Seiler Undervann Startet 25.August Link til dette innlegget Startet 25.August Ett av 3 monteringspunktene til motoropphenget kom seg litt løst fra skroget. Selve opphenget sitter fortsatt fast men det ene punktet kan bevege seg. Det ser ut at skruen i røret er løs, ikke i skroget. Hvordan kan dette repareres? Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 25.August Link til dette innlegget Svart 25.August Quick fix: Drill 2-3 hull i flensen på utsiden av røret. Sett i gjennomgående bolter, helst med en stålplate på innsiden med tilsvarende hull. Alternativ: Demonter hele braketten, og få sveist i nye bolter. Vær nøye med materialkvalitet, så ikke bolten blir offeranode. Det ser ut til å ha skjedd. @Hulda kan kanske kommentere angående materialvalg og sveising. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.August Link til dette innlegget Svart 25.August Virkelig kjapt svar, satt her å knotet på noe annet: Skru av beslaget. Mulig at bolten er gjenget inn i platen i braketten? Bolten bør sveises fast. Bruk butylgummi som tetting mellom brakett og skrog. Den skiven under mutteren inne i båten virker veldig pinglete. Skaff en firkanskive ca. 3 mm tykk. Bolten skal være A4. Resten skal hete AISI 316L. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Undervann Svart 25.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August @J-Å og @Hulda Tusentakk for svarene. Så skal jeg demontere braketten så snart båten er på land. Skal inspisere de andre boltene også. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.August Link til dette innlegget Svart 25.August Ta gjerne opp tråden igjen når du har plukket av braketten, slik at vi kan se hvordan boltene er festet i braketten. Så kommer det mer dårlige råd skal du se. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Undervann Svart 25.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August Skal gjøre det. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.August Link til dette innlegget Svart 25.August Her får du enda et alternativ. Tipper at skruen, eller bolten som noen vil si, er en pinneskrue som er skrudd inn i en mutter som er sveist inn i braketten din på utsiden av skroget. Understreker at det kun er tipping. I så tilfelle kan du sette på to muttere på skruen og trekke dem mot hverandre som kontramuttre, og skru ut pinneskruen. Så tar du på Loctite 270 e.l. (sterk Loctite for pinneskruer), og skrur den inn i braketten igjen. Skru så av kontramuttrene, legg en solid klase med langtrådet glassfibersparkel på innsiden av skroget, legg på ei stor skive eller en plate, og trekk til med en nylockmutter. Tipset du fikk over om ei 3mm firkanskive er greit nok, men ikke noen god løsning på den ruglete glassfiberoverflaten du har, derfor tipset om å legge på langtrådet glassfibersparkel, den jevner ut overflaten slik at skiva får fullt anlegg. 3mm er også litt tynt synes jeg, men det er min mening. Dersom det ikke er solide gjenger i braketten slik jeg antok over, bør du følge rådet om å demontere braketten og enten sveise inn muttere eller sveise fast pinneskruene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Seiler Undervann Svart 26.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August @Komodo Takk for tipset om glassfibersparkelen. Om en måned skal båten på land (vinteropplag) og skal jeg se på den hele greie. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August "Tuklet" litt med ene bildet ditt. Synes bolten i dette bildet ser korrodert ut og kan peke mot at problemet ligger i braketten. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Hulda Svart 26.August Link til dette innlegget Svart 26.August For meg ser bolten helt skjev ut. Du får plukke av greiene og legge ut bilder. Dette er ikke noe stort problem å gjøre bedre enn nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Undervann Svart 28.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September Båten er nå på land og braketten er demontert. Fant ut at 2 muttere (de 2 nederst i bildet) ikke var strammet fast. En av dem tok jeg ut uten å bruke verktøy. Mistenker de kom seg løst pga vibrasjon. Kunne helt sikkert miste hele braketten om en stund. Selve skruene sitter helt fast i braketten. Det er rust på platene og skruene. Med slipepapir fikk jeg fjernet rust fra platene ganske rast. De er nå blanke. (glemte å ta bilder) Brukte en vanlig børste til skruene. Det meste av rust og dritt er borte. Resten tar jeg så snart jeg har kjøpt stålbørste. @Hulda Du snakket om butylgummi. Hva er egentlig forskjellen mellom butylgummi og polyuretanbaserte marintetningsmasse (som jeg allerede har)? Selvfølgelig om butylgummi er bedre, bruker jeg den. @Komodo Vurderer glassfibersparkel. Det er desverre ikke enkelt å nå skrogens innsiden. Trengte å komme inn i lagringsrom i cockpitten som er smallere enn meg. Skal iallfall bruke syrefaste låsmuttere i tilegg til de eksisterende vanlige syrefaste muttere. