Mabri Startet Mandag 09:29 Link til dette innlegget Startet Mandag 09:29 Hei, Jeg har i mange år hatt gleden av å søke meg frem her inne og finner stort sett alltid løsning på alle problemer jeg har støtt på. Helt fantastisk med ett så stort nettverk med båt kyndige mennesker som gledelig deler kunnskapen sin! Vi er en familie på 5 + hund som ønsker oss større båt. Vi har i dag en Bonanza 28 som blir noe klaustrofobisk til tider. Jeg har funnet en veldig fin båt som vi alle liker veldig godt. Båten er 35ft og innredning/plass/løsning passer oss perfekt. Alt teknisk virker tilsynelatende på båten, men veldig mye er av eldre årgang. Regner med det kommer til å bli litt utgifter ifm med dette, noe som gjenspeiler prisen. Det er en ting som bekymrer meg litt, jeg er tenkte kanskje jeg kunne lufte tankene mine her så kunne noen klokere hoder med mer erfaring komme med innspill. Båten er motorisert med to stk VP TAMD40B motorer fra 1985. De har ca 4000t gangtid. Aksling og ror. For 5 år siden ble eksosbend, eksosanlegg og turboer skiftet. Installasjonen av dette ser veldig bra ut. SB motor starter fint og avgir ingen røyk, BB motor starter også fint, men den røyker en del. Se bildet nederst. I tillegg så pendler turtallet på tomgang, men om man gir den det minste pådrag så går den fint som en klokke på 800RPM. Ved prøvekjøring så klarte vi ikke mer enn 15kts, i annonsen var hastighet oppgitt til 20kts. Båten var sist på slipp i Juni, så det kan jo ha grodd litt allerede. Selger sa at den klarer 20 når den tom. Båten var ikke særlig lastet, men begge drivstofftanker og vanntank var fulle, dette skal utgjøre ca 1000kg. Når vi gikk på maks lå begge motoren stabilt og fint på 3000RPM, oljetrykk (3,5-4) og temperatur (ca 90°C) holdt seg stabilt på begge motorer. Ingen røyk når man har pådrag på motoren. Jeg hadde trodd vi skulle klare mer enn 3000RPM? Manual sier 3600RPM, men klart, tung båt og litt groe hefter vel sitt. Selger har hatt dieselpumpen på service og det har blitt byttet dysespisser på motoren i håp om å bedre tomgangspendlingen og røyken, men uten hell. Motoren har oppført seg slik i alle 5 år nåværende eier har hatt båten og han har slått seg til ro med det. Jeg er veldig giret på båten (slik man alltid blir når man ser på noe nytt) og litt bekymret for at jeg kjøper katten i sekken. Min tanke er at dette er solide motorer som kan leve vesentlig lengre enn 4000t om man tar vare på de. Jeg har lest at de kan ha utfordringer med kjølesystemer, noe som ikke nødvendigvis blir synlig på en 15-20 minutters prøvetur. Kjølevesken i motoren med fuskete tomgangsturtall og røyk var i tillegg ganske brunt/rustfarget. Kjølevesken i den andre motoren var grønn og fin. Jeg tenker det ikke er helt unormalt med rustfarge på kjølevesken når den ikke er skiftet på 5 år og motoren er 40 år? Jeg tenkte videre at både røyk og pendling henger sammen med dieselpumpe eller dyser, da motoren opererer bra/likt som den andre under last tenker jeg at den i utgangspunktet er solid? Jeg har forsøkt å være litt vag i beskrivelsen av båten for å ikke henge ut selger, han virker som en kjempegrei og ærlig kar, så jeg sitter ikke med inntrykk av at noe han forteller er usant. Båten er priset rimeligere enn tilsvarende modeller, den har lagt for salg en stund og han har gått ned pris. Jeg har lyst å gi han ett bud. Hva tenker de VP kjennerne? Er dette faresignaler og noe jeg bør styre unna eller faller det innunder normal oppførsel for en 40 år gammel traver med 4000t på telleren? Alle innspill tas imot med stor takk :) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart Mandag 10:03 Link til dette innlegget Svart Mandag 10:03 Minuset er at motorene er utgamle forkammer motorer med begrenset deletilgang på mariniseringsiden. mulig også gear er utdaterte Volvo utgaver? Verdien på en slik uttdatert drivlinje er jo meget begrenset og prisen på båten burde reflektere dette. Ingen 40 motorer har noe særlig god kjølekapasitet og 3000 rpm indikerer motorene går tungt. Sitér dette innlegget Link to post
MagnusB Svart Mandag 16:02 Link til dette innlegget Svart Mandag 16:02 Ikke for å være gledesdreper, men jeg ville hoppet over denne rett og slett grunnet gamle tunge 40B maskiner. Jeg hadde slik motor i min Draco 2400 før, var også undermotorisert med denne. Jeg fikk tilslutt samme symptomene som du forklarer over her med BB motor, jeg skiftet også dysespisser og sjekket pumpe uten at problemet ble borte. Det var også ganske bra fart i veivhusventilasjonen, og tilslutt begynte den og fuske på en sylinder når den ble driftsvarm. Jeg konkluderte med gjennomslag i en sylinder, og kjøpte meg en ‘ny’ brukt KAD44. Det var en annen verden. Har for øvrig gamlemotoren stående, inkl nye sylindersett hvis du skulle gå for båten og ha behov for deler. lykke til med jakten på ny familiebåt 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
_Bliss_ Svart Mandag 20:10 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:10 Som nevnt over er dette gamle motorer. Ser ut i fra bildet hvilken båt dette er. Vil si disse motorene er for små til denne båten. Det er som regel en del alternativer med 41 motorene. De har ihvertfall litt mer kraft til å dytte denne skuten avgårde. Ville tatt motorbytte med i regnestykke om du går for denne. Har sett flere med 41 motorer i ca samme prisleie som denne. Så her burde det være rom for pruting.. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart Mandag 21:00 Link til dette innlegget Svart Mandag 21:00 Tung båt med gamle 40 motorer å gammelt drivverk er oppskrift på mye penger ut. Bedre å bruke mer på kjøp å få noe med mer moderne å kraftigere drivlinje. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 23:16 Link til dette innlegget Svart Mandag 23:16 _Bliss_ skrev for 3 timer siden: Ville tatt motorbytte med i regnestykke om du går for denne. Disse motorene har gått ut på dato, så det er vel liten overdrivelse å si at verdien på motorene er 0 kr. De er nok ikke utslitt pga. de 4000 timene, men alder og korrosjon gjør sitt. I tillegg er det som nevnt tidligere utdaterte forkammermotorer som det ikke er verd å koste så mye på. Spikeren i kista er vel at det i tillegg begynner å røyne på med deletilgang. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Mabri Svart igår klokken 06:55 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 06:55 Tusen takk for svar! Fornuften seiret denne gang og jeg lot skuten seile inn i solnedgangen uten meg :) Har en klar favoritt jeg har lyst på, tilsvarende båt med vesentlige oppgraderinger, problemet med den er bare at prisen er utenfor budsjettet mitt. Jeg får finne frem kalkulatoren og se om der er noe mer å hente, hehe :) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart igår klokken 10:34 Link til dette innlegget Svart igår klokken 10:34 Beste er å finne båt der andre har tatt kostnaden med å oppgradere drivlinjen, eller motorer er kurante og kraftige nok for båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.