetid avhenger av hvordan de forbrukes......  med uvøren bruk (typisk for dype nedladninger, aldri fullstendig oppladet, eventuelt for hard lading) ...

Er det ikke regulatoren sin jobb å unngå dette problemet?

Jeg har solcelle som alltid er koblet på.   Nå lurer jeg meg på om det er best å frakoble den (det er montert egen bryter) når jeg forlater båten og batteriet er (nesten) fulladet.

Link to post

Da følger du ikke bruksanvisningen. Batteriet påtvinges et reaksjonsmønster det ikke er beregnet for, og levetiden vil ventelig reduseres. Enten man kjører opp spenning eller strømstyrke, vil batteriet bli tilført mer energi (W) enn det er beregnet for. Hvilket trolig vil gi økt forbruk av vann, dvs spalting av vann til hydrogen og oksygen. Og uttørking.

Link to post
On 8/25/2025 at 12:12 PM, Seiler Undervann said:

Er det ikke regulatoren sin jobb å unngå dette problemet?

 

Dersom man har en "BMS" (battery management system) tilpasset batteriet, og denne fungerer som den skal, så kan man være rimelig trygg på å få optimal levetid på batteriet.  Det aller meste av lithiumbatterier kommer med innebygd "BMS" i selve batteriet som ser til at både lading og utlading skjer innenfor spesifikasjonene.  Jeg vet ikke av noen installasjoner med blybatterier som har BMS (men de finnes sikkert).

 

I stedet for BMS, så har de ulike ladekildene en regulator som skal sørge for at batteriet ikke overlades.

 

Dette blir nesten aldri helt riktig, fordi de forskjellige batteritypene har forskjellige ladeprofiler, og dersom man skal begrense ladestrømmen (i mosetning til bare ladespenning), så vil jo også batteriets kapasitet spille inn.  Noen regulatorer er konfigurerbare, men hvor mange pleier å fikle med slikt?  Noen regulatorer er "smarte", ved å måle hvordan batteriet responderer til lading kan det kanskje anslå idéell ladestrøm - men for at slike algoritmer skal fungere så må jo ladere også vite av hvor stort forbruket er under ladingen.  I tillegg har man jo ofte ikke bare én ladekilde, men flere.

 

Elefanten i rommet er imidlertid utladingene.  Både blybatterier og lithiumbatterier tar skade dersom de lades for langt ned.  Her kan det av og til være en ulempe med BMS, i enkelte situasjoner er det bedre at batteribanken tar litt skade enn at man plutselig og uforventet får en fullstendig "blackout".

 

Sett at man tar seg en helgetur med båten, lar den stå i hjemmehavn i to uker med kjøleskap påskrudd og kanskje noen andre forbrukere også, men med landstrøm påkoblet - så går det en sikring, eller en eller annen tulling kobler ut landstrømskontakten din, hva skjer da?  Kjøleskapet mitt skrur seg av automatisk dersom spenningen blir for lav - problemet er bare at "lav spenning" der er definert til noe slikt som 10.5V tror jeg.  Og dersom spenningen hopper opp til 11.5V etter at kjøleskapet har skrudd seg av, så synes kjøleskapet at det er en god idé å skru seg på igjen - med det resultat at kjøleskapet skrur seg på og kjører i fem-seks sekunder et par ganger i minuttet, ikke akkurat optimalt.  Etter hve jeg har hørt bør man generelt sett holde hvilespenningen godt over 12.4V.

 

Min forrige batteribank ble omtrentlig helt kaputt etter 2.5 år.  Jeg tror feilen jeg gjorde var at de nesten aldri ble toppladet.  Omtrent ikke tilkoblet landstrøm i perioden, kjøleskap på 24/7 i perioder, solcellebanken har en regulator som stopper ved 13.8V, lading fra motor likeså.  13.8V over et lengre tidsrom er i utgangspunktet tilstrekkelig for å lade batteriet helt opp, men av og til bør batteriet bli utsatt for 14.4V i et kortere tidsrom, og dersom man bare kjører motor i et par timer så blir det lite lading av 13.8V.  Det er trolig mulig å konfigurere laderene, men jeg har ikke funnet ut av det.  I praksis var batterispenningen sjeldent over 13V.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Link to post
Seiler Undervann skrev On 25.8.2025 at 12.12:

Er det ikke regulatoren sin jobb å unngå dette problemet?

