Jump to content

Påhengerbrakett på seilbåt kom seg løst fra skroget. Hvordan reparere?


Seiler Undervann

Recommended Posts

Quick fix: Drill 2-3 hull i flensen på utsiden av røret. Sett i gjennomgående bolter, helst med en stålplate på innsiden med tilsvarende hull.

 

Alternativ: Demonter hele braketten, og få sveist i nye bolter. Vær nøye med materialkvalitet, så ikke bolten blir offeranode. Det ser ut til å ha skjedd.

 

@Hulda kan kanske kommentere angående materialvalg og sveising.

Link to post

Virkelig kjapt svar, satt her å knotet på noe annet:

 

Skru av beslaget. Mulig at bolten er gjenget inn i platen i braketten? Bolten bør sveises fast. Bruk butylgummi som tetting mellom brakett og skrog. Den skiven under mutteren inne i båten virker veldig pinglete. Skaff en firkanskive ca. 3 mm tykk. Bolten skal være A4. Resten skal hete AISI 316L.

Link to post

Her får du enda et alternativ.

 

Tipper at skruen, eller bolten som noen vil si, er en pinneskrue som er skrudd inn i en mutter som er sveist inn i braketten din på utsiden av skroget. Understreker at det kun er tipping. I så tilfelle kan du sette på to muttere på skruen og trekke dem mot hverandre som kontramuttre, og skru ut pinneskruen. Så tar du på Loctite 270 e.l. (sterk Loctite for pinneskruer), og skrur den inn i braketten igjen. Skru så av kontramuttrene, legg en solid klase med langtrådet glassfibersparkel på innsiden av skroget, legg på ei stor skive eller en plate, og trekk til med en nylockmutter.

 

Tipset du fikk over om ei 3mm firkanskive er greit nok, men ikke noen god løsning på den ruglete glassfiberoverflaten du har, derfor tipset om å legge på langtrådet glassfibersparkel, den jevner ut overflaten slik at skiva får fullt anlegg. 3mm er også litt tynt synes jeg, men det er min mening. 

 

Dersom det ikke er solide gjenger i braketten slik jeg antok over, bør du følge rådet om å demontere braketten og enten sveise inn muttere eller sveise fast pinneskruene. 

Link to post
  • 1 måned senere...

Båten er nå på land og braketten er demontert.

 

motorbrakett_6.jpg.4baf0d2e400c0110b1977d288093edff.jpg

 

Fant ut at 2 muttere (de 2 nederst i bildet) ikke var strammet fast.  En av dem tok jeg ut uten å bruke verktøy.
Mistenker de kom seg løst pga vibrasjon.  Kunne helt sikkert miste hele braketten om en stund.

 

Selve skruene sitter helt fast i braketten.

Det er rust på platene og skruene.

 

motorbrakett_skrue_1.jpg.3576de8393db8e631a95d73a88923cef.jpgmotorbrakett_skrue_3.jpg.1067dfa0a6b0a9ac8dbeb3335841add5.jpgmotorbrakett_skrue_2.jpg.2462bce3ac47f59e23d454de689115a1.jpg

 

Med slipepapir fikk jeg fjernet rust fra platene ganske rast.  De er nå blanke.

(glemte å ta bilder)

 

Brukte en vanlig børste til skruene.  Det meste av rust og dritt er borte.  Resten tar jeg så snart jeg har kjøpt stålbørste.

 

@Hulda  Du snakket om butylgummi.
Hva er egentlig forskjellen mellom butylgummi og polyuretanbaserte marintetningsmasse (som jeg allerede har)?

Selvfølgelig om butylgummi er bedre, bruker jeg den.

 

@Komodo  Vurderer glassfibersparkel.

Det er desverre ikke enkelt å nå skrogens innsiden.  Trengte å komme inn i lagringsrom i cockpitten som er smallere enn meg.

 

 

Skal iallfall bruke syrefaste låsmuttere i tilegg til de eksisterende vanlige syrefaste muttere.
 

 

 

Link to post
Seiler Undervann skrev for 10 timer siden:

Selve skruene sitter helt fast i braketten.

Ser av bildene at det er en spalte mellom gjengene på skruen og bosset den kommer ut av. Men den ser ikke ut til å være skrudd, så jeg tipper at de har tredd en skrue gjennom en tykk skive, deretter sveiset skruehodet mot skiva, og så til slutt sveiset denne skiva/bosset inn i enden av røret slik at skruen blir stikkende ut som en pinneskrue. Men det er gjetning. I så tilfelle sitter skruen godt, og da er det bare å montere på nytt :tommel_opp: 

 

Seiler Undervann skrev for 10 timer siden:

Brukte en vanlig børste til skruene.  Det meste av rust og dritt er borte.  Resten tar jeg så snart jeg har kjøpt stålbørste.

Hvis du skal bruke en stålbørste, så sørg for å kjøpe en som er rustfri. Men det beste er å bruke en syre av den typen man bruker når man syrevasker sveiser på rustfritt stål. Det er en oksyderende syre som tar rust og bidrar til å danne et nytt beskyttende oksidskikt. 

 

Seiler Undervann skrev for 10 timer siden:

Hva er egentlig forskjellen mellom butylgummi og polyuretanbaserte marintetningsmasse (som jeg allerede har)?

Selvfølgelig om butylgummi er bedre, bruker jeg den.

Butyl og polyurethan er to forskjellige kjemier. Det finnes herdende og ikke herdende butyl, men til ditt bruk hadde jeg ikke valgt butyl. Bruk heller den du har. Mer om fugemasser og ulike egenskaper kan du lese i denne tråden.

 

Seiler Undervann skrev for 11 timer siden:

Skal iallfall bruke syrefaste låsmuttere i tilegg til de eksisterende vanlige syrefaste muttere.

Det har ikke noe for seg. Det holder med låsemuttere. 

 

Men et annet tips. Når vi ser på det siste bildet du har lagt ut, så ser vi at du har fått tæring i den rustfrie delen som går mot skroget. Dette er en form for spaltkorrosjon. For å stoppe dette bør delene helst syrevaskes (som nevnt over), og du legger en klatt med den fugemassen du har mellom braketten og skroget. Da vil det bli tett, og du slipper at vann står i spalten og tærer på stålet. 

Link to post
  • 3 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...