bjoris Startet Lørdag 19:21 Link til dette innlegget Startet Lørdag 19:21 I dag ble båten vår levert og med på kjøpt fikk kjøper Smart Boat One systemet også. Det har fungert glimrende syns jeg i de 6 årene vi har hatt det. 1.200 pr år er ikke billig, men jeg syns det er verd det. Ny båt har ikke slikt så tanken var å kjøpe ny SmartBoat, men tenker at jeg må sette meg mer inn i hva som finnes først. En stor svakhet med SmartBoatOne er at du ikke kan bygge det ut med flere sensorer. Til og med den i motorrommet er koblet sammen med vannsensoren og gir ikke pålitlig info om temp i motorrommet om vinteren, men det er veldig stødig og mister svært sjelden kontakten med omverden. Ser på TRYGG BÅT til Redningsselskapet, det virker jo kjekt på den måten at du kan få disse ekstra sensorene som ikke er i Sensar Marine, men usikker på om det er ulemper med dette systemet vs Sensar Marine. Interessant å høre fra noen som har satt seg inn i de forskjellige systemene Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Fantino Svart Lørdag 19:34 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:34 Spørs hva du er ute etter å overvåke. Finnes utrolig mye på Ali som ikke koster all verden og som ikke har månedlig abonnementsavgift. Så lenge du har strøm og nett i båten da. Smart boat one ser ut til å ha brukt en esp32 med innebygde sensorer + gps + vannsensorer og laget et robust system, men det er veldig mange flere muligheter om du gidder å tukle litt selv. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart Lørdag 19:37 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:37 Om båten har Garmin system er denne sikkert ikke dum: https://seatronic.no/garmin-ondeck-hub-smartbatsystem-med-mobilovervakning-inkludert-sensorer?adtype=pla&campaignname=&creative=&device=m&gad_campaignid=17507333484&gad_source=1&gbraid=0AAAAADA2pnMCkJ5Hnlpj-FMedHFfOGiqF&keyword=&matchtype=&merchantid=121649197&placement=&productid=02134-00&utm_agid=&utm_term= Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
TerjeFjern Svart Lørdag 19:37 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:37 Jeg har Glomex ZigBoat i min båt. Har brukt det siden 2018 ca og det har fungert bra etter 2019 da software på WiFi routeren ble oppdatert. Ingen årsavgifter el. Har temp sensor, landstrøms rele , lekkasjesensor, fjernstyrt støpsel, gps, 4g antenne/wifi med oppkoblet Tapo videokamera . Tikker og går uten problemer året rundt. Sitér dette innlegget Link to post
Blouberg Svart Lørdag 19:41 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:41 Har selv Sensar løsningen. Den er grei, men har en del mangler. Da jeg har mye Victron om bord, og en router, installerte jeg en Victron Cerbo GX i år. Veldig fornøyd med den løsningen. Kombinert med Ruuvi sensorer så har jeg f.eks oversikt over temperatur i kjøleskap osv. Mange muligheter for å sette opp alarmer og triggere Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Okkaby Svart Lørdag 19:48 Link til dette innlegget Svart Lørdag 19:48 enslagsgjest skrev 7 minutter siden: Om båten har Garmin system er denne sikkert ikke dum: https://seatronic.no/garmin-ondeck-hub-smartbatsystem-med-mobilovervakning-inkludert-sensorer?adtype=pla&campaignname=&creative=&device=m&gad_campaignid=17507333484&gad_source=1&gbraid=0AAAAADA2pnMCkJ5Hnlpj-FMedHFfOGiqF&keyword=&matchtype=&merchantid=121649197&placement=&productid=02134-00&utm_agid=&utm_term= Var jo ikke just billig denne heller. Fordelen med smartboat er jo at den har eget nettverk. Men klart har en en princess 62, så er jo ting relativt, å en har sikkert eget bredbånd ombord. Men for båter uten eget nett ombord, så blir nok smartboat en enkel å grei løsning. Har sjøl dette. Etter å fått nye vann sensor, så fungere nu dette på sikkert 4 året ok. Sitér dette innlegget Link to post
Mboat Svart Lørdag 20:45 Link til dette innlegget Svart Lørdag 20:45 TerjeFjern skrev 1 time siden: Jeg har Glomex ZigBoat i min båt. Har brukt det siden 2018 ca og det har fungert bra etter 2019 da software på WiFi routeren ble oppdatert. Ingen årsavgifter el. Har temp sensor, landstrøms rele , lekkasjesensor, fjernstyrt støpsel, gps, 4g antenne/wifi med oppkoblet Tapo videokamera . Tikker og går uten problemer året rundt. Bruker du dette uten landstrøm? Vet du hva den trekker pr døgn ca. Om den kun står med batteri? Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart Lørdag 21:10 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 21:10 Takk for innspill til system jeg ikke visste fantes. Jeg tenker at for min del så er det noe TRYGG BÅT eller SENSAR MARINE som er alternativene til nå. Gjenstår å forstå helt hvordan TRYGG BÅT fungere, jeg setter stor pris på at Sensar Marine sender melding til inntil 5 nr når båten forlater havnen og denne G-sensoren viser faktisk om det er mye bevegelse i båten i havna og den kan føle om du går på grunn og sender da melding til de samme 5 du kan legge inn. Det er jo tross alt dette som er viktigst, men det er interessant med TRYGG BÅT med de utvidet sensorene som du kan ha med fuktighetsmåler, det savnes på SMART MARINE Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Blouberg Svart Søndag 05:59 Link til dette innlegget Svart Søndag 05:59 bjoris skrev for 8 timer siden: Jeg tenker at for min del så er det noe TRYGG BÅT eller SENSAR MARINE som er alternativene til nå. Gjenstår å forstå helt hvordan TRYGG BÅT fungere, jeg setter stor pris på at Sensar Marine sender melding til inntil 5 nr når båten forlater havnen og denne G-sensoren viser faktisk om det er mye bevegelse i båten i havna og den kan føle om du går på grunn og sender da melding til de samme 5 du kan legge inn. Enig i at de ferdige systemene er bra alternativer. Har kun sett en demo av trygg båt, så vet ikke så mye om det systemet. Sensar marine har hatt lite utvikling de åra jeg har hatt det, men nå har de i alle fall fått på plass profil for lithium batterier, så litt bevegelse er det der. Fordelen med systemer som Cerbo er jo at det er veldig konfigurerbart, dette forutsetter jo at man liker å drive med slikt (: Victron Cerbo er naturlig nok sentrert rundt EL installasjonen om bord, men sensorer fra Ruuvi, Safiery osv gir mange utbyggingsmuligheter Ruuvi sensorer gir temperatur, fukt, og bevegelse. Portaltjenesten deres (vrm) er p.t gratis. (app og Web) Men igjen, det er en fordel om man er litt nerd på slike ting. Det slipper man jo med Sensar og Trygg båt. Her er skjermdump av vrm portal på pc for vår båt, Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Roger jo Svart Søndag 07:25 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:25 har et gammelt GPS sporing som også har dør og vannalarm og et viltkanera som også er på 12V årlig utgift 2 X 50 kr konraktkort Telia Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bjoris Svart Søndag 07:26 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 07:26 Disse andre systemene, de må kobles opp mot mobilen når du bruker båten? Det er jo vesentlig tryggere med Smart Boat og Trygg Båt, hvis du går tom for strøm på mobilen som jeg allerede bruker til Skippo, eller du klarer å miste den i vannet eller what ever som skjer i en nødsituasjon. Det er dette med sikkerhet jeg er mest på jakt etter, er ikke nerd på slik heller, men takk for god forklaring på hva du kan få til, ser det er mye bra. Enig i at Sensar Marine er skuffende mtp at det ikke en gang går ann å få temp utenom vann måleren som da alltid viser samme temp som i sjøen, i motorrommet kan det jo være mye kaldere om vinteren så for meg er temp på Sensar egentlig ubrukelig Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Blouberg Svart Søndag 07:54 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:54 bjoris skrev 23 minutter siden: Disse andre systemene, de må kobles opp mot mobilen når du bruker båten? Det er jo vesentlig tryggere med Smart Boat og Trygg Båt, hvis du går tom for strøm på mobilen som jeg allerede bruker til Skippo, eller du klarer å miste den i vannet eller what ever som skjer i en nødsituasjon. Jeg har en internett forbindelse i båten, et datakort på samme abo. som mobilen og en router. Alltid på nett. I Victron systemet finnes det også en LTE/4G modem, man da begynner jo kosten å dra seg til (: Sitér dette innlegget Yamarin 68DC, Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460 Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her Insta:@anderfrode Link to post
Reed Svart Søndag 08:43 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:43 Hei. Jeg har mekket litt selv. Bruker ca. 0,5 amp-1amp. Tvillingsim. Sensorer kan du få i mangfall på temu, amazon etc. søk etter smartlife sensors eller lignende så får du alt i en app. Kobles utrolig enkelt opp mot wifi. kostad på dette oppsettet ca. 1200,- Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart Søndag 15:49 Link til dette innlegget Svart Søndag 15:49 Mboat skrev for 19 timer siden: Bruker du dette uten landstrøm? Vet du hva den trekker pr døgn ca. Om den kun står med batteri? Jeg ligger som regel på landstrøm så har ingen anelse om forbruket dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.