Jeg har solcelle som alltid er koblet på.   Nå lurer jeg meg på om det er best å frakoble den (det er montert egen bryter) når jeg forlater båten og batteriet er (nesten) fulladet.

Min båt ligger med solcellelading hele året. Fra påske til oktober-ish med et 270 l kjøl/frys påslått. Jeg har originale batterier fra 2013 + 2 ekstra jeg satte inn i 2015 da jeg kjøpte båten. MPPT er stilt inn på 14.4V absorpsjon og 13.2V float (inverterbank og forbruk er AGM). Så jeg ville ikke slått den av men sjekket innstillingene, spesielt om du har AGM-batterier. 

Link to post
Muggebigge skrev On 23.8.2025 at 10.53:

Batteriindikatorene på mine batterier er sorte, og det betyr (visstnok) at batteriene bør byttes. 

Før du løper og kjøper nye: sikke på at de er ferdige? Min erfaring er at indikatorene ikke er å stole på. Mine var sorte, men de var i fult bruk hos meg i de 4 årene jeg hadde båten….Jeg ville tester de først.

Link to post
Framtia skrev On 25.8.2025 at 12.27:

 

Ser at dette batteriet ikke skal lades med mer enn maks 23A, hvordan blir det om man har en dynamo som leverer mye mer?

 

Maks ladestrøm for Biltema sine AGM batterier ser merkelige ut, 105Ah bil AGM batteriet er spesifisert til maks 26A ladestrøm.  Har en BMW E60 med 3l diesel, tror den har 170A dynamo og Biltema oppgir at deres 92 og 95Ah AGM batterier vil passe, begge disse har oppgitt 23A maks ladestrøm. 

Link to post

Gjorde litt søking, i følge Google sin KI så er maks ladestrøm for AGM typisk 0,3C og for "vanlige" (open flooded) blybatterier 0,1-0,15C så da ser det ut som store batteribanker trengs hvis en skal følge spesifikasjonene.

 

Men det originale AGM batteriet i min E60 holdt i mer enn 10 år, kunne kaldstarte i -20C uten motorvarmer siste vinteren det var i bruk så det kan se ut til at de tåler høyere strømmer. 

Link to post
Komodo skrev On 23.8.2025 at 10.59:

Jeg brukte disse som forbruksbatterier tidligere, med for så vidt OK levetid, men da jeg skulle bytte dem med nye, så hadde Biltema endret navn på dem til Startbatteri (de het noe annet før, bare AGM tror jeg), og det var også snakket noe om problemer med reklamasjon på dem hvis de ikke var brukt som start. Jeg mener det var utrykt/skrevet ett sted at de ikke var egnet som fritids batterier. Finner det dog ikke igjen nå..

 

Jeg gikk derfor for noe annet som forbruk sist, men bruker fortsatt disse som start batteri.

 

 

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Roger jo skrev On 23.8.2025 at 20.28:

Det er konstant landstrømlading over lang tid  uten bruk av batteriene som dreper de.


Ja, du har ett poeng, de kan ta kvelden på ett halvt år om man følger det  man tenker er brukerveiledningen.  Vanlige blybatterier med propper tilgir overlading, AGM tilgir ikke. Men min erfaring er at dette først og fremst gjelder ved syklisk drift/ som forbruksbatteri.  Vi har hatt AGM til start og lading i 8-9 år, og de har vært tilkoblet hver sin landstrømslader. Maks 14,25V abs og 13,5V float er min erfaring.  AGM Forbruksbatterier bør også lades helt ut til 10,8V og lades rett opp igjen ett par ganger i året. Gjør man det, så kan AGM være veldig bra.  

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...