Seiler Undervann Startet Mandag 11:24 Link til dette innlegget Startet Mandag 11:24 Ett av 3 monteringspunktene til motoropphenget kom seg litt løst fra skroget. Selve opphenget sitter fortsatt fast men det ene punktet kan bevege seg. Det ser ut at skruen i røret er løs, ikke i skroget. Hvordan kan dette repareres? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Mandag 12:18 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:18 Quick fix: Drill 2-3 hull i flensen på utsiden av røret. Sett i gjennomgående bolter, helst med en stålplate på innsiden med tilsvarende hull. Alternativ: Demonter hele braketten, og få sveist i nye bolter. Vær nøye med materialkvalitet, så ikke bolten blir offeranode. Det ser ut til å ha skjedd. @Hulda kan kanske kommentere angående materialvalg og sveising. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 12:27 Link til dette innlegget Svart Mandag 12:27 Virkelig kjapt svar, satt her å knotet på noe annet: Skru av beslaget. Mulig at bolten er gjenget inn i platen i braketten? Bolten bør sveises fast. Bruk butylgummi som tetting mellom brakett og skrog. Den skiven under mutteren inne i båten virker veldig pinglete. Skaff en firkanskive ca. 3 mm tykk. Bolten skal være A4. Resten skal hete AISI 316L. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Undervann Svart Mandag 13:06 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 13:06 @J-Å og @Hulda Tusentakk for svarene. Så skal jeg demontere braketten så snart båten er på land. Skal inspisere de andre boltene også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart Mandag 15:51 Link til dette innlegget Svart Mandag 15:51 Ta gjerne opp tråden igjen når du har plukket av braketten, slik at vi kan se hvordan boltene er festet i braketten. Så kommer det mer dårlige råd skal du se. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Undervann Svart Mandag 15:57 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Mandag 15:57 Skal gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart Mandag 20:56 Link til dette innlegget Svart Mandag 20:56 Her får du enda et alternativ. Tipper at skruen, eller bolten som noen vil si, er en pinneskrue som er skrudd inn i en mutter som er sveist inn i braketten din på utsiden av skroget. Understreker at det kun er tipping. I så tilfelle kan du sette på to muttere på skruen og trekke dem mot hverandre som kontramuttre, og skru ut pinneskruen. Så tar du på Loctite 270 e.l. (sterk Loctite for pinneskruer), og skrur den inn i braketten igjen. Skru så av kontramuttrene, legg en solid klase med langtrådet glassfibersparkel på innsiden av skroget, legg på ei stor skive eller en plate, og trekk til med en nylockmutter. Tipset du fikk over om ei 3mm firkanskive er greit nok, men ikke noen god løsning på den ruglete glassfiberoverflaten du har, derfor tipset om å legge på langtrådet glassfibersparkel, den jevner ut overflaten slik at skiva får fullt anlegg. 3mm er også litt tynt synes jeg, men det er min mening. Dersom det ikke er solide gjenger i braketten slik jeg antok over, bør du følge rådet om å demontere braketten og enten sveise inn muttere eller sveise fast pinneskruene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seiler Undervann Svart igår klokken 14:14 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:14 @Komodo Takk for tipset om glassfibersparkelen. Om en måned skal båten på land (vinteropplag) og skal jeg se på den hele greie. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart igår klokken 18:30 Link til dette innlegget Svart igår klokken 18:30 "Tuklet" litt med ene bildet ditt. Synes bolten i dette bildet ser korrodert ut og kan peke mot at problemet ligger i braketten. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden For meg ser bolten helt skjev ut. Du får plukke av greiene og legge ut bilder. Dette er ikke noe stort problem å gjøre bedre enn nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.