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September her er Skjermskiver 12 X 58 X 6mm og 16 X 68 X 6mm hvis du ikke får lager noen.. Greier du ikke å legge litt glasfibersparkel skiven før du trykker den på? Og bruker låsemutter som du sier. Jeg hadde brukt den du har utvendig. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Komodo Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Seiler Undervann skrev for 10 timer siden: Selve skruene sitter helt fast i braketten. Ser av bildene at det er en spalte mellom gjengene på skruen og bosset den kommer ut av. Men den ser ikke ut til å være skrudd, så jeg tipper at de har tredd en skrue gjennom en tykk skive, deretter sveiset skruehodet mot skiva, og så til slutt sveiset denne skiva/bosset inn i enden av røret slik at skruen blir stikkende ut som en pinneskrue. Men det er gjetning. I så tilfelle sitter skruen godt, og da er det bare å montere på nytt Seiler Undervann skrev for 10 timer siden: Brukte en vanlig børste til skruene. Det meste av rust og dritt er borte. Resten tar jeg så snart jeg har kjøpt stålbørste. Hvis du skal bruke en stålbørste, så sørg for å kjøpe en som er rustfri. Men det beste er å bruke en syre av den typen man bruker når man syrevasker sveiser på rustfritt stål. Det er en oksyderende syre som tar rust og bidrar til å danne et nytt beskyttende oksidskikt. Seiler Undervann skrev for 10 timer siden: Hva er egentlig forskjellen mellom butylgummi og polyuretanbaserte marintetningsmasse (som jeg allerede har)? Selvfølgelig om butylgummi er bedre, bruker jeg den. Butyl og polyurethan er to forskjellige kjemier. Det finnes herdende og ikke herdende butyl, men til ditt bruk hadde jeg ikke valgt butyl. Bruk heller den du har. Mer om fugemasser og ulike egenskaper kan du lese i denne tråden. Seiler Undervann skrev for 11 timer siden: Skal iallfall bruke syrefaste låsmuttere i tilegg til de eksisterende vanlige syrefaste muttere. Det har ikke noe for seg. Det holder med låsemuttere. Men et annet tips. Når vi ser på det siste bildet du har lagt ut, så ser vi at du har fått tæring i den rustfrie delen som går mot skroget. Dette er en form for spaltkorrosjon. For å stoppe dette bør delene helst syrevaskes (som nevnt over), og du legger en klatt med den fugemassen du har mellom braketten og skroget. Da vil det bli tett, og du slipper at vann står i spalten og tærer på stålet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Hulda Svart 29.September Link til dette innlegget Svart 29.September Har ikke nok kjemi inne til å kunne svare. Tetningsmassen du ref til er sinkert OK. Poenget er å holde skruene tørre. Nå har vel braketten hengt der og gjort jobben noen år før den ristet løs. Ingen grunn til å dramatisere. Nylock eller kontramutter funker. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Undervann Svart 29.September Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September Takk for svarene @Roger jo Takk for tipset om glassfibersparkelen på selve skivene. Har allerede M8 (rustfri A4) skiver som er større enn vist på bildet. Nettbutikken har ikke M8 rustfrie. @Komodo "oksyderende syre" Bruker WD40. @Hulda Supert, skal montere braketten i helgen (hvis det er ingen regn). Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 30.September Link til dette innlegget Svart 30.September Vær klar over at når glassfibersparkel herder rundt gjengene, blir det en 'permanent' montering. Kjent problemstilling for oss som har jobbet med oppretting av tyngre roterende utstyr. Noen snurr med elektrotape rundt gjengene vil kunne motvirke dette. Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Undervann Svart 15.Oktober Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Oktober @Hulda Er enig risikoen å bli limet fast er for hoy. Bestemte å ikke bruke glassfibersparkelen. Braketten er nå montert (det tok mer tid fordi hele skroget ble malt). Brukte låsemuttere og større skiver. Tusen takk for alle svarene. Setter stor pris på det Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.